Van 323, 325 maken?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
///Smal
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 sep 2012, 17:06

Van 323, 325 maken?

Bericht door ///Smal » 05 sep 2012, 20:48

Hallo mensen,

Ik heb een 323 coupe uit 96 en vroeg me af of het mogelijk is, om het zelfde aantal pk's als een 325 te krijgen?
Dus van 170 naar 192?

Of kan ik hem beter zo laten? want voor de rest is het echt nog een goed blok, dus wil het niet verzieken met zelfgeknutselde dingen... :duim:

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Gebruikersavatar
E36coupe325i
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 mar 2012, 22:10

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door E36coupe325i » 10 sep 2012, 03:43

Inlaatspruitstuk van een 325i erop zetten dan heb je BIJNA evenveel pks als een 325

Gebruikersavatar
Ramon 325 Vanos
Berichten: 2277
Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
Locatie: Sint Joost

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door Ramon 325 Vanos » 10 sep 2012, 06:33

Ja inlaat spruitstuk kan je omzetten maar win je niet veel mee.
En het is niet even inlaat spruitstuk omwissellen en klaar.
Ik zal het zo laten.

Gebruikersavatar
///Smal
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 sep 2012, 17:06

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door ///Smal » 11 sep 2012, 11:56

oke ramon bedankt, ik wacht ff op je diy.
Want ik heb dat spruitstuk liggen.
Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
///Smal
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 sep 2012, 17:06

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door ///Smal » 11 sep 2012, 11:59

maar kan iemand mij vertellen waar het verschil dan in zit van 323 en 325, aangezien het het zelfde blok is

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door Mr._T-Rex » 11 sep 2012, 12:08

Het verschil zit erin dat het niet hetzelfde blok is.

De 325 is de M50B25 en de 323 is de M52B25
beide 2.5 liter, maar een ander blok.

+ Ramon raad je aan het zo te laten, hij zegt niet het je zo te laten zien ;)
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Gebruikersavatar
///Smal
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 sep 2012, 17:06

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door ///Smal » 11 sep 2012, 20:23

OOHH!! Oke dan, dat is dus het verschil!
Voor de rest nog tips om hem sneller te maken?


+Ohja ik zie het nu, haha! Was ook ff snel in me pauze aant kijken op met tellie.

Gebruikersavatar
Glasya
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 aug 2011, 19:05

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door Glasya » 12 sep 2012, 00:48

Er is weinig te doen om een auto echt sneller te maken zonder bizarre investeringen te doen, het kost je veelal klauwen vol geld en de winst die je haalt is zeer gering. Als je persé sneller wilt is de beste optie een auto kopen die fabrieks af meer power heeft, een 328 of meteen een M3 :P
E36 316i Coupé (1994 - 308.000km Verkocht)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)

Gebruikersavatar
Ramon 325 Vanos
Berichten: 2277
Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
Locatie: Sint Joost

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door Ramon 325 Vanos » 12 sep 2012, 09:21

Of turbo erop te zetten of compressor ;)

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 684
Lid geworden op: 02 sep 2011, 09:02

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door Hitz » 12 sep 2012, 09:54

330d

Gebruikersavatar
///Smal
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 sep 2012, 17:06

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door ///Smal » 12 sep 2012, 20:30

haha ja ramon dat is zeker een optie ;)

Hitz bedankt voor je DIY, maar dat is dus precies waar ik geen zin in heb, dat gepruts, heb liever gewoon orgineel spul

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 684
Lid geworden op: 02 sep 2011, 09:02

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door Hitz » 13 sep 2012, 09:31

Origineel spul? Dan moet je een originele M50B25 motor erin hangen. Dat spruitstuk MOET aangepast worden, omdat de aansluitingen op een M50 en M52 heel anders zijn. Chargertech in Eindhoven doet de ombouw voor je, maar dat kost je €150,- en dan heb je in principe nog steeds hetzelfde 'gepruts'. Bovendien moet je dan nog een spruitstuk hebben, en de spullen voor de ombouw (de spullen kosten bij BMW alleen al €90,-).

Andere optie is een Schrick inlaatspruitstuk, deze is dus wel plug en play, maar erg duur en minder vermogenswinst als een M50-inlaat (de Schrick is meer gericht op koppel, M50 meer op piekvermogen).
330d

Gebruikersavatar
///Smal
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 sep 2012, 17:06

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door ///Smal » 13 sep 2012, 20:54

Oke Hitz, bedankt!

Ja ik zie het ong. 18 pk bij een 328. Maar 1100 dollar!! wtf :leip:

Ik zal er is over na gaan denken

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door Dcreator » 16 sep 2012, 03:28

vermogenwinst is duur!

je zou het ook kunnen proberen in je uitlaatlijn,
(spagetti spruitstuk, hele uitlaatlijn aanpassen)
maar ook dat is veel geld voor weinig winst, je zult het misschien een beetje merken, maar het zal geen wereld van verschil zijn!

wil je echt wat vermogen winst hebben, moet je idd naar een compressor of turbo opzoek, opzich is een mosselman turbo ombouw op lage druk niet overdreven veel ombouw dacht ik?

het is maar net hoever je wilt gaan! ;)

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 684
Lid geworden op: 02 sep 2011, 09:02

Re: Van 323, 325 maken?

Bericht door Hitz » 17 sep 2012, 13:33

Hier een 'tuning-guide' voor de M50 en M52.

Turbo wordt snel duur, maar heb je niet liever de geleidelijkere vermogensopbouw van een atmosferisch blok?
330d

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”