geen sneeuwpret! (winterbanden)
Re: geen sneeuwpret!
Wijsheid komt met de jaren
Klopt wat je zegt. Winterbanden zijn een enorm verschil. Alleen veel mensen willen de onkosten en wissels niet, totdat ze ervaren hoe het is.
Klopt wat je zegt. Winterbanden zijn een enorm verschil. Alleen veel mensen willen de onkosten en wissels niet, totdat ze ervaren hoe het is.
Re: geen sneeuwpret!
Tjah hoe veel duurder zijn winterbanden nu eigenlijk?
Oke, het kost een setje extra velgen, anders blijf je 2x per jaar € 50,- betalen om ze te wisselen.
Ook is het veel slimmer om smallere winterbanden te rijden omdat deze zich beter op de weg kunnen drukken.
Een setje extra velgen kost echter de kop niet en is een eenmalige investering.
Maar als je in de winter op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet, en vice versa. Ook blijven je (mooie) zomerwielen veillig voor pekel.
Al moet ik wel zeggen dat na 4 seizoenen de grip merkbaar minder werd bij mijn winterbanden. Er zat nog meer dan voldoende profiel op maar het rubber was op, de weekmakers waren eruit.
Ook heb ik van diverse mensen gehoord dat goedkope B-merk winterbanden eigenlijk helemaal niet zo goed zijn. In vergelijking met Dunlop, Conti, Vredestijn etc geven ze helemaal niet zo veel grip bij gladde omstandigheden.
En dat terwijl A-merk winterbanden in een gangbare maat ook maar een euro of 50 per band kosten...
Daarnaast is het verschil in grip zo groot dat de kans op een aanrijding veel minder is. Dus winterbanden zijn zeker goedkoper dan schade rijden
Oke, het kost een setje extra velgen, anders blijf je 2x per jaar € 50,- betalen om ze te wisselen.
Ook is het veel slimmer om smallere winterbanden te rijden omdat deze zich beter op de weg kunnen drukken.
Een setje extra velgen kost echter de kop niet en is een eenmalige investering.
Maar als je in de winter op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet, en vice versa. Ook blijven je (mooie) zomerwielen veillig voor pekel.
Al moet ik wel zeggen dat na 4 seizoenen de grip merkbaar minder werd bij mijn winterbanden. Er zat nog meer dan voldoende profiel op maar het rubber was op, de weekmakers waren eruit.
Ook heb ik van diverse mensen gehoord dat goedkope B-merk winterbanden eigenlijk helemaal niet zo goed zijn. In vergelijking met Dunlop, Conti, Vredestijn etc geven ze helemaal niet zo veel grip bij gladde omstandigheden.
En dat terwijl A-merk winterbanden in een gangbare maat ook maar een euro of 50 per band kosten...
Daarnaast is het verschil in grip zo groot dat de kans op een aanrijding veel minder is. Dus winterbanden zijn zeker goedkoper dan schade rijden
Re: geen sneeuwpret!
@daNpy: wat versta jij onder gangbare maat? Voor een nieuwe Vredestein zomerband (225/50/17) ben ik toch al gauw een 150 à 160 euro per stuk kwijt. Een Uniroyal zomerband voor mijn vorige auto (C5 van 2001), 205/55?/15, kostte me 85 euro per stuk.
Een winterband is door de band toch net iets duurder dan een zomerband. Dus hoe kom jij aan 50euro per band?
Een winterband is door de band toch net iets duurder dan een zomerband. Dus hoe kom jij aan 50euro per band?
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: geen sneeuwpret!
Hmm, dan vergis ik me met erg kleine maten, ik was zelf ook 75 euro per band kwijt herinner ik me nu.
Was wel 15", ik zie idd dat 17" al richting de 150 euro gaan. Nu moet ik wel zeggen dat banden de afgelopen tijd fors duurder zijn geworden tov enkele jaren terug.
225/45/17 is trouwens goedkoper (heb ik als zomerband, qua afrolmaat het meest in de buurt van de originele 205/65/15 waar ik dus winterbanden van had).
Was wel 15", ik zie idd dat 17" al richting de 150 euro gaan. Nu moet ik wel zeggen dat banden de afgelopen tijd fors duurder zijn geworden tov enkele jaren terug.
225/45/17 is trouwens goedkoper (heb ik als zomerband, qua afrolmaat het meest in de buurt van de originele 205/65/15 waar ik dus winterbanden van had).
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
Met een pak sneeuw als nu is er maar 1 echte oplossing: X-Drive. Zeker in combinatie met winterbanden geen centje pijn.
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
En als je de heel afwijkende maat 205/50/17, die BMW levert op de standaard wintervelgen voor o.a. de E46 en de E87 3.0 modellen, neemt, ben je ongeveer 150 - 200 per band kwijt (heb het wel over Dunlop Wintersport)
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
Voor mij ook het eerste jaar op winterbanden en tevens achterwielaandrijving! Het is dat ik de winterbanden bij de auto kreeg toen ik deze kocht anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan, zoveel rij ik niet en ik moet eerlijk zeggen dat mijn stuurmanskunsten wel vertrouw. Maar nu ik de winterbanden eronder heb ervaar ik het verschil, heerlijk! Zal nooit meer zonder willen en het is de investering zeker wel waard ervaar ik nu. Daarnaast werkt asr ook goed in de sneeuw, ik dacht dat dat alleen bij slippende wielen werkte maar als het kontje uitbreekt en de auto zijwaards glijdt corrigeerd de asr dat ook door het gas te reduceren, of zie ik dat nu verkeerd?
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
gisterenavond gelijk de 225 17inchers erop gelegd.. Wat is dat een opluchting!!!
verschil van dag en nacht!!
helemaal weer happy met de 5-er
verschil van dag en nacht!!
helemaal weer happy met de 5-er
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
hey guys...
ik ook van de week mijn 19 ers eronder uit gehaald en nu lekker de kruiwagenwielen met winterbanden eronder gedaan maar wat een genot!!!!
gewoon op marktplaats een setje 16" gekocht met 225 55 16 7mm erop en gas erop...
Mijn 19 ers nu verkocht en ga van de zomer over op 20 inch... lijkt me wel vet.
Denk de frankfurters eronder...
greetz Fred
ik ook van de week mijn 19 ers eronder uit gehaald en nu lekker de kruiwagenwielen met winterbanden eronder gedaan maar wat een genot!!!!
gewoon op marktplaats een setje 16" gekocht met 225 55 16 7mm erop en gas erop...
Mijn 19 ers nu verkocht en ga van de zomer over op 20 inch... lijkt me wel vet.
Denk de frankfurters eronder...
greetz Fred
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
X-drive?RobE61 schreef:Met een pak sneeuw als nu is er maar 1 echte oplossing: X-Drive. Zeker in combinatie met winterbanden geen centje pijn.
Mag jij raden welke X-drive had en welke Quatro?
Maar zonder gekheid, ik heb nog nooit op zomerbanden in de sneeuw gereden. Vanaf het moment dat ik een auto heb, heb ik al een dubbele set wielen, één met zomer- en één met winterbanden. Ik ploeg overal gewoon vrolijk doorheen.
Mijn winterbanden zijn wel behoorlijk smal. Ik heb 185 brede banden onder een E36 323i cabrio, dus meer dan genoeg druk per cm2.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
Heb jij geprobeerd om een logo op je oprit te krijgen? Dat is je in ieder geval goed gelukt!
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
Helaas heb ik mijn BMW 530 verkocht, ik heb nog een setje splinternieuwe Michelin Alpin4 winterbanden liggen met lm velgen. Ook nog wat meer leuk E60/E61 spul te koop. zie mijn linkje: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12057667.html
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
De sporen met het zomerband profiel is idd een X drive zo te zien. De auto met het winterbanden profiel hoeft geenens Kwattro te zijn, die komt met alleen voorwielaandrijving ook wel omhoog. Uitetaard geld hetzelfde voor een BMW met alleen achterwielaandrijving.deepbass909 schreef:
X-drive?
Mag jij raden welke X-drive had en welke Quatro?
4WD met zomerbanden in de sneeuw is natuurlijk net zo goed kansloos.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: geen sneeuwpret! (winterbanden)
Ik rij ook al jrn met winterbanden zowel op mn e46 320d als op de e60 520i en ik zou niet anders meer willen.
Echter is mij opgevallen dat mn 5serie beduidend gevoeliger is voor "glijden" dan mn 3 serie voornamenlijk met z'n kont,ook is de tractie met optrekken stuuken minder.
Op de 3 serie ligt 195-65-15" met maxxis winterbanden (+/- 6mm) op de 5 serie 225-55-16 met contiwintercontact (+/-5,5mm)
Het verschil vind ik enorm....daar ik met de 3er op sneeuw "normaal" kan rijden moet het met de 5er als een "oud wijf"..... als hij in een bocht wat begind te glijden heb ik het gevoel dat hij bij nog wat hogere snelheid snel over z'n max zit en daar hoef ik echt niet gek voor te doen, de 3er voelt in dat geval veeeel controleerbaarder.
Herkend iemand dit verschil tussen bijde auto's????
Zelf denk ik dat misschien de banden van de 5 serie "te oud" zijn....er moet volgens mij ergens een code op de band staan waarvan je de productie datum af zou kunnen lezen....iemand een idee waar en hoe???
Echter is mij opgevallen dat mn 5serie beduidend gevoeliger is voor "glijden" dan mn 3 serie voornamenlijk met z'n kont,ook is de tractie met optrekken stuuken minder.
Op de 3 serie ligt 195-65-15" met maxxis winterbanden (+/- 6mm) op de 5 serie 225-55-16 met contiwintercontact (+/-5,5mm)
Het verschil vind ik enorm....daar ik met de 3er op sneeuw "normaal" kan rijden moet het met de 5er als een "oud wijf"..... als hij in een bocht wat begind te glijden heb ik het gevoel dat hij bij nog wat hogere snelheid snel over z'n max zit en daar hoef ik echt niet gek voor te doen, de 3er voelt in dat geval veeeel controleerbaarder.
Herkend iemand dit verschil tussen bijde auto's????
Zelf denk ik dat misschien de banden van de 5 serie "te oud" zijn....er moet volgens mij ergens een code op de band staan waarvan je de productie datum af zou kunnen lezen....iemand een idee waar en hoe???