CDV van de E39 handbak.

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Mario TT

CDV van de E39 handbak.

Bericht door Mario TT » 07 mar 2011, 21:22

Vandaag heb ik mijn CDV verwijdert tussenuit mijn hydraulische koppeling. Wellicht hebben jullie het ook gelezen op het E46 gedeelte want daar is ook een topic hierover.

Het is vrij simpel om het onderdeel te verwijderen. Je krikt de auto op en je kruipt onder je auto. Je maakt de achterkant los van je bodemplaat (drie snelsluiters) en dan zie je aan de bestuurderszijde, links van de bak dus meteen je hoofdcilinder zitten van de koppeling met de CDV erop. Het is een soort van messing zeskant lange bout en daarop de aansluiting van de hydraulische leiding.

Je draait de leiding een beetje los om te kijken of hij gangbaar is, en daarna geef je de messing zeskant ventiel een slag los om te kijken of deze los komt. Als dit het geval is begin je met het losdraaien van de leiding, dan komt er natuurlijk wat remolie uit en die moet je even netjes opvangen met een oude doek. Dan draai je de CDV eruit en dan draai je de leiding in het gat waar de CDV inzat. Je draait het vast (niet te maar wel goed). Nu is de CDV eruit maar zit er lucht in je hydraulische leiding.

Om bij het reservoir te komen moet je de linker aanzuigbak met filter loshalen die tegen de voorruit aanzit. Aan de voorkant zit een klemmetje die je met gemak los haalt en aan de zijkant zit de buis die naar je aanjager gaat. Die wip je zonder gereedschap eruit en de klem overigens ook. Dan trek je de bak omhoog en hier kan je wat kracht voor nodig hebben, maar hij komt los. Dan zie je het reservoir van je remvloeistof. Als je goed kijkt zie je aan de achterzijde een apart reservoirtje in het reservoir, dit is voor je koppeling (om het remsysteem gescheiden te houden van de koppeling). Vul gewoon remvloeistof in het potje voorzichtig en je ziet dat de achterzijde ook wordt bijgevuld als deze leeg was. Dan ontlucht je de koppeling dmv de koppeling intrappen en de nippel open te draaien. Nu komt er olie uit en lucht. Dan draai je hem dicht en dan moet je het pedaal weer los laten en omhoog laten komen. Dit moet je een aantal maal doen zodat je zeker weet dat er geen lucht meer in het systeem zit. Je moet het dus wel met z`n tween doen of een ontluchtingsset hebben die je ook voor je remmen kunt gebruiken.

Als dat allemaal goed is dan test je ook je systeem even op lekdichtheid door alles weer goed droog te maken en de koppeling een paar keer te bewegen. Is alles goed dan kan je alles dichtmaken weer. Vergeet niet je kap aan de onderzijde goed te sluiten.

Als het goed is moet je dan weer goed kunnen rijden zonder CDV en goed kunnen optrekken en schakelen.

Bij mij merkte je het behoorlijk, zeker bij het optrekken vanuit stilstand. Ik kan nu zelfs als het een beetje gladdig is slippend optrekken!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

gilles

Re: CDV van de E39 handbak.

Bericht door gilles » 13 mei 2011, 14:43

Naar aanleiding van het bovenstaande bericht heb ik vandaag ook mijn CDV verwijderd en het resultaat mag er wezen. Het koppelen met de CDV is moeilijk te beschrijven maar ik had altijd de indruk dat de koppeling achterbleef met mijn voetbeweging en daardoor was lekker soepel schakelen een hele kunst. Soepel schakelen moest ook echt met de radio uit zodat je de motor kon horen en beter in kon schatten wanneer te koppelen en te schakelen.
Het (on)ding verwijderen stelt echt niets voor, de auto opkrikken was het meeste werk. Inderdaad eerst checken of alles gangbaar was, en dat was. Om zoveel mogelijk olie in het systeem te houden had ik een klemmetje op slang gezet en toen de CDV er tussenuit gehaald.
De CDV zorgt ervoor dat de olie moeilijker de cilinder uit gaat dan dat het er in kwam. Het hele ding stelt niets voor en bij de dealer kennen alle monteurs het euvel. Wanneer een Bimmer binnenkomt met vergelijkbare klachten halen ze eerst dit ding eruit..... Al met al, een leuk klusje met nog leuker resultaat.

Groetjes
Gilles

DS92

Bericht door DS92 » 05 sep 2012, 21:10

Oud onderwerp, maar voor sommigen misschien toch van belang in de toekomst. Heb dit bij mij 540i-6 ook gedaan en zal een fotootje plaatsen (had er maar 1) van de CDV ter verduidelijking voor anderen.

Afbeelding

hieronder nog twee handige links wat betreft CDV
http://www.zeckhausen.com/cdv.htm
http://www.bmwtips.com/tipsntricks/cdv/cdv.htm

Verschil in rijden en schakelen is wel degelijk merkbaar dus weg met dat ding. Greetz :duim:

AdE39

Bericht door AdE39 » 14 okt 2012, 12:13

Hallo BMW eigenaars,

Men kan ook het koppelingspedaal ingedrukt houden tijdens het verwijderen van de CDV.
Dan stroomt er slechts een heel klein beetje remolie uit het systeem, en er komnt ook geen lucht in de leidingen.

Zo kan men dit ook doen met een reparatie aan een remklauw/tang.

Een verstelbare hefboom kan ook gehanteerd worden, die het pedaal ingedrukt houd.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Performance en tuning”