Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Coldburn
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 apr 2011, 12:26

Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door Coldburn » 07 dec 2012, 21:57

Goedenavond mede bimmers!

Ik ben in het bezit van een BMW E46 1.8 N42 sinds 2 jaar.

Sinds een paar weken heb ik last van 2 problemen denk ik.

1. Als ik de auto stationair laat draaien of voor een stoplicht ( niet altijd aanwezig ) dreigt de motor af te slaan. Ook als ik evt de airco uit zet. Hij regelt dan zelf bij. Daarna blijft de motor van 1000 rpm naar 1500 rpm pendelen. Dit is ook zeer gevaarlijk als je op de motor afremt en in dat toeren gebied zit.

Als ik contact aan en uit zet is het probleem soms voor wat km's weg. Na uitlezen stond er fout in van Luchtmassa meter waarna ik de gasklep heb gereinigd. Voor nu ( 2 dagen )is het opgelost. Ik ben nog wel van plan om de warden van de ECU etc te resetten naar de standaard waardes zodat de ECU zich weer kan inleren.

2. Als ik een tijd heb gereden ( 5 a 10 km ) dan wil de motor afslaan en regelt wederom weer bij. Na dit probleem hoor je een geluid alsof je multieriem piept en de rode oliedruk lampje blijft soms even knipperen. Vooral stationair op dat moment klinkt de motor wat rauw. Als ik het toerental iets verhoog is het geluid weer weg. Wederom als ik contact aan en uit zet is het voor een onbepaalde tijd weer weg. Daarna knippert het olie lampje ook niet meer.

Vorig jaar heb ik de carterventilatie slang vervangen nadat deze lek/stuk was en olie ververst. Ik ben ook nu van plan (20.000km later) om de olie en filter weer te verversen.

Wat is jullie mening of ervaring evt hiermee? Word er namelijk een beetje hopeloos van en sta op het punt de auto te verkopen.

Mvg Aaron

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door bmwpeter » 08 dec 2012, 09:08

Is de multiriem inclusief spanner al eens vervangen of valt daar af en toe een druppeltje olie op?

Even de beschermkap met logo eraf halen dan kun je de riem en poelies goed zien. Ik heb weleens een gescheurde multiriempoelie gehad (kunststof). Hierdoor begon mijn auto ook een bijgeluid bij koude start te krijgen en liep wat onregelmatiger. Voordat ik de kans had om er eens goed naar te kijken liep hierdoor de riem van de poelie en had ik geen stuurbekrachtiging etc. meer.

Even goed de poelies inspecteren op haarscheurtjes etc.

Nokkenassensor kan ook een dader zijn alleen moet je dan wel een foutmelding krijgen bij uitlezen evenals de luchtmassameter.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

raymond stam

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door raymond stam » 08 dec 2012, 11:50

ik denk aan kettingspanner in het blok

Coldburn
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 apr 2011, 12:26

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door Coldburn » 09 dec 2012, 13:10

Na gister olie en filter vervangen te hebben lijken de problemen opgelost te zijn. Hij loopt nu veel lekkerder stationair. Ik heb ook alle dtc's gewist zodat ik met een schone lei begin. Hopelijk blijft de motor goed lopen. Schijnbaar zijn de n42 motoren gevoelig voor de olie die erin zit. Zoals in het andere topic wordt aangegeven is om de 10.000 - 15.000 km olie verversen een must!

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door bmwpeter » 09 dec 2012, 14:33

Heb dit probleem niet, zowel met Castrol Edge 5W-30 LL als 0W-40 LL Sport Edge hou ik het interval van de boordcomputer aan (25.000km). Zit hem dus niet in de olie of het moet een inferieur goedje zijn :driving:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Coldburn
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 apr 2011, 12:26

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door Coldburn » 09 dec 2012, 18:21

Na gereden te hebben houdt de motor weer in en stationair pendelt de motor weer van 1000 rpm tot 1500 rpm. Heeft iemand dit al ooit meegemaakt? Warm of koud maakt niet uit.

Lampje brandt niet van de olie druk. Ook niet stationair. EML ook niet. Ik ben een beetje radeloos ervan geworden.

Coldburn
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 apr 2011, 12:26

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door Coldburn » 09 dec 2012, 18:23

Heb nu ook castrol 5/40 erin gegooid waar ik eerst van kroon oil had maar ben er niet al te tevreden over.

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door bmwpeter » 09 dec 2012, 18:45

Nou aan de olie kan het dus niet liggen, heb je hem na het resetten van de foutcodes weer een keer opnieuw uitgelezen? Zou toch een foutmelding opnieuw moeten verschijnen als hij weer met zijn toerental gaat pendelen.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Coldburn
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 apr 2011, 12:26

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door Coldburn » 09 dec 2012, 18:48

Het enige wat opgelost is het olie lampje. Maar zoals ik al verdacht had dat het twee verschillende problemen zou zijn.

Ik ga hem morgen uitlezen om te kijken wat erin staat. Bedankt voor het mee denken Peter!

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door bmwpeter » 09 dec 2012, 18:51

Oké, de motor moet ergens verkeerde waardes doorgegeven krijgen omdat je toerental zo schommelt is ie continu aan het bijregelen. Hopelijk krijg je te zien welke sensor een fout geeft dan kun je gerichter te werk gaan.

Succes.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Coldburn
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 apr 2011, 12:26

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door Coldburn » 11 dec 2012, 22:20

Foutcodes :

27B8 - Differential-pressure sensor, intake manifold - pausibility

2799 - Throttle actuator - Adaption abort due to environmental conditions

2783 - Luchtmassa sensor (hittefilm-type)

Waar zou ik beginnen? Ik denk dat twee van de 3 een gevolg fout is maar weet niet welke aangezien ze op elkaar reageren en elkaar nodig hebben.

Als ik koppeling intrap slaat me verbruiks meter even uit naar rechts. Ik heb het gevoel dat dat eerst nooit was.

Groetjes Aaron

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door bmwpeter » 11 dec 2012, 22:30

Je zou als eerste eens kunnen proberen om de stekker van de LMM los te halen en kijken wat die dan doet. Trial and error methode dus.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Coldburn
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 apr 2011, 12:26

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door Coldburn » 12 dec 2012, 22:10

Ja maar dan weet ik nog niet heel veel want dan gaat de ecu natuurlijk alles weer aanpassen waardoor andere sensoren/actuatoren ook weer goed werken. Lees ook via google dat het de gasklephuis is wat problemen veroorzaakt maar kost 250 euries.

Coldburn
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 apr 2011, 12:26

Re: Slecht stationair lopen en oliedruk lamp

Bericht door Coldburn » 12 dec 2012, 22:16

Tevens heb ik de auto al paar dagen afgetest maar hij blijft het goed doen op het moment. Alleen als ik koppeling intrap schiet verbruiks meter omhoog. Ook zeer irritant dus, hoewel ik dacht dat dat niet normaal is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”