Eibach Pro kit valt tegen...

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
bayerbatju

Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door bayerbatju » 14 okt 2012, 12:53

Hallo mede forummers,

Ik heb sinds een aantal maanden een E46 320d touring van 2003.
Z.s.m. 18 inch alpina's en een Eibach pro kit gemonteerd dus met de looks is het al een stuk beter ;)

Nu valt mij alleen het zgn. behoud van comfort van de Eibach veren erg tegen.

Op de duitse autobahn word je helemaal dol van de korte "bumps" of onregelmatigheden in de weg en bij hogere snelheid wil de auto nog wel eens een beetje stuiteren of een stapje maken...

Ik heb veel ervaring met andere verlaagde auto's, ik heb onder andere een tijd lang een standaard verlaagde golf 4 GTI gereden en deze was al rustiger in dit soort situaties :s

Oja: Wat ik ook opvallend vond was dat de Beamer wel erg veel gezakt was met deze veren :roll:


Iemand ervaringen hiermee? Iemand die dit kan beamen?

Gebruikersavatar
GreyCooperS
Berichten: 3450
Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door GreyCooperS » 14 okt 2012, 19:33

Verlagen met veren is (In mijn beleving dan) altijd harder en met meer verlies van comfort dan met montage van een schroefset...

Op mijn 2 Mini's ook begonnen met Eibach (1x) en Cobra (1x) omdat ik niet extreem laag wilde, maar uiteindelijk toch op beide auto's een schroefset geplaatst omdat het comfort ver te zoeken wasmet alleen veren...ieder put en hobble was te voelen..sinsdien neem ik per definitie een schroefset...
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door matheeuwissen » 14 okt 2012, 19:40

Als je gaat verlagen lever je altijd aan comfort in. Want je veerweg wordt gewoon korter. Verder worden er dan ook nog vaak (veel) grotere velgen met veel lagere banden. Dus dan lever je altijd in qua comfort.

Verder vindt ik mijn e46 origineel al geen wonder van comfort. Origineel stond hij al best hard afgeveerd.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door Danishbmw » 14 okt 2012, 19:42

Zijn de schokdempers niet gewoon op ? Wat jij beschrijft lijkt meer op lekke schokdempers. Eibach pro staat daar niet bekend om. Spreek uit ervaring. Heb het ook onder mijn cabrio met 19'' en platte banden en vind het wel meevallen.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door Hugo M » 14 okt 2012, 20:25

Ik denk dat je het beste nieuwe schokdempers kunt nemen.
Als je er nu de oude gebruikte op hebt zitten.
Billstein B4 of B6 zijn goede dempers icm e eibach.
Met de b6 zal hij vrijwel niet te hoog terugveren na een stevige drempel, met de b4 zie je de voorkant even wat verder omhoog gaan na het inveren alvorens weer tot rust te komen.
Een goede demper dempt dus het weer uitveren van je veer.
Als dit te snel gaat dan heb je stuitergedrag en daar komt dat sprongetje van, ook een golvende beweging die achter elkaar doorgaat zal je een onveilig gevoel geven met mindere dempers.
Zelf heb ik de B4 met verlaging aan de voorkant, de B4 is net iets meer dempend dan de originele van BMW.
En is de proset wel voor het type e46 wat jij hebt?
De dieselversies 6 cilinders hebben een dikkere winding omdat deze zo'n 70kg per veer meer gewicht voor hun kiezen krijgen.
Ik heb zelf op mijn 330i de verlagingsveren van een 330D, ie zouden daar 30mm doen en bij mijn auto zo'n 20mm.
Als jij op je 320D de voorveren hebt van een lichtere e46 dan zak jouw voorkant verder in en zullen deze veren ook te soepel zijn en dus niet stevig aanvoelen.
Achterkant is volgens mij voor elke e46 gelijk (wel verschil met sedan-coupe(kort) /touring-cabrio (lang))
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door Martijn. » 15 okt 2012, 07:49

Eibach staat er bekend om dat ze vaak niet erg laag uitvallen en soms niet eens de aangegeven mm zakken.
Ik verwacht eigenlijk ook als je zegt dat hij erg ver gezakt is dat dit wel eens de verkeerde set zou kunnen zijn voor jouw auto.

Op mijn Polo 6R heb ik ook Eibach Pro en daar ben ik ook niet erg over te spreken. Hij slaat vaak door wat er dus op zou duiden dat de schokbrekers hun werk niet goed meer doen. Met name uitveren gaat te soepel waardoor hij als het ware daarna naar beneden valt. Ik ga de set er denk ik ook onder uit halen of andere dempers monteren.

Op mijn E61 heb ik H&R veren en daar ben ik dan weer wel 100% tevreden over.
Comfort is super en hij is absoluut ook echt zover gezakt als de bedoeling was, maar hier zaten dan ook al dikkere schokbrekers op van het M-onderstel.

Originele schokbrekers kunnen gewoon niet altijd goed overweg met de ineens korter geworden veerweg.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door Dnl » 15 okt 2012, 10:50

Inmiddels 4 sets ervaren, en dit komt mij totaal niet bekend voor!

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door Hugo M » 15 okt 2012, 14:39

Hoi bayerbatju,

Heb je een fotootje om te laten zien hoever hij gezakt is?

Zo staat de mijne erbij met aan de voorkant een 330D -30mm veer (merk onbekend, hij is rood en komt bij promax vandaan)
En achter vervangingsveer als origineel van Lesjöfors.

Afbeelding
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

bayerbatju

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door bayerbatju » 17 okt 2012, 20:13

Dat demperprobleem heb ik ook al aan gedacht, misschien eens laten testen als dat nog ergens kan :s
Daarnaast heb ik de eibach veren die bij dit type auto door Eibach zijn voorgeschreven.

Ik vond overigens de E46 origineel ook al niet comfortabel. Ik had, toen ik m net gekocht had, het idee dat er verzwaarde veren achter op zaten :roll: maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ik moet nog ff kijken hoe ik een foto moet plaatsen dat heb ik nog niet eerder gedaan.....

Wel vast bedankt voor alle reacties ;)

bayerbatju

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door bayerbatju » 17 okt 2012, 20:46

En een foto..

Afbeelding

bayerbatju

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door bayerbatju » 17 okt 2012, 20:47

En nog een:

Afbeelding

Ik vind 't er wel erg cool uitzien, daar ligt het niet aan 8)

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door Hugo M » 17 okt 2012, 22:45

Ziet eruit zoals het er uit hoort te zien volgens mij. :duim:

De E46 is origineel best comfortabel, dat neemt natuurlijk af met een verlagingsset.
Het beste was geweest dat je gelijk de dempers had vervangen met plaatsen van de verlagingsset.
Is niet noodzakelijk, maar als de originele al wat minder werken ga je dat zeker merken.

Ik denk dat je dempers defect zijn. (te slap)
Die van mij (achter) waren stuk na 100.000km, voor was nog in orde maar ik heb ze gelijk vervangen door betere.

Schokdemper test: (en ook storingdiagnose BMW)
http://www.autobedrijf-schaap.nl/prijzen.html
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

bayerbatju

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door bayerbatju » 21 okt 2012, 20:48

Mijn enige twijfel zit 'm dan nog in de veren.....
Ik heb ze op ebay gekocht van een duitse groothandel met een hoge score maar zonder originele doos, de veren zijn wel zwart met eibach bedrukking. Ik kan me niet voorstellen dat het imitatie eibach veren zijn, daar heb ik nog nooit van gehoord :nee: .
Misschien hebben jullie ooit van zoiets gehoord? :roll:
Laatst gewijzigd door bayerbatju op 27 okt 2012, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door Hugo M » 21 okt 2012, 21:44

Nooit van imitatie eibach gehoord.
Er is ook niets mis met het optische gedeelte, je auto staat zoals het hoort volgens mij met zo'n eibach set.
Waarom zit je twijfel nog in de veren??????
Defecte schokdempers of minder goede schokdempers dat is vaak het probleem.(volgens mij wel duidelijk geworden in dit topic)
Als je auto te snel uitveert tenminste, een goeie schokdemper remt het uitveren af.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Eibach Pro kit valt tegen...

Bericht door AlexS » 23 okt 2012, 18:34

Interessant topic; ook ik vermoed dat het zit in slechte(re) schokdempers, maar je velg/bandcombinatie verhoogt het comfort uiteraard ook niet. Heb je de originele wielen nog om te proberen?

Overigens vind ik Eibach veren nieuw in ongemerkte doos (en ongetwijfeld flink goedkoper) al redelijk verdacht. Hoe staat het logo erop bijvoorbeeld en zaten er TUV verklaringen bij en montage-garantierichtlijnen?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”