Hoeveel PK heb jij onder jou kap?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
m5tuner

Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?

Bericht door m5tuner » 24 dec 2012, 12:47

ik heb de tuning laten doen bij een bedrijf. met rollenbank-meting en al. wist verder niet dat de egr klep maar voor een percentage kon worden dichtgezet. dat hoor ik voor het eerst. ik heb geen storingen verder. volgens mij zijn deze meldingen ook softwarematig uitgezet tegelijkertijd met het uitzetten van het regenerenen van het roetfilter. (die is verwijderd). met keuringen weet ik het nog niet. moet in maart voor de APK en dan zie ik wel hoe het loopt. volgens het bedrijf waar ik het heb laten plaatsen is het geen probleem. als er iets niet goed gaat dan ga ik terug naar dat bedrijf.
never drive faster than your angel can fly

m5tuner

Bericht door m5tuner » 24 dec 2012, 15:10

Wel raar dat je minder pk heb, maar meer koppel.. Heb je ook een test laten uitvoeren?

Schmiedmann530

Bericht door Schmiedmann530 » 24 dec 2012, 16:30

Jep heb een meeting, 343 pk en 690 NM koppel . PK's pompen in een diesel is moeilijker dan koppel.

Rond de zomer komt mijn intercooler erin daarna ga ik hem opnieuw op de bank zetten.

m5tuner

Bericht door m5tuner » 24 dec 2012, 17:43

Ja ik heb ook een 535d geen 530d zoals jou. Toch wel een monster zoveel koppel met enkele turbo

Schmiedmann530

Bericht door Schmiedmann530 » 24 dec 2012, 22:50

Ik heb een 330d gezien met 320 pk, en 750nm koppel. bron Van Vucht Tuning. Die zal het asfalt ook schrapen :gek:

Quinten

Bericht door Quinten » 28 dec 2012, 13:09

BMW 525D -> 197 pk naar -> 238pk & 500nm! :duim:
viewtopic.php?f=535&t=41782 [My BMW 520DAs - M Sportpakket - 02/2011 ]

Schmiedmann530

Bericht door Schmiedmann530 » 28 dec 2012, 13:21

http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... ,s:0,i:103

Dit adviseer ik jullie ook aan, heb in mijn vorige onderhoudsbeurd erin gegooid, deze beschermt je motor en turbo tegen extra belasten, goed voor 50.000 km's aan bescherming.

Lowkey

Bericht door Lowkey » 01 jan 2013, 18:54

Schmiedmann530 schreef:
Lowkey schreef:
Schmiedmann530 schreef:Evo III verstuiver injectoren zijn groter cc dan originele dus meer brandstof, de verstuivers zijn verstevigd en kunnen nog meer druk aan, maar ik heb de nozzles van de grotere verstuiver nog steviger laten maken d.m.v. titanium, deze kan extreme druk aan en nevelt veel beter voor in de toekomst als ik nog meer ga tunen.

Boostcontroller is heel simpel. je waste gate gaat na een bepaalde druk open om overdruk te voorkomen (na 3500 toeren merk je bij een diesel dat hij dan niet doortrekt) deze zorgt ervoor dat de gate klep gesloten blijft en je toch al het boost nog krijgt, dus hij trekt lekker door tot aan zijn rode gebied.

Maaarrrr... Is dit goed voor de originele turbo?, eigenlijk dus niet want bij overboost gaat de klep open om de turbo niet te belasten. Maar mijn schoep is ook aangepast, dus de mijne kan er makkelijk tegen op. Een originele dus niet want deze word echt heel warm bij overboost en heb je kans op een overspin, dus bij een boostcontroller adviseer ik dat je een sterkere schoep laat plaatsen.
Bedankt voor je uitgebeide info!! De boostcontroller is dat dan een software tuning in DDE? Dat klink inderdaad best gevaarlijk om hem dan dicht te houden. Zijn dan alleen je schoepen van de turbine aangepast? Hopelijk houd je blok en tranmissie het wel uit!!

Zelf zit ik nog met een schamele 160kW - 500 Nm ;) relatief gezien lang niet slecht natuurlijk..
Nee het is geen software tuning.
http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... =110&ty=50

dit is de boost controller die ik heb. Je hebt ook mechanische goedkope voor 50 euro, maar die zijn niet precies als electronische boost controllers.

Over gevaarlijk gesproken, tjah eigelijk is het niet gevaarlijk ook niet op een originele turbo mits je teveel vraagt van je turbo.uit voorzorg heb ik dus die schoep laten vervangen anders had ik een kans op overspin bij vaak belasten.

Alleen mijn schoepen zijn aangepast dit was voldoende, ik kan deze nou heel vaak belasten (gaat niet gebeuren natuurlijk) maar uit voorzorg had ik dit toch laten doen.(kost maar 175 euro excl. arbeid)

Motor heb ik geen angst voor die kan het makkelijk hebben en ik onderhoud deze meer dan nodig is, dus daar ben ik niet bang voor. Enige wat mij dwars zit is mijn automaat, deze kan maar 600NM aan theoretisch heb zelf 690NM.Gelukkig doet hij niets geks hopelijk blijft hij ook nog functioneren, mocht hij in de toekomst toch kappot gaan, dan ga ik voor een sterkere bak (SMG)

Na de tuning hebben we verschillende metingen gedaan, o.a. compressie test, druk testen op brandstof gallerij, en olie kanalen, om te kijken of mijn blok het echt moeilijk heeft, maar dit bleek totaal niet zo te zijn. De diesel blokken van BMW kunnen echt heel erg veel hebben, aanpassingen zoals sterkere silicone slangen zijn een must want deze zijn 2x gescheurd bij mij door veel druk.
De schoepen zijn dat dan de variable schoepen voor de ingang van de turbine of de turbine (draaiend gedeelte) zelf? Ik snap nog steeds niet wat nu het verschil is tussen wat die boost controller doet en wat het motormanagement zelf doet met de aansturing van de wastegate m.a.w. waarom kan dit niet via software tuning gedaan worden (wastegate later openen)? behalve de hardwarematige aanpassingen natuurlijk. Of wordt er een soort intrinsiek veiligheidsgebied van het motormanagent overbrugd.
Sorry voor deze vragen maar ik vind het altijd interessant.
Op de duitse fora las ik vaak dat het toch misging met het een en ander na tuning en daardoor huiverig maar goed jij hebt het wel wat degelijker aangepakt!! (behalve de automaat dan). Mss dat ik toch ook maar het een en ander ga opkrikken 8) 8)
F10 N57N

Schmiedmann530

Bericht door Schmiedmann530 » 02 jan 2013, 00:37

Hoe je goed vast hier komt het :gek: Ik heb totaal geen idee in wat voor schoep mijn turbo vervangen, hij vermelde '' je krijgt grotere schoep erin'' ik snapte niet precies wat hij hiermee bedoelde, een grotere diameter kan niet want dan past hij er niet in. Je krijgt meer pk's zij diegene en dat was interessant dus ging ik er verder niet meer in.

Bij alle originele turbo's merk je bij de diesels dat de auto na ong 3,5 duizend toeren de auto niet meer door wil presteren dit komt omdat de waste gate klep open gaat en de turbo als het waren koelt en ervoor zorgt dat dan de veel opgebouwde druk er via de waste gate klep er ook uit kan. Een turbo kan wel 220.000 toeren per minuut maken en dit is heeeel veel. de Boost controller zorgt ervoor dat deze klep NIET open gaat en je dus geen drukverlies hebt. Volgens mijn tuner vindt de schoep niet echt heel fijn zelfs al gebruik je de beste olie.Zijn advies was dus mijn schoep steviger laten maken, en door die stevige schoep erin zou ik ook enkele pk's winst hebben.

Boost controller heb je in verschillende soorten, mechanisch en elektronisch.De elektronische is nauwkeuriger maar wel duurder in aanschaf.

Om een lang verhaal kort te maken, als je een boost controller hebt lijkt het alsof je auto in de toeren gechipt is en lekker doortrekt.
Net zoals bv een Sprint Booster wat je voor een gaspedaal gebruikt, deze fopt je pedaal als het ware. hierdoor voel je alsof je auto gechipt is.

Lowkey

Bericht door Lowkey » 06 jan 2013, 17:53

thx!! Wel bizar zeg! Heb je dan de koppelcurve wel eens gezien?? De vorm zou dan moeten afwijken
F10 N57N

Davud

Bericht door Davud » 07 jan 2013, 19:33

Hallo,

520d E60 lci, standaard 177pk en 350nm. Nu met chiptuning en andere modificaties, 225pk en 420nm.
EGR is softwarematig uitgeschakeld en DPF is verwijderd.

Dit is allemaal gebeurd bij Tunex. Voorheen was de auto getuned bij ATM, maar na ontevredenheid toch ongedaan laten maken.

Lowkey

Bericht door Lowkey » 08 jan 2013, 02:10

Hu? De standaard 177 (130 kW) heeft toch al 400 Nm???

Heeft iemand ook ervaring met Essing diesel tuning? http://www.dieseltuning.nl/
Ik heb hier wel positieve verhalen over gelezen.
F10 N57N

Davud

Bericht door Davud » 08 jan 2013, 20:32

@Lowkey

Was het maar waar standaard 400nm :P
De 525d heeft max. 400nm bij 1300tpm
De 520d heeft max. 350nm bij 1750tpm

Lowkey

Bericht door Lowkey » 09 jan 2013, 14:37

He stom ik las 525d i.p.v. 520d!!! Er was namelijk ook 525d met 177 en 400 Nm. Heb jij facelift model?
heeh.. wel bizar zeg een 520d met nog meer pk's dan mijn 530d :gek: !!!!
F10 N57N

kos.be

Bericht door kos.be » 09 jan 2013, 15:11

Davud schreef:Hallo,

520d E60 lci, standaard 177pk en 350nm. Nu met chiptuning en andere modificaties, 225pk en 420nm.
EGR is softwarematig uitgeschakeld en DPF is verwijderd.

Dit is allemaal gebeurd bij Tunex. Voorheen was de auto getuned bij ATM, maar na ontevredenheid toch ongedaan laten maken.
Heb mijn 520d E61 LCI ook bij ATM (Houthalen, Belgisch Limburg) laten chippen. Aangezien ik behoorlijk wat km's per jaar doe, was de belangrijkste reden om 'm te laten chippen een lager verbruik, maar daar merk ik (met dezelfde rijstijl) niet veel van.
Mijn auto heeft nu 209pk en ca. 400Nm.

@Davud: waarom ontevreden over ATM tuning? Zijn er nog andere dngen gewijzigd aan jouw auto dan de EGR en DPF? Hoe zit het met jouw verbruik?
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”