Hoihoi,
Sinds een tijdje, ik denk 2 maanden ongeveer is mijn 330 gaan trillen. in het begin nauwelijks voelbaar, maar het wordt steeds iets erger. Ik ga er daardoor vanuit dat het sowieso een slijtage-onderdeel is.
Echter als ik rem krijgt het stuur een 'tik'. Als ik 'm in z'n vrij zet en dan rem is het erg duidelijk. Niet dat de auto begint te zwabberen ofzo, maar je ziet het stuur ff naar links/rechts gaan en weer terug.
Mijn remindicatorlampje brandt nog niet, zover ik kan zien zijn de blokken nog lang niet op, maar het oppervlak van de schijven aan de voorzijde is verre van glad. Kan ik dan automatisch vanuit gaan dat mijn schijven aan vervanging toe zijn? Of moet ik nog met andere dingen rekening houden? (if so, welke dan? )
Banden zijn pas 7k km oud, of nog niet eens
trillen van het stuur/auto
Re: trillen van het stuur/auto
denk dat je eens naar je hydro lagers moet kijken...
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Re: trillen van het stuur/auto
Ik heb er ff met youtube naar gekeken, wist ik veel wat een hydrolager was
Maar zo erg als bij deze is het niet. http://www.youtube.com/watch?v=g30OAHyshVw
Er zit wel wat speling op, maar niet zoveel..
Anders maar gelijk preventief vervangen, als we dan toch bezig zijn..
Maar zo erg als bij deze is het niet. http://www.youtube.com/watch?v=g30OAHyshVw
Er zit wel wat speling op, maar niet zoveel..
Anders maar gelijk preventief vervangen, als we dan toch bezig zijn..
Re: trillen van het stuur/auto
Ik had vergelijkbare symptomen, bij 80-95km/u vooral. De voorste schijven waren wat krom. De schijven vervangen (ook de remblokken) en het probleem was weg,....tot dat mijn vrouw stevig een stoeprand raakte met het rechter voorwiel en ik een ei in mijn nieuwe continental band had (nog geen 2000 km met de banden gereden)
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: trillen van het stuur/auto
Schijven zijn niet de oorzaak van wegdraaien van het stuur bij remmen. Dat zijn rubbers in de ophanging. Heb je het ook bij gasgeven? Het voelt alsof je het z.g. "torquesteer" effect hebt wat je vaak hebt bij voorwiel aandrijvers.
Meestal zijn idd de hydrolagers/draagarmrubbers aan de voorkant de boosdoener maar ook de achterkant speelt mee. Dus als je gaat vervangen doe dan gelijk ook de belangrijkste aan de achterkant. Dan hoef je maar 1 keer uit te lijnen (want dat moet daarna opnieuw gebeuren)
Dus vervangen:
-liefst hele draagarmen voorkant (heb je gelijke de fusees vernieuwd)
-e.v. stuurstangen.
-draagarmrubbers achter.
Dit zou al veel moeten schelen.
Het kan natuurlijk best zijn dat je remschijven krom zijn. Dan voel je trillen in je stuur bij het remmen. Ze zijn dan krom omdat dan vaak een klauw blijft hangen. Maar het kan ook komen door de draagarmrubbers dus dit is niet de eerste reparatie die je moet doen!
Als je dan schijven gaat vervangen maak dan niet de fout door alleen de schijven te vervangen dat heeft mij 3 sets schijven gekost. Neem gelijk de klauw mee, de zuiger raakt n.l. verrot, blijft hangen en binnen de korste keren heb je een heet gelopen schijf=krom trekken.
Meestal zijn idd de hydrolagers/draagarmrubbers aan de voorkant de boosdoener maar ook de achterkant speelt mee. Dus als je gaat vervangen doe dan gelijk ook de belangrijkste aan de achterkant. Dan hoef je maar 1 keer uit te lijnen (want dat moet daarna opnieuw gebeuren)
Dus vervangen:
-liefst hele draagarmen voorkant (heb je gelijke de fusees vernieuwd)
-e.v. stuurstangen.
-draagarmrubbers achter.
Dit zou al veel moeten schelen.
Het kan natuurlijk best zijn dat je remschijven krom zijn. Dan voel je trillen in je stuur bij het remmen. Ze zijn dan krom omdat dan vaak een klauw blijft hangen. Maar het kan ook komen door de draagarmrubbers dus dit is niet de eerste reparatie die je moet doen!
Als je dan schijven gaat vervangen maak dan niet de fout door alleen de schijven te vervangen dat heeft mij 3 sets schijven gekost. Neem gelijk de klauw mee, de zuiger raakt n.l. verrot, blijft hangen en binnen de korste keren heb je een heet gelopen schijf=krom trekken.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: trillen van het stuur/auto
Wij zijn toevallig sinds eergisteren van dit probleem af, ook hier was het een kromme remschijf die dit veroorzaakte,
Als het je schijf is zul je ook merken dat als je wat langer rijdt het trillen bij remmen erger word, omdat de schijf warmer wordt.
Ik zou even de voorkant opkrikken, en aan de wielen draaien om te kijken of hij op een bepaald punt de remblokken raakt, dus dat ie op een bepaald punt stroef loopt.
EDIT: aantal maanden geleden ook de draagarmen + rubbers vervangen, toen is het trillen ook minder geworden.
Als het je schijf is zul je ook merken dat als je wat langer rijdt het trillen bij remmen erger word, omdat de schijf warmer wordt.
Ik zou even de voorkant opkrikken, en aan de wielen draaien om te kijken of hij op een bepaald punt de remblokken raakt, dus dat ie op een bepaald punt stroef loopt.
EDIT: aantal maanden geleden ook de draagarmen + rubbers vervangen, toen is het trillen ook minder geworden.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact