Ventilatieprobleem en trekt naar rechts bij elk hobbeltje

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Sven Olav

Ventilatieprobleem en trekt naar rechts bij elk hobbeltje

Bericht door Sven Olav » 14 dec 2012, 11:08

Beste Bimmer Portal Leden,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Sven en sinds kort trosten bezitter van een E46 316i uit 1999.
Heb wel een beetje ervaring met Beemers aangezien me ouders en broer het zelfde model hebben.
Nu zit ik met 2 probleempjes waar ik in de proefrit niets van gemerkt heb.

Probleem 1. De ventilatie. Gisteren ben ik een dagje gaan skiën met vrienden in landgraaf (zo'n 2 uur rijden), met een volle auto er heen gereden. Na een half uur rijden beginnen de ramen te beslaan. dus de ventilatie voluit gezet (airco aan om de lucht te drogen). Dit gaf nauwelijks effect. Dus noodgedwongen tijdens het rijden met doekjes ramen droogmaken ook de voorruit. Wat is er nou aan de hand. Ik hoor de blower wel maar als ik me hand voor welk lucht gat dan ook hou blaast hier nauwelijks lucht uit (wel meer als ik de niet van buiten laat komen). De lucht wordt wel warm en koud. maar er komt gewoon te weinig lucht uit de luchtkanalen. Heb het vergeleken met de andere 2 bmw's van me ouders en broer. heb ook even het microfilter eruit gehaald en met me hand gevoeld (blower vol aan) maar voel ook niet dat er lucht wordt aangezogen. Wat kan het probleem zijn?

Probleem 2: De auto trekt naar rechts zodra je over een hobbeltje in de weg rijd zelfs als je over de wegmarkering rijd. en als je licht remt heb ik trillingen aan het stuur. en je merkt duidelijk dat het van het rechter wiel komt. Wat kan dit zijn? Dacht zelf aan fusee of draagarm rubber kan dit kloppen?

Ik dank alvast iedereen die mij een beetje op weg kan helpen

izzy

Re: Ventilatieprobleem en trekt naar rechts bij elk hobbeltj

Bericht door izzy » 14 dec 2012, 11:24

probleem 1: geen idee... mischien je kachelweerstand??

probleem 2: fusee en draagarm rubbers en draagarm laten controleren. ook je spoor en stabi stang laten controleren
Ook moet je je remschijven, remklauw en balans op de wielen laten checken, die trillingen kunnen te maken hebben met kromme schijven, vastgelopen klauw of onbalans op het wiel.

ik had hetzelfde probleem, oplossing links was het draagarm en dr.armrubbers, links alleen de dr.armrubber en een stabilisatorstang , gelijk maar laten uitlijnen......
BMW e91 LCI 320da Individual

Sven Olav

Bericht door Sven Olav » 14 dec 2012, 13:45

Izzy Bedankt voor je tip. Ik ga de kachelweerstand eens controleren door die van een andere bmw erin te monteren.

Kun je me verder nog tips geven hoe ik de Fusee en Draagarm rubbers kan controleren?
tevens voor de stabilisator stang

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 14 dec 2012, 20:24

Het zou kunnen dat de kleppen van de kachelventilatie dicht blijven staan en hierdoor de uitstroomopeningen geblocked worden.

Je zou ook het climapaneeltje van je ouders eens kunnen proberen is plug and play.

Tot slot, ik weet niet of dat het van te voren altijd wel goed gewerkt heeft, maar het zou kunnen dat er een digitaal climapaneeltje in zit terwijl er eigenlijk een handbediendpaneel met draaiknoppen in hoort. Hierdoor worden de kleppen niet goed aangestuurd.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

izzy

Bericht door izzy » 14 dec 2012, 22:22

Nu moet ik eerlijk zeggen dat die van mij ook mijn haren nie van mij kop blaast.....maar hoe warmer de motor hoe meer hij gaat blazen
BMW e91 LCI 320da Individual

Hugo M

Bericht door Hugo M » 15 dec 2012, 08:32

probleem 2 is waarschijnlijk je hydrolager.
als die veel speling heeft dan veranderd je sporing als er weerstand is door bijvoorbeeld een hobbel.
laat iemand maar eens buiten de auto kijken als je met 5 km p.uur je rem steeds heel even aantikt.
je ziet je wiel dan achterwaarts in je wielkast bewegen.

de rest heb ik geen ervaring mee.

Succes!
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”