Digitale hvac onderdelen gangbaar?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
stefan2m

Digitale hvac onderdelen gangbaar?

Bericht door stefan2m » 31 dec 2012, 12:13

Ik zit een beetje met het idee te spelen om het hvac paneel en de kachelmotor te vervangen door digitaal, nu heb ik dus een 96+ e36 met 3-knoppen analoog.
Nu had ik al gevonden dat het super simpel te doen is (ik heb bij m'n vorige auto's ook wel eens een dash uit de auto getrokken, dus dat is het probleem niet), zie dit topic; http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=963999
Maar dat zijn dus yanks... en ik ben hier eigenlijk nog nooit een e36 met digitale climate control tegengekomen, dus ik vroeg me af of die delen hier wel een beetje te vinden zijn, of dat ik me een ons kan gaan zoeken?
- '00 BMW 530dA Executive touring, titansilber-metallic -

The purpose of life is to fight maturity - Dick Werthimer.

Beens1

Re: Digitale hvac onderdelen gangbaar?

Bericht door Beens1 » 01 jan 2013, 22:39

stefan2m schreef: Maar dat zijn dus yanks... en ik ben hier eigenlijk nog nooit een e36 met digitale climate control tegengekomen, dus ik vroeg me af of die delen hier wel een beetje te vinden zijn, of dat ik me een ons kan gaan zoeken?
Euh, climate control zit in veel E36's hier hoor.
Is de luxere versie op de handmatige airco. Alleen begrijp uit je verhaal dat jij in je wagen geen airco hebt, anders had je vier draaiknoppen gehad.
In de meeste E36's met airco, zie je de climate control (automatische airco dus) vanaf zo'n beetje '96.
Gewoon op marktplaats rondsnuffelen, op de sloop (zijn wel een gewild goed) of bekijk of iemand een auto in onderdelen aanbied, kun je wellicht de hele airco-boel overnemen.

Dcreator

Bericht door Dcreator » 01 jan 2013, 22:49

Als je geen airco hebt is het wel een major verbouwing, volgens mij moet dan je hele blok eruit toch? de airco motor zit achter het blok tussen je dash? en de airco moet weer aangesloten worden op je blok? Tenminste dat is wat ik heb opgemaakt uit die verhalen, kan het mis hebben!

stefan2m

Bericht door stefan2m » 02 jan 2013, 04:54

Oké, dus het is wel goed te vinden hier, mooi :)
Ik heb inderdaad geen airco, dat is soms best jammer (en ook wel raar, omdat mijn e36 een 'Executive' is... met af fabriek alleen een automatisch dimmende binnenspiegel en elektrisch bedienbare spiegels, ramen en klapraampjes haha)... maar ik hoef geen airco.
Aircopomp wordt neem ik aan net als bij veel andere auto's aangedreven door een riem voor op het blok bij de dynamo en stuurpomp e.d., dus het enige wat je dan bij airco inbouw zou moeten doen achter het blok is het aansluiten van 2 slangen; dit was zo bij m'n Honda, Niksan, en Audi (en alle achterlijke stink-Benzen die ik voor m'n werk heb moeten rijden haha).
Als ik de foto's goed heb gezien, kun je wel bij de kachelmotor komen door het plastic omhulsel om de kabelboom even van het schutbord te halen, dus blok hoeft daarvoor ook niet uit de auto.
Maar goed, het automatische deel werkt ook wel zonder airco, behalve als het echt warm is buiten, dan blijft ie blazen natuurlijk.

Beens1

Bericht door Beens1 » 02 jan 2013, 14:17

Nou met een airco komt ietsje meer bij kijken, ook bijv. de radiateur moet voor een airco geschikt zijn en ga zo nog maar even door.
Maar jij wilt dus geen airco, inbouwen kan naar mijn mening gewoon, wellicht iets meer draadjes trekken.

stefan2m

Bericht door stefan2m » 02 jan 2013, 17:18

Mjah, toen de tule van de originele radiateur in mijn e32 afbrak, heb ik er een grotere in gezet voor de uitvoering met airco; die was gewoon wat breder en dikker, verder zat daar geen verschil in.
Dan heb ik met de e36 natuurlijk wél een gat voor een temperatuurschakelaar in de tank aan de passagierskant, voor de fan van de airco... is wel anders op te lossen, al is met dit soort dingen OE gewoon het meest nette, en ik zou die sowieso wel willen, omdat ik van m'n visco fan af wil.
Zal wel zien, wil eerst de achtertrein aanpakken, overal nieuwe bussen in en zo, ik heb een e36 gekocht ipv een e39 ivm het puurdere rijplezier, dus dan ga ik me natuurlijk niet focussen op waar ik niet voor gekozen heb haha ;)

/\/\ats

Bericht door /\/\ats » 02 jan 2013, 21:08

toevallig ben ik ook bezig op dit front, je motor hoeft er niet uit hoor :)

je airco pomp ( of beter geformuleerd compressor ) word aangedreven door een riem en hij zit rechtsonder je blok gemonteerd.

op je airco compressor zit een magneetkoppeling, waardoor die poulie van de compressor altijd meedraaid met de motor, maar pas na inschakelen van de magneet pas daadwerkelijk de compressor gaat aandrijven, verder moet je hebben:

-Kachelhuis voorzien van verdamper
-leidingwerk ( nieuwe o-ringen )
-condensor met condensorfan
-filter/droger
-andere waterklep
-een kabelboom die dit allemaal ondersteunt

niet niks maar wel gaaf om te doen :) !
Afbeelding
BMW E36 320i Cabrio, M-Pakket = Freude am Fahren :W

stefan2m

Bericht door stefan2m » 03 jan 2013, 07:28

Klopt wel inderdaad, een aantal jaren geleden reed ik nog Honda, en heb toen mijn airco uitgebouwd, condensor hing precies op de plek waar ik mijn turbo en wastegate had.
Viel best mee, zijn gewoon drie slangen als het goed is toch? Ben al een hoop weer vergeten haha :p

/\/\ats

Bericht door /\/\ats » 03 jan 2013, 12:50

euuhmm moet ff denken hoor, van je compressor gaat een slang naar de condensor, van je condensor gaat weer een slang naar je filter droger, daar vandaag gaat weer een slang, richting interieur, dan heb je voor het interieur gedeelte een koppelstuk ( van binnen naar buiten ) in een rubber balg. en dan nog de slang terug naar de compressor vanaf de verdamper.

weet niet precies haha maar zal ze nog ff natellen
Afbeelding

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 03 jan 2013, 13:09

en wat dachten jullie van de sensoren die je digi climate control nodig is?
Ga je harder rijden dan past je climate control er zich op aan.. (omdat er meer en koudere lucht binnenkomt.)
en wat dacht je wanneer je voor de stoplichten staat en je climate control staat op auto, en je 5pk pomp springt aan.. dan moet je motormagement wel weten dat hij meer toeren moet gaan draaien, anders kun je best eens kans hebben dat hij opeens zo laag stationair begint te lopen dat hij bijna uit gaat vallen..
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

/\/\ats

Bericht door /\/\ats » 03 jan 2013, 14:05

daarom heb ik de hele kabelboom van de auto waar het uitkomt ook meegenomen, hoef ik me daar niet al te veel mee te bemoeien!
Afbeelding

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 03 jan 2013, 14:14

Hahah succes kun je lekker puzzelen :) heb ut gedaan met m`n abs kabelboom.. Ook uit een donor auto gehaald.
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

stefan2m

Bericht door stefan2m » 03 jan 2013, 14:46

Klopt, het motormanagement past zich aan op het wel of niet ingeschakeld zijn van de airco.
Dan dit even uit het hoofd, op basis van meerdere andere auto's (VAG-meuk, Nissan, en Honda), de sensor voor de temperatuur zit in het paneel als het goed is, of in ieder geval ergens in het dash of de center console.
De sensor zelf ziet er net zo uit als een airflowmeter eigenlijk, met een zgn. 'hot wire'... een hele bende slangen achter het dash trekt lucht uit het binnencompartiment aan langs een draad, en zo weet de unit of er meer of minder warme lucht doorgelaten moet worden.
Door al die sensoren zou ik dus de complete kachelmotor met kabelboom moeten hebben, en natuurlijk het bedieningspaneel zelf :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”