E46 320d touring, rammel achterkant

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Marc 320d

E46 320d touring, rammel achterkant

Bericht door Marc 320d » 17 nov 2012, 19:12

Heren,

Afgelopen jaar veel aan de auto vervangen en ik zit nog met enkele problemen. Onderwerp van deze post: een rammel achterin. Deze rammel / getik is er bij oneffen wegdek, geen verschil in gas / remmen, hoor het alleen bij lage snelheid, maar waarschijnlijk wordt het bij hogere snelheid gewoon overstemt door de rest van het geluid. Ook geen verschil in bochten of rechtdoor en niet afhankelijk van versnelling of toerental.

Tot op heden heb ik het gezocht in de ophanging. De rubbers van de schokbrekers waren gaar en na vervanging was een deel van het geluid weg. Een ander deel dus nog niet. Maar even op gegokt dat het de draagarmrubbers zouden zijn en deze vervangen. Bij vervangen merkte ik al dat ze niet echt slecht waren (wel slordig geperst), dus na een 6 uur besteed te hebben aan vervanging is er geen verschil in dit geluid.

Dus bij deze vraag ik om voorstellen van dingen om na te kijken. Komende week nog maar eens een uurtje onder het ding liggen in de hoop het te kunnen vinden. Dan ga ik ook even naar de uitlaat kijken, deze zomer heb ik het voorste deel (turbo tot aan achterpijp) vervangen, misschien dat iets net onder de verkeerde hoek is gemonteerd en een tik / rammel geeft als de uitlaat wat heen en weer beweegt.

Wie weet er meer om te proberen? Bedankt alvast!

Hugo M

Re: E46 320d touring, rammel achterkant

Bericht door Hugo M » 18 nov 2012, 03:20

stabilisatorstang: de reactiestangetjes of de rubbers waar de stang doorheen gaat.
verder de veerpootlagers als deze niet origineel zijn (meyhle geeft gerammel)
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

bmwhans

Bericht door bmwhans » 18 nov 2012, 09:26

Of iets binnenin de auto,reservewiel niet vast,achterbankleuning, binnenbekleding, krik etc.

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 18 nov 2012, 09:43

Hmm ik heb sinds kort ook last van zo'n rammel links achter en is alleen hoorbaar wanneer ik de achterbank vol heb met ons kroost en moeders er tussen in (is erg krap maar opa rijd af en toe ook mee voorin). Als ik alleen erin zit hoor ik alleen af en toe een tik wanneer ik een steilere drempel af rij.

Heb al flink aan de uitlaat geschud maar die hangt mooi stevig in zijn rubbers. Verdenk zelf dat er mischien een achterveer gebroken is maar dit moet ik nog ff checken als de winterbandjes er onder komen.

De achterwielen lopen overigens niet aan in de wielkasten met de originele breedset.

Ben benieuwd wat in dit topic geopperd gaat worden. :roll:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 19 nov 2012, 12:03

De binnenkant heb ik goed nagekeken, alle losse zut eruit en bij het vervangen van de schokbreker rubbers/lagers moets het halve interieur eruit, mooie optie om alles te bekijken.

De veren heb ik ook afgelopen weekend gecontroleerd en al een keer eerder naar gekeken, geen gebroken ring te vinden.

Ik ga dus zeker even kijken naar de stabi, bedankt voor de tip.

Wat is het verhaal van de Meyle schokbreker rubbers/lagers? Ik gok even dat de nieuwe die eronder zijn gegaan van Meyle zijn.....

Hugo M

Bericht door Hugo M » 19 nov 2012, 19:53

de meyle toplagers missen de opstaande rubber nopjes die wel op de originele BMW zitten, daardoor tikt er metaal op metaal.
volgens mij is er ergens een topic over op bimmerportal, ander ff googlen.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Hugo M

Bericht door Hugo M » 19 nov 2012, 19:59

topic:

Montagepakket OEM dempers E46

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 19 nov 2012, 22:08

Hmmm, wel interessant aangezien het juist in combi met de bilsteins als probleem wordt genoemd en deze heb ik vorig jaar gemonteerd. Toch maar weer de achterkant los en even voelen... (irritant dat ik een touring heb, is een hele klus..)

EDIT: ik heb helaas alleen foto van de bovenkant van de mount, daar zitten wel nopjes....

Hugo M

Bericht door Hugo M » 20 nov 2012, 08:18

Je kan je dempers ook even loskoppelen aan de onderkant en een stukje rijden, dan weet je het zeker.

Heb zelf een combi en het is idd een boel werk om van binnenuit alles los te krijgen, jammer dat ze geen luikje gemaakt hebben bij BMW.

TonPeters

Bericht door TonPeters » 20 nov 2012, 15:18

Al eens aan je accu gerommeld? Had zelf ook hier van een geluidje,vooral bij hobbels e.d.
Niets technisch kunnen vinden..
Op een zeker moment het Idee bekomen om te kijken of er niet gewoon iets lag te rammelen in de kofferbak.
De afdekpaat over het reservewiel zat los en klapperde en de accu had speling!
Probleem opgelost bij mij hierdoor!
E46 323ci coupe 6 cilinder handgeschakeld

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 20 nov 2012, 19:04

Bij mij wordt het geluid nu sterker en ook met alleen de kids achterin is het nu hoorbaar. Klinkt als een rubber wat zit te wringen bij inveren (piepend/krakend geluid). Echter wanneer ik zelf bij de linker achterzijde de auto in zijn veren druk hoor ik niets. Kan het geluid dus niet handmatig reproduceren helaas :roll:

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 20 nov 2012, 19:41

De schokbreker rubbers waren bij mij goed te horen door in de achterbak een beetje op en neer te schommelen. Dan hoorde ik direct weer hetzelfde geluid en na wat bekleding weggehaald te hebben ook voelen...

Donderdag ff kijken denk ik...

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 30 nov 2012, 17:25

Vanmiddag de winterbanden eronder gelegd en wat kwam ik tegen? De boosdoener van het gekraak, er zat namelijk een steen(tje) tussen het onderste veerschotelrubber en de linker achter veer. :s

Hierdoor kwam het rubberachtige kraakgeluid wat nu goed te verklaren is.

Het kan af en toe zo simpel zijn :driving:

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 29 dec 2012, 19:41

Helaas andere keren iets minder simpel.

Vandaag nog maar eens een poging. Eerst interieur achter verwijderd. Geen noemenswaardig verschil in geluidsterkte van het rammel / tikje / klappertje. Daarna schokbrekers onder los en de auto klinkt anders (niet raar denk ik haha), maar duidelijk idee dat het kwaaltje er nog in zit.

Toen endlinks van stabi los, lijkt ook geen verschil te geven (moeilijk te beoordelen, want de stabi raakt nu af en toe wat...) Dus geprobeerd hele stabi eruit te halen, maar dat lukt niet zonder brug of goede ramps, moet het ding eruit draaien. Alles weer terug gebouwd.

Iemand even op de trekhaak de auto laten bewegen en het geluid is er duidelijk. Op de lagers (boven) van de schokbrekers lijkt het niet echt weg te komen. Veel duidelijker voelbaar onderop de schokbreker. Ook met de hand op het wiel goed voelbaar, links en rechts. Carosserie voel ik niets aan. Stabi voel ik ook niets aan, evenals de draagarmen.

Dacht nog even aan het wiellager, maar dat zou je dan ook anders horen en bovendien is er eentje een jaar of twee terug vervangen, weinig kans dat ze het dan beiden hebben.

Volgende keer nog een voel sessie, misschien dat de opening van schokbreker rubber onder te groot is voor de bout? Dat je die dus hoort en voelt?

Meningen weer welkom....

Hugo M

Bericht door Hugo M » 30 dec 2012, 01:35

Als dat laatste zo is, dan moet je de schokbreker zien bewegen bij die boutverbinding.
Lijkt me niet zo waarschijnlijk.
Je ziet wel nopjes op die topmounts zitten? heb je ze helemaal eraf gehad dan?
Ik denk at daar de fot inzit.
Bij inveren via de tekhaak methode veert links en rechts gellijktijdig in, satabilisator rubbers en speling hoor je bij onafhankelijk veren. (vrijwel uitgesloten)
Een gebroken ring van je veer zal je niet voelen of horen, je auto staat aleen iets lager.
Als je het voelt aan wiel en als je de onderkant van de demper vasthoud dan denk ik aan de topmounts of de demper zit niet goed vast aan de topmounts?
Kun je de onderste bouten losdraaien en de auto zonder de demperwerking dus even inveren via de trekhaakmethode?
Dan is de oplossing dichterbij denk ik.
Als het geluid dan weg is kun je de dempers demonteren en kijken, getik geeft altijd ergens slijtage plekken.

Succes, rotprobleem om mee door te rijden!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”