Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Toch zit ik daar nog mee in me hoofd. Maar daar is ook al tich keer naar gekeken en alles zit goed vast zeggen ze.
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Ik heb gelezen dat het ook geen/weinig zin heeft om uit te lijnen als je spoorstang niet goed is afgesteld / speling heeft, dat heb ik zelf ook op mijn 330i.
Zoals jomeo zegt, misschien toch eens naa de spoorstang laten kijken, zo duur zijn ze gelukkig ook niet!
Over 2 weken word bij mij in de 330i nieuwe spoorstangen, koppelstangen en draagarm+silentblocks van Meyle geinstalleerd + uitlijning. Als mijn zoekerige gedrag weg is zal ik het hier even melden.
Zoals jomeo zegt, misschien toch eens naa de spoorstang laten kijken, zo duur zijn ze gelukkig ook niet!
Over 2 weken word bij mij in de 330i nieuwe spoorstangen, koppelstangen en draagarm+silentblocks van Meyle geinstalleerd + uitlijning. Als mijn zoekerige gedrag weg is zal ik het hier even melden.
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Vreemd mijn bericht staat boven die van jpporter terwijl ik juist op zijn bericht reageer
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Aan jporter;
laat maar horen. Ik ben zeer benieuwd of er tijdens het demonteren al aan het licht komt wat de oorzaak van het 'zoeken' is.
Denk zelf ook aan het vervangen al die spullen. Wat kost zo'n setje? Ik ga het zelf vervangen. Daarna uit laten lijnen.
laat maar horen. Ik ben zeer benieuwd of er tijdens het demonteren al aan het licht komt wat de oorzaak van het 'zoeken' is.
Denk zelf ook aan het vervangen al die spullen. Wat kost zo'n setje? Ik ga het zelf vervangen. Daarna uit laten lijnen.
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
@twan330
Ik heb het setje gekocht voor 480 euro bij Franssen CarParts via marktplaats. Ze reageren erg snel. Ik heb voor hetzelfde bij mijn normale garage nagevraagd, die was 400 euro duurder lol. Hij zei bestel maar via marktplaats ik kan echt niet met die prijs meekomen, hij wilde het wel inbouwen :p
Ik laat het nog weten hoe het gaat. Volgens de monteur kwam dat zoeken ook door de speling op de fuseekogel en draagarmen etc. Hij liet met een koevoet zien hoeveel speling daarop zat, was niet normaal :p
Ik heb het setje gekocht voor 480 euro bij Franssen CarParts via marktplaats. Ze reageren erg snel. Ik heb voor hetzelfde bij mijn normale garage nagevraagd, die was 400 euro duurder lol. Hij zei bestel maar via marktplaats ik kan echt niet met die prijs meekomen, hij wilde het wel inbouwen :p
Ik laat het nog weten hoe het gaat. Volgens de monteur kwam dat zoeken ook door de speling op de fuseekogel en draagarmen etc. Hij liet met een koevoet zien hoeveel speling daarop zat, was niet normaal :p
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Die van mij gaat a.s. vrijdag naar een specialist om het probleem te proberen te verhelpen.
Volgens hem zit er geen speling op de draagarmen+fusees en de veerpootlagers.
Wat hij in elk geval gaat vervangen is de rubbers van de draagarmen aan de achterkant en de draagarmrubbers aan de voorkant voor originele of van Meyle (zit nu Powerflex op, die zijn mij iets te stug).
Hij gaat ook opnieuw uitlijnen.
De volgende onderdelen heb ik al eerder vervangen:
- schokbrekers, stabilasatorstangrubbers voor en achter, motor/versn. bak steunen.
Mogelijk ligt het toch aan de velgen/banden, dan heb ik binnenkort een mooi setje style 98 te koop.
Ben benieuwd, wordt vervolgd!
Volgens hem zit er geen speling op de draagarmen+fusees en de veerpootlagers.
Wat hij in elk geval gaat vervangen is de rubbers van de draagarmen aan de achterkant en de draagarmrubbers aan de voorkant voor originele of van Meyle (zit nu Powerflex op, die zijn mij iets te stug).
Hij gaat ook opnieuw uitlijnen.
De volgende onderdelen heb ik al eerder vervangen:
- schokbrekers, stabilasatorstangrubbers voor en achter, motor/versn. bak steunen.
Mogelijk ligt het toch aan de velgen/banden, dan heb ik binnenkort een mooi setje style 98 te koop.
Ben benieuwd, wordt vervolgd!
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
O.K., afgelopen vrijdag zijn de rubbers van de draagarmen voor en achter vervangen.
Verder hebben ze de auto goed uitgelijnd. (was vorig jaar bij een andere partij blijkbaar niet goed gedaan)
Weggedrag is nu bijna 100%
Alleen in diepe sporen en slecht wegdek blijft 'ie nog wat trekken.
Bijkomend voordeel van het vervangen van de draagarmrubbers aan de achterkant is minder (brom)geluid vanaf de achterkant en ook de achterkant voelt nu stukken beter aan.
Verder hebben ze de auto goed uitgelijnd. (was vorig jaar bij een andere partij blijkbaar niet goed gedaan)
Weggedrag is nu bijna 100%
Alleen in diepe sporen en slecht wegdek blijft 'ie nog wat trekken.
Bijkomend voordeel van het vervangen van de draagarmrubbers aan de achterkant is minder (brom)geluid vanaf de achterkant en ook de achterkant voelt nu stukken beter aan.
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Mooi om te horen! De rubbers van de draagarmen achter worden vaak vergeten, maar daar komt een groot deel van je balans vandaan.
Ik ken een 3 serie niet anders dan gevoelig op zware spoorvorming, op zich is dat ook niet zo erg! Dus helemaal weg krijg je dat volgens mij ook niet, alleen een M3 is er niet echt gevoelig voor.
Ik ken een 3 serie niet anders dan gevoelig op zware spoorvorming, op zich is dat ook niet zo erg! Dus helemaal weg krijg je dat volgens mij ook niet, alleen een M3 is er niet echt gevoelig voor.
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
goed om te horen,...waar heb je de auto laten uitlijnen?
ik heb het volgende gedaan:
draagarm rubbers v + a (OEM)
dempers achter
Nieuw Rubber (goodyear eagle f1 asy)
maar nog niet helemaal strak... daarom wil ik ook goed laten uitlijnen.....
ik heb het volgende gedaan:
draagarm rubbers v + a (OEM)
dempers achter
Nieuw Rubber (goodyear eagle f1 asy)
maar nog niet helemaal strak... daarom wil ik ook goed laten uitlijnen.....
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee maar Lammert vd Meulen in Dokkum schijnt erg goed te zijn. Uit het hele (buiten)land rijden mensen daar naar toe omhet goed te krijgen
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Ik ben bij Gerrit Jonkers in Waardenburg geweest.
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
bij mij zijn de draagarmen voor vervangen + stabilisator stangen en spoorstangen + uitlijnen. Eigenlijk is het nu een stuk beter maar ik heb nogsteeds hetzelfde net als jij, bij elk hobbeltje of wat wil het stuur verspringen. Dus eigenlijk precies hetzelfde. Ik remde gister voor een stoplicht, stuur stond recht en er zaten een paar van die hobbeltjes in de weg voor het stoplicht sensor nou ik had de handen van het stuur en in 1 seconde sloeg het stuur totaal om naar rechts echt draaide bijna 360 graden :p Kan toch niet, nog nooit eerder gehad...
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
dan wen er maar aan. Alles in orde als dit gebeurt hoe vreemd dit ook klinkt. Stuurbekrachtiging heeft ook nadelen. En zeker bij het laatste wat je beschrijft aan het stoplicht.
Vroeger zat auto's gereden zonder stuurbekrachtiging en met volledig gietijzeren motoren (enorm gewichtsverschil met huidige aluminium motoren!) daarbij gebeurde dit nooit. Sinds stuurbekr met aluminium en plastic onderdelen in het motorruim merk je dat dit scenario kan gebeuren. Onder de kap wordt het steeds lichter in gewicht (ik heb het niet over het totaalgewicht van de auto).
Achteloos het stuur vasthouden met de pink is bij dit soort auto's link. Het ontwerp van de auto zorgt voor dit gedrag. Met losse handjes rijden gaat in ieder geval echt niet meer. Voor je het weet hang je in de lantaarnpaal. Zeker bij vrachtwagen sporen in het asfalt. Het gaat van links naar rechts.
De juiste band wil hier wel wat verbetering in brengen. Maar heeft dan weer nadelen op andere vlakken. En zo blijft men bezig.
Vroeger zat auto's gereden zonder stuurbekrachtiging en met volledig gietijzeren motoren (enorm gewichtsverschil met huidige aluminium motoren!) daarbij gebeurde dit nooit. Sinds stuurbekr met aluminium en plastic onderdelen in het motorruim merk je dat dit scenario kan gebeuren. Onder de kap wordt het steeds lichter in gewicht (ik heb het niet over het totaalgewicht van de auto).
Achteloos het stuur vasthouden met de pink is bij dit soort auto's link. Het ontwerp van de auto zorgt voor dit gedrag. Met losse handjes rijden gaat in ieder geval echt niet meer. Voor je het weet hang je in de lantaarnpaal. Zeker bij vrachtwagen sporen in het asfalt. Het gaat van links naar rechts.
De juiste band wil hier wel wat verbetering in brengen. Maar heeft dan weer nadelen op andere vlakken. En zo blijft men bezig.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Ok ik heb nog wat verder gezocht en een aantal dingen tegen gekomen in de US, het gaat dan over de "steering coupling", in het Nederlands stuurkoppeling. Daar komt dus blijkbaar naar lang gebruik (jaren) ook speling op, een klein beetje speling zorgt voor redelijk wat speling aan het stuur en zorgt ook voor minder straks sturen
http://youtu.be/X1EyPwb8dWk
http://youtu.be/bwT1_Lv9fz4
http://youtu.be/LVHQcGrmdW4
Ik ga vanavond even testen, volgensmij kan je het goed zien met de motorkap open en dat dan iemand anders het stuur heen en weer draait.
Zondag ochtend naar Nijmegen gereden en het is nogsteeds boven de 120/130 niet veilig, kan nooit zijn dat het goed is dat zweverige, vriend van me heeft er in gereden en begreep wel wat ik bedoelde. Toen ik de auto kreeg was het ook echt niet zo. Op dit moment kan ik werkelijk zeggen dat mijn oude Saab 9000 uit 1996 betere wegligging had dan mijn huidige 330i
@dw70
dat kan je wel zeggen, maar als ik in andere auto's rijd heb ik hier geen last van, ik heb een Volvo S80 gehad die dit niet had, 2 weken geleden 150 km in een Vovo S60 gereden, ook met 225/45/R17 banden/velgen, nergens last van kaarsrecht en soepel, kan me niet voorstellen dat die 2.4 die daarin hangt nou zoveel zwaarder is dan mijn 3.0
http://youtu.be/X1EyPwb8dWk
http://youtu.be/bwT1_Lv9fz4
http://youtu.be/LVHQcGrmdW4
Ik ga vanavond even testen, volgensmij kan je het goed zien met de motorkap open en dat dan iemand anders het stuur heen en weer draait.
Zondag ochtend naar Nijmegen gereden en het is nogsteeds boven de 120/130 niet veilig, kan nooit zijn dat het goed is dat zweverige, vriend van me heeft er in gereden en begreep wel wat ik bedoelde. Toen ik de auto kreeg was het ook echt niet zo. Op dit moment kan ik werkelijk zeggen dat mijn oude Saab 9000 uit 1996 betere wegligging had dan mijn huidige 330i
@dw70
dat kan je wel zeggen, maar als ik in andere auto's rijd heb ik hier geen last van, ik heb een Volvo S80 gehad die dit niet had, 2 weken geleden 150 km in een Vovo S60 gereden, ook met 225/45/R17 banden/velgen, nergens last van kaarsrecht en soepel, kan me niet voorstellen dat die 2.4 die daarin hangt nou zoveel zwaarder is dan mijn 3.0
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
nee dat hoeft inderdaad niet zo te zijn, maar de balans kan beter zijn. Soms is het beter een motor iets meer naar voren te laten leunen en soms beter iets verder naar achteren. En soms kan hij (de engineer) door de mix van alle onderdelen niets anders dan een compromis maken.
En aluminium mag dan beresterk zijn: gietijzer had tenminste gewicht.
De volvo's die je noemt hebben of 4 wielaandrijving of voorwielaandrijving. Dat is niet van hetzelfde. Zijn ze voorwielaangedreven krijgen ze al meer gewicht aan de voorzijde.
Het is altijd moeilijk vergelijken met andere auto's. Die zijn al constructief compleet anders opgebouwd.
En aluminium mag dan beresterk zijn: gietijzer had tenminste gewicht.
De volvo's die je noemt hebben of 4 wielaandrijving of voorwielaandrijving. Dat is niet van hetzelfde. Zijn ze voorwielaangedreven krijgen ze al meer gewicht aan de voorzijde.
Het is altijd moeilijk vergelijken met andere auto's. Die zijn al constructief compleet anders opgebouwd.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash