330i touring

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
touringtim
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 okt 2009, 11:52

330i touring

Bericht door touringtim » 19 aug 2012, 09:09

Ik wil langzaam aan gaan kijken voor een vervanger van mij 328i touring (e36) uit 1997. Nu is mijn oog gevallen op een 330i touring. Daar wil nu eigenlijk wat info over.

1) is het technisch beter om voor een facelift (ik dacht vanaf 2002) te kijken of maak dit niet zo veel uit?
2) ik zit ook weleens op duitse sites te kijken (mobil.de) en daar zie ik vrij veel 4-wiel aangedreven 330i staan. Is deze duurder in onderhoud, of storingsgevoeliger? Hier in Nederland heb ik het niet echt nodig.
3) heb je, als je vanuit Duitsland importeer, nog iets met Mehrwehrtsteuer van doen? Soms zie je nml dat dit "nicht ausweisbar ist" en soms wel.
4) zijn er nog dingen waar ik op moeten letten, zowel in Nederland als Duitsland, behalve de gebruikelijke zoals boekjes e.d.?

Misschien komen er nog wel wat vraagjes, maar dit is het op het moment. Ik hoop dat er hier mensen zijn die meer info hierover kunnen geven.
e90 325i Dynamic Executive

Michiel Bos

Re: 330i touring

Bericht door Michiel Bos » 20 aug 2012, 12:01

Hallo Tim,

In 2009 heb ik m'n huidige 330xd uit Duitsland gehaald. De auto kwam bij een handelaar vandaan en ze waren erg behulpzaam bij het overzetten en aanvragen van het uitvoerkenteken (Ausfuhrkennzeichen). Deze is inclusief groene kaart voor de WA verzekering. Probeer de originele fahrzeugbrief mee te krijgen, soms lukt dit, mag officieel niet, maar je hebt in ieder geval een kopie nodig voor later.

1. Ik zou in principe voor het model na 2002 gaan, het model daarvoor is volgens mij alleen als 328 geleverd, wat een hele goede motor is, maar de 330, heeft toch weer wat meer vermogen en met de nieuwere neus is de auto later wellicht beter te verkopen.

2. Ik zelf heb een vierwielaangedreven versie, in de sneeuw of op wintersport is dit geweldig, in alle andere gevallen is het duurder en onderhoudsgevoeliger. Het is een complex 4x4 systeem met drie open differentiëlen, acht homokineten en dat wil nog al eens resulteren in trillingen e.d. Een nieuwe aandrijfas kost bijvoorbeeld 600 euro (je hebt er vier).. Verder staat de auto 1.5 cm hoger (niet iedereen vind dit even mooi) en is het rijgedrag anders (minder direct heb ik me laten vertellen, heb zelf nog niet in een rwd 330 gereden)

3. Mehrwehrtsteuer (de Duitse BTW) kan je volgens mij (als particulier) niet terug vragen, maar ben geen expert, wellicht dat anderen daar meer zicht op hebben.

4. In Duitsland bestaat geen NAP, dus met de KM kan gerommeld zijn, lastig te controleren, beetje vertrouwen hebben in de verkoper en anders misschien laten uitlezen bij een expert/dealer. De auto's in Duitsland krijgen om de twee jaar een APK (HU) en die zijn volgens mij grondiger dan onze APK, dus een verse HU is een pluspunt.

Duitsland kent een winterbandenplicht, de kans is groot dat je deze erbij krijgt of als onderhandelpunt meeneemt (misschien vindt je het niet nodig). Houd er wel rekening mee dan het minimaal 17 inch velgen moeten zijn, en die zijn niet heel makkelijk te vinden (ik heb ze!).

Houdt er wel rekening mee dat bij handelaren en particulieren auto’s vaak contant afgerekend worden, en dat even 10.000 euro pinnen in Duitsland niet zomaar kan, zelfs bij de bank ophalen lukt vaak niet..

Het transport naar NL is een beetje een grijs gebied, met een uitvoerkenteken (met rode vlakje) ben je in principe WA verzekerd, maar officieel mag je als Nederlander niet met een buitenlands kenteken in NL rijden. Bij controle zouden ze je kunnen verplichten de BPM af te dragen (moet sowieso toch), als je het koopcontract bij je hebt, waarmee je kan aantonen dat je de auto net gekocht hebt en hem naar NL aan het transporteren bent dan is er weinig aan de hand maar wellicht dat je een boete krijgt als je een zure douanier/marechaussee of agent treft. Als je de auto op een autoambulance zet omzeil je dit probleem natuurlijk.

Eenmaal in NL wil ze zo snel mogelijk een kenteken hebben dus rij je langs de RDW ('s ochtend vroeg op de bonnefooi) of je maakt een afspraak. Je kan een eendagskenteken hiervoor aanvragen, maar ik ben met de uitvoerplaten op weg gegaan (was 15 minuten van m’n huis, dus ik durfde het wel aan). Je kan meteen een APK laten uitvoeren, maar ik raad het af, want als ze iets vinden dan gaat het invoeren niet door. Je hebt tijd genoeg (twee weken) om de APK te regelen. En na afdracht van BPM en keuringskosten kan je op de deurmat gaan zitten wachten tot dat de nieuwe autopapieren door de bus vallen..

Voor het correct bepalen van de BPM afdracht heb ik autotelex gebruikt, dit kost je 15 euro en het belastingformulier wordt klakkeloos geaccepteerd door de douane, dit scheelt weer een beetje stress en je weet financieel technisch gezien precies waar je aan toe bent.

Succes, laat weten of het gelukt is!

MartinE46
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2012, 11:18

Re: 330i touring

Bericht door MartinE46 » 20 aug 2012, 13:38

Michiel Bos schreef:Probeer de originele fahrzeugbrief mee te krijgen, soms lukt dit, mag officieel niet, maar je hebt in ieder geval een kopie nodig voor later.
Proberen?? Die moet je er gewoon bij hebben hoor. Met een kopie kan je niks bij het RDW.
Die nemen het origineel in en jij krijgt van hun een kopie mee. Zorg ook dat de CVO bij de auto aanwezig is. Deze kan je achteraf ook wel verkrijgen bij o.a. het GWK maar die moet je wel hebben als je naar het RDW gaat.

Michiel Bos

Re: 330i touring

Bericht door Michiel Bos » 20 aug 2012, 14:48

@Martin,

Daar kan je wel eens gelijk in hebben, ik heb in ieder geval een kopie, en het origineel heb ik achter gelaten bij de RDW, maar dit staat me niet meer helemaal bij.

Een CVO heb ik nooit over hoeven dragen, maar dat is volgens mij niet noodzakelijk (wel verstandig)

Stukje van het internet:
In principe moet je het CVO bij je auto hebben, al is het voor de meeste auto's niet echt noodzakelijk. Als je dus geen CVO hebt, maak je niet te druk en ga gewoon zonder.
http://www.bpmberekenen.com/het-verloop ... uring.html

Maar sinds 2009 zijn er wel wat zaken veranderd..

Michiel Bos

Re: 330i touring

Bericht door Michiel Bos » 20 aug 2012, 14:51

Dit verhaal is redelijk compleet volgens mij:
HANDLEIDING IMPORT UIT EEN EU-LAND

Zoals voor de meesten bekend, ben ik de laatste maanden wat dieper in de materie van het invoeren van een auto uit een EU-land (in mijn geval twee keer Duitsland) gedoken. Wat me opviel, was dat er wel veel informatie op internet te vinden is, maar vaak nogal hap-snap en onvolledig. Of juist weer zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zag.

Aangezien ik alles toch al op papier had gezet, wil ik proberen hieronder een samenvatting van het importverhaal in één post te bundelen. Hiervoor heb ik hier en daar (ook uit eerdere draadjes van dit forum) informatie vandaan gehaald. Eventuele missende en nuttige info van forummers kan ik er later aan toevoegen. Hopelijk kan dit andere forummers in de toekomst helpen! En waar de info niet klopt, please correct me! Alle info trouwens zonder geweer, oftewel, ohne Gewähr.

Je hebt een auto gekocht in Duitsland en wilt deze naar NL halen. De volgende onderwerpen zijn dan van belang:


DOCUMENTEN VERKOPER

Van de verkoper moet je de volgende stukken ontvangen:

- Fahrzeugbrief: kentekenbewijs vergelijkbaar met overschrijvingsbewijs
- Fahrzeugschein: kentekenbewijs (staan gegevens auto op vermeld)
- aankoopbon/factuur (niet per se nodig voor invoer)
- keuringsbewijs (TÜV/AU) (niet per se nodig voor invoer)
- en liefst ook Übereinstimmungsbescheinigung (zie hieronder)

Übereinstimmungsbescheinigung: Dit is het CVO, Certificaat Van Overeenstemming, een soort geboortebewijs van de auto, met hierop een aantal specificaties als maten en gewicht e.d. Als er geen CVO aanwezig is, dan is er geen man overboord. In mijn geval nam de RDW zelf de maten en het gewicht van de Porsche op, en dan is het ook opgelost.


VERVOER NAAR NL

1) Op exportkenteken
Kenteken met rood ‘datumvlakje’. Je kunt in een ander Europees land een tijdelijk kenteken aanvragen. Ik heb dit twee keer aan de verkoper overgelaten om te regelen. Je kunt het ook zelf doen, samen met de verkoper, maar het kan behoorlijk hectisch, druk en een langdurige kwestie zijn bij het lokale Strassenverkehrsamt. Het 14-daagskenteken incl WA-verzekering kost volgens mij zo’n 130-150 euro.

Dit exportkenteken is ook in Nederland geldig, totdat de datum is verlopen. Het kenteken is (al dan niet automatisch) gekoppeld aan een WA-verzekering die ook in NL zou gelden. Op de groene kaart die je bij deze kentekenplaten krijgt staat dat het toegestaan is om met deze platen verzekerd in alle genoemde landen te rijden. NL staat daarbij. Desondanks bestaat er wel veel discussie over het al dan niet verzekerd zijn in het buitenland en in NL met een exportkenteken en het hieronder behandelde tijdelijk kenteken. Voor de zekerheid zou ik adviseren om, naast de rit van DL naar NL, verder niet met de auto te rijden tot de kentekenplaten in huis zijn. Verder kan je voor diverse geldigheidsperiodes deze platen kopen (1 dag, 5 dagen, 14, 30 dagen etc). Uiteraard voor verschillende prijzen.

2) Op een tijdelijk buitenlands (Kurzzeitkennzeichen Fahrzeugschein) en een NL eendagskenteken:
Kenteken met geel datum vlakje. Je kunt in het buitenland vaak ook een tijdelijk kenteken aanvragen. Dit kenteken is dan echter alleen geldig tot de grens, en vaak geldt de WA-verzekering ook maar tot aan de grens. Op de grens dien je dit tijdelijke kenteken om te ruilen voor een Nederlands ééndagskenteken. Dit eendagskenteken vraag je aan bij de RDW. Je moet op de dag dat je over de grens komt dan ook een afspraak te hebben bij de RDW. Je mag namelijk maar een dag rijden met dit kenteken en vaak is het bedoeld om naar het RDW-keuringsstation te gaan voor de keuring en aangifte BPM (belastingdienst). Dit is volgens mij dus alleen een optie als je op dezelfde dag van je rit naar NL, naar de RDW gaat. Vaak dus niet van toepassing.

Een suggestie van Horn: Omdat het gratis is, kan je ook een afspraak maken bij een RDW bij een grenspost (Duiven bijv) en met dat betreffende eendagskenteken van Duiven naar huis rijden. Je vraagt ook een eendagskenteken aan voor de dag dat je naar de RDW rijdt - kan zonder afspraak en met dát kenteken rij je die dag heen en terug naar de RDW. Witte papieren plaat met geschreven cijfers en letters voldoet. :idea:

3) Via een autoambulance, oplegger of transporteur:
Je rijdt dan dus niet in de auto, maar vervoert deze of laat deze vervoeren. Je hoeft de auto dan dus ook niet te verzekeren en je hoeft ook geen kenteken te hebben. Voor de meesten niet de meest goedkope en praktische oplossing, maar ik vermeld het toch maar even. Doe je het vervoer zelf, dan is het een goede tip om serieus te overwegen om de auto toch te verzekeren. Dit voor het geval dat er toch iets gebeurt bij het transport, bijvoorbeeld de auto lazert er om welke reden dan ook af.


KEURING EN BELASTINGDIENST

De auto moet in NL door de RDW gekeurd worden en er moet BPM worden afgedragen bij de belastingdienst (tot 1-1-2010 was dit de douane). De RDW en het aangiftepunt belastingdienst zitten in 1 pand.

Keuring RDW: er zijn een hoop verschillende RDW-locaties in Nederland waar je uit kunt kiezen, zie hier.

Als je een afspraak wilt maken dan ben je vaak pas weken later aan de beurt. Je kunt er ook zonder afspraak naartoe, elke werkdag tussen 8.00 uur en 12.00 uur ben je welkom, afhandeling op volgorde van binnenkomst. Ga er vroeg naar toe (bij populaire stations ben je om half 8 's ochtends vaak al te laat en kom je niet meer aan de beurt. Krantje mee en tussen 7 en 7.15u in de rij gaan staan. Om 7.45u gaan ze volgnummers uitdelen en pas om 8 uur beginnen ze) om er zeker van te zijn dat je (snel) aan de beurt komt, het kan soms druk zijn. Je bent trouwens al snel een paar uur kwijt.

De RDW kan de auto ook meteen APK keuren als wilt. Als de auto de APK-leeftijd heeft dan is het logisch én financieel interessant om dit meteen mee te nemen. Nadeel is wel dat eventuele mankementen natuurlijk niet ter plekke verholpen kunnen worden, je zult de auto dan daarna alsnog moeten laten repareren en bij een APK-garage moeten laten (her-) keuren.

Kosten RDW op dit moment inclusief APK: 125,50 euro.
Namelijk:
Opnamekosten € 50,00
Aanvraag Voertuigbewijs € 37,00
Aanvraag Tenaamstellingsbewijs € 9,00
APK keuring € 29,50

Belastingdienst:

Na keuring wordt je verwezen naar de belastingdienst voor aangifte BPM. Let op: voor sommige punten (volgens telefonische info Nieuwegein en Waddinxveen) is een afspraak verplicht, voor sommige niet. Verifieer dit vantevoren. Ook hiervoor geldt dat het soms dagen/weken kan duren voordat een afspraak gemaakt kan worden. Wat een oplossing kan zijn als je hier onverwacht op vastloopt is om ná de RDW keuring alsnog naar een ander RDW station te rijden om BPM aangifte te doen. :idea:

Bij de belastingdienst kun je NIET pinnen (voorheen bij douane wel) en niet betalen.

Quote van belastingdienst.nl:

'Na controle van de aangifte stuurt de Belastingdienst u het formulier 'Betaalbericht'. Op dit formulier staan onder meer het te betalen bedrag en het betalingskenmerk. Met deze gegevens kunt u de bpm betalen.

U kunt de bpm op twee manieren via uw bank betalen:

- via een ‘reguliere’ elektronische overboeking
- via een zogenaamde ‘spoedbetaling’

Voor een spoedbetaling rekent uw bank extra kosten. U moet deze kosten zelf betalen. De Belastingdienst verwerkt dagelijks alle spoedbetalingen die voor 15.00 uur zijn bijgeschreven op de rekening van de Belastingdienst.'

De BPM kun je vantevoren globaal uitrekenen door een van de volgende calculators te gebruiken:

Die van Autoweek en de wat meer gedetailleerde en up tot date bpmberekenen.com. Voor een snelle en wat meer globale berekening vond ik de eerste handiger. Voor de nieuwprijs van de auto heb ik deze site vaak geraadpleegd.

Er zijn verschillende manieren waarop je de BPM uiteindelijk kunt aangeven, met mogelijk verschillende uitkomsten. Het is toegestaan de goedkoopste optie gebruiken voor je aangifte. Over deze methodes is op internet genoeg informatie te vinden, dus zal ik het houden bij een korte uitleg:

1) De korting op de BPM kan worden bepaald via de afschrijvingstabel. Via deze tabel kunt je de korting op de BPM afleiden aan de hand van de leeftijd van de auto. Zie voor meer info van de belastingdienst op belastingdienst.nl.

2) Je kunt de korting ook bepalen aan de hand van een koerslijst. Dit is een lijst met de gemiddelde waarde van alle auto’s in Nederland. Meer info van de belastingdienst hierover, zie belastingdienst.nl (helaas werken deeplinkjes bij belastingdienst.nl niet lang, vandaar.

Sinds de uitspraak van de Hoge Raad op 10 juli 2009 dient niet de gemiddelde consumentenprijs maar de gemiddelde inkoop- of handelswaarde als uitgangspunt te worden genomen. Op autotelex.nl, het systeem dat ook door de Hoge Raad genoemd wordt als referentiepunt, kom je achter de handelswaarde. Dit scheelt honderden tot wel duizenden euro’s in de BPM-afdracht, met name bij duurdere auto’s met veel opties.

3) Ook kunt je de korting op de BPM bepalen aan de hand van een taxatierapport. Zo’n rapport moet je zelf laten opmaken en zal in de regel zo’n 150 euro kosten. Deze regeling kan gunstig zijn als je bijvoorbeeld een schadeauto importeert uit het buitenland. Of er is iets bijzonders met de auto aan de hand, bijvoorbeeld een hele afwijkende kleur of een hoge km-stand. Je kunt de auto dan laten taxeren door een erkende taxateur. Op basis van de feitelijke waarde van de auto wordt het BPM-restbedrag berekend. De belastingdienst hoeft het taxatierapport niet te accepteren. Als zij het vermoeden hebben dat er geen goede waarde aan de auto is toegekend, kan het zijn dat zij de taxatie laten overdoen.

Aangezien opties meewegen in de BPM-berekening, kun je overwegen om bepaalde opties tijdelijk van de auto te (laten) slopen. Dure velgen bijvoorbeeld. Natuurlijk alleen als dit financieel de moeite waard is. In de regel, en zeker voor een Porsche, zal dit geen realistische optie zijn. Voor mij in ieder geval niet.

Er zijn ook mensen die opties ‘vergeten’ te vermelden bij de BPM-aangifte. Je kunt geluk hebben dat het niet wordt ontdekt. Wel wordt er meestal een visuele check gedaan door een belastingdienst-medewerker, die dan mogelijk nog wat opties kan ontdekken die je zelf vergeten was. Dit heeft - zo ver ik heb kunnen ontdekken - in de praktijk verder geen consequenties in de zin van boetes ofzo.

Voor de BPM-aangifte kun je gratis een formulier downloaden via belastingdienst.nl, maar handiger vond ik het om dit via autotelex.nl te doen,zie hier. Kosten op dit moment (najaar 2009) 14,95 euro, wat mij betreft elke cent waard. Dit systeem wordt ook door de belastingdienst gehanteerd en geaccepteerd. Dit systeem toont automatisch de Nederlandse catalogusprijs van de betreffende auto, de standaarduitrusting, maar ook van de beschikbare opties. De standaarduitrusting en de aangevinkte opties kun je direct als bijlage printen. Handig!

Daarnaast geeft dit systeem ook aan wat het BPM-bedrag ogv handelswaarde is, waarbij je dus eenvoudig voor de goedkoopste optie kunt kiezen. In een bijlage wordt ook de handelswaarde-koerslijst vermeld. Normaal gesproken moet de belastingdienst deze handelswaarde-koerslijst accepteren. Je kunt Autotelex trouwens ook bellen met vragen (op dit moment a 40 cent per minuut) . Dit heb ik gedaan en ben keurig te woord gestaan.


EENDAGSKENTEKEN

Voor de rit van huis (of als je de auto uit het buitenland ophaalt: hier vandaan) naar de RDW kun je bij de RDW kosteloos een zogenaamd eendagskenteken aanvragen. Dit kan bij het maken van de afspraak met de RDW, of als je zonder afspraak erheen wilt, telefonisch zodra je weet op welke dag je naar welke RDW-locatie je gaat. Op grond van het chassisnummer (VIN) maken ze een kentekennummer aan. Binnen circa 3 werkdagen krijg je per post een kentekennummer toegestuurd, vervolgens dien je het nummer zelf op twee kartonnetjes te kalken (zwarte letters op witte ondergrond) en aan de auto te bevestigen. Het kenteken is alleen in Nederland van en naar de RDW-locatie geldig, en zoals de naam al vermoedt, slechts gedurende één dag.

Je kan een ééndagskenteken ook ophalen bij de RDW als je haast hebt. Krijg je gelijk de eendagskentekenpapieren mee. Er is geen koppeling van de systemen dus als je nog niet zeker weet wat je wilt, kan je zelfs voor verschillende dagen eendagskentekens aanvragen bij de verschillende RDW's.


VERZEKERINGEN

Zie voor de verzekering met het tijdelijke buitenlandse kenteken en het exportkenteken hierboven.

Dit punt wordt mijns inziens vaak behoorlijk onderbelicht en onderschat. Áls de auto al verzekerd is tijdens de rit naar Nederland, of van huis naar het RDW en terug, dan is het vaak alleen op basis van WA. Check dit dus goed!

Bij de ene verzekeraar kun je wel casco verzekeren, en wel voor de hele periode (vanaf de dag van de rit naar Nederland) en bij de ander helemaal niet. Mijn ervaring is dat de kans dat het lukt via een tussenpersoon stukken groter is. Bij de meeste verzekeraars kun je namelijk alleen maar een eendags-WA-verzekering krijgen die geldt op de dag van de keuring van en naar het keuringsstation. Dus niet casco en niet op de dag van de rit van DL naar NL. In alle gevallen geldt: aangezien er nog geen definitief kenteken is, wordt er verzekerd op grond van chassisnummer van de auto.

Vergeet niet dat het punt van verzekering ook relevant is als de auto in die tussenperiode ’s nachts op de openbare weg geparkeerd staat. Wat als een onverlaat tegen je auto aanrijdt? Best een behoorlijk risico dus, zeker als het een wat duurdere auto betreft. Als je de auto voor die tussenperiode tijdelijk ergens stalt wordt het risico in ieder geval beperkt.

Houd ook rekening met diefstalrisico. En wat is de eis die de verzekering stelt mbt het alarm? Vaak hebben Porsches uit DL een minder uitgebreid alarm als de NL-verzekeraar eist in NL. Is de Porsche dan wel casco tegen diefstal verzekerd zolang het betreffende SCM-alarm er nog niet in zit? Checken!


KENTEKENBEWIJS

Na RDW- en APK-keuring en aangifte BPM kun je naar huis, en na betaling van de BPM, circa 4 dagen - soms ruim een week later – krijg je het felbegeerde kentekenbewijs in de bus. Het is zaak de gegevens van de auto op het kentekenbewijs goed te checken, maar al te vaak worden hier fouten mee gemaakt.


KENTEKENPLATEN

Met het kentekenbewijs (en legitimatiebewijs) kun je bij een erkende zaak de gele kentekenplaten bestellen. Op RDW.nl vind je een lijst van winkels bij jou in de buurt, zie hier. Het hangt van het bedrijf af hoe lang het duurt en wat het kost, bij de winkel waar ik ben geweest kon je erop wachten. Idem voor de kosten. Ik was voor platen met opgelegde letters 30 euro ex BTW kwijt. Platen erop schroeven, en genieten maar!!! :drive:

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 330i touring

Bericht door Dutchie » 20 aug 2012, 18:45

Wel raar dat wij een 330i van oktober 2001 hebben :P overigens ook in 2011 vanuit duitsland geïmporteerd, alleen niet door ons zelf.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: 330i touring

Bericht door Beens1 » 20 aug 2012, 20:12

In Dld waren ze met alle modellen wat vroeger dan hier in NL.

jporter
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 aug 2011, 13:56

Re: 330i touring

Bericht door jporter » 21 aug 2012, 12:16

Ik heb ook een 330i uit nov 2001, komt gewoon bij de BMW dealer hier weg. Is een overgangsmodelletje. Geen facelift maar wel 330i
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54

Michiel Bos

Re: 330i touring

Bericht door Michiel Bos » 22 aug 2012, 08:53

Oké, weer wat geleerd!

BMWBoii
Berichten: 1390
Lid geworden op: 03 jan 2011, 15:22

Re: 330i touring

Bericht door BMWBoii » 22 aug 2012, 10:02

Iemand die ik ken heeft een 330i facelift van oktober 2001, origineel Nederlands. Dus wat Beens zegt is niet helemaal waar :P

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: 330i touring

Bericht door Beens1 » 22 aug 2012, 13:12

Facelift is er inderdaad ook al vanaf eind 2001, 330i zal vast ook in productie zijn geweest.
In DLD zijn ze met alle modellen, zover ik weet altijd nog eerder geweest dan hier. Daar blijf ik bij.. :)

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 330i touring

Bericht door Dutchie » 22 aug 2012, 20:41

die van ons is inderdaad ook van Oktober 2001, maar komt wel uit duitsland.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

bmwhans
Berichten: 539
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: 330i touring

Bericht door bmwhans » 23 aug 2012, 09:06

In 2000 zijn al de motoren veranderd;
De oude 320 (2,0 l) 150 pk werd een 320(2,2 l) 170 pk.
De oude 323 (2,5 l) 170 pk werd een 325(2,5 l) 193 pk.
De oude 328 (2,8 l) 193 pk werd een 330(3,0 l) 231 pk.
Dus de nieuwe motoren zijn een jaar in de pre-facelift modellen geleverd,en toen de facelift kwam is er niets aan de motoren veranderd.
gr Hans

Gebruikersavatar
touringtim
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 okt 2009, 11:52

Re: 330i touring

Bericht door touringtim » 26 aug 2012, 10:27

Bedankt all voor jullie reacties. Vierwieldrive gaat het dus niet worden. Ga toch nooit op wintersport, veels te koud :) .
Maar wat is het verschil met de facelift. Alleen aan de voorkant met de koplampen en de mistlampen? Of zijn er nog andere verschillen? Zijn er technisch geen verschillen?
e90 325i Dynamic Executive

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”