Differentieel ratio veranderen
Differentieel ratio veranderen
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om de differentieel van mijn bmw 520dA E60LCI te veranderen.
De overbrenging van de laatste versnelling zit op 0.69 (automaat 6e). De overbrengingsverhouding van de differentieel zit nu op 3.23. De differentieelverhouding van een handgeschakelde 520D zit op 2.64 en past 1op1 op een 520dA. Met deze aanpassing zou de auto langere versnellingen moeten hebben. De toerental/snelheid zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als bij een 525D en 530D.
Deze hebben namelijk ook een 0.69 en 2.64/2.65 verhouding
Aan vermogen is er denk ik geen gebrek aangezien de auto getuned is en over veel koppel beschikt op lage toeren.
De auto heeft op zijn minst evenveel koppel en pk als bij een 525D (2.5l 177pk max 400Nm E60/61).
Waarom wil ik dit? Minder toeren op snelweg, dus iets meer comfort. Bv. van 160km/h op 3000 toeren naar
ca. 2400 toeren. Ik heb al een 2.64 differentieel aangeschaft, deze laat ik komende week monteren.
Heeft iemand dit weleens eerder gedaan, wat was het resultaat. Komen er ook andere dingen bij kijken wat ik misschien over het hoofd zie?
Alvast bedankt!
Ik ben van plan om de differentieel van mijn bmw 520dA E60LCI te veranderen.
De overbrenging van de laatste versnelling zit op 0.69 (automaat 6e). De overbrengingsverhouding van de differentieel zit nu op 3.23. De differentieelverhouding van een handgeschakelde 520D zit op 2.64 en past 1op1 op een 520dA. Met deze aanpassing zou de auto langere versnellingen moeten hebben. De toerental/snelheid zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als bij een 525D en 530D.
Deze hebben namelijk ook een 0.69 en 2.64/2.65 verhouding
Aan vermogen is er denk ik geen gebrek aangezien de auto getuned is en over veel koppel beschikt op lage toeren.
De auto heeft op zijn minst evenveel koppel en pk als bij een 525D (2.5l 177pk max 400Nm E60/61).
Waarom wil ik dit? Minder toeren op snelweg, dus iets meer comfort. Bv. van 160km/h op 3000 toeren naar
ca. 2400 toeren. Ik heb al een 2.64 differentieel aangeschaft, deze laat ik komende week monteren.
Heeft iemand dit weleens eerder gedaan, wat was het resultaat. Komen er ook andere dingen bij kijken wat ik misschien over het hoofd zie?
Alvast bedankt!
Re: Differentieel ratio veranderen
Cardanas en aandrijfassen hebben wellicht ook andere maten? Die van een 525/30d zijn natuurlijk zwaarder uitgevoerd. Ik noem maar wat heb hier zelf geen ervaring mee hoor. Succes er mee. Zit zelf trouwens met 530d met 120 op 1700 toeren in 6. Dat zou dan 160 2270 zijn.
F10 N57N
Re: Differentieel ratio veranderen
@ Lowkey
Bedankt, ik heb nu in ieder geval een 520d differentieel (handgeschakeld 2.64:1).
Deze zou volgens verkregen informatie 1 op 1 moeten passen. 120km/h op 1700toeren lijkt me een verademing :p.
Bedankt, ik heb nu in ieder geval een 520d differentieel (handgeschakeld 2.64:1).
Deze zou volgens verkregen informatie 1 op 1 moeten passen. 120km/h op 1700toeren lijkt me een verademing :p.
Re: Differentieel ratio veranderen
interessant, ik ben eens door de real OEM tekeningen gegaan, dit geeft volgende als overbrengen voor het dif :
Pre-LCI :
520d: Hand: 2.64 , Auto: 3.23
525d: Hand:2.56 , Auto: 2.65
530d: Hand+Auto : 2.47
535d: 2.56
Bizar dat de 535d een hogere verhouding heeft dan de 530d , en voor een 530d en 535d geen verschil word gemaakt tussen een auto en hand en voor de 520d en 525d wel.
Pre-LCI :
520d: Hand: 2.64 , Auto: 3.23
525d: Hand:2.56 , Auto: 2.65
530d: Hand+Auto : 2.47
535d: 2.56
Bizar dat de 535d een hogere verhouding heeft dan de 530d , en voor een 530d en 535d geen verschil word gemaakt tussen een auto en hand en voor de 520d en 525d wel.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Differentieel ratio veranderen
@tom_il
Ja dat is wel apart idd. Ik zie wel verschil in de 530dA 235 pk versie.
Deze heeft een ratio van 2.65.
@algemeen
Ik heb de differentieel vervangen en ben tot zover supertevreden.
Met 130km/h maakte mijn auto bijna 2500toeren en nu maar 2000.
De auto voelt verder niet zwakker aan ofzo. Wat wel echt opvallend is, is het verbruik.
Ik reed op de terugweg tijdelijk(ca.10km.) op 105km/h, en met deze snelheid gaf de verbruiksmeter maar liefst
1 op 27 aan. Normaal gesproken geeft de verbruiksmeter dan 1op23 aan.
Kortom, tot dusver een aanrader!
Ja dat is wel apart idd. Ik zie wel verschil in de 530dA 235 pk versie.
Deze heeft een ratio van 2.65.
@algemeen
Ik heb de differentieel vervangen en ben tot zover supertevreden.
Met 130km/h maakte mijn auto bijna 2500toeren en nu maar 2000.
De auto voelt verder niet zwakker aan ofzo. Wat wel echt opvallend is, is het verbruik.
Ik reed op de terugweg tijdelijk(ca.10km.) op 105km/h, en met deze snelheid gaf de verbruiksmeter maar liefst
1 op 27 aan. Normaal gesproken geeft de verbruiksmeter dan 1op23 aan.
Kortom, tot dusver een aanrader!
Re: Differentieel ratio veranderen
idd 2.65 is volgens Real OEM voor de LCI versie 530dA , in de pre-LCI heeft deze hetzelfde verhouding voor Hand en Auto.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Differentieel ratio veranderen
Hallo allemaal,
Ik heb wat video's op youtube gezet.
Voor de aanpassing------> http://www.youtube.com/watch?v=DD1xAGaBnJc
Na de aanpassing--------> http://www.youtube.com/watch?v=bSOf16mtarg
Ik heb wat video's op youtube gezet.
Voor de aanpassing------> http://www.youtube.com/watch?v=DD1xAGaBnJc
Na de aanpassing--------> http://www.youtube.com/watch?v=bSOf16mtarg
Laatst gewijzigd door Davud op 13 nov 2012, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Differentieel ratio veranderen
Optreksnelheid 30-140 standaart diff. stand DS (2e,3e,4e versnelling)
http://www.youtube.com/watch?v=jGeGXCdaSuo
Optreksnelheid 30-130 nieuwe diff. stand DS (2e,3e versnelling)
http://www.youtube.com/watch?v=fzv38GvZnBA
http://www.youtube.com/watch?v=jGeGXCdaSuo
Optreksnelheid 30-130 nieuwe diff. stand DS (2e,3e versnelling)
http://www.youtube.com/watch?v=fzv38GvZnBA
Laatst gewijzigd door Davud op 13 nov 2012, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Differentieel ratio veranderen
Hm, erg interessant!
Is de moeite waard. Maar wat ben je kwijt voor zo'n ander dif?
Is de moeite waard. Maar wat ben je kwijt voor zo'n ander dif?
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Differentieel ratio veranderen
@sjonnie
Het is zeker de moeite waard idd.
Ik heb de differentieel via de onderdelenlijn gevonden bij een sloperij
voor 350€. Het was een diff. uit een e61 2009 520d.
Deze heb ik laten monteren bij een bmw specialist voor 75€. Ze hadden hem binnen 1,5uur vervangen.
Het is zeker de moeite waard idd.
Ik heb de differentieel via de onderdelenlijn gevonden bij een sloperij
voor 350€. Het was een diff. uit een e61 2009 520d.
Deze heb ik laten monteren bij een bmw specialist voor 75€. Ze hadden hem binnen 1,5uur vervangen.
Re: Differentieel ratio veranderen
Zie recent verbruik met nieuwe diff. op: http://www.youtube.com/watch?v=pAgTHSbicgY
Laatst gewijzigd door Davud op 13 nov 2012, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Differentieel ratio veranderen
@Lowkey
Nee ik heb niets veranderd aan de BC. Zou dit dan moeten gebeuren, mijn gemiddelde verbruik op de BC is nl, best nauwkeurig (nog steeds).
Nee ik heb niets veranderd aan de BC. Zou dit dan moeten gebeuren, mijn gemiddelde verbruik op de BC is nl, best nauwkeurig (nog steeds).
Re: Differentieel ratio veranderen
Da's beter dan! Mijn BC gaf zo'n 7 a 8 % te weinig verbruik aan in vergelijking met aan de pomp. Je kunt een correctiefactor invoeren in het geheimmenu in de BC om dit eventueel aan te passen. Is het e.e.a. over gepost op het forum et is niet moeilijk.
F10 N57N