E39 slecht starten

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Talma

E39 slecht starten

Bericht door Talma » 25 jul 2012, 13:40

Sinds 3 dagen ben ik in het bezit van een E39 523i en ik ben er dolgelukkig mee.
Het is een automaat.

Alleen had ik zojuist een vreemd probleem, dat gisteren ook is voorgekomen;
Als ik de auto wil starten, draai ik de sleutel helemaal door, maar gebeurt er niets.
Alle lampjes gaan branden en na een x aantal seconden weer uit.
De startmotor hoor ik ook helemaal niet draaien of actie ondernemen.

De automaat staat in P (parking) en de rem houd ik vol ingedrukt.

Na 20x (niet overdreven) de sleutel eruit en erin doen en draaien start de motor eindelijk.
Dit komt tot nu toe 1x per dag voor. Het is vaker dat de auto meteen start, maar het blijft toch lastig.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Talma

Re: E39 slecht starten

Bericht door Talma » 25 jul 2012, 13:57

Kleine toevoeging:
Als ik een tijdje, zeg 30 minuten, heb gereden in de auto en de sleutel eruit haal, is deze best warm.
De auto heeft de ene keer wel in de zon gestaand en de andere keren niet, dus ik denk niet dat dat het probleem is...

Vliet

Bericht door Vliet » 25 jul 2012, 14:46

Hmm, dat klinkt vreemd. Misschien heeft het met je contactslot te maken. Als je (of de vorige eigenaar) een grote bos sleutels aan je contactslot hebt hangen dan kan het slot stuk gaan. Maar dan zou je denk ik ook niet in stand 2 komen.

Misschien is het een lambasonde of krukassensor. Als die in storing staat dan start ie ook niet. Ik zou de auto ff laten uitlezen.

Talma

Bericht door Talma » 25 jul 2012, 16:12

Bedankt voor je reactie Vliet!

In een aantal andere topics had ik inderdaad het een en ander gelezen over de sleutels.
Die van mij zijn niet echt hard versleten, dus ik denk niet dat dat het is.
Ik heb zojuist mijn E39 even verplaatst en hij startte meteen. De auto stond de hele middag in de zon.

Ik moet sowieso nog naar de BMW dealer voor onze Mini Cooper S, dus ik ga maar een afspraak inplannen!

Talma

Bericht door Talma » 27 jul 2012, 11:31

Ik heb gisteren uitgevonden dat het echt iets met de sleutel chip is.
Als de auto niet meteen start, moet de auto even op slot en van het slot af met de sleutel.
Als de auto dan opnieuw wordt gestart, begint ie te brommen!
Dus ik hoop dat het een kwestie is van de chip opnieuw inlezen in de computer, en niet een set nieuwe sleutels bestellen want dan wordt het volgens mij een duur grapje.
Maar we gaan het meemaken! En als dit alles is wat ik aan de auto moet doen, dan klap ik in mn handjes :)

E1000_E39

Bericht door E1000_E39 » 27 jul 2012, 14:00

En je tweede radiografische sleutel...?
"Drive softly, but carry a big engine"

Talma

Bericht door Talma » 28 jul 2012, 09:37

Die heeft exact hetzelfde.
Allebei de sleutels zien er evenveel gebruikt uit.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”