McShine: E46 M3 Cabrio (AFE CAI)

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
McShine

Re: McShine: E46 M3 Cabrio (Onderhoudsvraagje.....)

Bericht door McShine » 20 okt 2012, 20:22

Trouwens even een vraag mbt onderhoud.

Volgende week krijgt de M3 een Inspectie III :gek: (dus incl bakolie, diff olie, kleppen stellen)

Nu vind ik vaak de bak wat hakerig schakelen, maar is dit te vermijden door een dotje tussengas. Is dit normaal voor een handgeschakelde M3? Ik kom uit een Honda dus daarmee vergeleken is iedere andere bak stroef. Ook hoor ik een zeer licht rammelend geluidje wanneer ik de koppeling intrap,(alleen hoorbaar bij raam of dak omlaag) de handgeschakelde M3 van een kennis heeft dit "euvel"ook, en ik vraag me nu dus af of het een euvel of een producteigenschap is?

Deze lijkt exact hetzelfde euvel te hebben: http://youtu.be/bXBfwZnz6Bc

De rammel hoor je dus alleen bij het indrukken van de koppeling en onder het rijden. Stilstaand hoor je niets.

Ik ga niet besparen op onderhoud anders had ik geen M3 moeten kopen, maar ga ook niet onnodig onderdelen vervangen als het daarna niet beter/anders is?

Marco M

Bericht door Marco M » 21 okt 2012, 07:08

De mijne schakelt in ieder geval heel soepel geen bonk of iets dergelijks maar misschien heeft dat te maken met de km stand (78000).
Dat geluid wat je hoort heeft de mijne ook niet enkeld als ik bv snel effe wil inparkeren en dan schakel van zn 1 naar achteruit maar onder het rijden absoluut niet.

Hoor je het in elke versneling dan 1 tot en met 6?
///M POWER
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black

McShine

Bericht door McShine » 21 okt 2012, 08:28

De mijne heeft er 90k meer opzitten, maar bonken doet hij gelukkig niet, ik hoor het alleen bij langzaam rijden en ook lang zo erg niet als in het filmpje. Ik hoor het van de 1 naar de achteruit en van de 1 naar de 2.

Hier nog één die hetzelfde euvel heeft: http://www.youtube.com/watch?v=WzQrOAXJzx8

Daar hebben ze het over de "clutch trowout bearing"

Nu nog even het nederlandse woord zoeken. Maar vermoedelijk zal mijn koppeling dus vervangen moeten worden, dat verklaart ook meteen het ietwat hakerig schakelen.

vang

Bericht door vang » 21 okt 2012, 15:32

heel mooie wagen! ik geniet van elke foto die ik voorbij zie komen!

als ik het zo lees/hoor denk ik aan het druklager wat aan zijn einde zit (en bij ca 160k zou dat realistisch zijn).

een tip over het vervangen vd koppeling: vervang dan ook de gaffel, veerbeugel en de kogelpen. Die willen nog wel eens worden overgeslagen aan een kritische blik terwijl het vervangen nauwelijks kosten meebrengt (samen nog geen EUR 20 denk ik) Alle onderdelen samen (org BMW) zal iets van EUR 430 zijn (druklager, drukgroep, koppelingsplaat, gaffel, kogelpen en veerbeugel.

Qua arbeidsuren kost het vervangen van een handschakel minder dan bij SMG, bedenk dat (hoe stom het ook mag klinken) lang niet elke BMW garage ervaring heeft met het vervangen vd koppeling van een E46 M3, dus ff vragen of ze die klus vaker hebben gedaan kan geen kwaad... (zeker met SMG is enige ervaring wel 'handig')
Beest Met 4 Wielen

McShine

Bericht door McShine » 22 okt 2012, 09:41

Die kosten vallen dan nog mee, ik overweeg om ook het vliegwiel meteen te laten vervangen (600,-) , of is dit overbodig? Ik heb nog geen last van een slippende koppeling gehad.

vang

Bericht door vang » 22 okt 2012, 18:51

vliegwiel alleen vervangen indien er haarscheurtjes in zitten (soms echt lastig te zien btw) of het koppelingsoppervlak ernstig gegroefd is

(maar als jij je er beter bij voelt om ook het vliegwiel te vervangen: lekker je eigen 'kop' volgen hoor)
Beest Met 4 Wielen

McShine

Bericht door McShine » 27 okt 2012, 20:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, ik heb het hele 100ml flesje gebruikt voor de kap, ik had het gevoel dat dit nét genoeg was voor de stoffen kap van de BMW. Op zich is dit best een grote kap dus de meeste cabriorijders zullen met 100ml toekomen.

Op de foto's zie je de dauwdruppels zitten van het product, ik heb geföhnt totdat alle druppels weg waren en de kap droog , niet plakkerig begon aan te voelen. In totaal ben ik zeker 45-60 minuten bezig geweest met een föhn.

De geur is typisch Carpro, dus verwacht geen rozewater. Ik had zelf het gevoel dat ik dit beter in een goed geventileerde ruimte had kunnen doen, maar het was zo koud dat ik de garage maar heb dicht gelaten.

Ik ben benieuwd!

Een Youtube filmpjemaakte me nieuwsgierig naar dit product.

Yusuf1

Re: McShine: E46 M3 Cabrio (Kap geimpregneerd met Cquartz...

Bericht door Yusuf1 » 30 okt 2012, 23:24

Das wel gaaf spul zeg, en wat een mooie bak heb je :D Erg netjes het detailwerk, kan ik nog wat van leren.

vang

Bericht door vang » 31 okt 2012, 20:57

wat is het doel van deze laatste behandeling? ik begrijp impregneren maar doet t ook nog iets meer?
Beest Met 4 Wielen

McShine

Bericht door McShine » 01 nov 2012, 12:45

Het is de bedoeling dat het vuil- en waterafstotend is. Hierdoor vouw je de kap niet half vochtig op in de bak. Mijn ervaring is namelijk dat als het geregend heefd , de kap vrij lang nog vochtig blijft en ik dus moet wachten met het opvouwen ervan.

Ik heb het dak eerst gereinigd met de extractor (dieptereiniging) en wij werd al gelijk een stuk donkerder en de strepen die ontstaan door het opvouwen van de kap werden ook minder zichtbaar.

j0eyv

Bericht door j0eyv » 06 nov 2012, 09:46

Ik ken hem niet meer terug! :o
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

McShine

Bericht door McShine » 20 dec 2012, 14:47

Vandaag de wagen naar Keram gebracht, motorstoring door een defecte bobine en de voorruit laten vervangen.

Ik kon meteen terecht voor de motorstoring, en ben goed te woord gestaan. Bobines en bougies laten vervangen. Prijzen van de bobines waren goedkoper dan dat ik ze online kon vinden.

BMW316TI

Re: McShine: E46 M3 Cabrio (Motorstoring: Bobine.....)

Bericht door BMW316TI » 20 dec 2012, 15:43

Zuid-limburger dus? Prachtige wagen overigens, en jou poetskunsten zijn geweldig! :duim:
Reparaties zijn helaas nooit leuk :nee: hoop dat de kosten een beetje meevallen!
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?

Martijn.

Bericht door Martijn. » 20 dec 2012, 20:17

Bobines geven vaak storing bij de E46 M3, vooral de voorste bobine tegen het schutbord wordt eigenlijk te warm en gaan daardoor nogal eens kapot.
Ik heb destijds bij de mijne ook gewoon 6 nieuwe gemonteerd.
Zijn idd helemaal niet duur. Zijn ook niet speciaal voor de M3.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

McShine

Bericht door McShine » 06 jan 2013, 19:52

Vandaag heb ik me verdiept in het coderen via OBD, en dan vooral NCS Expert.

Eens je het doorhebt is het kinderlijk eenvoudig.

Ik heb de comfortsluiting van het dak al geactiveerd (zonder dure module!) en ook een akoustisch signaal bij vergrendelen en ontgrendelen voor elkaar gekregen.

De spiegelsklappen nu op bij comfortsluiting.

De MK4 navigatie heb ik geupdate met Nightvision,Perspective 3D mode en een custom M-logo.

Ziet er meteen weer veel moderner uit dan de gewone 2D modus.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”