E61 raakt de tijd kwijt en reset brandstofverbruik
E61 raakt de tijd kwijt en reset brandstofverbruik
Ik heb nu sinds een paar weken het euvel dat als ik in de auto stap en het contact aanzet, dat ik een foutmelding op mijn display krijg dat ik de datum/tijd opnieuw moet instellen. De datum heeft ie dan wel onthouden. Ik moet alleen de tijd opnieuw instellen. De verbruiksmeter springt dan ook op 0 en dat is heel irritant, want dank krijg ik meteen de actieradius te zien van mijn tank bij de eerste keer wegrijden en dan mis ik een paar 100km. Naar mate ik rij telt dit wel weer bij. Het ligt niet aan de sleutel, want heb ook gewisseld met de reservesleutel en het euvel blijft. Het lijkt alsof het dashboard ook een batterij heeft die leeg is. Nu heb ik op een engels forum gelezen dat er een recall actie heeft plaatsgevonden op e60/61 modellen ivm een accukabel en zolang de auto niet bij de dealer is geweest je dit soort vage electronische klachten kan krijgen. Iemand een idee/suggestie?
Re: E61 raakt de tijd kwijt en reset brandstofverbruik
Ik heb dat zelfde idd ook wel eens,precies zoals jij het beschrijft.
Ik dacht eerst dat het aan de nieuwe accu lag die ik zelf geplaatst heb en niet heb laten inleren, in het begin daarvoor had ik er nl geen last van gehad.
Bij mij komt het ook alleen voor als het koud en vochtig is,zomer's nooit.
Maar vrij recentelijk verdenk ik de achteraf ingebouwde xenon ervan, deze is echter wel geschikt voor canbus, maar omdat ik voorheen altijd de lichtschakkellaar op automatisch had staan,en aangezien de lampen bij sleutelstand 2 al aangaan voor het starten zag ik bij het opstarten van de ballasten het display-licht even kort wat dimmen.
Nu zet ik de lichten pas aan als er gestart is en heb er tot heden geen last meer van gehad.
Ik dacht eerst dat het aan de nieuwe accu lag die ik zelf geplaatst heb en niet heb laten inleren, in het begin daarvoor had ik er nl geen last van gehad.
Bij mij komt het ook alleen voor als het koud en vochtig is,zomer's nooit.
Maar vrij recentelijk verdenk ik de achteraf ingebouwde xenon ervan, deze is echter wel geschikt voor canbus, maar omdat ik voorheen altijd de lichtschakkellaar op automatisch had staan,en aangezien de lampen bij sleutelstand 2 al aangaan voor het starten zag ik bij het opstarten van de ballasten het display-licht even kort wat dimmen.
Nu zet ik de lichten pas aan als er gestart is en heb er tot heden geen last meer van gehad.
Dit heb ik dus ook zie mijn topic. Er zijn een aantal mogelijke oorzaken: IBS accu kabel, dynamoregelaar of accu. Dit geeft diverse vreemde storingen.
Dit heb ik ook gehad. Een nieuwe accu erin en de klachten waren over.
Vandaag toch maar even de boel laten nakijken door de dealer. De accucapaciteit was 55% en bij koude nog minder, dus heb toch maar de accu laten vervangen. Ik ben benieuwd, maar zal toch op een volgende vorstperiode moeten wachten om te kijken of het geholpen heeft
Laatst gewijzigd door Rene08 op 04 jan 2013, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
- fastfisico
Ook ik heb deze storing gehad een paar weken geleden; nieuwe accu er in en weg storing.
Ik hoop voor je dat dit het euvel is en het zo is opgelost.
Gr. Ingvar
Ik hoop voor je dat dit het euvel is en het zo is opgelost.
Gr. Ingvar
Downsizing..... waar gaat dat heen met BMW.......
-
Ik heb hetzelfde probleem in mijn 530D E61. Accu al twee keer nieuw. Alleen bij lage temperaturen, lees in de winter. Accu is super, en toch problem elke keer weer. Kan het niet wat anders zijn?