olie/koelwater temperatuur uitlezen ???

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
bigmaster

olie/koelwater temperatuur uitlezen ???

Bericht door bigmaster » 19 aug 2012, 22:15

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en misschien is dit onderwerp al reeds besproken.

Ik heb een 530 D touring uit 2008 en ik ga graag met de caravan op vakantie. Ik baal ervan dat ik geen temperatuuraanwijzing in de auto hebt. Hierdoor kan ik niet zien wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is/ of hij "het warm" gaat krijgen met de caravan in de bergen op een warme dag.
Op google/ youtube is er genoeg over dit onderwerp te zien, maar vind het voor een leek nogal schimmig.
Schijnbaar heeft BMW deze "klacht" nogal aangetrokken want bij de nieuwe modellen is de zichtbare temperatuurmeter er weer.
Wie kan deze leek op weg helpen ???

Bvd.

Met vriendelijke groet,
Bigmaster

kos.be

Re: olie/koelwater temperatuur uitlezen ???

Bericht door kos.be » 19 aug 2012, 23:49

Ik heb hiervoor een bluetooth OBD module gekocht die communiceert met mijn Android gsm waarop ik met behulp van de app Torque onder andere de koelvloeistoftemperatuur kan laten weergeven. Vandaag trouwens nog gebruikt in de file voor de Gottardtunnel.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

bigmaster

Bericht door bigmaster » 21 aug 2012, 10:41

Hé Kos, dat is een slim idee. Ik ga gelijk op internet rondkijken waar je zoiets kan aanschaffen. Of misschien makkelijker is, kan je mij vertellen waar je hem aangeschaft hebt en wat het gekost heeft.

Met vriendelijke groet,
Bigmaster

kos.be

Bericht door kos.be » 21 aug 2012, 11:30

Ik heb de module op een chinese site besteld, prijzen waren er beduidend lager dan op bijvoorbeeld eBay en bovendien betaal je er geen verzendingskosten... Blijft natuurlijk altijd een gokje, maar het doet wat het moet doen. Collega van me heeft dezelfde besteld en die werkt ook perfect.
Ik stuur je nog een pm aangezien ik niet weet of ik de rechtstreekse link hier mag plaatsen...

h2o

Bericht door h2o » 21 aug 2012, 14:18

Hoi Kos,

zou je mij deze pm ook kunnen sturen aub?

thx!
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

kos.be

Bericht door kos.be » 21 aug 2012, 16:41

@h2o: done! :)

h2o

Bericht door h2o » 22 aug 2012, 07:14

@kos: Thanks!
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

bigmaster

Bericht door bigmaster » 22 aug 2012, 13:33

Hi Kos,

Allereerst bedankt voor de PM, en inderdaad. Voor maar 2 á 3 tientjes heb je al een module waarmee je alle parameters van je auto uit kan lezen. Hierbij zonder het gevaar dat je instellingen kan veranderen, met als gevolg dat je schadelijke dingen kan veroorzaken.
Wij zijn niet allemaal auto-ingenieurs, toch !!!

Met vriendelijke groet,
Bigmaster

Lowkey

Bericht door Lowkey » 24 aug 2012, 19:58

Is het niet makkelijk om KW temp gewoon via het geheimmenu (menu 7.1) in de boordcomputer af te lezen? Olietemperatuur wordt volgens mij niet gemeten bij de 530d. Zelf heb ik nog een E60 VFL daarin kan je in de toerenteller ring nog indirect KW temp aflezen maar bij LCI gaat dat geloof ik niet meer.
F10 N57N

ro2207

Bericht door ro2207 » 27 aug 2012, 17:19

Ik zag dat het programma Torque alleen werkt op een andriod?? Nou heb ik toevallig een Iphone en kan het programma ook niet vinden in de app store. Weet iemand hier misschien een oplossing voor?? Voor mij is de KW temp namelijk heel belangrijk omdat ik een trekhaak heb gemonteerd en niet de FAN heb vervangen voor een zwaardere van 600Watt dit werd mij namelijk verteld door de BMW dealer.

tom_il

Bericht door tom_il » 27 aug 2012, 17:30

Lowkey schreef:Is het niet makkelijk om KW temp gewoon via het geheimmenu (menu 7.1) in de boordcomputer af te lezen? Olietemperatuur wordt volgens mij niet gemeten bij de 530d. Zelf heb ik nog een E60 VFL daarin kan je in de toerenteller ring nog indirect KW temp aflezen maar bij LCI gaat dat geloof ik niet meer.
Correct alleen kan je niet aflezen of hij te warm word. Vanaf +/- 80°C staat de ring op zijn einde.
525d E61 2007 pre-LCI

kos.be

Bericht door kos.be » 27 aug 2012, 22:46

ro2207 schreef:Ik zag dat het programma Torque alleen werkt op een andriod?? Nou heb ik toevallig een Iphone en kan het programma ook niet vinden in de app store. Weet iemand hier misschien een oplossing voor?? Voor mij is de KW temp namelijk heel belangrijk omdat ik een trekhaak heb gemonteerd en niet de FAN heb vervangen voor een zwaardere van 600Watt dit werd mij namelijk verteld door de BMW dealer.
Dashcommand is een alternatief voor Torque, is wel wat duurder...

Dutch_E61

Bericht door Dutch_E61 » 28 aug 2012, 16:42

ik heb een APP gevonden die via de USB poort onder de telefoon bepaalde data uit de auto zou moeten weergeven. Helaas heb ik het nog niet aan het werk. Ik ben niet zeker of olie en koelwater temp te zien zijn in deze app.

Het zou volgens de omschrijving zo eenvoudig moeten zijn als aansluit op de USB connector in de armsteun en opstarten van de APP. Helaas pindakaas, geen informatie.

Wat dan wel weer leuk is dan je op deze wijze Web radio kunt luisteren. Als je een USB Y-kabel hiervoor hebt dan kun je via deze gratis App BMW connected naar internet radio luisteren. Leuk om hier te luisteren naar een van de vele internet stations of op buitenlandse vakantie te luisteren naar bijv. Evers staat op oid... (Zorg wel voor een goed data-abonnement in het laatste geval) De geluidskwaliteit viel me niet tegen.

zie hier voor meer info:
http://www.bmw.com/com/en/owners/bmw_ap ... manual.pdf
of
http://www.bmw.com/com/en/owners/bmw_ap ... ected.html

Lowkey

Bericht door Lowkey » 01 sep 2012, 10:36

tom_il schreef:
Lowkey schreef:Is het niet makkelijk om KW temp gewoon via het geheimmenu (menu 7.1) in de boordcomputer af te lezen? Olietemperatuur wordt volgens mij niet gemeten bij de 530d. Zelf heb ik nog een E60 VFL daarin kan je in de toerenteller ring nog indirect KW temp aflezen maar bij LCI gaat dat geloof ik niet meer.
Correct alleen kan je niet aflezen of hij te warm word. Vanaf +/- 80°C staat de ring op zijn einde.
Oh dat gaat prima hoor in de BC meet hij gewoon door. Bedrijfstemp = ca. 88 graden C en slaat de koelfan aan bij ca.96 graden C. Ik wilde dit bij aanschaf van de auto namelijk ook weten vanwege het kwaaltje met de EGR thermostaat. De mijne bleef destijds op 66 graden C steken.
F10 N57N

COUPEDOC

Bericht door COUPEDOC » 13 sep 2012, 12:51

SCAN GAUGE II kopen.
Vind je op Internet.

Leest via OBD II ( =On Board Diagnosis ) allerlei parameters uit : real time watertemperatuur, inlaatspruitstuktemperatuur, turbodruk, toerental, snelheid, throttle position, verbruik, max. snelheid laatste rit, id. laatste etmaal, max. toerental laatste rit, id. laatste etmaal, enz.
Feest voor de liefhebber.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”