Ik zou derhalve iedereen met een E61 willen adviseren om de wielkuip rechtsachter eens los te halen om te inspecteren of de slang nog gaaf is. Is slechts 15 minuutjes werk en het bespaart je mogelijk weer wat problemen.

Echt knappe en correcte handleiding. Heb wel ineens het verdeelventiel en de bevestigingsplaat meeveranderd maar was idd een makkie om dit zelf ff te vervangen.jon00419 schreef:Hier dan de de en montage handleiding voor de compressor van de niveauregeling.
Krik de auto zover op dat de beide achterwielen vrij van de grond zijn of op de brug is nog makkelijker en sneller.
Sleutel uit de auto halen i.v.m. het eventueel aanslaan van de compressor.
Draai rechtsachter de bodemplaat eraf en je ziet de compressor al hangen in het frame.
Haal beide stekkers uit de compressor, is een klik verbinding.
Draai dan beide koppelingen voorzichtig los van het verdeel ventiel, rode en blauwe slangetjes die naar de balgen lopen. Let op plastic aansluiting op het verdeelventiel kan niet te veel kracht verdragen. Nieuw ventiel kost 175 Euro.Als het gesis over is betekend het dat je luchtbalgen leeg zijn ze hoeven er niet helemaal af.
Dan de zwarte toevoer slang van de compressor afdraaien en de aanzuigslang die achter het spatbord langsloop naar boven verwijderen. Bestel voor de zekerheid ook maar een nieuwe aanzuigslang want die zijn meestal poreus. Bij de Airsuspensionshop 20 Euro en bij de dealer 80.
Draai de drie ophangschroeven los van het frame, let op de juiste positie met het terug monteren, plaatje, veer en dan de schroef. Dit voorkomt een hoop lawaai na montage.Dan de nieuwe compressor monteren, aanzuigslang met een nieuwe slangeklem (7mm) monteren dan de toevoerslang terug plaatsen(zwarte slang) rode en blauwe slang koppelingen voorzichtig aandraaien, vast is vast.
Als laatst de beide stekkers terug plaatsen.
Dan de auto langzaam laten zakken totdat de beide banden iets inzakken.
Sleutel in het contact en op de start stop knop drukken zonder de motor te laten lopen mocht de compressor nog niet aan slaan dan de auto nog iets laten zakken totdat hij wel aanslaat. Dit i.v.m. de hellingshoek voor het in werking stellen van de niveauregeling.
Dan zie je in no time de auto omhoog komen en is de montage goed verlopen.
Daarna de koppelingen van de toevoer(zwart) en de rode en blauwe slangetjes controleren op eventueel lekken, anders nog iets aandraaien.
Als dit oke is kun je de bodemplaat terug monteren.
Succes voor wie dit ook zelf gaat doen en een hoop geld bespaart ik kreeg van de dealer een prijs van dik 1000 Euro,s voor dit alles en nu 420 Euro.![]()
Gerrie.
Hey heb bij de mijne de compressor ,aanzuiging en verdeelventiel vervangen. Dit allen voor 550€ en een uur en half werk. Valt heel goed zelf te doen. Zou het zelfs voor derden ook doen.Suzie schreef:Beste mensen,
Mijn E61 geeft al zeker een jaar de melding niveauregeling gestoord. Eerst deed hij dat af en toe, of als ik over bv een verkeersdrempel reed, nu doet hij het altijd, zodra ik de auto start. De BMW-garage (geen dealer, wel BMW) zegt dat dat zoeken naar een speld in een hooiberg is en dat er dus eigenlijk niks aan te doen is. Dat wil er bij mij niet echt in. Ik vind de storing zo vervelend (je kunt verder niks aflezen op de boordcomputer) dat ik maar een ben gaan googelen, en kom nu op dit forum uit. Het lijkt dus wel oplosbaar te zijn.
Verder krijg ik sinds een tijdje elke rit een melding dat er een storing is bij de bijrijders airbag en gaat het lampje aan dat aangeeft dat de bijrijder geen veiligheidsgordel draagt, ook als er helemaal geen bijrijder (of iets anders zwaars) is, of als de gordel wel vast zit. Ook dit heb ik gemeld bij de garage, maar het is niet verholpen.
Helaas ben ik niet zo handig dat ik zelf onder de auto kan kruipen, dus wie kan mij helpen??
Suzie