530D Touring automaat
530D Touring automaat
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum dus zal ik mij eerst eens voorstellen. Mijn naam is Bram, 35 jaar oud en de trotse bezitter van een 530D Touring uit 2003.
Schitterende auto, ben er erg blij mee en hij rijdt ook fantastisch. Ik merk alleen dat de auto licht trilt tussen de 90 en 110 km bij lage toeren. Dit voel ik dan in het stuur en de stoelen. Daarnaast merk ik dat de automaat met heel rustig doortrekken van 100 naar 120 een beetje hapert/bonkt. Dit doet hij heel licht en alleen te merken als je er echt op let. Als ik toeren maak en harder doortrek doet de automaat het volgens mij prima en hapert deze niet. Voor de rest doet de automaat het uitstekend.
Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn en wat ik het beste zou kunnen doen?
Alvast bedankt voor jullie reactie, dan heb ik tenminste een idee wat het zou kunnen zijn.
Groeten!
Bram
Ik ben nieuw op dit forum dus zal ik mij eerst eens voorstellen. Mijn naam is Bram, 35 jaar oud en de trotse bezitter van een 530D Touring uit 2003.
Schitterende auto, ben er erg blij mee en hij rijdt ook fantastisch. Ik merk alleen dat de auto licht trilt tussen de 90 en 110 km bij lage toeren. Dit voel ik dan in het stuur en de stoelen. Daarnaast merk ik dat de automaat met heel rustig doortrekken van 100 naar 120 een beetje hapert/bonkt. Dit doet hij heel licht en alleen te merken als je er echt op let. Als ik toeren maak en harder doortrek doet de automaat het volgens mij prima en hapert deze niet. Voor de rest doet de automaat het uitstekend.
Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn en wat ik het beste zou kunnen doen?
Alvast bedankt voor jullie reactie, dan heb ik tenminste een idee wat het zou kunnen zijn.
Groeten!
Bram
- Marcel RSD
Re: 530D Touring automaat
KM stand ? Meestal is de eerste opmerking om de olie van je automaat te vervangen en een nieuwe zeef te plaatsen. Dat doet heel vaak wondern. In mijn vorige E39 523 heb ik dit aarzelen ook gehad. Na een oliewissel schakelde de bak weer als nieuw. Prijs van zo'n wissel ligt tussen de € 275 en € 350. Ligt trillen kan zoveel zijn, draagarmrubbers, onbalans in de velg, schijven en blokken die iets uit lood staan, etc.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Hoi Marcel, dank je wel voor je reactie en je advies! De stand staat nu op
170000. Hoog genoeg voor zo'n wissel? Zo ja, dan ga ik daar achteraan.
Mocht je nog tips hebben, altijd welkom. Bedankt alvast!
Groet,
Bram
170000. Hoog genoeg voor zo'n wissel? Zo ja, dan ga ik daar achteraan.
Mocht je nog tips hebben, altijd welkom. Bedankt alvast!
Groet,
Bram
Zo'n oliewissel kan nooit kwaad. Neem even contact op met Thomassen in Lunteren. Die zijn daar erg bedreven in en kunnen je zo vrijblijvend zeggen wat er met de bak aan de hand is.
Bij een oliewissel maken ze bijvoorbeeld ook weer je schakelbrein schoon en voorzien ze die van nieuwe balletjes. Daarna schakeld hij weer zoals het hoort verwacht ik. De KM-stand is nog niet zo hoog dat de bak overleden zou moeten zijn.
Bij een oliewissel maken ze bijvoorbeeld ook weer je schakelbrein schoon en voorzien ze die van nieuwe balletjes. Daarna schakeld hij weer zoals het hoort verwacht ik. De KM-stand is nog niet zo hoog dat de bak overleden zou moeten zijn.

x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Het trillen bij die snelheid heb ik ook gehad bij mijn 530D Touring. Bij mij had dit inderdaad te maken met versleten draag arm rubbers.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Die zijn inderdaad bijna altijd de oorzaak.
Ik heb nog geen BMW gehad waarbij ik ze niet heb hoeven vervangen....
Vooral de 7 serie en 5 series zijn er gevoelig voor.
Neem wel originele kwaliteit (Lemförder) ofzo.
Ik heb nog geen BMW gehad waarbij ik ze niet heb hoeven vervangen....

Vooral de 7 serie en 5 series zijn er gevoelig voor.
Neem wel originele kwaliteit (Lemförder) ofzo.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Hoi allemaal,
Bedankt voor de goede tips! Ik ga hier zeker gebruik van maken. Wil mijn automaat eens goed laten checken en dan kijken of het nodig is om nu de boel aan te pakken. Zelfde geldt voor de draagarm rubbers.
Daarnaast ben ik vanochtend in Den Helder geweest om mijn pixels weer tot leven te brengen. Dat is mij goed bevallen. Erg goede service en bovendien word je nogal vriendelijk geholpen en is het mogelijk om goed mee te kijken met wat er gebeurt. Ziet er weer puik uit! Daarnaast is mijn geheime menu ge-unlockt. Nu weet ik tenminste hoeveel benzine er in mijn linker en rechtertank zit! ;-)
Fijne avond!
Bram
Bedankt voor de goede tips! Ik ga hier zeker gebruik van maken. Wil mijn automaat eens goed laten checken en dan kijken of het nodig is om nu de boel aan te pakken. Zelfde geldt voor de draagarm rubbers.
Daarnaast ben ik vanochtend in Den Helder geweest om mijn pixels weer tot leven te brengen. Dat is mij goed bevallen. Erg goede service en bovendien word je nogal vriendelijk geholpen en is het mogelijk om goed mee te kijken met wat er gebeurt. Ziet er weer puik uit! Daarnaast is mijn geheime menu ge-unlockt. Nu weet ik tenminste hoeveel benzine er in mijn linker en rechtertank zit! ;-)
Fijne avond!
Bram
Trillingen zou veroorzaakt kunnen worden door; wielen uitbalanceren zowel voor als achter, eventueel uitlijnen, stabilisatorstangen, draagarmen en zelfs schokbrekers die niet lekker meer zijn. Moet je echt uit zien te vinden, bij mij was 't alleen 't uitbalanceren voor en achter.
Tha de bak, die kun je voorzien van een oliewissel, nieuwe pakking en daarbij misschien ook de koppelontvormer mee laten nemen.(als 'ie toch open moet) Komt na verloop van tijd wat slijpsel mee, rijdt daarna meestal weer als nieuw.
Suc7
Tha de bak, die kun je voorzien van een oliewissel, nieuwe pakking en daarbij misschien ook de koppelontvormer mee laten nemen.(als 'ie toch open moet) Komt na verloop van tijd wat slijpsel mee, rijdt daarna meestal weer als nieuw.
Suc7
Nogmaals bedankt voor de tips, voor mij erg nuttig!
Maandag ga ik er naar laten kijken. Intussen lijkt de automaat het wat minder te doen, als de auto koud is wat traag optrekken en dan ineens versnellen, gisteren zelfs heel even in de failure trans. program stand geschoten. Maar na een keer opnieuw starten liep ie weer als een zonnetje. Ook gaat ie van P naar R soms niet al te soepel, andere keer juist weer heel soepel. Als de auto warm is er niets aan de hand. Behalve dan het verhaal hierboven.
Nog steeds duidend op een nodige olie en filter verversing? Ik neem aan dat wanneer de bak open wordt gemaakt dat wel zal blijken of olie verversing voldoende is of dat er zaken echt vervangen moeten worden?
Daarnaast zat er bij mij een kastje gekoppeld aan een stekker in het kleine vakje links van het stuur. Dit kastje is er afgehaald. Het leek namelijk op een radar detector. Kan dit ook iets anders geweest zijn?
Bedankt maar weer en een goed weekend!
Bram
Maandag ga ik er naar laten kijken. Intussen lijkt de automaat het wat minder te doen, als de auto koud is wat traag optrekken en dan ineens versnellen, gisteren zelfs heel even in de failure trans. program stand geschoten. Maar na een keer opnieuw starten liep ie weer als een zonnetje. Ook gaat ie van P naar R soms niet al te soepel, andere keer juist weer heel soepel. Als de auto warm is er niets aan de hand. Behalve dan het verhaal hierboven.
Nog steeds duidend op een nodige olie en filter verversing? Ik neem aan dat wanneer de bak open wordt gemaakt dat wel zal blijken of olie verversing voldoende is of dat er zaken echt vervangen moeten worden?
Daarnaast zat er bij mij een kastje gekoppeld aan een stekker in het kleine vakje links van het stuur. Dit kastje is er afgehaald. Het leek namelijk op een radar detector. Kan dit ook iets anders geweest zijn?
Bedankt maar weer en een goed weekend!
Bram