probleem camshaft sensor inlet

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bmw316
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 jan 2011, 20:41

probleem camshaft sensor inlet

Bericht door bmw316 » 18 okt 2012, 18:05

Beste mensen,

Als een tijdje heb ik problemen met een schokkende auto bij een stationair toerental (vooral warm) en het inhouden onder de ~1800 toeren. ook start de auto (vooral warm) slecht, valt bijna weer uit en hij is dan aardig aan het schudden.

Ik ben gaan zoeken en heb deze melding in het systeem: Camshaft sensor inlet.
Nou heb ik gelezen dat de N42 motor hier vaker last van heeft en laat ik die motor nou net hebben.

Zojuist ben ik bij de BMW dealer geweest en heb een nieuwe sensor gekocht (€99) en die op de "inlet" plaats (rechts) gedaan. Helaas verhelpt dit het probleem niet. na het wissen van de melding komt hij na een nieuwe start opnieuw terug.
Ook heb ik de outlet verplaatst met de inlet maar ook nu krijg ik weer de fout: camshaft sensor inlet.

Ik zou niet weten wat ik nog kan testen, wie heeft een idee? :s


*update* ik heb geen last van de bekende ratel die vaak te horen is in dit blok. En gebruik een jaar BMW 0w-40 olie.
Laatst gewijzigd door bmw316 op 20 okt 2012, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

BMWE39FREAK
Berichten: 259
Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
Locatie: Bellingwolde

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door BMWE39FREAK » 19 okt 2012, 01:05

Je hebt de sensor bij de dealer weg en krijg je nog steeds de melding ,dus ga dan s terug naar de dealer om verhaal te houden..
Nieuw wil niet altijd zeggen dat het goed is,want ook dit kan stuk zijn ;)
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door Verheeske » 19 okt 2012, 11:09

Hij blijft na uitwisselen met uitlaat nog steeds de storing op de inlaat geven. Dus het ligt waarschijnlijk niet aan de sensor... Kabels misschien? Stekker niet vol met olie staan?
-- Houdoe wanne --

bmw316
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 jan 2011, 20:41

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door bmw316 » 19 okt 2012, 17:39

Misschien is de sensor niet goed maar dan verdenk ik de stekker omdat er olie in zat. Ook na het omwisselen bleef de error op de sensor met de stekker waar olie in zat.
Hoe kan ik dit het best schoonmaken? met een doekje kom je namelijk niet ver...

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door Hugo M » 19 okt 2012, 22:54

Beetje remmen reiniger erin spuiten.
Wel zo dat het er gelijk uitloopt.
Een nieuwe sensor kan ook stuk zijn.
Soms kun je het uitlezen als je hem niet aansluit (open system fout of zo iets)dan weet je dat de bedrading ok is.
En anders gaat het zoeken worden....
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door AlexS » 20 okt 2012, 06:24

heb je ook de adaptiewaarden gereset?

Voor die ratel, als het de koudestart ratel is: kettingspanner al vervangen? Kost rond de 50 euro origineel en kan je zelf eenvoudig vernieuwen
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

bmw316
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 jan 2011, 20:41

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door bmw316 » 20 okt 2012, 11:18

Ik heb geen ratel in de motor dus de kettingspanner zal nog wel oké zijn.
vanmorgen heb ik met een compressor de sensoraansluiting goed schoongemaakt. Nadat ik dit heb gedaan leek de auto soepeler te rijden, of dit echt zo is weet ik niet.

Nadat ik een stukje had gereden en de motor lekker warm was heb ik de error uit het systeem gewist en de auto opnieuw gestart. Ook toen kwam deze melding helaas weer in beeld... :roll:

Voor jullie beeldvorming. ik heb ondertussen op de plaats van de inlet sensor de oude sensor gehad, de nieuwe en de sensor die op de outlet zat. dit alles bracht geen verbetering dus ik denk niet dat alle sensors defect zijn.

Hoe kan ik de adaptiewaarden resetten en wat doet dit? ik gebruik bmwscanner 1.4 (dacht ik)

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door Hugo M » 20 okt 2012, 13:38

pas als de auto foutloos is heeft dat zin.
alle ingeleerde waardes worden dan gewist
en daarna in het gebruik gaat hij ze weer inleren.
om zo het beste rendement uit je motor te krijgen.
adaptiewaardes wissen niet met lopende motor doen.

je bedrading zal niet in orde zijn ben ik bang.
wellicht weet iemand hoe je dat kan testen.

heb zelf inpa voor resetten van storingen en adaptiewaardes.
mijn auto loopt na vervangen van de defecte nokkenassensor soepeler, waarschijnlijk doordat de vanos dan beter werkt
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door AlexS » 21 okt 2012, 15:58

@HugoM; had jij ook een foutmelding waardoor je de sensor vervangen hebt? Zelf heb ik namelijk weinig trekkracht onder de 2000 toeren en in dat gebied ook ongelijkmatig accelereren. Ik verdenk LMM,Lambdasensor voor de kat of nokkenas-sensor(en) maar heb geen enkele foutmelding.

Thx!!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door Hugo M » 21 okt 2012, 19:25

Na uitlezen met inpa zag ik dat er een regelmatig terugkerende foutmelding was van die uitlaat nokkenassensor.
(• 18 EWS Signal or Camshaft Sensor (MS43) )
Er gaat geen lampje brande of zo iets, ook de airco inlaatlucht sensor naast de radiateur was stuk (snuffelaar)
Een foutmelding zal je toch moeten hebben na uitlezen met de juiste apparatuur/software als er echt iets stuk is.
Anders kan je klacht alleen veroorzaakt worden door iets wat niet gemeten kan worden met sensoren..

Wat ik merkte na vervanging van de nokkenassensor was dat de motor rustiger stationair liep, de auto schudde eerder een beetje na de start.
En inderdaad bij lagere toerentallen onder de 2500 is hij soepeler met optrekken.
Eerder gaf ik altijd wat extra gas zodat hij weer terugschakelde om toch een lekkere trekkracht over te houden, nu houd ik het gas in een vaste stand met optrekken.
Denk dat de vanos nu goed werkt door een juiste nokkenaspositie terugkoppeling. ;)
Laatst gewijzigd door Rene08 op 22 okt 2012, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door AlexS » 22 okt 2012, 19:35

thx voor de uitgebreide respons.. ik heb geen meldingen, dus denk ik maar dat ik ze een voor een ga vervangen om te zien waar het probleem zit. Enige dat ik wel kreeg was 2 dagen een storingsmelding van het verwarmingselement van de Lambdasonde voor de kat. Heeft zichzelf opgelost inmiddels, maar ik denk dat dat de eerste wordt, daarna de LMM.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

bmw316
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 jan 2011, 20:41

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door bmw316 » 15 nov 2012, 22:55

Even een update over de huidige status.

Vandaag heb ik de bekabeling nagekeken, ik zie geen problemen met de bekabeling zo op het blote oog.
Wat mij wel is opgevallen is dat het starten in de afgelopen 2 weken zonder problemen is verlopen, helaas het zachtjes trillen bij een warme motor voor een stoplicht bijvoorbeeld niet.

ook wat anders geks, wanneer ik de computer (bmwscanner) aansluit en een foutmelding wis doet de auto heel raar. Het lijkt wel of de motor verzuipt nadat ik de computer aangesloten heb gehad. De motor start zonder probleem maar 2 seconden later valt hij zo terug in toeren dat hij bijna uitvalt. Op dat moment is de auto ook hevig aan het schudden.

heeft iemand een idee wat er nog fout kan zijn? want de problemen lijken niet zo erg maar ik irriteer me wel aan het feit dat de sensor defect is aangegeven. ook het trillen bij een warme motor heeft hij eerder niet gedaan.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door AlexS » 20 nov 2012, 17:11

zo lezend begin ik je krukassensor te verdenken of LMM
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

giedo
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 mar 2011, 21:45

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door giedo » 04 jan 2013, 00:05

Ik heb ook al een tijd de zelfde melding van de nokkenas inlaat. Heb ook al de sensoren om omgewisseld en bedrading na gekeken maar geen resultaat. Heb jij het probleem al opgelost?

rob75
Berichten: 1000
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: probleem camshaft sensor inlet

Bericht door rob75 » 04 jan 2013, 09:13

bmw316 schreef:
ook wat anders geks, wanneer ik de computer (bmwscanner) aansluit en een foutmelding wis doet de auto heel raar. Het lijkt wel of de motor verzuipt nadat ik de computer aangesloten heb gehad. De motor start zonder probleem maar 2 seconden later valt hij zo terug in toeren dat hij bijna uitvalt. Op dat moment is de auto ook hevig aan het schudden.
Dat bijna afslaan, doet de motor dat vaker of slechts eenmaal na een reset en koude start?

Iets anders is dat het gedrag kort na de start ook wel eens kan komen door valse lucht ergens. Bekijk alle vaccuumslangen eens goed en alles wat er na de LMM komt in het inlaattraject. Ook de carterventilatieslang onder de afdekking.

Meldingen in de ECU kunnen hierop duiden, een sensor die als defect wordt gezien bijvoorbeeld.

Succes,

Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”