e30 vraag??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bmweber

e30 vraag??

Bericht door bmweber » 22 aug 2012, 19:51

Geachte liefhebbers,

Zoals jullie weten heb ik mijn 320i alweer een tijdje verkocht en het is zeer spijtig om te melden dat ik sinds die tijd nog steeds BMW loos ben (suzuki swift 1.0 3 in lijn tijdelijk) maar heb gelukkig wel een paar mooie ritjes mogen maken om mijn tijd wat door te komen (335i coupe 2010, en e39 m5 met deze een eigen record verbroken )

Ik had mijn oog op een e46 coupe maar de plannen zijn gewijzigd. De belangrijkste reden is Studeren

Nu heb ik toch weer mijn oog laten vallen op een eigen (echte) auto. En had hier een paar vragen over.
Ook de e36 valt af i.v.m. verzekering aangezien ik bijna een bankje per maand moest betalen wordt dit ook lastig.

ik ben nu op zoek naar een E30 type en er zijn zeker wat eisen maar die komen later wel. Ik wil graag eerst weten waar ik op moet letten voordat ik zo'n auto kan aanschaffen.

Mijn vraag is weet iemand de kwalen van een E30? het betreft minimaal een 320i of een 325i in de vorm van een coupe/cabrio.

Vriendelijke groeten,

Jan

Corpse

Re: e30 vraag??

Bericht door Corpse » 22 aug 2012, 20:10

Als je moet gaan studeren zou ik niet aan een E30 beginnen.... een nette is aardig aan de prijs. Koop je een minder nette dan kunnen er nogal wat kosten bij komen, zeker als je alles moeten laten doen. De meesten zijn 20 jaar oud, dus er is wel het een en ander te verwachten aan (achterstallig) onderhoud. Roest is ook zeker een probleem.
Qua aanschaf is een E36 denk ik zelfs goedkoper, als je al 100 euro aan verzekering moet betalen is het dan voor een E30 wel zoveel goedkoper? Ik vind het nogal een flink bedrag voor de verzekering.
Afbeelding

bmweber

Bericht door bmweber » 23 aug 2012, 11:20

Bedankt voor je vlotte reactie.

Mijn budget zal zo rond de 3/ 3,5 duizend zijn. Ik werk zelf nu nog bij een dealer bedrijf maar heb tijdens mijn studie een baan bij een autoshop met een werkplaats waar ik het onderhoud erg goedkoop kan laten uitvoeren.
ik weet zo één twee niet wat een verzekering doet voor een e30 maar het lijkt mij dat dit altijd goedkoper zal zijn dan een e36 (gewicht en bouwjaar)

Maar het word minimaal een 6 cilinder dit omdat ik hier erg goede/leuke ervaringen mee heb gehad. Als ik het zo hoor kunnen de kosten van een e30 erg uitlopen maar is er verder bij een 6 in lijn blok ook iets waar ik echt op moet gaan letten bijvoorbeeld tijden een proefrit? Aangezien ik niet super technisch ben kwa motoren maar er voor de rest wel aardig uit kan komen is dit voor mij het belangrijkst!

Vriendelijke groeten,

Jan

Corpse

Bericht door Corpse » 23 aug 2012, 12:11

Informeer dan eerst eens hoeveel een E30 je kost qua verzekering.

Motorisch zijn ze redelijk sterk, let wel goed op warm rijden alvorens je het gas goed gat gebruiken. Een M20B20 kop wil nog wel eens scheuren boven cilinder nr 5, of dit ook voor de 2,5 liter geldt weet ik eigenlijk niet maar lijkt me hetzelfde. Tuimelaars willen wel slijten en soms ook afbreken.
Achterasrubbers gaan soms niet al te lang mee (silentblocks).
Qua roest, wielkastranden achter, kriksteunen voor, rondom de veren achter tegen de carroserie, spatschermen voor onderaan, A-stijl onder in de hoek, rond sleepoog achter, remleidingsplitsing boven de benzinetank, benzinetank zelf, binnenkant spatscherm rondom de tankvulling is wat me zo op het eerste wat me allemaal te binnen schiet.
Afbeelding

martin318

Bericht door martin318 » 04 sep 2012, 19:52

Misschien een super goedkope opmerking maar koop anders een 4 cilinder ! Die lopen een stuk zuiniger als je op de kleintjes moet letten maar toch een E30 wilt :D

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”