Eibach veren

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
BMW Clubsport

Eibach veren

Bericht door BMW Clubsport » 04 dec 2012, 18:51

Ik zou graag mijn auto (subtiel) willen verlagen.
Ik wil dit graag met Eibach veren doen, omdat de auto met een schroefset te laag wordt en ik dit niet het geld waard vind.

Nu ben ik al een tijdje in dubio over welke veren ik zal nemen, het Eibach Pro-kit of het Eibach Sportline kit.
Eibach geeft deze waardes op:

Einzelfeder Pro-Kit
Tieferleg. 25 mm;
Einbauort Vorderachse

Tieferleg. 10 mm;
Einbauort Hinterachse

Einzelfeder Sportline
Tieferleg. 30-35 mm;
Einbauort Vorderachse

Tieferleg. 15 mm;
Einbauort Hinterachse

Bron:
Spoiler: Laat zien
Afbeeldinghttp://web2.carparts-cat.com/default.as ... 001&12=130
Hieruit verneem ik dat voor welk set ik ook kies, ik geen andere schokdempers hoef te monteren. Men zegt dat er andere schokdempers gemonteerd dienen te worden bij een verlaging vanaf 40 mm.

De veren zullen gemonteerd worden onder een 330ci van 2002 met af-fabriek een sport onderstel, hierdoor zal de verlaging +/- 10 mm minder uitvallen dan een coupe zonder verlaging.

Ik heb zelf het idee dat het Eibach pro-kit niet de gewenste verlaging gaat geven die ik graag zou willen. Ik zou graag willen dat de ruimte tussen het spatbord en de band zo klein mogelijk wordt.

Zijn er mensen met een Coupe en het liefst een 6 cilinder die over deze veren enkele ervaringen kunnen delen?

Alvast bedankt,

BMW Clubsport

@ Forumbeheerders: heb het Forum nagezocht en kan mijn antwoord hier niet vinden, vandaar dat ik een nieuw topic aanmaakt heb.

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Eibach veren

Bericht door matheeuwissen » 04 dec 2012, 18:57

Als je echt laag wilt gaan moet je schroefveren monteren. Wil je gewoon laag zoals de meeste hier kun je met een eibach pro kit gewoon af.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 05 dec 2012, 11:00

Hij zegt dat hij juist niet zo laag wil....

De Prokit is iets minder laag dan de Sportline maar ook minder stug. Persoonlijk vind ik die al aardig straf (en laag) dus aleen als je echt een plank wil zou ik de sportline nemen.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 05 dec 2012, 11:41

Verlagen met alleen veren wordt vaak gedaan alleen moet je je afvragen of de dempers dit wel leuk gaan vinden als ze al die jaren gewerkt hebben op een hoger gebied/niveau in het demper huis (lees zuigerhoogte).

De kans bestaat dat de dempers snel gaan lekken/kapot gaan, hoeft niet maar kan helaas wel. Daarnaast zou ik eerst de huidige dempers op hun werking laten controleren (valtest of op een dynamische schokdempertestbank). Wordt vaak gratis of tegen een kleine vergoeding aangeboden.

Als de dempers nog echt goed zijn zou je voor alleen de veren kunnen gaan maar als ze al ver aan het eind van hun latijn zijn kun je het beter in 1x goed aanpakken en dan kom je toch bij een schroefset of veer/dempercombi uit.

Voor de effectieve verlaging zou je de verschillende showroomtopics kunnen bekijken.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 05 dec 2012, 13:36

Ik ga waarschijnlijk toch binnenkort overstappen op eibach sportline vanwege het stuggere effect. Het verbaasd mij dat het hoogteverschil maar minimaal is als ik naar foto's kijk. De banden vallen gelukkig nog steeds niet in de wielkasten.
Als het budget er is zou ik ook de schokdempers vervangen, ondanks dat de originele nog in goede staat waren merkte ik een forse verbetering met de B8's die er nu onder liggen.

BMW Clubsport

Bericht door BMW Clubsport » 05 dec 2012, 19:48

Bedankt voor de reacties.
Budget is in principe geen probleem, de splitters van mijn Clubsport pakket wel :gek:

Ik heb verschillende opties bekeken, schroefset, sport kits, veren etc.
Aangezien ik het te duur vind om elk jaar nieuwe Splitters te moeten kopen (vraag maar eens na wat deze kosten bij de dealer p.st.) wil ik mijn auto dus niet Slammen ook al ziet dat het Vetst uit. :whistle:

Ik zoek een subtiele verlaging en vraag mij af of het Eibach pro-kit mij dit gaat geven. Omgerekend zou deze +/- 15mm verlagen aan de voorkant en +/- 0mm aan de achterkant.
Een sportline zou +/- 2,5mm verlagen aan de voorkant en 5mm aan de achterkant. Dit komt ongeveer overeen met een Pro-kit voor de Sedan.

Ik vind het moeilijk te bepalen hoeveel de veren van Eibach nu verlagen, aangezien er voor een Coupe en Sedan al een groot verschil is.

Ook vraag ik me af of de Sportline veren inderdaad veel stugger voor de Coupe zijn als de M-tech veren. In principe is het geen Daily meer, dus qua stugheid maakt het niet zo veel uit, want stug is de auto toch al!
Vandaar dat ik graag reacties van Coupe rijders zou willen.

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 05 dec 2012, 21:47

Heb even je fotoalbum bekeken maar aan de hoogte zou ik niets veranderen ga je lager dan gaan je splitters nog vaker kapot. Eibach-Prokit is voor een verlagingsveer erg comfortabel wat resulteert bij invering het nog sneller raken van de grond en dus je splitters naar de vaantjes. De splitters steken naar voren toe uit waardoor de overhang groter is en je bij een drempel eerder iets zult raken.

Mag dan zelf een sedan hebben en die raakt in wintertrim met normale bumper met zijn binnenwielkastflapjes bij elke drempel al de grond laat staan dat er een M-bumper met splitters op zou zitten.

Als geld niet echt bepalend is dan zou mijn keuze op een schroefset vallen met instelbare in- en uitgaande demping. Heb je alles zelf in de hand en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.

Succes met de juiste keuze maken.

Grtz. Peter :driving:

PS: er is ook een topic over rijhoogtes ff zoeken via de zoekfunctie, ahah gevonden:

viewtopic.php?f=35&t=6174 :zwaai:
Laatst gewijzigd door bmwpeter op 05 dec 2012, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Martijn.

Bericht door Martijn. » 05 dec 2012, 21:50

Eibach sportline is in mijn ogen teveel van het goede voor zowel de optiek als zeker ook voor de originele schokbrekers.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 06 dec 2012, 00:27

Bij eibach veren is het ook heel moeilijk in te schatten wat de hoogte uiteindelijk is. Er zit verschil tussen de 4 cilinders, 320's en zwaardere 6 cilinders, en natuurlijk dan ook nog eens coupe/sedan. Het beste kun je zoveel mogelijk foto's opzoeken. Denk persoonlijk dat splitters en pro-kit al problemen gaan geven bij de echte k*t drempels. Zeker met originele dempers.

Dnl

Bericht door Dnl » 06 dec 2012, 09:08

Zoek even wat voorbeelden van een 330i Coupe met Pro-Kit?
Op dit forum staan er genoeg! (mantisnl bijv.)

Danishbmw

Bericht door Danishbmw » 06 dec 2012, 14:40

Als het om een subtiele verlaging gaat.. Is pro zeker een aanrader.

Check anders mijne..

De pro kit staat de 6 pitters coupe en cabrio's perfect! Het staat precies goed.

Moet je wel heel eerlijk zeggen, dat dmv alleen de pro veren de auto wel wat meer doorzakt.. en hierdoor dus de kans groter is dat je splitters gaan schuren.. Sommige drempels die ik voorheen normaal kon nemen, neem ik nu uit voorzorg een beetje schuin en vele malen rustiger om de m-tech splitters het schuren te besparen. Anders zal er niet veel meer overblijven.. het gaat net aan.

Voordeel van een schroefset is dat je de zelfde hoogte als met pro veren kan behouden, maar de doorveering wat minder is en daardoor minder snel de grond zal raken.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”