Zwaar geluid achterzijde...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mevoerman

Zwaar geluid achterzijde...

Bericht door mevoerman » 07 okt 2012, 07:49

Ik rijd een E46 uit 1999 (323i). Sinds kort bij het rijden op de snelweg, komt er ineens een zwaar geluid aan de achterzijde van de auto. Trekt dan door de hele auto heen. Bij het uitvoegen op de afrit en nadat ik licht heb geremd, lijkt het wel of ik met een achterband rij waar platte vlakken aan zitten.. Aan de band is helemaal niets te zien. Ik weet niet waar het geluid vandaan komt maar goed is het in elk geval niet! Is op dit moment ook toenemend. Het komt niet bij of vanuit de motor vandaan. Ooit eens resonantie van de uitlaat gehad maar dat was heel anders en is toen met een gewicht opgelost. Kapot wiellager? Iets met de aandrijflijn? Ben een heel rustige rijder die bijzonder zuinig is op zn auto en hem dus niet aftrapt of er gekke dingen mee doet. Wie kan mij adviseren? Heeft iemand ervaring hiermee?..

bullus

Re: Zwaar geluid achterzijde...

Bericht door bullus » 07 okt 2012, 11:56

Subframe misschien gescheurd?

Ovitius

Bericht door Ovitius » 07 okt 2012, 14:23

Wanneer je subframe gescheurd is zou je denken dat je het wel hoorde, daarover bestaat een topic waarin naar dit filmpje wordt verwezen: http://www.youtube.com/watch?v=dHgQBvAJaqY. Je zou het voor de zekerheid kunnen laten controleren door de garage. Wat ik hoorde zitten de reparaties daarvan rond de 1100 euro.

Is het geluid ook anders wanneer je in een andere versnelling rijd? bv. minder zwaar geluid bij 100 in de 4e versnelling dan bij 100 in de 5e? dan is het mogelijk dat het je hardyschijf is (koppelingsschijf tussen je versnellingsbak en je aandrijfas). Deze wil nog wel eens verslijten, lees dit topic voor meer info: viewtopic.php?f=33&t=19215

Deze is relatief goedkoop om te vervangen, online zijn die te krijgen rond de €80 incl.

Derde mogelijkheid is dat het je wiellagers zijn, voor het vervangen daarvan kun je ook een DIY vinden op dit forum.

Vierde mogelijkheid is dat het je motorsteunen zijn, maar gezien het geluid duidelijk uit de achterkant van de auto komt denk ik van niet.
'99 BMW 320d

eleulu

Bericht door eleulu » 07 okt 2012, 20:28

als het toenemend is het de lager

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 07 okt 2012, 20:35

gezien de beschrijving denk ik eerder aan " hangende " handremschoenen..

Deze zijn Of bijna af of de beweging word belemmerd of de remschoen laat los van de ijzeren remplaat..

Wat ook nog kan is de remklauw of blokken zelf die in beweging word belemmerd of de blokken zijn bijna af..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

mevoerman

Bericht door mevoerman » 09 okt 2012, 05:01

Het is ook zo dat de velg van het linker achterwiel bij voortduring heel erg vies is van het remslijpsel en hij erg heet wordt wanneer er mee wordt gereden. De auto is hiervoor enkele maanden eerder al eens bij de garage geweest en toen bleek dat de remmen niet aanliepen?! Wel was er toen een stalen klem af die op de remklauw zat. Deze is vervangen en zit er nu nog op... Bij het rijden op de snelweg, daar komt het geluid na enkele minuten heel erg opzetten, kun je met je hand op de linker achterzitting de trilling heel duidelijk voelen.

mevoerman

Bericht door mevoerman » 09 okt 2012, 18:23

Vandaag auto naar de garage omdat verder rijden mij niet meer verantwoord leek. En terecht! De remblokken links achter waren gebroken, de remcylinder / remklauw defect. Kortom een bende. Had ook echt niet langer door moeten rijden want dan had ik langs de kant van de weg gestaan met veel meer schade. Lager bleek nog in orde. Nieuwe remklauw en schoenen en hij rijdt weer als een zonnetje. Bedankt voor jullie reacties!

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 09 okt 2012, 21:58

Geen dank.. Graag gedaan :duim:
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”