E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Hallo,
Ik heb een BMW 323Ci uit 1999.
Met een koude start en de kachel op 20 graden, wordt er eerst gewoon warme lucht geblazen, na ongeveer 30 minuten gereden te hebben begint ie merkbaar koude lucht te blazen. Ik weet dat de temperatuur in 't interieur gemeten wordt, en aan de hand daarvan de temperatuur van de lucht bepaald word. Als ik vervolgens de kachel op 25 graden zet begint ie weer warme lucht te blazen.
De auto komt netjes op temperatuur en daar blijft ie ook de hele tijd staan (wijzer staat netjes in 't midden).
Maar voor mijn gevoel en anderen is het na een half uur dan geen 20 graden meer in de auto, heeft iemand enige idee waaraan dit kan liggen?
Ik heb een BMW 323Ci uit 1999.
Met een koude start en de kachel op 20 graden, wordt er eerst gewoon warme lucht geblazen, na ongeveer 30 minuten gereden te hebben begint ie merkbaar koude lucht te blazen. Ik weet dat de temperatuur in 't interieur gemeten wordt, en aan de hand daarvan de temperatuur van de lucht bepaald word. Als ik vervolgens de kachel op 25 graden zet begint ie weer warme lucht te blazen.
De auto komt netjes op temperatuur en daar blijft ie ook de hele tijd staan (wijzer staat netjes in 't midden).
Maar voor mijn gevoel en anderen is het na een half uur dan geen 20 graden meer in de auto, heeft iemand enige idee waaraan dit kan liggen?
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Lijkt wel of je kachelweerstand ofwel de 'egel' het begeven heeft, komt veel voor bij de E46. Kun je makkelijk zelf vervangen, kijk ff op you tube: http://youtu.be/z-Q4i91scGs
Succes !
Succes !
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 aug 2010, 14:09
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Ik heb percies het zelfde probleem, eerste half uur gaat goed vervolgens wordt hij echt steenkoud.
op een gegeven moment de verwarming zelfs op 32 graden moeten zetten om nog warmte lucht binnen te krijgen.
volgens mij heeft dit niks met de 'egel' te maken, deze regelt alleen de snelheid van de ventilator.
deze heb ik overigens ook een half jaar geleden vervangen, lijkt me sterk dat deze al weer kapot zou zijn.
op een gegeven moment de verwarming zelfs op 32 graden moeten zetten om nog warmte lucht binnen te krijgen.
volgens mij heeft dit niks met de 'egel' te maken, deze regelt alleen de snelheid van de ventilator.
deze heb ik overigens ook een half jaar geleden vervangen, lijkt me sterk dat deze al weer kapot zou zijn.
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Bij mijn neef micha was dit wel het geval en bij mijn 'oude' M3 ook. Ook bij mij schommelde de temperatuur, logisch want de 'egel' meet de luchttemperatuur niet goed meer. Maar natuurlijk kan er ook iets anders stuk zijn.
Een andere klacht kan een kapotte thermostaat zijn, maar dat moet je dan ook aan je motor temperatuur op het dashboard kunnen zien, motor wordt dan niet goed warm, en dan werkt je kachel niet goed.
Een andere klacht kan een kapotte thermostaat zijn, maar dat moet je dan ook aan je motor temperatuur op het dashboard kunnen zien, motor wordt dan niet goed warm, en dan werkt je kachel niet goed.
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
de egel meet de temperatuur niet. Deze zit alleen in de luchtstroom om zichzelf te koelen. En regelt zoals Joop al zegt het toerental van de aanjager
-- Houdoe wanne --
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Is dit euvel al opgelost,zoja wat was de oorzaak??
Ik heb nl het zelfde probleem,idd na een tijdje blaast hij geen warme lucht meer moet hem dan ook zowat helemaal omhoog zetten wil het wat warmer worden in de auto.
De snelheid van de ventielator hoger zetten helpt niet,gaat dan alleen harder koude lucht blazen.
Ik heb wel ergens gelezen dat het ook aan het climapaneel zelf kan liggen,een of andere sensor ofzo,kan iemand dat bevestigen??
Ik heb nl het zelfde probleem,idd na een tijdje blaast hij geen warme lucht meer moet hem dan ook zowat helemaal omhoog zetten wil het wat warmer worden in de auto.
De snelheid van de ventielator hoger zetten helpt niet,gaat dan alleen harder koude lucht blazen.
Ik heb wel ergens gelezen dat het ook aan het climapaneel zelf kan liggen,een of andere sensor ofzo,kan iemand dat bevestigen??
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Nee, heb het nog niet opgelost.
Ja indd, maar als ik 'm op 32 graden zet gaat het wel goed, dan blijft ie wel gewoon heletijd warme lucht blazen.
Ik ben nog opzoek naar de oorzaak. Als t opgelost is zal ik t posten hier.
Ja indd, maar als ik 'm op 32 graden zet gaat het wel goed, dan blijft ie wel gewoon heletijd warme lucht blazen.
Ik ben nog opzoek naar de oorzaak. Als t opgelost is zal ik t posten hier.
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Dit probleem heb ik ook gehad. Kan inderdaad verschillende oorzaken hebben, maar bij mij zat de storing in het paneeltje van de (automatische) airco. De sensor die daar inzit om de binnentemperatuur te meten, krijgt lucht uit het interieur aangezogen door een klein ventilatortje. Die gaat weleens vastzitten en dan meet de sensor te hoge waarde, want na verloop van tijd wordt het lekker warm, zo vlak onder je radio.
Mogelijke oplossingen:
- roostertje in je aircopaneel eens goed stofzuigen of schoonblazen met de compressor;
- vervangen gehele paneeltje (losse sensor vernieuwen kan helaas niet bij de E46);
- de monteur bij BMW Den Haag adviseerde me verder om alleen de volautomatische stand te gebruiken.
Het advies van de automatische stand gebruiken snap ik nog steeds niet, maar het heeft bij mij (tot nu toe en i.c.m. met het wissen van de storing) wel geholpen.. Misschien werkt het bij jullie ook.
Succes ermee!
Mogelijke oplossingen:
- roostertje in je aircopaneel eens goed stofzuigen of schoonblazen met de compressor;
- vervangen gehele paneeltje (losse sensor vernieuwen kan helaas niet bij de E46);
- de monteur bij BMW Den Haag adviseerde me verder om alleen de volautomatische stand te gebruiken.
Het advies van de automatische stand gebruiken snap ik nog steeds niet, maar het heeft bij mij (tot nu toe en i.c.m. met het wissen van de storing) wel geholpen.. Misschien werkt het bij jullie ook.
Succes ermee!
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Ok dank je voor de tip's,ik zal anders ook eens kijken of ik het frontpaneel van de unit er op een degenlijke manier af kan krijgen mbt dat ventilatortje.
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
ik heb ook een soort probleem met de kachel... maar de mijne word totaal NIET warm.. helemaal niet meer.
zomaar ineens tijdens het stilstaan viel me op dat het steeds kouder in de auto werd ik denk wat is dit nu weer..
het maakt niet uit of ik de kachel op zn heetst zet.. de ventilator vol of langzaam hij blijft koud
lekker nu het koude weer eraan komt bleeh..
heeft iemand misschien enig idee wat dit zou kennen wezen?
als ik de auto net start word ie eventjes warm maar dat is al snel voorbij. De koelvloeistof temp is goed precies in het midden.
koelvloeistof reservoir is goed op peil nooit geen problemen mee gehad.
zomaar ineens tijdens het stilstaan viel me op dat het steeds kouder in de auto werd ik denk wat is dit nu weer..
het maakt niet uit of ik de kachel op zn heetst zet.. de ventilator vol of langzaam hij blijft koud
lekker nu het koude weer eraan komt bleeh..
heeft iemand misschien enig idee wat dit zou kennen wezen?
als ik de auto net start word ie eventjes warm maar dat is al snel voorbij. De koelvloeistof temp is goed precies in het midden.
koelvloeistof reservoir is goed op peil nooit geen problemen mee gehad.
- Marvin 328iT
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 feb 2008, 15:01
- Locatie: Rotterdam e.o.
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Ik heb het ook gehad.
Heb toen dat aircopaneel eruit gehaald, open gemaakt, en toen al het stof verwijderd.
Toen het ventilatortje schoongemaakt, eruit gehaald en een klein drupje dunne smeerolie in het gaatje gedaan.
Ik heb hem even getest, en hij draaide toen perfect.
Alles ingebouwd, en hij deed het weer...geen last meer van koude lucht.
gr.
Marvin
Heb toen dat aircopaneel eruit gehaald, open gemaakt, en toen al het stof verwijderd.
Toen het ventilatortje schoongemaakt, eruit gehaald en een klein drupje dunne smeerolie in het gaatje gedaan.
Ik heb hem even getest, en hij draaide toen perfect.
Alles ingebouwd, en hij deed het weer...geen last meer van koude lucht.
gr.
Marvin
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Bedankt voor je reactie ik zal dit morgen proberen
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Ik heb gisteren ook t ventilatortje met de compressor doorgespoten en interieurfilter (zal er niks mee te maken hebben) vervangen, en ook ik heb geen last meer van koude lucht! Bedankt voor de tips!
- Marvin 328iT
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 feb 2008, 15:01
- Locatie: Rotterdam e.o.
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Ja, Naar mijn idee zuigt dat ventilatortje omgevingslucht naar binnen langs een temperatuursensor.
Zit alles dicht met stof, dan krijgt hij weinig 'verse' lucht binnen en denkt de sensor dat het erg warm is....en laat hij de verwarming koude lucht blazen om de temperatuur te verlagen.
Ik zou wel oppassen met stofzuigers/compressors...want het ventilatortje krijgt stroom via hele tere dunne draadjes, en die zijn zo kapot.
gr.
Marvin
Zit alles dicht met stof, dan krijgt hij weinig 'verse' lucht binnen en denkt de sensor dat het erg warm is....en laat hij de verwarming koude lucht blazen om de temperatuur te verlagen.
Ik zou wel oppassen met stofzuigers/compressors...want het ventilatortje krijgt stroom via hele tere dunne draadjes, en die zijn zo kapot.
gr.
Marvin
Re: E46 verwarming eerst warm, daarna koud!
Ik heb vandaag ook eens de handeling uitgevoerd die Marvin hier beschreef en steld echt niks voor om te doen, je hebt alleen een klein torx schroevendraaier nodig (sorry maat weet ik zo ff niet) voor het voorpaneeltje te demonteren.
Bij mij viel al gelijk op dat dat ventilatortje het niet deed toen ik de unit los had.
Na een paar tikken met 'n schroevendraaiertje kwam er weer beweging in,heb de zaak daarna van binnen schoon gemaakt en idd ook het asje van de fan beetje geolied.
Het werkt tot nu toe weer als een nieuwe, dus de moeite waard om dat eerst te proberen.
Bij mij viel al gelijk op dat dat ventilatortje het niet deed toen ik de unit los had.
Na een paar tikken met 'n schroevendraaiertje kwam er weer beweging in,heb de zaak daarna van binnen schoon gemaakt en idd ook het asje van de fan beetje geolied.
Het werkt tot nu toe weer als een nieuwe, dus de moeite waard om dat eerst te proberen.