schudden na lange stationair loop vanaf koud opgelost!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Auke

Re: schudden na lange stationair loop vanaf koud

Bericht door Auke » 25 dec 2012, 22:54

Lambdaintergrator gaat juist omhoog als je een vacuüm lek hebt! Loopt deze waarde op dat is hij de Air to fuel ratio aan het verrijken, loopt de waarde naar beneden dan is ie t mengsels aan het verarmen.

Lees hier maar eens, mooi topic!
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... 262&page=4

Hugo M

Bericht door Hugo M » 26 dec 2012, 00:24

Verrijken dat klopt inderdaad.
Alleen nu blijkt het niet een lek te zijn maar de LMM.
Tenminste zonder LMM mengt hij stationair het mengsel armer (binnen de groene waardes)

Ik denk:
Defecte LMM geeft een waarde aan dat er bijna geen lucht binnenkomt.
Computer kiest voorgeprogameerde waardes van LMM en toerental etc.
Binnen die waardes zal hij gaan bijregelen (lambda integration).
Regelt +28 (%?) en is nog te weinig. (omdat er werkelijk wel aardig wat lucht binnenkomt)
Draait daardoor nog steeds veel te arm.
Cilinders vullen zich met een veel te arm mengsel en verbranden dit mengsel niet of bijna niet.
Fouten beginnen bij bank 1, gasklep zit daar het dichtste bij.

'T is theorie natuurlijk, heb wel een dik boekwerk hoe de M54 met de MS43 besturing werkt.... http://www.bmwclub.lv/files/Tab_3_M54_Engine_X5.pdf
Maar daar vind ik niets over een failing LMM

Maar de praktijk is dat hij zonder LMM de boel goed regelt. :W
Laatst gewijzigd door Hugo M op 26 dec 2012, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Hugo M

Bericht door Hugo M » 26 dec 2012, 01:38

http://www.maf-shop.com/index.php
189,- is niet duur (relatief gezien)

Probeer bij http://www.autoteilemann.de/ voor dezelfde prijs te krijgen, kost daar 205,-
Zal daar gelijk een papieren luhtfilter kunnen meebestellen en de geoliede versie verwijderen uit mijn auto.
En ze hebben daar ook de achterwisser liggen die ik nodig heb.

http://www.bimmerfest.com/forums/showpo ... stcount=33
Kun je in doorklikken naar Ful Trim uitleg. (heel verhaal) :leip:

En werking LMM
http://www.amt.nl/PageFiles/20323/002_2 ... rdelen.pdf
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Hugo M

Bericht door Hugo M » 28 dec 2012, 00:31

Besteld, even afwachten hoe lang t gaat duren.
Als hij er is post ik hier wel de afloop, ik hoop op een goede afloop. :whistle:
Anders is het een duur geintje voor niets -_-

Bedankt voor dit adresje Alexs :)

Afbeelding

AlexS

Bericht door AlexS » 28 dec 2012, 09:03

Graag gedaan Hugo; zodra ik a) centjes heb en b) vastgesteld heb dat de mijne er ook uit moet dan ga ik daar ook bestellen. Was ongeveer de goedkoopste die ik vinden kon met nieuw en origineel spul.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 28 dec 2012, 15:12

Indd bedankt voor de tip, dat scheelt veel. Heb er net ook een nieuwe mas gekocht. Vroeg of laat zal die er toch storingen gaan veroorzaken. Gelijk een aantal sensoren mee vervangen, loopt het wellicht een stuk beter.

AlexS

Bericht door AlexS » 28 dec 2012, 15:19

smart.... ik baal echt dat ik ff te krap bij kas zit.. weet wel een paar dingen die t karretje technisch absoluut perfect zullen maken :s

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 28 dec 2012, 23:52

Hoe zit het nou met het vervangen van sensoren/luchtmassameter. De computer slaat gegevens hiervan op en deze dienen gewist te worden bij het plaatsen van nieuwe. Op het moment als zich er nog geen foutmeldingen hebben voortgedaan, kan alles dan toch beter functioneren met een nieuwe sensor ondanks dat de oude waardes nog in het geheugen zitten?
Zou het anders helpen om de accu los te halen en of de sleutel 10 seconden in stand 2 te houden. De computer zou zich dan moeten resetten, wellicht dat die dan ook alle oude gegevens kwijt is?
Bedankt!

Hugo M

Bericht door Hugo M » 29 dec 2012, 09:54

ik wis de storingen en alle adaptiewaarden, met Inpa.
volgens mij kan het ook met de 1.4 bmw scanner.

geen idee of het met accu los ook eruit gaat.

volgens mij als je dat niet doet zal hij na verloop van tijd de adaptie waardes gaan aanpassen aan de nieuwe situatie.

AlexS

Bericht door AlexS » 29 dec 2012, 12:05

Voor de prijs van een nieuwe LMM wil ik alle waarden wel resetten bij je hoor ;)

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 29 dec 2012, 12:18

;) Ja als er mensen uit zuid limburg komen die wat dit tegen betaling willen doen, graag :) . Maar moet nog wachten op een paar o-ringen. Maar ik zat er ook aan te denken dat als die geen foutmeldingen heeft dat die de waardes automatisch aanpast.

Hugo M

Bericht door Hugo M » 05 jan 2013, 01:20

Met nwe LMM, motor was niet geheel koud.
eerst alles gewist adapties alles gewist, helaas.
Dat gaat verder zoeken worden.....over een hele tijd, ben dr een beetje klaar mee. :gek:
tzt maar de CCV vervangen en inlaatspruitstukpakking en gasklephuispakking?
Hoe zit de icv eigenlijk verbonden met het inlaatspruitstuk, ook met een slangetje?
Of eerst maar eens een rooktest uitvoeren, ga eens even informerenwie dat kan in de buurt

Afbeelding

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 05 jan 2013, 12:08

bmwhans schreef:Ik heb dit met mijn 325i ook maar ik zie het probleem niet,iedereen rijdt toch meteen weg na het starten,je gaat toch niet de auto lang stationair lopen om te kijken of ie wel mooi loopt? :)
Of je komt kort na wegrijden bijvoorbeeld een stoplicht of spoorwegovergang tegen?

Ontopic: Ik herken het bij mijn auto ook (328ci). Als ik met een koude start binnen een kilometer of 1.5 moet wachten loopt de auto stationair ook vreemd. Hij lijkt mooi te lopen, maar krijgt dan elke +- 10 sec plotseling een dip in het toerental (heel zelden slaat hij hierbij af), waarna het toerental kort oploopt. Als de auto warm genoeg is geen probleem.
Komt dit overeen?

TOMM

Bericht door TOMM » 05 jan 2013, 12:33

Erg herkenbaar bij zo ongeveer elke e46 denk ik. Ik heb er zelf ook last van, denk niet dat je dit probleem helemaal weg zult krijgen.
De m52 en m54 lopen koud gewoon niet 100%, dit komt doordat de Vanos een vreemde stand aanneemt om de motor (en katalysator) zo snel mogelijk op te warmen.

heb ook al de inlaatslang vervangen en adapties gewist maakte haast geen verschil
Ik ga binnenkort een software update proberen.

Pakkingen van het inlaatspruitstuk zal ik echt niet aan beginnen, als die echt lekken krijg je echt wel foutcodes en het is niet een leuk werkje om te vervangen
325Ci 2002 /Alpina 19"/Oem Seven 17''/M-stuur/Eibach Pro-kit/M3 interieur kiwi/M-spoilerlip/Trim-wrap/

AlexS

Bericht door AlexS » 05 jan 2013, 17:01

r*k zeg...loopt ie echt op geen enkel vlak beter? Had je al eens bobines verplaatst om te zien of daar iets misgaat?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”