Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, motor opgehaald, nieuw kop
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Ja is een leuk lijstje.
Ja die remleidingen achter is echt een klote karwei heb die van mij zelf was wel wat uren sleutelen.
Tank moest las enz pfff
Ja die remleidingen achter is echt een klote karwei heb die van mij zelf was wel wat uren sleutelen.
Tank moest las enz pfff
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Hartge veerpootbruggen niet meer leverbaar..
dan toch maar geduldig zijn 


Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Jammer man!
Maar komt vast goed!
Idd gewoon geduld hebben met dat soort dingen!
Maar komt vast goed!

>>>>Showroom E36's<<<<
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:12
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Een tijdje geleden over acs veerpootbrugg gehad.... en nou kwam ik er vandaag eentje tegen op marktplaats..
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Volgens mij ging het om Hartge veerpootbruggen 

>>>>Showroom E36's<<<<
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:12
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Uhm jh klopt maar ook over acs brugjes gehad...
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Zo deze update had ik even gemist. Goed bezig geweest mats!
/\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Beste heren,
Lang niet gesproken!
mede omdat ik net terug ben van 5 maanden Somalië met de KM. Tijdens deze lange reis moest er natuurlijk vermaak zijn voor in de vrije tijd, Aldus; Revisie van een M52B20 uit 1996, ongeveer 180.000 KM op de motor en kaal opgehaald met afgeknipte kabelboom.
Na enkele weken mezelf vermaakt te hebben met de demontage werd het tijd om werk uit handen te geven aan de NHMR ( Noord-Hollandse Motoren Revisie ) Na vele uren aan gesprekken en gedachte wisselingen ( altijd onder het genot van een bakje koffie ) hebben we een plan van aanpak besloten en een bestellijst opgesteld.
Het werk dat uit handen is gegeven;
-Kop vlakken
-Kleppen uitklokken op rechtheid
-Kleppen slijpen
-Nieuwe klepseals
-Onderblok vlakken
-Cilinderwanden honen
-Krukas uitklokken
-Zuigers nameten
-Nieuwe zuigerveren plaatsen
-Oliepomp testen
-Injectoren testen
-Diepe Reiniging van alle componenten
En ik zal vast nog iets vergeten zijn, kortom het enige wat van belang is om te weten, een hoop bestellingen en euro's later; Alles wat eraf kan is nieuw, alles wat opnieuw gebruikt is, is alvorens uitvoerig gecontroleerd.
Nu; zet koffie en kijk de plaatjes
Alles in de volvo, inclusief montagebok

Klein idee van de hoeveelheid nieuwe onderdelen

Montagebok in elkaar

Vers onderblok in de montagebok


Krukas installatie met nieuwe lagerschalen en rekbouten ( moment + hoekverdraaiing

Klaar voor ontvangst drijfstangen

De ( alu onderblok only ) versterkingsplaten op hun plaats

Zuigers met nieuwe zuigerveren

Installatie

Drijfstang aangekomen op de krukas


Nieuwe onderste lagerschalen voor de drijfstangen

Ook de drijfstangen moment + hoekverdraaiing

Resultaat

Mijn zeer gewaardeerde collega is hier het oliepomp tandwiel aan het vastlassen aan de moer en de as ( veel voorkomend probleem )

Oliepomp terug op de plaats, met nieuwe ketting. Ook het oliespatscherm is geplaatst

Olie zuigleiding terug op de motor

Carterpan schoon

Uitwisseling krukas keerringen oud > nieuw

Even een extra bok gemaakt ( i.v.m. zeegang )

Koelpijp geplaatst, motorsteunen in positie

Begin van een zelfgemaakte special tool, voor het tegenhouden van de krukas bij het aandraaien van de centrale krukasbout (410Nm)

Tot nu toe gaat alles verdacht goed, misschien te goed; daarom ben ik op een bewuste avond zo stom geweest om de M6 bouten van het distributiedeksel met 15Nm aan te draaien. Oorzaak? Ethousiasme om het motorblok weer iets verder af te krijgen + een veel te oude Bentley Manual, blijkbaar zat dit deksel vroeger vast met M7 wat dus 15Nm is, en is het later M6 geworden ( 10Nm ) Meten is weten en geduld is een schone zaak
Het gevolg was 9 stuks uitgestrekte bouten en 1 afgebroken bout, gelukkig stak deze nog uit het motorblok en was eenvoudig te verwijderen, geen schroefdraad beschadigd. RTFM toegepast maar helaas een te oude manual, een schuifmaat had dit voorkomen, en in het TIS staat inderdaad ook de nieuwe M6 vermeld. STOM! Snel mijn collega in Nederland opgebeld en met een bestelling op pad gestuurd, 3 weken later ontving ik 10 korte bouten, 4 lange en 2 nieuwe pakkingen, project liep weer!

Eindelijk het distributiedeksel op zijn plaats, hier te zien met met nieuwe ketting en kettinggeleiders



Carterpan op zijn plaats

De eerder besproken special tool in actie!

Nieuwe koppakking en pasbussen

Kop geïnstalleerd

Bovenaanzicht, nummering is voor de aantrek volgorde

Lagerlijst van de uitlaatnokkenas, voorzien van 12 nieuwe klepstoters

In place

Beide nokkenassen ( met lock tool achterop )


Totaal

VANOS gereviseerd met beisan rubbers

VANOS geplaatst, nieuwe tussenketting en spanner ook geplaatst, blok getimed


Gehele inlaat voorzien van nieuwe pakkingen, slangen, rubbers


Inlaatbrug en kleppendeksel weer geplaatst

Andere zijde

RVS spruitstuk geplaatst

Einde project!

Natuurlijk is er ook een nieuwe waterpomp met nieuwe poelie opgekomen, tezamen met een nieuw thermostaat, hydraulische riemspanner en nieuwe poeilie voor de servopomp. Alleen geen fotos...
Na terugkomst begonnen mijn handen al gauw weer te jeuken en ben ik begonnen met demontage van het oude motorblok;







Nu dit vervoer duidelijk niet meer beschikbaar is, heb ik besloten om een E46 Touring ( nee geen gezins uitbreiding, onderdelenkar! ) erbij te kopen. Gewoon een 318i, wel 143PK 2.0, maar standaard bumpers met een lekker interieur en M stuur. Lekkere auto maar ( gelukkig ) niks om verliefd op te worden.
Foto's;


Na deze flinke update zal ik beloven nu wel een keertje weer actief te zijn op het forum, hou jullie op de hoogte!
Gr, Mats
Lang niet gesproken!
mede omdat ik net terug ben van 5 maanden Somalië met de KM. Tijdens deze lange reis moest er natuurlijk vermaak zijn voor in de vrije tijd, Aldus; Revisie van een M52B20 uit 1996, ongeveer 180.000 KM op de motor en kaal opgehaald met afgeknipte kabelboom.
Na enkele weken mezelf vermaakt te hebben met de demontage werd het tijd om werk uit handen te geven aan de NHMR ( Noord-Hollandse Motoren Revisie ) Na vele uren aan gesprekken en gedachte wisselingen ( altijd onder het genot van een bakje koffie ) hebben we een plan van aanpak besloten en een bestellijst opgesteld.
Het werk dat uit handen is gegeven;
-Kop vlakken
-Kleppen uitklokken op rechtheid
-Kleppen slijpen
-Nieuwe klepseals
-Onderblok vlakken
-Cilinderwanden honen
-Krukas uitklokken
-Zuigers nameten
-Nieuwe zuigerveren plaatsen
-Oliepomp testen
-Injectoren testen
-Diepe Reiniging van alle componenten
En ik zal vast nog iets vergeten zijn, kortom het enige wat van belang is om te weten, een hoop bestellingen en euro's later; Alles wat eraf kan is nieuw, alles wat opnieuw gebruikt is, is alvorens uitvoerig gecontroleerd.
Nu; zet koffie en kijk de plaatjes

Alles in de volvo, inclusief montagebok

Klein idee van de hoeveelheid nieuwe onderdelen

Montagebok in elkaar

Vers onderblok in de montagebok


Krukas installatie met nieuwe lagerschalen en rekbouten ( moment + hoekverdraaiing

Klaar voor ontvangst drijfstangen

De ( alu onderblok only ) versterkingsplaten op hun plaats

Zuigers met nieuwe zuigerveren

Installatie

Drijfstang aangekomen op de krukas



Nieuwe onderste lagerschalen voor de drijfstangen

Ook de drijfstangen moment + hoekverdraaiing

Resultaat

Mijn zeer gewaardeerde collega is hier het oliepomp tandwiel aan het vastlassen aan de moer en de as ( veel voorkomend probleem )

Oliepomp terug op de plaats, met nieuwe ketting. Ook het oliespatscherm is geplaatst

Olie zuigleiding terug op de motor

Carterpan schoon

Uitwisseling krukas keerringen oud > nieuw

Even een extra bok gemaakt ( i.v.m. zeegang )

Koelpijp geplaatst, motorsteunen in positie

Begin van een zelfgemaakte special tool, voor het tegenhouden van de krukas bij het aandraaien van de centrale krukasbout (410Nm)

Tot nu toe gaat alles verdacht goed, misschien te goed; daarom ben ik op een bewuste avond zo stom geweest om de M6 bouten van het distributiedeksel met 15Nm aan te draaien. Oorzaak? Ethousiasme om het motorblok weer iets verder af te krijgen + een veel te oude Bentley Manual, blijkbaar zat dit deksel vroeger vast met M7 wat dus 15Nm is, en is het later M6 geworden ( 10Nm ) Meten is weten en geduld is een schone zaak


Eindelijk het distributiedeksel op zijn plaats, hier te zien met met nieuwe ketting en kettinggeleiders



Carterpan op zijn plaats

De eerder besproken special tool in actie!


Nieuwe koppakking en pasbussen

Kop geïnstalleerd

Bovenaanzicht, nummering is voor de aantrek volgorde

Lagerlijst van de uitlaatnokkenas, voorzien van 12 nieuwe klepstoters

In place

Beide nokkenassen ( met lock tool achterop )


Totaal

VANOS gereviseerd met beisan rubbers

VANOS geplaatst, nieuwe tussenketting en spanner ook geplaatst, blok getimed


Gehele inlaat voorzien van nieuwe pakkingen, slangen, rubbers


Inlaatbrug en kleppendeksel weer geplaatst

Andere zijde

RVS spruitstuk geplaatst

Einde project!

Natuurlijk is er ook een nieuwe waterpomp met nieuwe poelie opgekomen, tezamen met een nieuw thermostaat, hydraulische riemspanner en nieuwe poeilie voor de servopomp. Alleen geen fotos...
Na terugkomst begonnen mijn handen al gauw weer te jeuken en ben ik begonnen met demontage van het oude motorblok;







Nu dit vervoer duidelijk niet meer beschikbaar is, heb ik besloten om een E46 Touring ( nee geen gezins uitbreiding, onderdelenkar! ) erbij te kopen. Gewoon een 318i, wel 143PK 2.0, maar standaard bumpers met een lekker interieur en M stuur. Lekkere auto maar ( gelukkig ) niks om verliefd op te worden.
Foto's;


Na deze flinke update zal ik beloven nu wel een keertje weer actief te zijn op het forum, hou jullie op de hoogte!
Gr, Mats
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:12
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Wauw!
mooi werk man
alle respect voor dit keep it going !
mooi werk man
alle respect voor dit keep it going !
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
X3!
Mooi werk zo...wou dat ik dat allemaal kon...
Mooi werk zo...wou dat ik dat allemaal kon...
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Weer flink bezig geweest Mats
Ziet er zeer goed uit

Ziet er zeer goed uit

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Dank jullie jongens!
Op het moment even aan het zoeken naar een passende conversion kit wat betreft een enkel massa vliegwiel I.p.v het dubbelmassa vliegwiel, valeo maar even bellen.. Dan nog adresje zoeken waar de bak heen kan en iets samenstellen voor een shortshift kit.. Nu we er toch bij kunnen.
Op het moment even aan het zoeken naar een passende conversion kit wat betreft een enkel massa vliegwiel I.p.v het dubbelmassa vliegwiel, valeo maar even bellen.. Dan nog adresje zoeken waar de bak heen kan en iets samenstellen voor een shortshift kit.. Nu we er toch bij kunnen.
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
dikke poep hoor gap!!!!
respect voor het werk!!
alleen,het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen maar waarom geen M50 inlaat als je toch alles al hebt aangepakt?
respect voor het werk!!
alleen,het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen maar waarom geen M50 inlaat als je toch alles al hebt aangepakt?
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Woow jij bent goed bezig!
Dit ga ik even volgen

Dit ga ik even volgen

E36 328i Coupé M '98
E46 318i Sedan M '02
E46 330Ci Coupé M '01
E46 325Ci Coupé M '01
E87 130i Cup '06
E92 335i Coupé High Exe '07
E90 325i LCI High Exe
E46 325Ci Coupé Exe '04
E36 325i Cabrio '94 *current
E87 130i High M-pack '06 *current
E46 318i Sedan M '02
E46 330Ci Coupé M '01
E46 325Ci Coupé M '01
E87 130i Cup '06
E92 335i Coupé High Exe '07
E90 325i LCI High Exe
E46 325Ci Coupé Exe '04
E36 325i Cabrio '94 *current
E87 130i High M-pack '06 *current