Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Turmalin
Berichten: 408
Lid geworden op: 10 jun 2012, 10:28

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door Turmalin » 24 sep 2012, 20:33

Gietijzer of alluminium; wat maakt het uit.
Een e46 is heel wat zwaarder op de voorwielen dan een E21 en een BMW motor duwen ze helemaal onder je dashboard om juist meer gewicht naar achteren te verplaatsen. Ook reden waarom een zware accu vaak in de kofferbak zit.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d

jporter
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 aug 2011, 13:56

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door jporter » 25 sep 2012, 09:53

Wat je zegt zal zeker meetellen maargoed. :)

Ik heb gisteren even getest, ik kon echter niet als op de filmpjes de stuurkoppeling zien (?!) maar als ik redelijk snel het stuur heen en weer doe hoor ik ook de spelingstik/bonk. Denk dat ik even bij mijn garage ga navragen wat het kost en volgende week laat maken als het niet TE insane duur is. :ja:
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door dw70 » 25 sep 2012, 10:04

Turmalin schreef:Gietijzer of alluminium; wat maakt het uit.
Exact 100Kg. Dat is nogal wat.
Een e46 is heel wat zwaarder op de voorwielen dan een E21
en een BMW motor duwen ze helemaal onder je dashboard
cylinder 6 raakt het schutboard niet eens. Laat staan dat hij het dashboard ruikt. Dat deed opel met zijn 3.0 6 in lijn wel (Monza, Senator & Commodore).
Ook reden waarom een zware accu vaak in de kofferbak zit.
Ja echt niet. Puur en alleen omdat er voorin geen plaats is. Zodra er wel plek is zit een accu voorin.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
Turmalin
Berichten: 408
Lid geworden op: 10 jun 2012, 10:28

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door Turmalin » 25 sep 2012, 13:02

Laat het maar aan BMW over hoe ze die gewichtsverdeling ontwerpen. Die weten echt wel wat ze doen.


In balans.
Achterwielaandrijving en gewichtsverdeling.

De som van verschillende factoren zorgt voor de voor BMW zo kenmerkende handling. Zo wordt het gewicht van de auto consequent gereduceerd en ideaal over voor- en achterwielen verdeeld. Daarbij speelt intelligente lichtbouw met gebruik van aluminium- of koolstofvezel-constructies een belangrijke rol. Ook de dynamische BMW achterwielaandrijving staat garant voor een ideale handling en draagt bij aan de 50:50-gewichtsverdeling. Het resultaat overtuigt bocht na bocht met een fascinerende beweeglijkheid.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d

Gebruikersavatar
mithras17
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:15
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door mithras17 » 25 sep 2012, 16:55

dw70 schreef:Exact 100Kg. Dat is nogal wat.
Da's wel erg veel, bij welke motoren is dat ? Neem het verschil tussen een M50b25 en een M52b25 als voorbeeld ; max. 30kg verschil...dat valt dan nog mee.
Ja echt niet. Puur en alleen omdat er voorin geen plaats is. Zodra er wel plek is zit een accu voorin.
Mwah. Mijn 323ti heeft wel degelijk die bevestigingsplaat voorin, maar af-fabriek wordt de accu achterin geplaatst.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door dw70 » 25 sep 2012, 18:56

Turmalin schreef:Laat het maar aan BMW over hoe ze die gewichtsverdeling ontwerpen. Die weten echt wel wat ze doen.


In balans.
Achterwielaandrijving en gewichtsverdeling.

De som van verschillende factoren zorgt voor de voor BMW zo kenmerkende handling. Zo wordt het gewicht van de auto consequent gereduceerd en ideaal over voor- en achterwielen verdeeld. Daarbij speelt intelligente lichtbouw met gebruik van aluminium- of koolstofvezel-constructies een belangrijke rol. Ook de dynamische BMW achterwielaandrijving staat garant voor een ideale handling en draagt bij aan de 50:50-gewichtsverdeling. Het resultaat overtuigt bocht na bocht met een fascinerende beweeglijkheid.
Met dit soort verkooponzin toon je niks aan.

Vandaar de problemen die hier in het e46 stuk regelmatig voorkomen. Hoort ook bij de fascinerende beweeglijkheid?
:duim:
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door AlexS » 25 sep 2012, 19:09

Turmalin schreef:Gietijzer of alluminium; wat maakt het uit.
Een e46 is heel wat zwaarder op de voorwielen dan een E21 en een BMW motor duwen ze helemaal onder je dashboard om juist meer gewicht naar achteren te verplaatsen.
Leuk gesprek aan t worden dit!

Bovenstaande quote ben ik 't niet mee eens en klopt ook niet.. De gewichtsverdeling van een E21 (zeker een 6 cylinder) was juist relatief r*k te noemen. Vergeet niet dat een E21 minder weegt dan een E46, maar wel een zwaarder blok heeft. Ondanks dat de E46 dan wel zwaarder op de voorwielen is in absolute zin, zal hij wel een veel betere balans hebben.

Mede daardoor zie je dat vanaf de E30 de motoren steeds meer op of achter de vooras komen te liggen, juist om meer zwaartepunt tussen de wielen te krijgen. De nieuwere generaties hebben een gelijkmatiger gewichtsverdeling, waardoor een veel harmonischer weggedrag ontstaat. Ga maar eens met een E21 323i gas loslaten in een snelle bocht..en probeer dan het plotselinge overstuur eens te corrigeren (als je die kans al krijgt). Mannen als Rob Slotemaker (en ik :whistle: ) hadden daar serieuze moeite mee...
Edit:
ik zie net dat DW70 een mooi stukje heeft geplaatst dat mijn verhaal in verkooptermen bevestigt :)
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
twan330
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mar 2012, 12:01
Locatie: bij Tilburg

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door twan330 » 08 okt 2012, 17:21

Opgelost!!
Ik heb beide draagarmrubbers van de voorwielophanging vervangen door Meyle HD.
Zowel op hoge snelheid en als in een pittige bocht op een slecht wegdek stuurt hij al een F1 :ja: 8)

Groentjes, Twan330

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door Hugo M » 10 okt 2012, 09:41

Niet schrikken als binnen 5000km een rubberring van je draagarmrubbers los ligt.
Had ik bij de mijne.
Schijnt dat deze rubber ringen ervoor dienen dat je de rubbers niet te ver op over de draagarm schuift.
Meyle gemaild, men gaf aan dat dit niets met de werking verder van doen had.
Ik heb ze eraf geknipt....
(fotootje met spiegeltje gemaakt in mn vakantie toen ik dit ontdekte in mijn zoektocht naar een ander probleem)
Afbeelding
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door AlexS » 10 okt 2012, 09:49

hee mannen, wat heeft t jullie gekost om ze te vervangen? Ik vrees dat de mijne er ok aan zitten te komen.. Voor vervanging twijfel ik nog even tussen Meyle HD en Powerflex..
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
twan330
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mar 2012, 12:01
Locatie: bij Tilburg

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door twan330 » 10 okt 2012, 12:31

Ik heb ze kompleet met aluminium houder/bevestiging gekocht voor 97 euri incl. (setje voor links en recht)
Bij offenga.nl . Je kan dus ook enkel de rubberen lagers bestellen en er zelf in persen.

Ergens gelezen dat die powerflex wel heel erg stug zijn en door die persoon weer vervangen werden.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door AlexS » 10 okt 2012, 20:16

@Twan: Dank voor je reaktie; 97 euro is vast alleen de onderdeelprijs? Ik wilde juist weten wat het kost inclusief montage namelijk.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
twan330
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mar 2012, 12:01
Locatie: bij Tilburg

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door twan330 » 11 okt 2012, 11:15

DIY Alexs! In 2 uurtjes gepiept en 'zelf doen' geeft je nog meer rij plezier!

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door AlexS » 11 okt 2012, 14:09

:) ik doe al zoveel zelf eraan hahahah.

Nee ben ik met je eens, maar als ik t voor weinig kan laten doen (bij de uitlijner bijvoorbeeld, waar ie daarna toch heenmoet) dan is me dat wel een paar tientjes waard.. De DIY had ik wel eens gezien ja, maar thx voor de reminder.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

rluijten

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Bericht door rluijten » 11 okt 2012, 14:19

Speling in het stuur (stuurhuis, stuurstangen) moeten ze bij een garage zo gevonden hebben. Een kwestie kijken of de voorwielen meedraaien als je minimale stuurbewegingen maakt.

Ik ben toch wel benieuwd wat het uiteindelijk is bij jou. De E46 schijnt sowieso al een gevoelige voorwielophanging te helpen. Ik merk het ook bij mijn 330d, de kleinste onbalans in de wielen voel je direct, en een minimale afwijking in de kromming van je remschijven wordt meteen een trilling.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”