Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Ok, hier een update.....
Na verschillende klachten heb ik onlangs bovenstaande vervangen, zoals eerder gezegd zijn veel problemen opgelost.
Helaas is er wel een ander probleem onstaan,..namelijk dat in de middenstand van stuur op hogere snelheid de stuur niet stabiel aanvoelt..losjes...soort van speling, en hoe hoger de snelheid hoe meer het optreed.
Voor de rest is de bochtenwerk strak, alleen als je de bochtinduikt heb je even het gevoel dat de wielen los zitten...
Maar in de bocht zelf is het net een kart..
Ik heb intussen de wintervelgen gemonteerd..metnieuwe banden en nieuwe balans, maar het lijkt net een tikje erger geworden.... Wat kan het zijn.....??.?.
Die guidobo of zoiets.
Stuurbekr.pomp?
Iets anders...?
Na verschillende klachten heb ik onlangs bovenstaande vervangen, zoals eerder gezegd zijn veel problemen opgelost.
Helaas is er wel een ander probleem onstaan,..namelijk dat in de middenstand van stuur op hogere snelheid de stuur niet stabiel aanvoelt..losjes...soort van speling, en hoe hoger de snelheid hoe meer het optreed.
Voor de rest is de bochtenwerk strak, alleen als je de bochtinduikt heb je even het gevoel dat de wielen los zitten...
Maar in de bocht zelf is het net een kart..
Ik heb intussen de wintervelgen gemonteerd..metnieuwe banden en nieuwe balans, maar het lijkt net een tikje erger geworden.... Wat kan het zijn.....??.?.
Die guidobo of zoiets.
Stuurbekr.pomp?
Iets anders...?
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Twee dingen die ik snel kan bedenken zijn 1) uitlijning nog goed 2) torsiedemper onderaan je stuurhuis nog goed? Verder heb je zo ongeveer wel alles vervangen geloof ik uit mijn hoofd. Bandenspanning is uiteraard al nagekeken gok ik?
Als alles klopt zou ik me proberen niet te druk te maken; winterbanden hebben gewoon niet de stabiliteit die zomerbanden wel hebben.
Als alles klopt zou ik me proberen niet te druk te maken; winterbanden hebben gewoon niet de stabiliteit die zomerbanden wel hebben.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
ik adviseer je eens een goede halve dag in een totaal andere auto te rijden. Liefst nog een dag langer. Een oude golf of zo. En dan stap je weer eens in je BMW. Dat wil je niet weten hoe blij je dan bent. Volgens mij is alles goed want de auto rijdt als een kart in de bocht. Dat doet geen auto die niet in orde is. Als alles in balans is, voelt alles licht aan.
Je bent er nu al zo lang mee bezig dat je alles in de gaten houdt. Gewoon rijden, nergens op letten.
Ga eens wat meer met de bandenspanning spelen. 0,2 Bar meer mag als je sportief rijdt. De een wil de banden op de juiste spanning, de ander weer wat harder. Ook dat kan je een heel ander gevoel geven. Dat is een kwestie van zoeken. Hou je hierbij aan wat de auto in het boekje heeft staan. En 0,2 harder is wat dan max kan. Maar wil je dat alleen voor, of alles of alleen achter? Die keuze heb je wel. Een friemelwerkje maar het loont als je eenmaal weet wat je wilt.
Maar ga niet het gedrag van je auto vergelijken met winterbanden t.o.v. zomerbanden. Dan stuurt alles als vanzelf door de smallere bandenmaat (tenminste, ik ga er niet vanuit dat je 205er sloffen als winterband gekozen hebt).
Ik geloof niet dat je ergens speling op het stuur hebt. Er zijn al zoveel specialisten aan je auto geweest, die hadden dit voor zichzelf al uitgesloten. Dat voel je ook als dat zo is. Dat is abnormale speling en echt flut stuurwerk dan.
Je bent er nu al zo lang mee bezig dat je alles in de gaten houdt. Gewoon rijden, nergens op letten.
Ga eens wat meer met de bandenspanning spelen. 0,2 Bar meer mag als je sportief rijdt. De een wil de banden op de juiste spanning, de ander weer wat harder. Ook dat kan je een heel ander gevoel geven. Dat is een kwestie van zoeken. Hou je hierbij aan wat de auto in het boekje heeft staan. En 0,2 harder is wat dan max kan. Maar wil je dat alleen voor, of alles of alleen achter? Die keuze heb je wel. Een friemelwerkje maar het loont als je eenmaal weet wat je wilt.
Maar ga niet het gedrag van je auto vergelijken met winterbanden t.o.v. zomerbanden. Dan stuurt alles als vanzelf door de smallere bandenmaat (tenminste, ik ga er niet vanuit dat je 205er sloffen als winterband gekozen hebt).
Ik geloof niet dat je ergens speling op het stuur hebt. Er zijn al zoveel specialisten aan je auto geweest, die hadden dit voor zichzelf al uitgesloten. Dat voel je ook als dat zo is. Dat is abnormale speling en echt flut stuurwerk dan.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Probeer bandenspanning 2,3 bar voor en 2,7 bar achter eens
Een winterband zet je ook iets harder dan een zomerband dus probeer eerst bovenstaande waarden en voelt ie dan niet lekker aan dan verhoog je de bandenspanning met 0,2 bar. Wel banden opdruk brengen wanneer ze koud zijn dus het liefst thuis of bij de dichtsbijzijnde benzinepomp.
Een winterband zet je ook iets harder dan een zomerband dus probeer eerst bovenstaande waarden en voelt ie dan niet lekker aan dan verhoog je de bandenspanning met 0,2 bar. Wel banden opdruk brengen wanneer ze koud zijn dus het liefst thuis of bij de dichtsbijzijnde benzinepomp.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
dom dom je hebt gelijk, bandenspanning was ik vergeten.Twee dingen die ik snel kan bedenken zijn 1) uitlijning nog goed 2) torsiedemper onderaan je stuurhuis nog goed? Verder heb je zo ongeveer wel alles vervangen geloof ik uit mijn hoofd. Bandenspanning is uiteraard al nagekeken gok ik?
Aan de pomp heb ik de banden spanning van de voorbanden gececkt, er bleek 2.7 bar op de zitten
teruggebracht naar 2.3 en het lijkt een stuk beter te zijn.
je hebt gelijk, ik heb me afgelopen dagen wel heel erg geconcentreerd op iedere beweging van het stuur, mischien wel teveel van het goede.ik adviseer je eens een goede halve dag in een totaal andere auto te rijden. Liefst nog een dag langer. Een oude golf of zo. En dan stap je weer eens in je BMW. Dat wil je niet weten hoe blij je dan bent. Volgens mij is alles goed want de auto rijdt als een kart in de bocht. Dat doet geen auto die niet in orde is. Als alles in balans is, voelt alles licht aan.
Je bent er nu al zo lang mee bezig dat je alles in de gaten houdt. Gewoon rijden, nergens op letten.
k moet ook beseffen dat als je zoveel heb aangepast aan het onderstel dat dan wellicht je banden eraan moeten wennen. Heel simpel als je banden ietswat schuin zijn versleten en je zet alles in balans dan komt de band anders op de weg te staan.... de eerste paar honderd km zul je dan rare bewegingen vooelen (zeker in combinatie met een te hoge luchtdruk)...
het lijkt nu verbeterd te zijn, ik ga het de komende dagen aankijken, hopen dat het zo blijft, ik heb nu wel genoeg geinvesteerd in het onderstel.
Binnenkort ben ik bij de garage voor een oliebeurt, dan laat ik alles nog een keer nalopen (check, check dubbel check)
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
over een kleine 1000 km moet alles zijn ingesleten op de huidige onderdelen en afstellingen, dan weet je meer. Veel plezier en dank voor de terugkoppeling!!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Die van mij is ook nog niet top. Draagarmen en stabi rubbers / reactiestangen voor vervangen, draagarmrubbers achter. Nog best trekkerig op wegbelijning, sporen etc. Meer dan hoort.
Als ik achteruit de oprit af rijd kluunkt de voorophanging ook wat. Normaal zou me dit gelijk doen denken aan stuurkogels. Met de hand voel je hier alleen niets aan.
Maar goed, het is mijn beste aanwijzing. Welk merk spoorstangen moet ik hebben? Dacht maar inclusief binnenste kogels (bij het stuurhuis) te nemen. Als dan nog niet goed is kan ik verder naar stuurzooi kijken.
Op Ebay staat hele goedkope zut of voor E 80 Meyle. Dealer lijkt zo $160 per stuk, erg duur! Wat is goed?
Als ik achteruit de oprit af rijd kluunkt de voorophanging ook wat. Normaal zou me dit gelijk doen denken aan stuurkogels. Met de hand voel je hier alleen niets aan.
Maar goed, het is mijn beste aanwijzing. Welk merk spoorstangen moet ik hebben? Dacht maar inclusief binnenste kogels (bij het stuurhuis) te nemen. Als dan nog niet goed is kan ik verder naar stuurzooi kijken.
Op Ebay staat hele goedkope zut of voor E 80 Meyle. Dealer lijkt zo $160 per stuk, erg duur! Wat is goed?
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Meyle. Complete draagarmen vervangen en gelijk ook de achterste draagarmrubbers vervangen. Bel Offenga eens, die importeert Meyle, je kan het er daar ook op laten zetten voor een schappelijk tarief.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Bedankt, de door jou genoemde spullen zijn reeds vervangen in het afgelopen jaar. De vraag is nu eigenlijk wat specifieker op de spoorstangen met beide kogels.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Stuurstangen dus he? Die zijn bij mij gelijk mee vervangen. (kon niet anders, zat vastgerot) Ik geloof niet dat het ontzettend veel verschil maakt. Ik heb onlangs de kruiskoppeling in het stuur vervangen. Dat is ook erg fijn voor de rust in je stuur. In principe moet je het zoeken in alles wat van rubbers is en met sturen en ophanging te maken heeft.
heb je er al door een ervaren BMW monteur naar laten kijken? (dus niet de dealer)
heb je er al door een ervaren BMW monteur naar laten kijken? (dus niet de dealer)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Zie mijn berichten op p.4 en p.5
Wil toch nog ff hier laten weten dat de belabberde wegligging bij mij (grotendeels) aan de banden lag,
ik heb de Bridgestone RE050a 225/45R17 91V laten vervangen door 4 nieuwe
wintersloffen Dunlop Wintersport 3D 225/45R17 91H en de wegligging is weer dik in orde.
Raar maar waar.
Wil toch nog ff hier laten weten dat de belabberde wegligging bij mij (grotendeels) aan de banden lag,
ik heb de Bridgestone RE050a 225/45R17 91V laten vervangen door 4 nieuwe
wintersloffen Dunlop Wintersport 3D 225/45R17 91H en de wegligging is weer dik in orde.
Raar maar waar.
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Bij mijn E46 328i sedan precies het zelfde verhaal als bij =BMW320= .
Had er, qua profiel, prima banden opliggen (voor Michelin Primacy, achter een of ander yoeki-foeki merk). Wegligging was ronduit slecht te noemen, zeer spoorvorming gevoelig ook.
Draagarmen beide vervangen door Meyle HD, kruiskoppeling en flexibele schijf van stuurinrichting vervangen, weinig resultaat.
Totdat ik de zomerwielen eraf haalde en verving voor 4 nieuwe stalen velgen met 4x nieuwe Michelin Alpin voor de winter. Hele probleem was meteen opgelost!
Echt bizar, had niet verwacht dat het probleem in de banden zou zitten... Uiteraard wel heel blij dat het probleem boven water is!
Nu nog sparen voor 4 nieuwe zomerbanden straks... :-)
Had er, qua profiel, prima banden opliggen (voor Michelin Primacy, achter een of ander yoeki-foeki merk). Wegligging was ronduit slecht te noemen, zeer spoorvorming gevoelig ook.
Draagarmen beide vervangen door Meyle HD, kruiskoppeling en flexibele schijf van stuurinrichting vervangen, weinig resultaat.
Totdat ik de zomerwielen eraf haalde en verving voor 4 nieuwe stalen velgen met 4x nieuwe Michelin Alpin voor de winter. Hele probleem was meteen opgelost!
Echt bizar, had niet verwacht dat het probleem in de banden zou zitten... Uiteraard wel heel blij dat het probleem boven water is!
Nu nog sparen voor 4 nieuwe zomerbanden straks... :-)
Laatst gewijzigd door xlr8 op 08 feb 2013, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
Ik wil toch even een "kleine" kanttekening plaatsen bij het plotseling verbeterde wegliggingsresultaat icm nieuwe banden.
Ook ik heb dit traject doorlopen en tegen mij zei de chefwerkplaats van de dealer dat het aan mijn banden zou liggen en niet aan mijn draagarmrubbers of schokbrekers. Ben toen van een B-merk band (zaten er al op toen ik hem kocht) naar een A-merk band gegaan, te weten de Bridgestone Potenza's Re050. En waarempel het probleem leek opgelost.
Echter na een aantal duizend kilometer gereden te hebben kreeg ik toch weer dezelfde verschijnselen. Terug naar de dealer en het verhaal voor gelegd. We zullen de draagarmrubbers eens controleren, prima in orde dus daar kon het niet aan liggen volgens de monteur. De schokdempers waren volgens hem ook nog gewoon in orde. Bij de dealer werd ik dus niets wijzer maar vond de wegligging niet wat je van een BMW mag verwachten.
Daarom heb ik toen zelf een schokdempertest laten doen op een dynamische testbank dus niet zo'n statisch val apparaat maar echt een testbank waarop de dempers op elke trillingsfrequentie worden getest. Hieruit bleek dat mijn voorste dempers op de grens van wel of niet vervangen zaten. Ze voldeden nog wel maar voor het perfecte weggedrag was de demping te ver terug gelopen. Bij een statische valtest zou dit niet duidelijk naar voren zijn gekomen.
De volgende stap naar perfect weggedrag was dus nieuwe dempers plaatsen en wel rondom de KONI FSD dempers. Welke de dempingkarakteristiek automatisch aanpassen aan de staat van het wegdek. Dus stug op asfalt en soepel op een slechte klinkerweg etc. Resultaat een bijna perfect sturende E46, ik zeg hier bijna omdat ik niet echt snel te vreden ben en elke onvolkomenheid qua wegligging en stuurgedrag op de 1 of andere manier voel. Schijnt met je evenwichtoorgaan te maken kunnen hebben.
Toevallig moest ik toch voor een beurt naar de dealer en attendeerde hen er op dat de wegligging al stukken verbeterd was maar dat ze nogmaals naar de draagarmrubbers moesten kijken. Volgens de monteur waren deze echter nog steeds prima in orde, waarop ik zei vervang ze toch maar en dan weten we direct of dit inderdaad wel zo is.
Jullie raden waarschijnlijk al wat het resultaat was, yep een perfect sturende BMW.
Moraal van het verhaal is dan ook dat sommige aanpassingen aan je onderstel/banden de indruk kunnen geven dat het probleem opgelost is. Echter kan het dus zijn dat deze verandering de werkelijke veroorzaker doet camoufleren en na verloop van tijd je klachten dus terug gaan komen.
Wanneer je onderstel in prima conditie is dan maakt het niet zo heel veel uit wat voor banden je onder de auto hebt liggen want ook hiermee zal de auto dan een goed weggedrag vertonen (op droog wegdek). Natuurlijk zijn de prestatiemarges bij een A-merk band vaak een stuk beter maar bij normaal/rustig weggebruik kom je op een droogwegdek niet in dit gebied. Wegliggingsproblemen met alleen banden oplossen is vaak niet de daadwerkelijke oplossing vaak is er meer aan de hand. De nieuwe banden zullen dit tijdelijk verbloemen maar na verloop van tijd bestaat de kans dat de banden (verkeerd) gaan afslijten en toch weer voor een ongewenst rijgedrag gaan zorgen.
Doe er jullie voordeel mee en veel Freude am Fahren toegewenst
Ook ik heb dit traject doorlopen en tegen mij zei de chefwerkplaats van de dealer dat het aan mijn banden zou liggen en niet aan mijn draagarmrubbers of schokbrekers. Ben toen van een B-merk band (zaten er al op toen ik hem kocht) naar een A-merk band gegaan, te weten de Bridgestone Potenza's Re050. En waarempel het probleem leek opgelost.
Echter na een aantal duizend kilometer gereden te hebben kreeg ik toch weer dezelfde verschijnselen. Terug naar de dealer en het verhaal voor gelegd. We zullen de draagarmrubbers eens controleren, prima in orde dus daar kon het niet aan liggen volgens de monteur. De schokdempers waren volgens hem ook nog gewoon in orde. Bij de dealer werd ik dus niets wijzer maar vond de wegligging niet wat je van een BMW mag verwachten.
Daarom heb ik toen zelf een schokdempertest laten doen op een dynamische testbank dus niet zo'n statisch val apparaat maar echt een testbank waarop de dempers op elke trillingsfrequentie worden getest. Hieruit bleek dat mijn voorste dempers op de grens van wel of niet vervangen zaten. Ze voldeden nog wel maar voor het perfecte weggedrag was de demping te ver terug gelopen. Bij een statische valtest zou dit niet duidelijk naar voren zijn gekomen.
De volgende stap naar perfect weggedrag was dus nieuwe dempers plaatsen en wel rondom de KONI FSD dempers. Welke de dempingkarakteristiek automatisch aanpassen aan de staat van het wegdek. Dus stug op asfalt en soepel op een slechte klinkerweg etc. Resultaat een bijna perfect sturende E46, ik zeg hier bijna omdat ik niet echt snel te vreden ben en elke onvolkomenheid qua wegligging en stuurgedrag op de 1 of andere manier voel. Schijnt met je evenwichtoorgaan te maken kunnen hebben.
Toevallig moest ik toch voor een beurt naar de dealer en attendeerde hen er op dat de wegligging al stukken verbeterd was maar dat ze nogmaals naar de draagarmrubbers moesten kijken. Volgens de monteur waren deze echter nog steeds prima in orde, waarop ik zei vervang ze toch maar en dan weten we direct of dit inderdaad wel zo is.
Jullie raden waarschijnlijk al wat het resultaat was, yep een perfect sturende BMW.
Moraal van het verhaal is dan ook dat sommige aanpassingen aan je onderstel/banden de indruk kunnen geven dat het probleem opgelost is. Echter kan het dus zijn dat deze verandering de werkelijke veroorzaker doet camoufleren en na verloop van tijd je klachten dus terug gaan komen.
Wanneer je onderstel in prima conditie is dan maakt het niet zo heel veel uit wat voor banden je onder de auto hebt liggen want ook hiermee zal de auto dan een goed weggedrag vertonen (op droog wegdek). Natuurlijk zijn de prestatiemarges bij een A-merk band vaak een stuk beter maar bij normaal/rustig weggebruik kom je op een droogwegdek niet in dit gebied. Wegliggingsproblemen met alleen banden oplossen is vaak niet de daadwerkelijke oplossing vaak is er meer aan de hand. De nieuwe banden zullen dit tijdelijk verbloemen maar na verloop van tijd bestaat de kans dat de banden (verkeerd) gaan afslijten en toch weer voor een ongewenst rijgedrag gaan zorgen.
Doe er jullie voordeel mee en veel Freude am Fahren toegewenst
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
toch merk ik bij RFT banden een zeer storende weggedrag,... dus banden maken wel veel uit, maar dan hebben we het inderdaad niet over a of b merk, maar een banden met andere eigenschappen...
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!
@bmwpeter,
daar heb je absoluut een goed punt.
In mijn geval moet inderdaad op de langere termijn blijken of de banden goed blijven.
Ik heb geen slijtage aan de draagarm- /reactiestang rubbers geconstateerd (uitgezonderd de voorste draagarmen/fusee kogels, daar zat wel speling op), moet ik wel bij zeggen dat ik een 2 koloms brug heb en dat is niet zo erg ideaal voor dergelijke controles aangezien de auto altijd uit geveerd is wanneer hij omhoog staat...
Welke draagarm rubbers hebben ze bij jouw auto vervangen als ik vragen mag?
daar heb je absoluut een goed punt.
In mijn geval moet inderdaad op de langere termijn blijken of de banden goed blijven.
Ik heb geen slijtage aan de draagarm- /reactiestang rubbers geconstateerd (uitgezonderd de voorste draagarmen/fusee kogels, daar zat wel speling op), moet ik wel bij zeggen dat ik een 2 koloms brug heb en dat is niet zo erg ideaal voor dergelijke controles aangezien de auto altijd uit geveerd is wanneer hij omhoog staat...
Welke draagarm rubbers hebben ze bij jouw auto vervangen als ik vragen mag?