Aankoop E46 320i touring LPG enkele twijfels

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Solleke

Aankoop E46 320i touring LPG enkele twijfels

Bericht door Solleke » 05 sep 2012, 21:37

Bon, ik zal me hier wel goed en duidelijk voorstellen als de kar er effectief is ;)

Ik ga een E46 touring in huis halen. Ik doe redelijk veel km's, en rij nu op LPG.
Vind de E46 nog altijd één van de mooiste bmw's die er zijn, dus is de beslissing gevallen, het zal een E46 touring worden.
Heb de ruimte niet echt nodig, rij 90% van de keren alleen, maar ik vind de touring knap, en de kofferruimte is gewoon zeer praktisch.

Nu dacht ik eerder aan een 320d, dat verbruik valt goed mee. Ik doe nu een 30d km per jaar op LPG, maar kijk er niet echt naar. Moest ik weer een diesel nemen dan zal ik uiteraard wat minder gaan rijden en wat meer de auto van m'n broer of pa gebruiken (die hebben firma tankkaard :p )
En nu zit ik aan 10-11 liter verbruik op LPG, een 320d kan je zeker op 5,5 krijgen, komt er nog eens bij dat er 150 euro per jaar minder taks is dan op LPG, dus zal het verschil niet zo enorm zijn in kost.

Een automaat, leder, facelift waren zo wat mijn vereisten, maar heb een 320i zien staan die op LPG ligt, wat ook wel leuk is.

http://www.2dehands.be/autos/autos/bmw/ ... st_cat=bmw

Dit is hem.
Hij ziet er in het echt ook goed uit, de lak is zeker in goeie staat, alsook het interieur. Een keertje goed detailen en dat komt dik in orde.
Wel moet de wielboog rechtsachter bijgewerkt worden daar er een auto heeft tegen gezeten.
Op zich weinig schade, maar ik zou het wel laten aanpakken.

Nu de wagen heeft 223km op de klok, laatste groot onderhoud was een 15d km geleden, en de boordcomputer geeft aan weer op onderhoud te moeten over 10.000 km.

Nu zijn er een paar minpuntjes.

De remmen moeten vervangen worden, namelijk het lampje op het dashboard brandt dat de remmen niet goed meer zijn. Op zich is dat niks, maar er zijn nog andere zaken.
Op het laatste keuringsbewijs stond de opmerking stuurhuis staat en stuurgewrichten speling. Nu de opmerking van het stuurhuis zou komen door de stuurgewrichten volgens de verkoper.

Nu wil ik wel even horen of die stuurgewrichten een grote kost zijn als ik dit bij de garage laat doen. Geen dure dealer zoals Jorssen ofzo, maar wel gewoon een garage die zijn werk goed doet.

Er is ook nog iets vreemd. Na de testrit van ongeveer een kleine 10 minuutjes zijn we nog even blijven babbelen in de wagen en ik merkte een verbrande geur op. De verkoper merkte dit niet daar hij een zeer slechte reukzin heeft volgens hem. Wel zag ik door het licht in de wagen dat er rook naar boven kwam. Het was echter niet duidelijk vanwaar deze kwam. Na een keer de blazers goed te doen blazen verdween dit, maar de geur bleef toch nog wat hangen...
De auto heeft wel amper gereden de laatste 2 maand, gewoon af en toe verzet voor het gras af te doen en dergelijke, de verkoper had namelijk al een nieuwe wagen.

Misschien dat dit een gevolg is van het stilstaan ofzo, de zetelverwarming heb ik even getest en werkte...
Maar als dit geen simpele verklaring heeft denk ik niet dat ik het zaakje ga betrouwen. Over het feit dat die verkoper een slechte reukzin heeft kan ik nog geloven, ik kan er op inkomen dat het inderdaad voor hem iets nieuws was, want hij zorgt wel degelijk goed voor zijn gerief, voor zo'n km-stand te hebben was de lak echt verbazend goed, en in de garage stonden zijn 2 moto's + nieuwe wagen (occasie uit 2008) echt in showroomstaat te blinken.

Dus ik wil gewoon even horen of er misschien een verklaring zou kunnen zijn voor de rook/geur, en wat die rubbers etc zouden kosten. De rubbers wrs niet veel, maar bij sommige wagens zou het door de werkuren gemakkelijk richting 500 euro gaan...

fourroses

Re: Aankoop E46 320i touring LPG enkele twijfels

Bericht door fourroses » 05 sep 2012, 22:35

ik zou verder kijken, als je geen haast hebt.
E36 Compact
E46 Coupe

Showroom: viewtopic.php?f=29&t=28696[/size]

Solleke

Bericht door Solleke » 05 sep 2012, 22:54

Probleem is dat ik mijn zin echt niet vind, en deze wel naar mijn zin is...

En de prijs waarvoor ik hem kan krijgen laat wel wat ruimte voor de remmen en de rubbers etc, maar die rook en verbrande geur heb ik geen idee van wat dit zou kunnen zijn. Zou rook kunnen zijn die van in het motorcompartiment komt, heb ik toen niet op gelet, had ik moeten doen...

Zou eigenlijk nog een keertje moeten terugkeren met iemand die een e46 goed kent en die zou kunnen zeggen wat het zou kunnen zijn...

Martijn.

Bericht door Martijn. » 06 sep 2012, 07:20

Ik zou er met een hele grote boog omheen lopen !!!

Je moet nooit een auto kopen omdat je op dat moment niet echt een andere geschikte kunt vinden !!
Krijg je dan toch spijt van waarschijnlijk.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Sjonnie

Bericht door Sjonnie » 06 sep 2012, 08:01

Als je hem voor een gunstige prijs mee kunt nemen zie ik niet in waarom je hem niet zou kunnen kopen?

Dan hou je nog geld in de zak om enkele dingen te vervangen waaronder de remmerij en draagarmen. Reken wel op een honderdje of 8 - 9 als je alles laat doen. ;)

Die verbrande geur is lastiger. Dat heb je zelf meer in de gaten wat dat kan wezen.
Gasbakken ruiken altijd iets anders vind ik...

Gewoon een hele scherpe prijs neerleggen, en anders verder gaan kijken. ;)
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

Patrickk

Bericht door Patrickk » 06 sep 2012, 08:13

Ik zou eerst willen weten wat die verbrande geur is.
Ik vind het wel toevallig dat de verkoper slecht ruikt......

Voor OEM remmerij rondom ben je al rond de 750 kwijt. Dan nog ruimte op stuurinrichting,
evt rubbers. Ik zou eerder met een 1250/1500 rekening houden.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Solleke

Bericht door Solleke » 06 sep 2012, 11:24

Ja, heb zelf er ook mijn twijfels bij, en als ik eerlijk ben...
Al op de terugrit zat ik een beetje met een dubbel gevoel...

Het is een redelijke afstand voor me, dus niet echt simpel om een keer of 5 te gaan kijken.
Ik denk dat ik er niet voor ga gaan, wat echt zonde is want hij is echt wel goed verzorgd geweest zowel interieur als exterieur...

Nu hij staat wel al sinds midden juni te koop, toen aan 3800, begin juli aan 3500, en nu sinds enkele dagen opnieuw aan 2800... Dit keer zonder foto's...

Ik vroeg ook waarom dit kwam en hij beweerde op vakantie geweest te zijn en nog geen moeite gedaan te hebben om hem te verkopen. En ook dat hij wel veel reacties heeft gehad van "nieuwe Belgen" (in Vlaanderen is dat een leuk woord voor allochtonen) maar dat hij zijn wagen daar liever niet aan verkoopt.

Overigens wel vreemd ondanks de mankementen dat hij niet verkocht geraakt is, want zijn prijs blijft scherp.
Denk dat ik gewoon nog rustig ga uitkijken achter een ander exemplaar waar ik geen twijfels over heb, het is toch pas voor eind deze maand dat ik zal overgaan tot de koop. En als ik tegen dan nog niets vind kan ik nog altijd een keertje gaan zien...

Patweb
Contacteer:

Bericht door Patweb » 06 sep 2012, 12:01

Waarom neem je geen 318i? In de E46 facelift ligt een 2.0 16v !
Toevallig weet ik nog een mooie te koop voor bar weinig :) ;)

Solleke

Bericht door Solleke » 06 sep 2012, 14:07

Zou graag LPG erin hebben, anders een 320d.

320d omdat het een leuke motorisatie is, en omdat enkel bij diesel de 320 een automaat heeft.
Aangezien de karren binnen mijn budget altijd rond de 2 ton zitten, ik liever een automaat heb (lekker relax aangezien ik veel km doe, en geen gedoe met een koppeling en bak die versleten zouden zijn).

Nu als de prijs goed is, zou een 318i facelift ook wel kunnen, dat ik nog ruimte heb om er gewoon een lekker nieuwe lpg installatie in te steken :)

Nu geen idee of de 318i facelift autmaat heeft?

Heb je anders een linkje voor me of info?

JdM

Bericht door JdM » 06 sep 2012, 18:05

Vaag verhaal van de verkoper, als je je auto liever niet aan iemand verkoopt, als het een "nieuwe Belg" is, dan kraam je wat mij betreft onzin uit. Er is niemand op deze aarde die een auto van die leeftijd zo enorm lief heeft dat hij hem niet zou verkopen als er geld geboden wordt wat past bij de vraagprijs.
Zeg nou zelf, is het geloofwaardig dat hij zijn auto niet verkocht zou hebben omdat het aan een allochtoon zou zijn? Grotere onzin bestaat er in mijn ogen niet, geld is geld, het gaat hier niet om een familie-erfstuk of uniek exemplaar, maar om een auto waarvan er duizenden rondrijden.
Ik zou hem lekker laten staan, op basis van wat je vertelt is mijn vertrouwen in de verkoper zeer laag geworden.

Beens1

Bericht door Beens1 » 06 sep 2012, 18:44

Het is niet op basis van motorisatie dat een wagen wel of niet een automaat heeft. Er zijn ook zat 320d met schakelbak en zat 318i met automaat. Dat is puur bij bestelling gebeurt en niet om de motorisatie.
Wat wel belangrijk is, dat je bij een automaat goed moet uitkijken. Met een beetje pech ben je bij een kmstand van 230.000km toe aan een automaatrevisie, die al gauw kan oplopen in de duizenden euros.
Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Wij hebben in onze fam. automaten rondrijden die ruim boven de 230dkm zijn gekomen. Een 320d zelfs 416dkm zonder revisie and counting. Een 318i met ruim 3ton ook nog perfect, zonder revisie.
Het ligt er ook aan of de wagen afgetrapt is (niet goed voor auto en automaat) en of het een trekwagen is geweest. Bijv. vaak een caravan achter op de trekhaak, dan zijn automaten ook eerder aan revisie toe.

Patweb
Contacteer:

Bericht door Patweb » 06 sep 2012, 18:48

Linkje van mijn E46 318i Facelift (2.0 16V)
viewtopic.php?f=586&t=29580

Ik heb zat BMW's gezien met dik 5 ton op de teller en rijden en schakelen als nieuw !
Zou persoonlijk ook geen automaat willen hebben, heb ik ook problemen over gehoord.
E46 voor lange afstanden is een prima keuze !
Hiervoor had ik een E36 Touring (reed ook prima) maar toen ik in de E46 stapte is dat een heel andere wereld.
Veel meer luxe qua zit,accessoires en zithouding.
Vakantie Oostenrijk stap je uit de E46 en heb je zoiets van zulen we nog een stukje? de E36 was dit toch even minder.

joosten

Bericht door joosten » 06 sep 2012, 18:56

Ja ik ben niet zo kapot van LPG ,ik heb zelf een 320D touring,en rijdt heerlijk,
als de auto die u op het oog heeft een diesel zou zijn zou ik u gerust kunnen stellen kwa die geur,
dat doet die van mij ook,een beetje een verbrande lucht,daarbij heeft mijn baas een hele reeks bmw diesels gehad,
en nu nog 2 ,die stinken/stonken allemaal wat,ik denk dus typisch voor een diesel,misschien komt dit door de kat.
Maar gas,dat zou ik niet weten.
wat het stuurhuis betreft,ik heb wel vaker verhalen gehoort dat het stuurhuis kapot was,of dat de bouten gewoon los getrilt waren...

suc6 met de beslissing !
ik denk niet dat je je er een buil aan kunt vallen,ziet er goed uit!

JdM

Bericht door JdM » 06 sep 2012, 20:07

Ik schrijf er ook bij: Als het bod bij de vraagprijs past, dan is het vreemd dat hij de auto niet verkoopt. Nieuwe Belg of niet ;).
Natuurlijk heb ik ook een hekel aan bieders die belachelijke prijzen noemen.

EDIT: En waarom nu mijn antwoord BOVEN jouw antwoord komt te staan is me een raadsel. Soms doet het forum rare dingen....

Solleke

Bericht door Solleke » 06 sep 2012, 20:10

Goh...
Dat van die nieuwe Belgen...
Ik heb dit ook hoor...
Al mijn vorige wagens als er dan al eens interesse was van een nieuwe Belg dan komen ze achteraf met een belachelijk bod of agressieve onderhandelingstechnieken.
Het waren stuk voor stuk wagens tussen de 1-5000 euro dus heel populair bij hun. Ik weet gewoon uit ervaring dat in 99% van de keren je gewoon geen aanvaardbaar bod krijgt.

Ik weet ook wel dat automaat afhangt van wat de koper wilt, maar op bepaalde motorisaties is er geen automaat beschikbaar. En ik heb tot nu toe nog geen enkele 318d gezien met een automaat.
Een 318i dan weer wel.

Nu je 318i is knap, maar helaas boven budget als ik er nog lpg moet in doen.
Ik doe 30d km per jaar, dus met benzine rijden is gewoon zelfmoord voor m'n portefeuille...

Ik blijf gewoon zoeken naar een goeie 320d, met of zonder automaat...
Die wagen op LPG was niet afgekeurd op de keuring voor de stuurgewrichten, zijn echt gewoon de rubbers die aan vervanging toe zijn.

Misschien moet ik eens met een kenner die wagen gaan bekijken, en wie weet is die geur er dan niet meer, kan een prul geweest zijn. Echt zeggen dat die verkoper liegt over dingen... Zou ik raar vinden. Heeft de wagen zelf gekocht met 120d km op de teller, direct lpg in laten leggen, geregeld de wagen gesimoniseerd, al zijn andere voertuigen blinken echt... Lijkt me sterk dat zo iemand zijn wagen aftrapt of met opzet met verborgen verbreken gaat verkopen...

Ach ja, ik blijf wel zoeken :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”