[E46] OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
bilkert35
Berichten: 539
Lid geworden op: 18 aug 2009, 21:49

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door bilkert35 » 19 nov 2012, 19:43

Laatst ook de carterventilatieslangen en membraam laten vervangen bij Offenga.
Kosten totaal rond de 250 euro dit is incl 3 uur werkloon.
Was er mooi op tijd mee want zat onderin al aardig dicht.
Laatst gewijzigd door bilkert35 op 21 nov 2012, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door 320driver » 21 nov 2012, 11:44

Mijn carterventilatie is in z'n geheel vervangen in 2010, de hele mikmak met slangen, klemmen, schroeven etc :driving:

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door DJLeonardo » 29 nov 2012, 17:48

Ik wil de boel ook gaan vervangen (voorzorg)

Weet iemand waar ik die koudweer versie kan krijgen? Niet op ebay iig

Crankcase Vent Valve Pressure Regulating Valve (Cold Climate Version)
11 61 7 533 400
en de slangen
11 15 7 532 629
11 61 7 533 398
11 61 7 533 399
11 61 7 504 536
11 72 7 545 323
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

BMW316TI
Berichten: 220
Lid geworden op: 01 jul 2012, 20:44
Locatie: Maastricht

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door BMW316TI » 07 dec 2012, 09:09

Ik heb sinds een paar maanden een e46 compact 316ti n42, bij aankoop een koptest laten doen door een kennis (monteur) was goed. Verder hele auto nagekeken was allemaal in orde. Ik heb wel gezien dat er sludge aan de vuldop zat en een beetje aan de peilstok dus maar meteen na aankoop begonnen met olie vervangen. Ik heb voor 5 w 40 gekozen (had dit topic toen nog niet gelezen) en uiteraard nieuw filter geplaatst. Heb het blok geprobeerd te spoelen door schone olie door het blok te laten lopen na het aflaten van de oude olie. Kort na deze olie wissel zit er weer sludge aan de vuldop (ik had de dop schoongemaakt). Als ik een boodschappenzak over de vuldop houd met lopende motor zuigt die de zak langzaam aan... maar niet extreem snel ofzo! Ik heb de nieren afgedicht en probeer af en toe wat langere afstanden te rijden maar doorgaans rij ik 2x 7 km per dag (de helft file) en s`avonds vaak nog 2x 10 km ik weet dat dit te kort is maar kan mijn werk helaas niet verplaatsen :+ Wat denken jullie op basis van deze gegevens? Dat de boel al flinkt dicht zit? Wat adviseren jullie mij? Wil natuurlijk lang gebruik kunnen maken van mn beamert :W
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?

Gebruikersavatar
Vinnie_86
Berichten: 734
Lid geworden op: 03 aug 2011, 11:01
Locatie: Houten

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door Vinnie_86 » 07 dec 2012, 09:21

Fietsen? :+

Een ander merk olie doet ook vaak wonderen.
Olie seperator schoon maken/vervangen
Van 0 naar bekeuring in minder dan 10sec.

E46 320td compact 180pk 431nm.

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door bmwpeter » 07 dec 2012, 10:14

Hmm, heb de zaktest pas zelf bij m'n 316i gedaan maar bij mij werd het zakje direct vacuum gezogen. Was wel een plastic broodzak overigens.

Het losdraaien van de olievuldop had bij koude motor geen effect op het inzakken van het toerental of zelfs stilvallen. Maar misschien komt dit door het rijkere mengsel en verhoogd toerental bij koudestart.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

BMW316TI
Berichten: 220
Lid geworden op: 01 jul 2012, 20:44
Locatie: Maastricht

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door BMW316TI » 07 dec 2012, 10:34

Ik heb de test met warme motor gedaan, de toeren vielen ff flink omlaag maar pakte zich vrij snel weer op... heeft jou 316i ook last van sludge?
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door bmwpeter » 07 dec 2012, 11:21

Beetje aan de peilstok en een heel klein beetje aan de vuldop dit heeft ie al 6 jaar en is een bekend euvel bij de N42 motor. Tot nog toe nog geen gekke dingen meegemaakt hierdoor, teller staat nu op 210.000km en heb hem gekocht bij de 100.000km.

Al 110.000 km's het Freude am fahren gevoel :driving:

Ik zou voor de lol weleens het carterventilatiesysteem willen vervangen en dan kijken hoe het er van binnen uitziet, maarja tis zo'n kl.t. klus -_-
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

BMW316TI
Berichten: 220
Lid geworden op: 01 jul 2012, 20:44
Locatie: Maastricht

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door BMW316TI » 07 dec 2012, 11:23

Ja dat weerhoudt mij er dus ook van! Ik ben geen techneut maar ben niet vies om wat te leren... Weet alleen niet of dit een beginnersklus is!
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door bmwpeter » 07 dec 2012, 11:28

Nou niet echt, want je moet bijna de helft van het motorblok (bij wijze van) demonteren om bij de onderste aansluiting te komen.

Google maar eens op carter (crankcase) ventilation BMW E46, op youtube zijn hier een paar filmpjes van te zien.

http://youtu.be/YWXtiCwRH-k

Hieronder de onderdelen:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... separator/
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door AlexS » 08 dec 2012, 08:15

http://m.youtube.com/watch?v=qe7d4YTyTfM

Dit is een uitleg voor een N42 motor, maar blijft een pittig klusje. Ik twijfel zelf hee erg om t zelf te gaan doen of de heren Offenga de klus te laten klaren. Voor t geld zou ik t zelf moeten doen, maar t schijnt wel een beetje een specialistenklusje te zijn..
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door DJLeonardo » 08 dec 2012, 18:37

...voor het geld? Het is 2,5 uur werk volgens Offenga. We zullen het zien volgende week. 2,5 x Offenga uurtarief = niet duur. Daar ga jij risico's voor nemen dat je het zelf verknoeit? Jij liever dan ik :hug:
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

BMW316TI
Berichten: 220
Lid geworden op: 01 jul 2012, 20:44
Locatie: Maastricht

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door BMW316TI » 08 dec 2012, 19:00

:whistle: tja ik heb wel vaker reparaties zelf gedaan waarna ik achteraf dacht, het aantal uren dat ik bezig ben geweest x mijn uurloon.... is bijna gelijk aan de kosten bij de garage... MAAR na die reparaties zelf uitgevoerd te hebben heb ik wel weer iets geleerd, vaak toch wat bespaard en niks voelt beter dan problemen bij je auto zelf te vinden, te repareren en er weer mee te gaan rijden! Dus het is bij mij zeker niet het financiele aspect dat de doorslag geeft, meer de kans van slagen! :rolf:
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door bmwpeter » 08 dec 2012, 19:53

Hmm 2,5 uur, tis dat Offenga niet hier in de buurt zit maar dat wil ik hun weleens zien doen :)

Hou ons maar eens ff op de hoogte of dit gelukt is en dan bedoel ik de complete vervanging van alle slangen etc. :duim:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door DJLeonardo » 08 dec 2012, 23:03

is voor mij ook 2 uur heen en 2 uur terug. Gelijk maar weer even bij Lammert langs. Echt geen straf hoor zo'n dagje rijden :driving:
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”