Snelheden Professional Navigatie E61

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
rflantua

Snelheden Professional Navigatie E61

Bericht door rflantua » 17 aug 2012, 23:02

Het navigatiesysteem in mijn E61 (professional) rekent met een snelheid om de aankomsttijd te bepalen. Wat zijn de snelheden waarmee het systeem rekent en zijn deze snelheden in te stellen?

BMW_Lover
Contacteer:

Re: Snelheden Professional Navigatie E61

Bericht door BMW_Lover » 17 aug 2012, 23:46

Volgens mij werkt die net als alle andere navigatie systemen met de maximum toegestane snelheden op de wegen die je aaandoet. Vandaar ook dat het systeem de aankomst tijd bijsteld als je harder rijd of even een pauze neemt.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

IQM

Bericht door IQM » 18 aug 2012, 20:31

Dat weet ik zo net nog niet. Volgens mij houdt hij ook rekening met je rijstijl. Als je een rustige rijder bent dan zie je bijv. niet de aankomst tijd constant aangepast worden. En als je na een rustig ritje weer eens flink gaat gassen zie je de aankomsttijd wel steeds vervroegd worden. Als je het mij vraagt berekent de navigatie gewoon aan de hand van meer factoren dan alleen maximum snelheden.

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 19 aug 2012, 09:52

Je zegt eigenlijk het zelfde als mij. Stel je hebt allemaal wegen waar je max 120 mag. Als je konstant 100 rijd zal je aankomst tijd dus steeds later worden. Rijd je konstant 140 dan zal je zien dat je aankomst tijd steeds vroeger wordt. Dus je kan zeggen rijstijl, maar in mijn optiek is dat gewoon de snelheid die je rijd.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

JzAero

Bericht door JzAero » 21 aug 2012, 19:33

Het navigatiesysteem rekent constant je aankomsttijd bij. Als jij inderdaad plankgas geeft, dan zal in de tussentijd meer afstand zijn afgelegd, dus ook minder afstand naar je bestemming toe. De resterende afstand wordt nog steeds over de gemiddelde snelheid berekend die je in die afstand normaal kan rijden. De aankomsttijd wordt daarom ook niet plots -5 min, maar gaat in stapjes naar die 5 minuten toe die je eerder aan komt. Lijkt mij logisch dat elk navigatiesysteem daarmee werkt, maar ik weet niet precies wat de formule zal zijn. Het valt in ieder geval niet in te stellen en ligt niet aan hoe hard (lees fel) je door de stad probeert te komen, maar gewoon je gemiddelde snelheid die je bereikt, daarin zitten dus ook stoplichten, files en andere opstoppingen.

IQM schreef:Dat weet ik zo net nog niet. Volgens mij houdt hij ook rekening met je rijstijl. Als je een rustige rijder bent dan zie je bijv. niet de aankomst tijd constant aangepast worden. En als je na een rustig ritje weer eens flink gaat gassen zie je de aankomsttijd wel steeds vervroegd worden. Als je het mij vraagt berekent de navigatie gewoon aan de hand van meer factoren dan alleen maximum snelheden.
Dat is niet helemaal waar. Mijn Tomtom en mijn vader's zijn E60 denken nog dat je 120 mag in de spitsen op de A12 richting Gouda vanuit Utrecht, als je daar constant 100 als snelheid aanhoud, gaat je aankomsttijd wel degelijk later worden! Hij rekent ook niet alleen aan de hand van de maximumsnelheid inderdaad, maar wat de gemiddelde snelheid is op al die wegen. Stoplichten zijn ook wel degelijk daar in meegeteld. Als je een groene Golf hebt, kom je veel eerder aan die laatste paar minuten in de stad, heb je veel rood, dan wordt het opeens veel later dan de aankomsttijd. Die update ie dan wel weer.

jorg

Bericht door jorg » 06 sep 2012, 15:40

Op de navigatie dvd staat in het bestandje /telemat/tmc/TMCCONFIG.ini onder andere het volgende:

ASS_ROUTE_OVER_100KM_DEFAULT = "100"
ASS_NORM_SPEED_RD_CL_MOTORWAY = "130"
ASS_NORM_SPEED_RD_CL_OTHERROAD = "80"
ASS_RDCE_SPEED_RD_CL_MOTORWAY = "6"
ASS_RDCE_SPEED_RD_CL_OTHERROAD = "20"

Misschien dat je daar wat aan hebt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”