Tests hebben uitgewezen dat 'zomerbanden' (zijn eigenlijk gewoon regenbanden) in alle gevallen beter zijn, behalve bij:
- Sneeuw/ijzel/andere erg gladde dingen.
- Op puur ijs maakt het niet zoveel uit welke banden je hebt, je hebt dan simpelweg gewoon geen grip.
- Onder de 0 graden. De beloofde 7 graden is een verkooppraatje en is dus onzin. Wat wel zo is, is dat het bij 3 graden op een meter hoogte al kan vriezen bij de grond.
Onder winterse omstandigheden verliezen winterbanden hun nut als er minder dan 4 mm profiel op de banden zit. (wettelijk moet er 1,6 mm opzitten.) Dus als je een set zoekt, zou ik aanraden een set aan te schaffen met minimaal 6 mm profiel, dan kun je nog even vooruit.
Als alle 4 velgen en banden gelijk zijn, zou ik ze om het jaar omwisselen van voor <=> achter. Dit zodat ze (redelijk) gelijkmatig slijten.
Banden met het meeste profiel altijd op de achteras zetten. (ook bij voorwielaangedreven auto's). Onderstuur is simpelweg makkelijker (en veiliger) te corrigeren dan overstuur.
Neem niet al te brede winterbanden. Op het droge heb je weliswaar meer grip met een bredere band, maar in de sneeuw is dit niet het geval. Onder een fünfer zou ik niet (veel) breder gaan dan 245. Op een dreiher niet veel breder dan 235.