Ja ja expansievat gescheurd!!
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
ff off topic; maar ben jij dezelfde peter met de 320 E21 met de beroemde 4/5 bak? Moest t toch ff vragen
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Nope dat moet een andere Peter zijn
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Iemand ervaring met het expansievat van Meyle of Hella qua pasvorm en levensduur?
Het OEM expansievat kost circa 85 euro, de Meyle 60 euro en de Hella 50 euro.
Tevens zie ik dat er verschillende afsluitdoppen voor het expansievat zijn:
- OEM 2bar (overdruk)
- Aftermarket 1,7 bar en 1,0 bar (overdruk)
Het OEM expansievat kost circa 85 euro, de Meyle 60 euro en de Hella 50 euro.
Tevens zie ik dat er verschillende afsluitdoppen voor het expansievat zijn:
- OEM 2bar (overdruk)
- Aftermarket 1,7 bar en 1,0 bar (overdruk)
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Wij zijn van plan om rond kerst een hele toer te rijden (familie in het buitenland) en hopen dat er onderweg niets dergelijks aan zal mankeren! We hebben hem namelijk nog niet zo lang en ben eens benieuwd wat de winter ermee zal doen!
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Ga ervan uit dat het hoe dan ook een keertje komt en ja meestal op de meest ongunstigste momenten.
Als ik jou was zou ik gewoon alvast een aanschaffen, als ie niet gesprongen gescheurd is zal ie dat zeker een keer doen.
wat de winter met hem zal doen is natuurlijk dat de verschillen in temperatuur groter zijn dan zomers, krimpen uitzetten, en ja dan gaat ie vroeg of laat scheuren.
Heb je mazzel dan gaat het geleidelijk heb je dat niet dan gaat ie ineen keer.
Groetjes Neville
Als ik jou was zou ik gewoon alvast een aanschaffen, als ie niet gesprongen gescheurd is zal ie dat zeker een keer doen.
wat de winter met hem zal doen is natuurlijk dat de verschillen in temperatuur groter zijn dan zomers, krimpen uitzetten, en ja dan gaat ie vroeg of laat scheuren.
Heb je mazzel dan gaat het geleidelijk heb je dat niet dan gaat ie ineen keer.
Groetjes Neville
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Hallo Peter,
Ik zou gewoon voor de OEM gaan, waarom weet ik eigenlijk niet maar als hiereen dop bij zit die tot 2 bar druk gaat lijkt me dat wel weer een + punt ten opzichte van de doppen met 1.7 bar.
ik heb zelf afgelopen week een OEM laten monteren.
Probleem wat ik wel heb is dat doordat het vat gescheurd is geweest er veel koelvloeistof uit is gelopen en op de bodemplaat terecht is gekomen en ja dat spul rijkt niet lekker, moet dus wel ff de boel schoon maken, maar dat doe ik pas als de temperaturen boven de 15 graden is.
Ik zou gewoon voor de OEM gaan, waarom weet ik eigenlijk niet maar als hiereen dop bij zit die tot 2 bar druk gaat lijkt me dat wel weer een + punt ten opzichte van de doppen met 1.7 bar.
ik heb zelf afgelopen week een OEM laten monteren.
Probleem wat ik wel heb is dat doordat het vat gescheurd is geweest er veel koelvloeistof uit is gelopen en op de bodemplaat terecht is gekomen en ja dat spul rijkt niet lekker, moet dus wel ff de boel schoon maken, maar dat doe ik pas als de temperaturen boven de 15 graden is.
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Ja bij mij zit ook alles onder de koelvloeistof, zomaar van het 1 op het andere moment een gaatje in het vat waarlangs de vloeistof rijkelijk uitspoot. Ben er gelukkig nog wel mee thuis weten te komen zonder dat de motor warm liep.
Mijn OEM vaatje is 10 jaar oud geworden dus dat valt alleszins nog mee, denk dat ik wel gelijk een nieuwe dop aanschaf zodat het vaatje en de dop er weer ff tegen kunnen.
Heb de dealer al gebeld en die hebben het expansievaatje op voorraad, hoe zou dat nu toch komen?
Mijn OEM vaatje is 10 jaar oud geworden dus dat valt alleszins nog mee, denk dat ik wel gelijk een nieuwe dop aanschaf zodat het vaatje en de dop er weer ff tegen kunnen.
Heb de dealer al gebeld en die hebben het expansievaatje op voorraad, hoe zou dat nu toch komen?
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
ja hoe zou dat toch komen, liggen natuurlijk naast de bobine's en de nokkenas sensoren.
Ik heb begrepen dat bij het vervangen van het vat de houder waar deze in zit ook mee wordt vervangen, dit is wat ze bij bmw doen heb ik begrepen, reden was dat door de het warm worden en afkoelen deze kunnen afbreken, ik heb ze voor zover ik weet niet mee laten vervangen.
Die van mij heeft het 12 jaar uitgehouden toch netjes.
Ik heb begrepen dat bij het vervangen van het vat de houder waar deze in zit ook mee wordt vervangen, dit is wat ze bij bmw doen heb ik begrepen, reden was dat door de het warm worden en afkoelen deze kunnen afbreken, ik heb ze voor zover ik weet niet mee laten vervangen.
Die van mij heeft het 12 jaar uitgehouden toch netjes.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Ik ben voor Meyle gegaan. Puur omdat deze goedkoper is en de OEM dus blijkbaar ook gewoon scheurt.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Vandaag het expansievat gedemonteerd en deze was dus gescheurd precies op de hoek van boven naar beneden.
Als je de foto bekijkt dan is het van links naar rechts precies in het licht van de cameraflits. Dit is typisch het punt waar de meeste vaatjes scheuren na verloop van tijd. Bij mij dus na 10 jaar en 211.000km.
Demonteren is een rot klusje daar het vaatje erg vastzit op de aansluitingen aan de onderkant van het tankje. Hierin zitten o-ringen welke in de loop der jaren zijn gaan plakken waardoor je het tankje maar zeer moeizaam kunt verwijderen. Heb met behulp van een potkrik het tankje van de houder weten te drukken.
Dit is hem dus, nummer 3 en kost inmiddels 85 euro inclusief bij de dealert:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... l_gearbox/
Heb tevens een nieuwe afsluitdop gekocht daar deze de overdruk afregeld (max. 2 bar), ik vermoed dat deze mede verantwoordelijk is voor het scheuren van het vaatje. Kost 16 euro incl. btw bij de dealert.
Voor diegenen die het expansietankje ook zelf willen vervangen kunnen onderstaande link gebruiken:
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1756608
Tot slot nog een DIY filmpje:
http://youtu.be/ee2lQP6vdzE
Als je de foto bekijkt dan is het van links naar rechts precies in het licht van de cameraflits. Dit is typisch het punt waar de meeste vaatjes scheuren na verloop van tijd. Bij mij dus na 10 jaar en 211.000km.
Demonteren is een rot klusje daar het vaatje erg vastzit op de aansluitingen aan de onderkant van het tankje. Hierin zitten o-ringen welke in de loop der jaren zijn gaan plakken waardoor je het tankje maar zeer moeizaam kunt verwijderen. Heb met behulp van een potkrik het tankje van de houder weten te drukken.
Dit is hem dus, nummer 3 en kost inmiddels 85 euro inclusief bij de dealert:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... l_gearbox/
Heb tevens een nieuwe afsluitdop gekocht daar deze de overdruk afregeld (max. 2 bar), ik vermoed dat deze mede verantwoordelijk is voor het scheuren van het vaatje. Kost 16 euro incl. btw bij de dealert.
Voor diegenen die het expansietankje ook zelf willen vervangen kunnen onderstaande link gebruiken:
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1756608
Tot slot nog een DIY filmpje:
http://youtu.be/ee2lQP6vdzE
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Wel grappig, die van mij is kapot gegaan op 213.423 dus met een beetje mazzel houden ze het twee ton vol of een jaartje of tien.
Overige resten knoeivloeistof nog kunnen weg krijgen.
Zit er over na te denken om de motor ruimte met stoom te reinigen, eravringen mee??
Groet Neville
Overige resten knoeivloeistof nog kunnen weg krijgen.
Zit er over na te denken om de motor ruimte met stoom te reinigen, eravringen mee??
Groet Neville
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Bij mij was die compleet gescheurd dankzij de radiator. De ophanging daarvan brak af en duwde het geheel tegen de motor aan met een rijwind van 200+. Kwam inderdaad niet op een goed moment uit want ik zat in Duitsland. Heeft me 250 euro gekost inclusief ophanging voor radiator en nieuw expansievat. Ze hebben het nog vrij goedkoop gehouden want ze waren in mijn geval langer dan 3-4 uur bezig.
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Bij mij scheurde het expansievat ook. ANWB heeft het (geen arbeidsloon) vervangen met originele onderdelen, dus expansievat, houder en thermostaat. Inclusief koelvloeistof kostte dit 230 euro.
Navraag bij een dealer leerde dat deze dingen gemiddeld 7 jaar meegaan en dat zij de klant adviseren bij een wissel van de koelvloeistof het ding te vervangen.
Zelfde geldt overigens voor de slangen en olie-afscheider van de carterventilatie.
Groet,
Rob
Navraag bij een dealer leerde dat deze dingen gemiddeld 7 jaar meegaan en dat zij de klant adviseren bij een wissel van de koelvloeistof het ding te vervangen.
Zelfde geldt overigens voor de slangen en olie-afscheider van de carterventilatie.
Groet,
Rob
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
Heb de koelvloeistoftroep met een doek op zo veel mogelijk plaatsen afgeveegd maar voor het mooi zijn zou de voorzijde van het blok nog een keer gereinigd moeten worden.neville schreef:Wel grappig, die van mij is kapot gegaan op 213.423 dus met een beetje mazzel houden ze het twee ton vol of een jaartje of tien.
Overige resten knoeivloeistof nog kunnen weg krijgen.
Zit er over na te denken om de motor ruimte met stoom te reinigen, eravringen mee??
Groet Neville
Maar de multiriem en de kunststofpoelie's zijn niet zo'n fan van motorreinigingsproducten. Ik weet niet of het met een stoomreiniger gaat lukken. Heb er wel eentje staan maar weet niet of de vettige plakzooi er mee verwijdert kan worden.
De koelvloeistof lucht is echter al aan het minder worden na een paar ritjes waarbij het blok lekker warm werd.
Vind de prijs van het laten doen nog meevallen, ik was alleen al voor het materiaal en de vloeistof 160 euries kwijt en wat eigen vrijetijd.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Ja ja expansievat gescheurd!!
In navolging van het gescheurde expansievat.
Toch had ik het vermoeden dat mijn kvs niveau wat zakte, toch nog voor de zekerheid een druk test uitgevoerd, en jahoor toch ergens een lek wel een heel kleintje.
Wat bleek hij lekte kvs op mijn waterpomp..........gelukkig had ik toch een waterpomp op voorraad liggen, dus deze is nu vervangen.
Kortom bij kvs verlies is dit dus ook nog een mogelijkheid.
Groetjes Neville
Toch had ik het vermoeden dat mijn kvs niveau wat zakte, toch nog voor de zekerheid een druk test uitgevoerd, en jahoor toch ergens een lek wel een heel kleintje.
Wat bleek hij lekte kvs op mijn waterpomp..........gelukkig had ik toch een waterpomp op voorraad liggen, dus deze is nu vervangen.
Kortom bij kvs verlies is dit dus ook nog een mogelijkheid.
Groetjes Neville