Dagrijverlichting!?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tommy

Dagrijverlichting!?

Bericht door Tommy » 29 jul 2012, 20:37

Ik ben sind enkele dagen de trotse bezitter van een e90. Voorheen had ik een e46 en angel eye's zijn dus nieuw voor mij. Mijn e90 heeft af-fabriek xenon en dus ook angel eye's, echter als ik via de iDrive de optie dagrijverlichting (dit zijn volgens mij de angel eye's toch?) aanzet gaan niet alleen de angel eye's aan maar ook de xenon verlichting. Ik heb de lichtschakelaar op automatisch staan. Hoe kan ik ervoor zorgen dat alleen de angel eye's branden en de xenon verlichting pas aan gaat wanneer dit nodig is?

thedutchone

Re: Dagrijverlichting!?

Bericht door thedutchone » 29 jul 2012, 21:31

Stadslicht -> Angel eyes alleen
Normaal licht -> Angel eyes + normale xenon

Tommy

Bericht door Tommy » 30 jul 2012, 06:17

Oh vandaar, dus de angele eye's zijn je stadslicht en dagrijverlichting is dus gewoon normale verlichting (stadlicht en dimlicht) voeren. Maar dat houdin dat je dus niet alleen met angel eye's mag rijden want alleen stadslicht is verboden. Hoe zit dat bij Audi dan? Die hebben wel dagrijverlichting dat alleen uit led's strippen bestaat.

Ribbe82

Bericht door Ribbe82 » 30 jul 2012, 09:31

Dagrijverlichting is in dit verband een beetje misplaatst. De term wordt hedendaags gebruikt voor het systeem wat inschakelt als de dimlichten doven, dus eigenlijk als alle verlichting uit staat. Dit om beter gezien te worden overdag. Bestaat inderdaad steeds vaker uit witte led-strips, maar kan ook gewone halogeenverlichting zijn.

In jouw (en mijn) iDrive betekent het dat op de automatische stand de lichtsensor uit staat en het dimlicht altijd brandt.

E1000_E39

Bericht door E1000_E39 » 30 jul 2012, 10:06

Tommy schreef:Maar dat houdt in dat je dus niet alleen met angel eye's mag rijden want alleen stadslicht is verboden.
Staat nergens in de wet hoor... :whistle: ;)
Wat het Regelement Verkeersregels & Verkeerstekens over verlichting aan een motorvoertuig (in dit geval een auto) stelt:
§ 13. Gebruik van lichten tijdens het rijden
Artikel 32
1. Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, niet zijnde een bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en niet is voorzien van een gesloten carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste lid, van de Regeling voertuigen bedoelde lichten.
2. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.

Artikel 34
1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2.Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

§ 15. Bijzondere lichten
Artikel 41
1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.
Er staat dus nergens dat je niet met enkel stadslicht mag rijden. Overdag kan dit dus gewoon (in het donker of bij slecht zicht niet uiteraard).
"Drive softly, but carry a big engine"

Tommy

Bericht door Tommy » 08 sep 2012, 18:54

Ik heb hiervoor een oplossing gevonden: http://www.distantxtremes.com/daeos-vis ... rness.html
Ik heb dit al in huis maar nog niet gemonteerd. Vandaag wel de halogeen lampjes voor witte led's vervangen.
Zodra het erin zit laat ik het resultaat weten.

Tommy

Bericht door Tommy » 11 sep 2012, 18:21

Het werkt super. Mijn angel eye's gaan aan zodra de motor loopt (zonder dat de achterlichten branden). En mijn xenon's springen automatisch erbij aan zodra dit nodig is. En dit zonder foutmeldingen natuurlijk.

JzAero

Bericht door JzAero » 12 sep 2012, 00:55

Tommy schreef:Maar dat houdin dat je dus niet alleen met angel eye's mag rijden want alleen stadslicht is verboden.
Dat is niet waar hoor, bij de automatische stand zal/kan hij bij daglicht/voldoende licht Angel Eyes als licht gaan voeren, dus het is niet verboden. Dat is bij de E60 in ieder geval zo. Bij nieuwere BMW's zie ik ook vaak dat ze alleen met Angel Eyes aan rijden. En die vallen op hoor dan ;)

ramonE90

Bericht door ramonE90 » 25 sep 2012, 00:27

Als je bij de E90 dagrijlicht aanvinkt brandt je dimlicht constant ( angel eyes, xenon en achterlicht)

Stadslicht mag je NIET voeren tijdens t rijden, alleen als je geparkeerd staat en met mist icm mistlampen. Dagrijlicht zit alleen aan de voorkant, let er maar op, alleen aan de voorkant brandt dan licht.
BMW E90 318i

nemo

Bericht door nemo » 12 mar 2013, 20:09

er zijn al merken die van alles aan verlichting voeren (echt een warboel geworden), eerst mocht dagrijverlichting wel maar niet in combie met andere verlichting maar benz heeft nu al modellen die met dimlicht ook nog de dagrijverlichting inschakeld.

en zo zijn er nog wel 10 gevallen op te noemen, zolang als het donker/scheemer word je dimlicht voert zal het best goed gaan.
en gaat het niet goed moetten ze het bij de andere auto's (dus ook origineel) ook verbienden en dat kan niet wandt zo zijn ze in nederland toegelaten.

maar ik snap het onderhands niet echt meer wat ze wettelijk handeren en als ik het niet meer snap/weet zullen veel agenten je het ook neit kunnen uitleggen laatstaan bekeuren.

Jeroen_E46

Bericht door Jeroen_E46 » 26 sep 2013, 21:07

Is er een manier om software matig de corona ringen als dagrijverlichting aan te zetten in de automatische stand van de lichtschakelaar. Heeft iemand daar ervaring mee? Mijn E 90 is uit 2007.

////Maikel

Bericht door ////Maikel » 27 sep 2013, 07:55

ramonE90 schreef:Als je bij de E90 dagrijlicht aanvinkt brandt je dimlicht constant ( angel eyes, xenon en achterlicht)

Stadslicht mag je NIET voeren tijdens t rijden, alleen als je geparkeerd staat en met mist icm mistlampen. Dagrijlicht zit alleen aan de voorkant, let er maar op, alleen aan de voorkant brandt dan licht.
Kunt ook achterlichten bij- of uitschakelen vanaf 2007 bij DRL...

Dcreator

Bericht door Dcreator » 02 okt 2013, 13:11

Buiten de discussie of het nu officieel wel of niet mag,

Ik ken niemand die ooit aangehouden is voor het voeren van stadslicht tijdens het rijden.. Jullie wel?
(voer het zelf altijd)
Ik vind het juist veiliger om MET te rijden, omdat er dan altijd iets van verlichting brand, gezien worden dus! :)

jomeo

Bericht door jomeo » 02 okt 2013, 17:06

er is inderdaad een warboel geworden met dagrijlichten. Dit allemaal is begonnen met Audi die dit ingevoerd had en moet zeggen wel een goede oplossing om gezien te worden. Maar toendertijd vonden een hoop forum leden maar niks, omdat het van Audi was. Maaaar.. gelukkig had toen nog BMW de angel eyes al op de markt, denk met de 5 serie begonnen. Maar dit werd toen gebruikt als stadlicht. En jullie weten ook dat BMW houdt eigenlijk niet van kopieren.
Hebben ze ook niet gedaan, maar ze hebben hun angels eyes verder verfijnd en hedendaags zo verfijnd dat ze dus als dagrijlichten gebruiken. Stadlicht is helemaal uit de mode, maar officieel moet je wel op je auto hebben.
en omdat de dagrijlichten zo geslaagd zijn, zie ze nu in allerlei vormen en maten en het wordt steeds gekker.
Probeer maar vroeger met mislamp voor aan de rijden en als de politie dat zag kreeg je gelijk een prent.
en nu denk ik dat ze het verschil niet eens zullen zien.
6 jaar geleden had ik op mijn bmw de angels eyes gebruikt als dagrijverlichten. Had ook geschakeld dat als mijn deuren ontgrendeld werden de angelsd eyes gingen branden.Prachtig gezicht savonds.
Nu smijt bijna alle automerken ermee.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”