Welke banden vind jij de beste?
Re: Welke banden vind jij de beste?
@bkw38, hier ook zeer weinig verschil in prijs behalve de Michelins. En vermits dat ik all bridgestones had en de verkoper mij vertelde dat die meestal standaard gelegd worden heb ik ze opnieuw genomen. BMW zal geen slecht band standaard monteren was mijn redenering en ze kosten al genoeg . Tijdje terug ook in hevige regen gereden, wagen voelde super aan zelfs toen ze al aan vervanging toe waren.
525d E61 2007 pre-LCI
Welke maat velgen en banden hebben we het eigenlijk over? En voor welke BMW's? Geen run-flats toch?
Ik heb geprobeerd een samenvatting te maken en meteen een typering per band te geven:
1) MICHELIN Pilot Sport 3: symmetrisch profiel, zachtere compound dan de andere banden, topband
2) DUNLOP Sport Maxx: symmetrisch profiel, iets hardere compound
3) Pirelli Cinturato P7: symmetrisch profiel, nog hardere compound.
4) Continental Sport Contact 5: symmetrisch profiel
5) Vredestein Ultrac Sessanta: a-symmetrisch profiel maar ze zijn niet richtingsgebonden
Omschrijving komt volgens mij mooi overeen met de ervaringen van DanishBMW:
Banden zoals de Michelin Premacy 3 en Premacy HP en Vredestein Ultrac Sessanta hebben een asymmetrisch deel op de band. Aangezien BMW wielen iets gekanteld staan kun je met die banden ongelijke afslijting krijgen als de bandenspanning dan niet altijd precies goed is. Dit soort banden zou daarom iets minder geschikt zijn. Zo is mij dit tenminste uitgelegd...ik weet niet of ik het goed vertel?
Ik heb geprobeerd een samenvatting te maken en meteen een typering per band te geven:
1) MICHELIN Pilot Sport 3: symmetrisch profiel, zachtere compound dan de andere banden, topband
2) DUNLOP Sport Maxx: symmetrisch profiel, iets hardere compound
3) Pirelli Cinturato P7: symmetrisch profiel, nog hardere compound.
4) Continental Sport Contact 5: symmetrisch profiel
5) Vredestein Ultrac Sessanta: a-symmetrisch profiel maar ze zijn niet richtingsgebonden
Omschrijving komt volgens mij mooi overeen met de ervaringen van DanishBMW:
Een symmetrisch en doorlopend profiel zonder V vorm, dat is goed voor het rolgeluid dacht ik.Danishbmw schreef:Michelin pilot sport heerlijke banden met veel grip, maar slijten best snel vind ik.
Dunlop sport max lekker grip met droog weer, bij nat wat minder vind ik.
Pirelli P zero nero perfect in droog en nat weer plus ze gaan ook wel een tijd mee.
Banden zoals de Michelin Premacy 3 en Premacy HP en Vredestein Ultrac Sessanta hebben een asymmetrisch deel op de band. Aangezien BMW wielen iets gekanteld staan kun je met die banden ongelijke afslijting krijgen als de bandenspanning dan niet altijd precies goed is. Dit soort banden zou daarom iets minder geschikt zijn. Zo is mij dit tenminste uitgelegd...ik weet niet of ik het goed vertel?
Afgelopen zomer mijn zomerbanden alle 4 op gereden, dus binnenkort bij de bandenwissel weer even 4 nieuwe aanschaffen. Zit een beetje in dubio welke ik zal nemen ...
Uitgangspunten:
- 4x 245/40 R18
- runflat banden (is door BMW het onderstel van mijn wagen ook op afgestemd en stuur graag strak)
- A-merk banden
- moeten redelijk slijtvast zijn (ik rij ca. 35k per jaar) , maar moet ook wat sportiever mee gereden kunnen worden
- vorige banden waren Continental Sportcontact 3, maar die heb ik vroegtijdig moeten wegdoen vanwege cuppen (aan de voorzijde), overigens wel toch nog 45.000 en 49.000 per as mee gereden (incl. omgooien voor/achter)
Dit is wat er uit 'Autobandenmarkt' komt rollen.
Goodyear - Eagle F1 GS-D3 EMT 192,90
Bridgestone - Potenza RE 050 A RFT 193,80
Dunlop - SP Sport 01 ROF 193,90
Pirelli - P Zero Run Flat 199,90
Goodyear - Eagle NCT 5 Asymmetric ROF 204,80
Continental - SportContact 3 SSR 206,90
Bridgestone - Turanza ER 33 RFT 209,80
Continental - SportContact 5 SSR 228,10
Goodyear - Eagle F1 Supercar EMT 228,40
Michelin - Pilot Sport PSP2 ZP 228,40
Michelin - Primacy 3 ZP 235,20
Qua kosten ontloopt het elkaar niet eens zoveel dus.
Bij deze test: http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... -r-17y.pdf komen Continental en Goodyear goed uit de bus. Qua winterbanden rij ik Goodyear Eagle Ultragrip GW3 waar ik erg tevreden over ben.
Welke zouden jullie aanschaffen in mijn situatie?
Uitgangspunten:
- 4x 245/40 R18
- runflat banden (is door BMW het onderstel van mijn wagen ook op afgestemd en stuur graag strak)
- A-merk banden
- moeten redelijk slijtvast zijn (ik rij ca. 35k per jaar) , maar moet ook wat sportiever mee gereden kunnen worden
- vorige banden waren Continental Sportcontact 3, maar die heb ik vroegtijdig moeten wegdoen vanwege cuppen (aan de voorzijde), overigens wel toch nog 45.000 en 49.000 per as mee gereden (incl. omgooien voor/achter)
Dit is wat er uit 'Autobandenmarkt' komt rollen.
Goodyear - Eagle F1 GS-D3 EMT 192,90
Bridgestone - Potenza RE 050 A RFT 193,80
Dunlop - SP Sport 01 ROF 193,90
Pirelli - P Zero Run Flat 199,90
Goodyear - Eagle NCT 5 Asymmetric ROF 204,80
Continental - SportContact 3 SSR 206,90
Bridgestone - Turanza ER 33 RFT 209,80
Continental - SportContact 5 SSR 228,10
Goodyear - Eagle F1 Supercar EMT 228,40
Michelin - Pilot Sport PSP2 ZP 228,40
Michelin - Primacy 3 ZP 235,20
Qua kosten ontloopt het elkaar niet eens zoveel dus.
Bij deze test: http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... -r-17y.pdf komen Continental en Goodyear goed uit de bus. Qua winterbanden rij ik Goodyear Eagle Ultragrip GW3 waar ik erg tevreden over ben.
Welke zouden jullie aanschaffen in mijn situatie?
Michelin Pilot Sport PS2, geweldige banden. Ik rij mijn laatste 6 auto's op PS2 of PSS en zou nooit meer anders willen.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
-
Hangt ook van je voorkeur voor rijstijl af, ook binnen één merk:
- Vaak "lekker hoeken" --> Michelin PS (had ik op 968, wát een gevoel in de voorwielen)
- Meer "GT" karakter --> Michelin Primacy3 (had de P2 op de 320i/E91 (runflat) en de XM V6, nu de P3 op de 325Ci, heerlijke all-rounder qua droog, nat, duurzaamheid, verbruik)
- Dagelijks file-rijden in niet te sterke auto --> Michelin EnergySaver (unieke kosten per km door duurzaamheid en verbruik en grip goed genoeg voor 99% van de automobilisten in het NL verkeer).
Gezien jouw omschreven gebruik (slijtvast, 35kkm per jaar maar ook wat sportiever) zou ik bij Michelin voor de Primacy3 gaan. Conti's vind ik voor daily use vaak erg hard en oncomfortabel aanvoelen, zeker in runflat, dan heb ik liever de iets zachter Michelin-compound.
En over de testresultaten: let ook op, op wat voor auto (FWD/RWD) de tests van ANWB e.d. zijn uitgevoerd! Zo weet ik dat een Vredestein classic band het perfect doet op oude MB/BMW's, maar dramatisch op Saab/Citroën uit die tijd...
- Vaak "lekker hoeken" --> Michelin PS (had ik op 968, wát een gevoel in de voorwielen)
- Meer "GT" karakter --> Michelin Primacy3 (had de P2 op de 320i/E91 (runflat) en de XM V6, nu de P3 op de 325Ci, heerlijke all-rounder qua droog, nat, duurzaamheid, verbruik)
- Dagelijks file-rijden in niet te sterke auto --> Michelin EnergySaver (unieke kosten per km door duurzaamheid en verbruik en grip goed genoeg voor 99% van de automobilisten in het NL verkeer).
Gezien jouw omschreven gebruik (slijtvast, 35kkm per jaar maar ook wat sportiever) zou ik bij Michelin voor de Primacy3 gaan. Conti's vind ik voor daily use vaak erg hard en oncomfortabel aanvoelen, zeker in runflat, dan heb ik liever de iets zachter Michelin-compound.
En over de testresultaten: let ook op, op wat voor auto (FWD/RWD) de tests van ANWB e.d. zijn uitgevoerd! Zo weet ik dat een Vredestein classic band het perfect doet op oude MB/BMW's, maar dramatisch op Saab/Citroën uit die tijd...
Hobby-auto voor mijn vrouw (ahum) = BMW 325CiA Executive Cabriolet Silbergrau 2006
Daily lease = MB 180CDI Prestige 7G-DCT
Vroeger van Frans tot Italiaans tot Duits (en dat zei niets over de kwaliteit): van GSA tot Grande Punto tot 968
Daily lease = MB 180CDI Prestige 7G-DCT
Vroeger van Frans tot Italiaans tot Duits (en dat zei niets over de kwaliteit): van GSA tot Grande Punto tot 968
Ik heb al erg veel auto's gehad met heel veel verschillende soorten banden.
Op mijn E46 M3 heb ik Pirelli gehad en die later vervangen voor Michelin Pilot Sport 2.
Gewoon een superband. Super goede wegligging op zowel nat als droog wegdek.
Nu op de 530i heb ik ook weer PS2 en dat is gewoon de beste band die ik ooit gehad heb.
Voor mij nooit meer iets anders als PS2 of PSS. Hij is duur, maar ook echt goed.
Op mijn E46 M3 heb ik Pirelli gehad en die later vervangen voor Michelin Pilot Sport 2.
Gewoon een superband. Super goede wegligging op zowel nat als droog wegdek.
Nu op de 530i heb ik ook weer PS2 en dat is gewoon de beste band die ik ooit gehad heb.
Voor mij nooit meer iets anders als PS2 of PSS. Hij is duur, maar ook echt goed.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
-
Ik koop zelf het liefste Michelins, wat hier geschreven wordt over Michelin herken ik wel aardig. Heb nu ervaring met de drie gangbare Michelin types
Energysaver: idd ideale band voor de kilometervreter, zaten hier thuis onder een passat tdi, het record staat op 98.000km op een setje banden. Dit is wel met wisselen van voor naar achteren en met een gemiddelde rijstijl. Op dat moment waren ze ook echt op. Verder is het een stille band die goed presteert, verwacht echter geen raceprestaties.
PS2/PS3: plakt super aan het asfalt, enige nadeel is dat ze slijten als de ziekte. 25.000km onder de Volvo s60 2.0T waar moeders de boodschappen mee doet was het meeste wat eruit te halen was.
Primacy HP/3: Beetje de guldenmiddenweg tussen energysaver en pilot in mijn ogen. De banden onder de Volvo hebben plaatsgemaakt voor de Primacy 3 en lijken nu een stuk langer mee te gaan. Heb nu zelf net een week de Primacy HP onder mijn 325 liggen, zover ik tot nu toe ermee gereden heb is het een aardig goede band, goede grip en ook stil.
Daarnaast ook nog Conti gehad op een vorige auto, dat waren premiumcontacts. Die hielden het ook een kleine 25.000 km vol tot ze tot de draad versleten waren.
Daarnaast nog wat ervaring met B merken die op de auto zaten bij aankoop, maar daar ga ik geen woorden aan vuil maken want die horen niet op een BMW
Energysaver: idd ideale band voor de kilometervreter, zaten hier thuis onder een passat tdi, het record staat op 98.000km op een setje banden. Dit is wel met wisselen van voor naar achteren en met een gemiddelde rijstijl. Op dat moment waren ze ook echt op. Verder is het een stille band die goed presteert, verwacht echter geen raceprestaties.
PS2/PS3: plakt super aan het asfalt, enige nadeel is dat ze slijten als de ziekte. 25.000km onder de Volvo s60 2.0T waar moeders de boodschappen mee doet was het meeste wat eruit te halen was.
Primacy HP/3: Beetje de guldenmiddenweg tussen energysaver en pilot in mijn ogen. De banden onder de Volvo hebben plaatsgemaakt voor de Primacy 3 en lijken nu een stuk langer mee te gaan. Heb nu zelf net een week de Primacy HP onder mijn 325 liggen, zover ik tot nu toe ermee gereden heb is het een aardig goede band, goede grip en ook stil.
Daarnaast ook nog Conti gehad op een vorige auto, dat waren premiumcontacts. Die hielden het ook een kleine 25.000 km vol tot ze tot de draad versleten waren.
Daarnaast nog wat ervaring met B merken die op de auto zaten bij aankoop, maar daar ga ik geen woorden aan vuil maken want die horen niet op een BMW
Oke, bedankt voor de reacties. Ik zou bijna gaan denken dat er hier wat Michelin vertegenwoordigers op het forum zitten.
Ik neig toch ook wel naar Michelin PS2. Alhoewel ze bij de meest recente Europese bandentesten uit 2013/2014 niet echt in de top3 staan steeds. Via topbanden.com (al eerder probleemloos banden bij besteld) zijn ze zelf voor € 205,70 per band te krijgen, vrij nette prijs nog. Moet volgens mij een prima sportieve band zijn alhoewel ik me alleen een beetje zorgen maak over de slijtvastheid. Is op zich ook wel logisch natuurlijk, want het zal toch altijd wel een beetje schipperen blijven tussen een zachte/plakkende/sportieve band die minder lang meegaat of een harde/minder plakkende/minder sportieve band die langer meegaat.
Ik neig toch ook wel naar Michelin PS2. Alhoewel ze bij de meest recente Europese bandentesten uit 2013/2014 niet echt in de top3 staan steeds. Via topbanden.com (al eerder probleemloos banden bij besteld) zijn ze zelf voor € 205,70 per band te krijgen, vrij nette prijs nog. Moet volgens mij een prima sportieve band zijn alhoewel ik me alleen een beetje zorgen maak over de slijtvastheid. Is op zich ook wel logisch natuurlijk, want het zal toch altijd wel een beetje schipperen blijven tussen een zachte/plakkende/sportieve band die minder lang meegaat of een harde/minder plakkende/minder sportieve band die langer meegaat.
Onder de Bimmer kan ik het eigenlijk nog niet zeggen maar al mijn andere en vorige auto's altijd Michelin als beste uit de bus, nu ben ik wel iemand die van slijtvaste banden houd en mijn mening daar ook opmgebaseerd heb, waar ik bij andere merken na 30.000-50.000'uiterlijk moest verwisselen heb ik ooit een ton geredeneer Michelins, waren wel dure bandjes maar verdiende zichzelf terug. Per merk en type auto zit hier vaak wel verschil in en wat hier al beschreven is, wat is je rijstijl, zachter rubber plakt meer, harder rubber gaat langer mee. Eindeloze discussie en voor iedereen verschillend.
Welke banden kun je het beste onder de e61 hebben met 18 inch velgen?
In duitsland zijn ze vaak goedkoper te bestellen:
http://www.reifendirekt.de
In duitsland zijn ze vaak goedkoper te bestellen:
http://www.reifendirekt.de
Bij bestellen in Duitsland komt nog een bedrag aan reiskosten wat het al niet meer voordelig maakt. Ik heb mijn banden gisteren besteld en vergeleken met Autobandenmarkt, Reifen en Oponeo.nl waarbij de laatste het voordeligste was inclusief verzenden.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
-
Ik ga altijd naar een klein bandenboertje in een simpele loods, net zo duur als in duitsland bestellen en zonder de verzend- en exorbitante montagekosten.
-
Aaach jongens.. vind een TOP occassiebanden verkoper en smijt er enorm goede banden voor de helft van de prijs onder en drink een "pintje" meer hé..
Voor mijn BMW 330D Touring (E46) zoek ik 2 nieuwe voorbanden in de maat 225/40/18.
Mijn voorkeur gaat uit naar Michelin.
Mijn rijstijl is normaal tot sportief.
Verder zijn comfort, geluid en slijtage belangrijk
Nu twijfel ik tussen de volgende typen:
- PS2/PS3
- Pilot Super Sport
- Primacy3
Wat ik zo gelezen heb zijn PS2/PS3 hele goede banden maar slijten erg snel
Plus dat PS2/PS3 lawaaiig worden na +/- 15000 km.
(verschil tussen PS2 en PS3 is dat PS3 beter op nat is dan PS2, maar minder goed op droog dan de PS2)
PSS schijnt overall de PS2 en PS3 te overtreffen, maar is wel een hardere band die eerst op temp moet komen voordat ie goed presteert.
Primacy3 is meer een comfort band (oa stiller), minder gericht op performance.
Welke band raden jullie mij aan?
Mijn voorkeur gaat uit naar Michelin.
Mijn rijstijl is normaal tot sportief.
Verder zijn comfort, geluid en slijtage belangrijk
Nu twijfel ik tussen de volgende typen:
- PS2/PS3
- Pilot Super Sport
- Primacy3
Wat ik zo gelezen heb zijn PS2/PS3 hele goede banden maar slijten erg snel
Plus dat PS2/PS3 lawaaiig worden na +/- 15000 km.
(verschil tussen PS2 en PS3 is dat PS3 beter op nat is dan PS2, maar minder goed op droog dan de PS2)
PSS schijnt overall de PS2 en PS3 te overtreffen, maar is wel een hardere band die eerst op temp moet komen voordat ie goed presteert.
Primacy3 is meer een comfort band (oa stiller), minder gericht op performance.
Welke band raden jullie mij aan?