525d koelvin/ventilator
525d koelvin/ventilator
Ik rijd sinds korte tijd tot volle tevredenheid in een 525d, maar er is een klein detail dat mij opvalt/ergert.
De koelvin/ventilator/intercooler (weet niet wat het juist is dat aanslaat) slaat erg vroeg aan & daarmee gepaard gaat dan het geluid alsof ik in een vrachtwagen rijd.
Is het normaal dat deze zo vroeg aanslaat (en dan ook nog lang doordraait) ?
De koelvin/ventilator/intercooler (weet niet wat het juist is dat aanslaat) slaat erg vroeg aan & daarmee gepaard gaat dan het geluid alsof ik in een vrachtwagen rijd.
Is het normaal dat deze zo vroeg aanslaat (en dan ook nog lang doordraait) ?
-
Re: 525d koelvin/ventilator
ik denk dat het de ventilator is van de clima control/airco die is onafhankelijk van de motor en het rauwe geluid zal het lager van de ventilator zijn
Het vreemde is dat wanneer dit geluid hoorbaar is (had het ook bij mijn 318tds), er merkbaar minder vermogen is..
-
het zou ook je visco vin kunnen zijn. die reageert op de warmte van je motor via een bimetaal koppeling. het is best mogelijk dat deze bij lage temperaturen al aan slaat. je kan als de motor uit staat uiteraard. eens gaan draaien aan de vin. deze zou vrij licht moeten draaien bij koude motor. is dit niet het geval dan is hij waarschijnlijk stuk.
Hebben die motoren/fan's dan nog een visco? Ik ben daarover eigenlijk best verbaast.
M'n oude E30 had een Visco, maar de E36 die ik heb gehad had een electro-fan. Je zou verwachten dat die ook op de nieuwe motoren zou voorkomen.
M'n oude E30 had een Visco, maar de E36 die ik heb gehad had een electro-fan. Je zou verwachten dat die ook op de nieuwe motoren zou voorkomen.
-
mijn E36 325TDS van '94 had er ook gewoon één. en mijn huidige 530D van 2000 heeft er ook nog één
Misschien dat het dan te maken heeft met een dieselblok?
Mijn E36 was een 318i uit 1997.
Mijn E36 was een 318i uit 1997.
-
dat is best mogelijk natuurlijk. @fitch. maar als de vin goed meedraait is het idd net het geluid van een vrachtauto.
ik heb het alleen als mijn auto bv 5 min uit is geweest (benzinepomp) en dan weer starten en wegrijden. anders hoor ik hem bijna nooit.
zijn jouw radiatoren wel goed schoon??? (ook tussen de radiatoren?)
ik heb het alleen als mijn auto bv 5 min uit is geweest (benzinepomp) en dan weer starten en wegrijden. anders hoor ik hem bijna nooit.
zijn jouw radiatoren wel goed schoon??? (ook tussen de radiatoren?)
Hallo beste BMW vrienden,
De E39 Facelift met de 525 i M54 motor van 07/2001 heeft dus ook nog een visco koppeling, deze heb ik onlangs vervangen.
Ik kon het dus niet waarnemen of deze stuk was, wat bij mij erg opviel, ik reed dus en hoorde de airco fan draaien op volle toeren, terwijl deze niet eens ingeschakeld was.
Ik heb toen dus de visco koppeling gecontroleerd, bij een warme motor, en hij was dus inderdaad defect.
De controle uitgevoerd uiteraard met een uitgeschakelde motor, je ziet ze wel eens bezig, met handschoenen om de fan tegen te houden, een dik opgerolde krant word ook wel eens gebruikt, nooit doen beste BMW vrienden, dat is te gevaarlijk, schakel gewoon de motor uit, en kijk of de fan soepel of stroef verdraaid kan worden, en u weet dan direct of de visco koppeling defect is.
Dus een hele mooie oplossing van BMW om de arco fan in te laten springen bij een warme motor, en een defecte visco koppeling, en dat is een erg goede beveiliging.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
De E39 Facelift met de 525 i M54 motor van 07/2001 heeft dus ook nog een visco koppeling, deze heb ik onlangs vervangen.
Ik kon het dus niet waarnemen of deze stuk was, wat bij mij erg opviel, ik reed dus en hoorde de airco fan draaien op volle toeren, terwijl deze niet eens ingeschakeld was.
Ik heb toen dus de visco koppeling gecontroleerd, bij een warme motor, en hij was dus inderdaad defect.
De controle uitgevoerd uiteraard met een uitgeschakelde motor, je ziet ze wel eens bezig, met handschoenen om de fan tegen te houden, een dik opgerolde krant word ook wel eens gebruikt, nooit doen beste BMW vrienden, dat is te gevaarlijk, schakel gewoon de motor uit, en kijk of de fan soepel of stroef verdraaid kan worden, en u weet dan direct of de visco koppeling defect is.
Dus een hele mooie oplossing van BMW om de arco fan in te laten springen bij een warme motor, en een defecte visco koppeling, en dat is een erg goede beveiliging.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik heb eens even gevoeld en de fan draait heel soepel, zo goed als zonder weerstand. De 18e wordt de auto volledig ge-herprogrammeerd en krijgt hij een olieservice + inspectie II. Ik zal melden dat ze de radiatoren etc. eens reinigen en kijken wat er nog oorzaak kan zijn voor het vroeg aanslaan van de fan. Ik merk dat het vooral is als ik bv. veel stoplichten heb waar ik lang moet wachten of als ik in de stad rijd.
-
we horen graag wat het was!!
@ Ad,
Waaruit bleek dat uw koelfan defect was? Had deze veel weerstand bij koude motor?
Mijn ervaring met defecte viscokoppelingen is, dat deze in geval van een defect constant meedraaien, ook bij koude motor. Iedereen kent vast wel de bekende Volvo series 200/700. Deze komen voorbij blazen of het vrachtwagens zijn. Andersom heb ik nog nooit meegemaakt. De koelfan defect en draait niet mee met warme motor. Bijzonder aan uw verhaal vind ik dat de koelfan van de condensor de gebrekkige werking van de motorkoelfan zou compenseren.
Groet,
Hendrik
Waaruit bleek dat uw koelfan defect was? Had deze veel weerstand bij koude motor?
Mijn ervaring met defecte viscokoppelingen is, dat deze in geval van een defect constant meedraaien, ook bij koude motor. Iedereen kent vast wel de bekende Volvo series 200/700. Deze komen voorbij blazen of het vrachtwagens zijn. Andersom heb ik nog nooit meegemaakt. De koelfan defect en draait niet mee met warme motor. Bijzonder aan uw verhaal vind ik dat de koelfan van de condensor de gebrekkige werking van de motorkoelfan zou compenseren.
Groet,
Hendrik