Winterbanden of niet?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
matthyssie

Re: Winterbanden of niet?

Bericht door matthyssie » 23 okt 2012, 15:50

Om even wat extra info te geven:

Tests hebben uitgewezen dat 'zomerbanden' (zijn eigenlijk gewoon regenbanden) in alle gevallen beter zijn, behalve bij:
  • Sneeuw/ijzel/andere erg gladde dingen.
  • Op puur ijs maakt het niet zoveel uit welke banden je hebt, je hebt dan simpelweg gewoon geen grip.
  • Onder de 0 graden. De beloofde 7 graden is een verkooppraatje en is dus onzin. Wat wel zo is, is dat het bij 3 graden op een meter hoogte al kan vriezen bij de grond.
Dat winterbanden bij regen (bij temperaturen die boven het vriespunt liggen.) ook meer grip zouden hebben, is niet waar. (pas dus wel op met overmoedigheid)

Onder winterse omstandigheden verliezen winterbanden hun nut als er minder dan 4 mm profiel op de banden zit. (wettelijk moet er 1,6 mm opzitten.) Dus als je een set zoekt, zou ik aanraden een set aan te schaffen met minimaal 6 mm profiel, dan kun je nog even vooruit.

Als alle 4 velgen en banden gelijk zijn, zou ik ze om het jaar omwisselen van voor <=> achter. Dit zodat ze (redelijk) gelijkmatig slijten.

Banden met het meeste profiel altijd op de achteras zetten. (ook bij voorwielaangedreven auto's). Onderstuur is simpelweg makkelijker (en veiliger) te corrigeren dan overstuur.

Neem niet al te brede winterbanden. Op het droge heb je weliswaar meer grip met een bredere band, maar in de sneeuw is dit niet het geval. Onder een fünfer zou ik niet (veel) breder gaan dan 245. Op een dreiher niet veel breder dan 235.
Laatst gewijzigd door matthyssie op 24 okt 2012, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'

Björn

Bericht door Björn » 24 okt 2012, 02:51

Winterbanden zullen heus betere grip/remgedrag hebben onder winterse omstandigheden, maar uiteindelijk is 't natuurlijk vooral commercieel gezien een slim uitgewerkt spelletje.

Tot 8 jaar geleden, toen overigens de winters echt nog wel strenger waren, reed geen hond op winterbanden en nu kunnen we in ene niet meer zonder? Ik rijd het hele jaar door op zomerbanden en doe het in de winter een tandje rustiger aan, niets aan de hand

Broncky

Bericht door Broncky » 24 okt 2012, 06:47

Ik rij ook al jaren met winterbanden, en rij bij sneeuw of ijzel vele achteraangedreven wagens voorbij en zelfs heel wat voorwielaangedreven wagens.
Het is een investering die lang meegaat want je zomerbanden kunnen nu dubbel zo lang mee en je beschermt op deze manier je mooie zomervelgen van het zout en pekel, die mooie alu velgen geen goed doen!
Als je volgende winter bij een heuvel moet vertrekken als het glad is, of niet kan stoppen bij het kruispunt omdat het geijzeld is zal je die winterbanden dankbaar zijn, en zoals ik al zei is de investering dubbel zoveel waard als je "niet" tegen dat paaltje glijd.
Ik raad het iedereen aan, je vind op het net genoeg tweedehands wielen en banden voor een zacht prijsje.
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D

Tourer

Bericht door Tourer » 24 okt 2012, 07:46

Bij mij was 1 dag sneeuw met de BMW genoeg om winterbanden te kopen. Ik had nul grip en het tractiecontrolelampje was ongeveer continu aan...

Bij de lokale bandenboer een setje winterbanden en 17inch velgen (zwarte stalen velgen of wieldoppen zijn een NO NO voor mij) kunnen scoren. Kost wat, maar zoals zomervelgen worden niet door de pekel aangetast en de zomerbanden slijten minder. Belangrijker is echter dat de auto reageert normaal op sturen, remmen en gasgeven.

Op ebay.de kun je trouwens ook 2ehands sets krijgen voor een vriendelijkere prijs.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

tom_il

Bericht door tom_il » 24 okt 2012, 08:14

Björn schreef:Winterbanden zullen heus betere grip/remgedrag hebben onder winterse omstandigheden, maar uiteindelijk is 't natuurlijk vooral commercieel gezien een slim uitgewerkt spelletje.

Tot 8 jaar geleden, toen overigens de winters echt nog wel strenger waren, reed geen hond op winterbanden en nu kunnen we in ene niet meer zonder? Ik rijd het hele jaar door op zomerbanden en doe het in de winter een tandje rustiger aan, niets aan de hand
klopt dat 8jaar geleden er hier nauwelijks sprake was van winterbanden, ik was een van de weinige en in sneeuw was dit duidelijk zien, waar een 4x4 aan het sukkelen was reed ik gewoon door zonder problemen.

Een van de problemen van een zomerband is dat het profiel snel vol sneeuw geraakt en dan is er geen enkele grip meer zelfs rustig aan doen helpt niet meer. De lamellen structuur van de winterband verhinderd dat de sneeuw erin blijft steken. Rustig aan doen helpt trouwens ook niet als een berg op moet, dan is het terug rijden of je wagen onderaan laten staan.

Toen mijn mijn vrouw met mijn wagen reed met winterbanden was ze zodanig onder de indruk dat ik ze onder haar wagen moest monteren en ze kwijt was :( . Nu met mijn nieuwe wagen heb ik een nieuwe set gekocht.

ik zet mijn winterbanden zo laat mogelijk op als de temp rond het vriespunt hangt, bij hogere temp slijt de winterband te snel.
525d E61 2007 pre-LCI

E1000_E39

Bericht door E1000_E39 » 24 okt 2012, 11:09

Tourer schreef:Bij mij was 1 dag sneeuw met de BMW genoeg om winterbanden te kopen. Ik had nul grip en het tractiecontrolelampje was ongeveer continu aan...
Er staat in je instructieboekje niet voor niks dat je tractioncontrol UIT moet schakelen... ;)
"Drive softly, but carry a big engine"

dw70

Bericht door dw70 » 24 okt 2012, 11:32

matthyssie schreef: Dat winterbanden bij regen ook meer grip zouden hebben, is niet waar. (pas dus wel op met overmoedigheid)
.
Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur. Daar spreek je niet over dus kun je dit niet zo maar beweren waar alles en iedereen die banden levert en maakt, wel over spreekt. Puur voor de verkoop zo'n praatje? Dus de branche spreekt dit volgens jou collectief af?
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

matthyssie

Bericht door matthyssie » 24 okt 2012, 11:41

dw70 schreef:
matthyssie schreef: Dat winterbanden bij regen ook meer grip zouden hebben, is niet waar. (pas dus wel op met overmoedigheid)
.
Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur. Daar spreek je niet over dus kun je dit niet zo maar beweren waar alles en iedereen die banden levert en maakt, wel over spreekt. Puur voor de verkoop zo'n praatje? Dus de branche spreekt dit volgens jou collectief af?
Zoals eerder in die post gezegd, bij temperaturen van rond het vriespunt krijgt een winterband pas echt een voordeel tov een 'zomerband'.

Stond er in die zin inderdaad niet bij, zal het aanpassen voor verdere verwarring.

Winterbanden hebben wel degelijk nut. Ik ben ook zeker een voorstander van winterbanden.

Wat ik probeer te zeggen is dat het omslagpunt waarbij winterbanden in het voordeel komen niet bij 7 graden is, maar bij het vriespunt.

Geen idee hoe die branche dat bepaald heeft. Wat onafhankelijke tests hebben bewezen is het zojuist genoemde.
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'

Broncky

Bericht door Broncky » 24 okt 2012, 15:40

Op het internet vind je trouwens genoeg info over het nut van winterbanden, zoals: De rubbersamenstelling is anders dan van zomerbanden door toevoeging van scillica, het rubber is zachter, blijft soepeler bij lagere temperaturen. En: Daarnaast hebben deze banden een grover profiel met diepere groeven. De profielblokken bevatten diverse inkepingen, waardoor kleine lamellen ontstaan. Bij krachtoverbrenging vervormen deze lamellen een klein beetje en hierdoor ontstaan een soort kleine zaagtandjes, die zich in de ondergrond vastbijten... En nog 1000 weetjes, google is your buddy!
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D

stingree69

Bericht door stingree69 » 25 okt 2012, 09:41

100% zeker weten van wel. Winterbanden zijn geweldig. Helemaal met een automaat/achterwielaandrijving. Even Google'n op (anwb) test winterbanden. Dan vindt je wel een overzicht van wat goed is, want er zit wel degelijk verschil in!!
Groet, Rene
:///m: 550d F11 2014

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 25 okt 2012, 11:42

Jongens.. als winterbanden meer grip heeft waarom dan niet HEEL DE JAAR door op rijden?? Want soms regent het echt hard he?????

bullus

Bericht door bullus » 25 okt 2012, 12:05

Winterbanden, regen...ik zie HELEMAAL geen overeenkomst.
<7° , zomer... :emo:

Hele jaar door; all weather tires.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 25 okt 2012, 12:57

Bmw 525 Berline schreef:Jongens.. als winterbanden meer grip heeft waarom dan niet HEEL DE JAAR door op rijden?? Want soms regent het echt hard he?????

Het gaat niet alleen om de lamlellen in het profiel van de winterband (die idd een betere afwatering verzorgen) maar ook om de compound. Het zachte rubber van de winterband gaat in de zomer niet werken natuurlijk.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 25 okt 2012, 13:03

Voor mij geen winter meer zonder winterbanden. Je kunt er ook het hele jaar op rijden alleen zijn winterbanden wat gehoriger en.in de zomer plakken.ze aan de weg vanwege type rubber en.slijten dan ook harder

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 25 okt 2012, 15:12

Jongens.. hoeveel mm MINIMUM mogen de groeven van winterbanden zijn??

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”