Raammechanisme spanning?
-
Goliath
Raammechanisme spanning?
Wil v/d week het raammechanisme van mijn bestuurderskant gaan vervangen. Maar er is me iets niet helemaal duidelijk. Las laatst een reactie van iemand met een e46 Bentley handleiding die ongeveer het volgende zei:
"Bij het monteren van een nieuw mechanisme, moet je zorgen dat wanneer de raam motor op het maximale punt staat, je het raam een paar mm naar beneden doet en dan de motor erop plaats. Dit om ervoor te zorgen dat de plastic delen van het mechanisme, niet constant onder spanning staan. Waardoor hij (hopelijk) niet binnen een paar jaar weer stuk gaat."
Kon de reactie helaas niet meer terug vinden, en heb er verder nooit in een DIY iets over gelezen.
Weet iemand of dit klopt?
bvd!
"Bij het monteren van een nieuw mechanisme, moet je zorgen dat wanneer de raam motor op het maximale punt staat, je het raam een paar mm naar beneden doet en dan de motor erop plaats. Dit om ervoor te zorgen dat de plastic delen van het mechanisme, niet constant onder spanning staan. Waardoor hij (hopelijk) niet binnen een paar jaar weer stuk gaat."
Kon de reactie helaas niet meer terug vinden, en heb er verder nooit in een DIY iets over gelezen.
Weet iemand of dit klopt?
bvd!
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: Raammechanisme spanning?
Naar mijn weten stopt de motor vanzelf met het omhoog draaien van het raam, zodra er een bepaalde weerstand bereikt is.
Dus volgens mij maakt het niet uit onder welke stand je de motor weer monteerd.
Dus volgens mij maakt het niet uit onder welke stand je de motor weer monteerd.
heeft dit met het 'rammelen' van de ramen te maken?
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Zou wel een paar kleine tiraps gebruiken om de kabel bij dat stukje plastic vast te zetten.
Wat het meest stuk gaat is dat het stukje plastic stuk gaat waardoor het "tonnetje" niet meer op zn plek blijft.
Wat er dan gebeurd is dat de ruit nog maar aan 1 kant omhoog getrokken zal worden en daardoor scheef gaat en vastloopt.
Ik heb links ook een nieuw mechanisme geplaatst, maar je hoeft niets af te stellen hoor.
rechts heb ik gerepareerd met de tiraps, rechts gaat nu iets langzamer dan de nieuwe linkse omhoog.
Wat het meest stuk gaat is dat het stukje plastic stuk gaat waardoor het "tonnetje" niet meer op zn plek blijft.
Wat er dan gebeurd is dat de ruit nog maar aan 1 kant omhoog getrokken zal worden en daardoor scheef gaat en vastloopt.
Ik heb links ook een nieuw mechanisme geplaatst, maar je hoeft niets af te stellen hoor.
rechts heb ik gerepareerd met de tiraps, rechts gaat nu iets langzamer dan de nieuwe linkse omhoog.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
-
Goliath
Ja dat heb ik ook inderdaad. Heb hem voorheen al gerepareerd met een tie-wrap, maar dat heeft niet lang gehouden. Daarom wil ik hem nu gaan vervangen.
Twijfel wel nog tussen origineel en meyle. Iemand ervaring met die van meyle?
Twijfel wel nog tussen origineel en meyle. Iemand ervaring met die van meyle?
Ik heb de meyle, gekocht bij offenga.
Doet het prima, komt sneller omhoog dan de gerepareerde in mn andere deur.
Compleet vervangen is idd beter.
Doet het prima, komt sneller omhoog dan de gerepareerde in mn andere deur.
Compleet vervangen is idd beter.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
-
Goliath
Ah super! Dan ga ik die ook maar bestellen. Bedankt voor de reacties. 
Wat zijn de kenmerken van een "defect" raammechanisme?
Mijn raam aan de bestuurderszijde gaat wel omhoog en omlaag maar tijdens het omhoog en omlaag bewegen maakt de ruit op 1 hoogte een knakkend geluid. Net alsof de ruit even klem loopt.
De rubbergeleidingsrubbers laten op dat moment strepen achter op de ruit. Die zijn wel weg te poetsen maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je elke keer na het gebruiken van het elektrische raam je je ruit moet schoon maken.
Zou dit kunnen duiden op een defect raammechanisme? Waarschijnlijk wel natuurlijk maar graag even jullie ervaringen hierover.
Alvast bedankt.
Mijn raam aan de bestuurderszijde gaat wel omhoog en omlaag maar tijdens het omhoog en omlaag bewegen maakt de ruit op 1 hoogte een knakkend geluid. Net alsof de ruit even klem loopt.
De rubbergeleidingsrubbers laten op dat moment strepen achter op de ruit. Die zijn wel weg te poetsen maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je elke keer na het gebruiken van het elektrische raam je je ruit moet schoon maken.
Zou dit kunnen duiden op een defect raammechanisme? Waarschijnlijk wel natuurlijk maar graag even jullie ervaringen hierover.
Alvast bedankt.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Dat knakken hoor ik ook en dat doet hij halverwege naar beneden, naar boven heb ik daar geen last van.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 18 okt 2012, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Dat knakken is hoogstwaarschijnlijk het "tonnetje" van de staalkabel die uit het plastic houdertje schiet.
Als hij weer de andere kant op gaat schiet hij weer op z'n plek.
Met tieraps het tonnetje vastzetten, of een nieuw raammechanisme...
Strepen op de ramen? kan me voorstellen als je raam iets scheef langs de rubbers gaat dat er dan strepen op komen.
Als hij weer de andere kant op gaat schiet hij weer op z'n plek.
Met tieraps het tonnetje vastzetten, of een nieuw raammechanisme...
Strepen op de ramen? kan me voorstellen als je raam iets scheef langs de rubbers gaat dat er dan strepen op komen.
Ergens een plaatje wat een idee geeft van hoe, wat en waar?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 18 okt 2012, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ergens een plaatje wat een idee geeft van hoe, wat en waar?
[/quote]
http://www.zhpmafia.com/forums/showthre ... ip-tie-fix
Lijkt ingewikkeld maar een 1.5 uurtje verder heb je het voor elkaar.
Wel het foam weer goed in de kit drukken en bestel een aantal nieuwe drukkertjes die gaan weleens stuk.
http://www.zhpmafia.com/forums/showthre ... ip-tie-fix
Lijkt ingewikkeld maar een 1.5 uurtje verder heb je het voor elkaar.
Wel het foam weer goed in de kit drukken en bestel een aantal nieuwe drukkertjes die gaan weleens stuk.
Klasse Hugo, bedankt hiervoor 
Laatst gewijzigd door Rene08 op 18 okt 2012, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb dit vanmiddag ook gedaan,
mij lukte t om zonder de airbag te demonteren.
Gewoon het schuim (linkerdeur) linksonder er voorzichtig aftrekken.
Het raam (geleiding + het 'tonnetje') precies voor het ronde gat zetten, dan kan je er 'goed' (voor zover je daar van kan spreken) bij.
Beetje prutsen met 2 tierips en tangetjes, dan lukt t wel.
Bij mij was gelukkig alleen de geleiding bij het slot/achterkant van de deur kapot.
Maar ik heb wel gezien dat je bij de voorste er ook goed bijkunt zonder demontage van de airbag.
Het is inderdaad goed te doen, zoals hierboven beschreven wordt kostte t me ook anderhalf uur.
De linkerkant ging sneller dan de rechterkant, omdat ik toen wist hoe t precies zat en accu niet meer hoefde afgekoppeld te worden.
Even foto voor de duidelijkheid:

mij lukte t om zonder de airbag te demonteren.
Gewoon het schuim (linkerdeur) linksonder er voorzichtig aftrekken.
Het raam (geleiding + het 'tonnetje') precies voor het ronde gat zetten, dan kan je er 'goed' (voor zover je daar van kan spreken) bij.
Beetje prutsen met 2 tierips en tangetjes, dan lukt t wel.
Bij mij was gelukkig alleen de geleiding bij het slot/achterkant van de deur kapot.
Maar ik heb wel gezien dat je bij de voorste er ook goed bijkunt zonder demontage van de airbag.
Het is inderdaad goed te doen, zoals hierboven beschreven wordt kostte t me ook anderhalf uur.
De linkerkant ging sneller dan de rechterkant, omdat ik toen wist hoe t precies zat en accu niet meer hoefde afgekoppeld te worden.
Even foto voor de duidelijkheid:

M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Oké dan ga ik dat binnenkort ook maar eens doen. Zo vaak gebruik ik het raam niet maar als je in de parkeergarage je kaartje moet pakken is het wel handig dat het raam goed functioneert. 
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER