Winterbanden of niet?
Re: Winterbanden of niet?
vanaf minder dan 4mm verminderd de grip aanzienlijk! Wettelijk denk ik 3mm
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D
- lekkerwijf1
wettelijk in nl 1,6 maar dan is het in feite geen winterband meer.
Zoals hierboven aangegeven tot 4mm
Zoals hierboven aangegeven tot 4mm
- matthyssie
Bij hoge temperaturen zijn winterbanden in het nadeel tov zomerbanden.lekkerwijf1 schreef:Voor mij geen winter meer zonder winterbanden. Je kunt er ook het hele jaar op rijden alleen zijn winterbanden wat gehoriger en.in de zomer plakken.ze aan de weg vanwege type rubber en.slijten dan ook harder
Winterbanden zijn ontworpen voor in de sneeuw. Het "M+S" wat op de banden staat, staat ook voor Mud + Snow.
Bij een temperatuur van 30C, hebben winterbanden een 25% langere remweg dan een zomerband.
In principe zou je zeggen: Zachter rubber = altijd meer grip, maar dat is dus niet waar.
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
Klopt, bij hogere temp voelt een winterband niet zo goed aan als een zomerband.
Een all weather band is nergens goed in, niet in de zomer en ook niet in de winter. Mijn baas heeft een Audi A8 quattro met all weather banden en in de sneeuw was dit een ramp.
Een all weather band is nergens goed in, niet in de zomer en ook niet in de winter. Mijn baas heeft een Audi A8 quattro met all weather banden en in de sneeuw was dit een ramp.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Jongens.. wat denken jullie van topkwaliteit "tweedehandse" winterbanden? Heb ze gezien en die groeven zijn tussen 6-7mm.... . Kan toch niet slecht zijn he??
Niks mis met 2e hands. Kijk hoe de banden die je op het oog hebt uit testen komen/kwamen. Zijn het goede resultaten prima toch.
Controleer slijtagebeeld (niet scheef afgesleten), op droogtescheuren, controleer de wangen van de band goed (geen scheuren, indien ze gemonteerd op een velg zitten, zijn er geen bulten aanwezig) Geen spijkers in de band. Prima toch?
Productiedatum van een band kan je met de dotcode controleren. Zie je bijvoorbeeld op een band 3407 staan (op de wang gedrukt vaak in een apart vakje) Zijn ze geproduceerd in week 34 van 2007. Zo voorkom je dat je hele oude banden koopt. Wat geen probleem hoeft te zijn als ze er goed uitzien.
Zelf vorig jaar 4 vrijwel nieuwe Cont Wintercontacts op stalen velg gekocht (17 inch) voor €350. Perfecte banden en voor dat geld. Stalen velg kreeg ik commentaar op, maar boeit mij niks. Is toch om door de sneeuw te baggeren. Laat die pekel dat staal maar aanvreten!
Controleer slijtagebeeld (niet scheef afgesleten), op droogtescheuren, controleer de wangen van de band goed (geen scheuren, indien ze gemonteerd op een velg zitten, zijn er geen bulten aanwezig) Geen spijkers in de band. Prima toch?
Productiedatum van een band kan je met de dotcode controleren. Zie je bijvoorbeeld op een band 3407 staan (op de wang gedrukt vaak in een apart vakje) Zijn ze geproduceerd in week 34 van 2007. Zo voorkom je dat je hele oude banden koopt. Wat geen probleem hoeft te zijn als ze er goed uitzien.
Zelf vorig jaar 4 vrijwel nieuwe Cont Wintercontacts op stalen velg gekocht (17 inch) voor €350. Perfecte banden en voor dat geld. Stalen velg kreeg ik commentaar op, maar boeit mij niks. Is toch om door de sneeuw te baggeren. Laat die pekel dat staal maar aanvreten!
BMW E46 330i
Evt je niet-aangevreten wintervelgen plast-dippen voor extra bescherming.Bij verkoop haal jet er weer af en zien ze er nog als nieuw uit(denk ik, nog geen ervaring ermee bij winter)
In 2010 (uit mijn hoofd) met een bedrijfs busje naar huis moeten rijden op zomerbanden... merkte duidelijk verschil met mijn eigen auto
Sinds dien ook op de bimmer winterbanden.
Afgelopen zomer al een mooie deal kunnen sluiten, michelin banden van nog geen jaar oud, met stalen velgen en wieldoppen voor een prijs waar je 1 nieuwe band voor koopt
Waarom stalen velgen? ik ga op wintersport en daar heb je regelmatig kettingen nodig
Grtz

Sinds dien ook op de bimmer winterbanden.
Afgelopen zomer al een mooie deal kunnen sluiten, michelin banden van nog geen jaar oud, met stalen velgen en wieldoppen voor een prijs waar je 1 nieuwe band voor koopt

Waarom stalen velgen? ik ga op wintersport en daar heb je regelmatig kettingen nodig
Grtz

E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Ik heb toevallig dit weekend een setje gebruikt gekocht. Die kerel, MWwheels, had nu nog een behoorlijke voorraad staan voor onze bimmertjes. Ik zal eens kijken of ik een linkje kan vinden voor de geïnteresseerden.Bmw 525 Berline schreef:Jongens.. wat denken jullie van topkwaliteit "tweedehandse" winterbanden? Heb ze gezien en die groeven zijn tussen 6-7mm.... . Kan toch niet slecht zijn he??
Ik heb mijn vorige auto eens in de garage gehad tijdens de winter en van de lease maatschappij een leenauto zonder winterbanden ontvangen, het was toch maar voor even... Na een sneeuwbui kwam ik het parkeervak niet meer uit omdat het gootje uiteraard ook vol sneeuw lag. Je praat dan over een dipje in het wegdek van een paar centimeter maar je kwam er niet doorheen. Ook met hulp van de mattenset ging het niet. ouderwetse spierkracht was nodig om dat hok eruit te krijgen. Met winterbanden overkomt je dat niet zomaar. Als je eenmaal "met" gereden hebt dan begrijp je als snel de wel-niet discussie niet meer die jaarlijks in deze tijd gevoerd wordt.
edit: linkje gevonden naar een van zijn advertenties: http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/b ... ind=8&fs=1
Mijn setje 17" met winterbanden gaat in de verkoop omdat ik op mijn 18" winterbanden ga monteren.
Misschien dat iemand interesse heeft.
viewtopic.php?f=594&t=30643
Misschien dat iemand interesse heeft.
viewtopic.php?f=594&t=30643
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Ik rijd altijd op zomerbanden. Het is natuurlijk onverantwoord. Maar echt strenge winters hebben we niet echt in Nederland. Mits je verantwoord en rustig rijd is er geen probleem vind ik. Er valt hier amper sneeuw, maar vorig jaar was er 2 keer een sneeuwstorm. Dan wil je niet op de snelweg staan toevallig. het blijft altijd een dure gok
de meesten hebben hier gewoon 2 sets. Winter en zomer. Die wagen geen gok en willen geen gezeik. En met een achterwielaangedreven BMW sta je zo achterste voren. Met winterbanden moet je daar zelfs flink moeite voor doen.
En, hier in het heuvelachtig limboland, heb je geen schijn van kans met zomerbanden in de winter. Je komt een berg niet eens op als er sneeuw ligt. En dat ligt hier altijd, ieder jaar.
En, hier in het heuvelachtig limboland, heb je geen schijn van kans met zomerbanden in de winter. Je komt een berg niet eens op als er sneeuw ligt. En dat ligt hier altijd, ieder jaar.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

-
Als je met je auto tegen een stoeprand aanglijd of je klapt ergens anders op is het altijd duurder dan dat je een setje winterbanden gekocht had.
- henri.thijssen
Ik zou ook zeker winterbanden monteren
Gewoon simpele stalen velgen. Ziet er naar mijn mening nog beter uit dan lichtmetaal 16"
Met zomerbanden naar mijn ervaring gewoon bijna onmogelijk met achterwielaandrijving in winter.
Op het werk stonden ze mij vroeger zo vak uit te lachen, omdat ik niet van het parkeer vak wegkwam als er sneeuw lag. Met winterbandjes ging dat dus stukken makkelijker.
Kortom het rijdt gewoon 10x beter, en het is veiliger.
Qua kosten is het eigenlijk een eenmalige aanschaf van velgen. Je doet ook automatisch langer langer met je zomerbanden, dus aan het einde zijn de kosten niet zoveel meer.
Gewoon simpele stalen velgen. Ziet er naar mijn mening nog beter uit dan lichtmetaal 16"
Met zomerbanden naar mijn ervaring gewoon bijna onmogelijk met achterwielaandrijving in winter.
Op het werk stonden ze mij vroeger zo vak uit te lachen, omdat ik niet van het parkeer vak wegkwam als er sneeuw lag. Met winterbandjes ging dat dus stukken makkelijker.
Kortom het rijdt gewoon 10x beter, en het is veiliger.
Qua kosten is het eigenlijk een eenmalige aanschaf van velgen. Je doet ook automatisch langer langer met je zomerbanden, dus aan het einde zijn de kosten niet zoveel meer.
E60 530D 2005
265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
-
Zet daar maar zeker van!!rg530d schreef:het blijft altijd een dure gok

Jij hebt dan ook weer gelijk!!streamline schreef:Als je met je auto tegen een stoeprand aanglijd of je klapt ergens anders op is het altijd duurder dan dat je een setje winterbanden gekocht had.

En zeker als je het allereerste winter gaat zijn met achterwielaandrijving(ik bedoel men eigen..). Ik zou nog niet eens de oprit van mijn huis op geraken denk.. is redelijk wat hellend.. .henri.thijssen schreef: Met zomerbanden naar mijn ervaring gewoon bijna onmogelijk met achterwielaandrijving in winter.

En als ik nu gewoon men standaard velgend hou en die banden erop laat zetten?? En na de winter terug wisselen? Gaat toch ook hé.. heb met de bandencentrale gebeld en voor hun is het echt geen probleem om het zo te doen!! Ik zou nu zeggen.. als je echt dure velgen onder hebt ok dan wil je natuurlijk niet dat die beschadigd worden in de winter maar mijne zijn gewoon de staandaard velgen dus.. .henri.thijssen schreef:Kortom het rijdt gewoon 10x beter, en het is veiliger.
Ps: ik ga toch nog even wachten hoor echt.. ,als het ernaar uitziet dat het dagen aan een stuk zwaar begint te vriezen,dan ga ik er halen.. . Het blijft een gok en een dure ook.. dus dan maar zo!?