E46 diesel touring gekocht (2001). Na het repareren van de handrem (nieuwe schijven en schoenen achter) bij de testrit eerst een ratel en toen een bonk. Het ratelend geluid was net of je iets had opgepikt met de band wat 30 meter later weer weg was. Gestopt, gekeken, niets. Weggereden en geluid was weg. Monteur heeft nog gereden maar geen ratel of bonk te horen.
Ik weer weg en na een paar kilometer weer een bonk. Net alsof er iets zwaars achterin ligt dat bij een scherpe bocht tegen de rand aan bonkt maar er ligt niets achterin. Ben nu paar dagen verder en auto is inmiddels ook uitgelijnd (moest ook gebeuren). Kwikfit heeft niets raars onder de auto gezien. Hebben met z'n 3en staan kijken.
Hoor nog regelmatig een bonk maar geen idee waar het vandaan komt. Overigens doet de handrem het maar zeer matig... Teruggegaan naar garage en die heeft de handrem gesteld maar dat hielp (natuurlijk) niet. Garage had die middag verder geen tijd meer omdat de monteur naar vrijdagmiddag gebed was... Alle betrouwbare garages hebben het veel te druk om op onderzoek uit te gaan. Binnenkort zelf eens kijken.
Enig idee wat kan die bonk zijn? Dit gaat volgens mij niet over het bekende bonken bij het schakelen of optrekken. De accu zit achterin maar zit goed vast.
Bonk (niet bij optrekken of schakelen)
Bonk (niet bij optrekken of schakelen)
Laatst gewijzigd door jacke46 op 10 nov 2012, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- matthyssie
Re: Bonk (niet bij optrekken of schakelen)
Bij de E9x wil een loszittende brandstoftank nog wel eens een probleem zijn. Als dit het geval is, kun je van onderen de tank bewegen/omhoogduwen.
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
Als dit niet voorkwam voordat de remmen gedaan waren zou ik daar toch t probleem zoeken.
Er zijn veel dingen die kunnen bonken (reservewiel bijv.), maar ratelen?
handrem is sowieso niet echt geweldig.
als ik die van mij volledig aantrek blijft de auto in D wel staan, maar ik hoef maar iets gas bij te geven en hij gaat er doorheen. (goed afgesteld)
achteruit is nog minder.
komt omdat de handrem een trommelrem is.
wellicht als de blokjes iets ingesleten zijn zal hij iets beter werken.
afstellen:
het stelwieltje waar je door een wielboutgat bij kan zover opdraaien dat de trommel NET gaat aanlopen.(hoorbaar maar niet voelbaar).
Daarna de kabels bij de handremhevel aandraaien tot hij bijna aanloopt.
Er zijn veel dingen die kunnen bonken (reservewiel bijv.), maar ratelen?
handrem is sowieso niet echt geweldig.
als ik die van mij volledig aantrek blijft de auto in D wel staan, maar ik hoef maar iets gas bij te geven en hij gaat er doorheen. (goed afgesteld)
achteruit is nog minder.
komt omdat de handrem een trommelrem is.
wellicht als de blokjes iets ingesleten zijn zal hij iets beter werken.
afstellen:
het stelwieltje waar je door een wielboutgat bij kan zover opdraaien dat de trommel NET gaat aanlopen.(hoorbaar maar niet voelbaar).
Daarna de kabels bij de handremhevel aandraaien tot hij bijna aanloopt.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Goed om te weten dat die handrem niet veel voorstelt. Klopt ook wel omdat onze andere e46 (benzine) ook niet echt remt met de handrem maar had bedacht dat die versleten zou zijn en dat de nieuwe schijven en schoenen bij de diesel het wel iets beter zouden moeten doen. Dat is dus niet zo. Vanwege de bonk toch maar even openmaken om te kijken.
Benzinetank zit vast.
Merkte overigens net bij hard optrekken dat niet alle rubbers van de aandrijving en/of het dif helemaal nieuw meer zijn... Je voelt dat de wielen of het cardan hoger wil dan het chassis (of andersom). Dat geeft geen geluid dus die bonk heeft daar volgens mij niets mee te maken.
Benzinetank zit vast.
Merkte overigens net bij hard optrekken dat niet alle rubbers van de aandrijving en/of het dif helemaal nieuw meer zijn... Je voelt dat de wielen of het cardan hoger wil dan het chassis (of andersom). Dat geeft geen geluid dus die bonk heeft daar volgens mij niets mee te maken.
Borgpen van handremschoen was losgeschoten. Handremschoen zat dus deels los in de trommel en dat geeft af en toe harde bonk of klap. Weer vastgezet en is opgelost.