M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodig?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodig?

Bericht door Hugo M » 22 jan 2013, 07:49

Ik wil de CCV vervangen.
Welk merk heb ik nodig, wie heeft ervaring met welk merk, of beter oem bij de stealer?

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=15

mehle? bij offenga. 4x slang en afscheider ongeveer 150,-
http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... nderdelen/

ook het gasklephuis moet eraf, die 2 pakkingen zoals op deze foto zal ik bij de stealer bestellen.
http://www.marianresearch.com/images/CVVParts_2.jpg

Ik zie dat 2 slangen van de ccv overgaan in een kunstofbehuizing die met 6 uitmondingen op het inlaatspruitstuk zit, iemand daar ervaring mee?
Lijkt me dat de 6 O-ringen wel vervangen moeten worden?
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=40
http://www.marianresearch.com/images/CVVParts.jpg

En dit ga ik allemaal doen om valse lucht die mijn blok ergens vandaan trekt weg te krijgen, is het verstandig om
De O-ring tussen de Disa en inlaat zie ik niet op de tekening, weet iemand die los verkrijgbaar?
ook de inlaatspruitstukpakking te vervangen?
Dan is volgens mij de gehele inlaat vernieuwd qua afdichtingen.
Of komt een lekje via de die pakkingen eigenlijk nooit voor?
http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... et-inlaat/

Ik wil dit gaan uitvoeren vanwege "arm"lopen tijdens stationair, computer gaat mengsel verrijken maar komt buiten het regelniveau.
Meestal oorzaak valse lucht, veel voorkomend probleem is CCV namelijk.

klepdekselpakking heb ik ook liggen, doe ik ook gelijk dan. (ga dan gelijk de bougies vernieuwen)

Dagje werk zo bij elkaar denk ik?
Zodra we weer +10gr.zien wil ik hier mee aan de slag.

Wie heeft dit zelf eerder gedaan, tips?
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door Hugo M » 23 jan 2013, 07:12

nobody? :s :|
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door Verheeske » 23 jan 2013, 09:08

Ik zou origineel bij de stealer bestellen. Of even prijs opvragen. Grote kans dat offenga orignele onderdelen levert.
En als je wilt de versie voor koude landen. Dat moet je er dan bij het bestellen wel expliciet bij vermelden.
Verder zou ik de onderste 'slang' richting peilstok sowieso bestellen. de slangen worden hard waardoor ze makkelijk breken. Die onderste voonramelijk want die zit lekker dicht op het onderblok. nr 4 op je realoem link. Rest van de slangen even goed schoonmaken met remmenreiniger en een luchtpistool.
Of even prijs op vragen en alle plastic slangen vervangen als je wilt. maar dat is in principe niet nodig.

Inlaatspruitstukpakkingen, ook die van de gasklep etc. zijn alleen nodig als ze hard geworden zijn. Meestal volstaat schoonmaken als ze nog soepel zijn. Echter wil je geen risico lopen is vervangen natuurlijk altijd goed.
Ook hiervan kun je de prijs opvragen. Kunnen bij de dealer goed net zo duur zijn als de link die je opgeeft.
Bij montage, vet ze lichtjes in met wat zuurvrije vaseline
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door Hugo M » 24 jan 2013, 10:40

Thanks.
Ga morgen wel een lijstje maken voor een prijsopgave.
Zie ook een boel ccv troep op Ebay staan voor weinig, maar daar heb ik geen vertrouwen in...
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

xlr8
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 aug 2012, 01:07
Locatie: Geldrop

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door xlr8 » 24 jan 2013, 21:12

Ik heb de carterventilatie van mijn e46 328i (M52TUB28)kort geleden vervangen. Ziet er precies het zelfde uit.
Ik heb nummers 1; 2; 3; 4; 6 en 7 van de Real OEM afbeelding vervangen. Heb origineel BMW gebruikt.

Gasklephuis moet eraf maar heeft rubberen pakkingen. Die kun je in de regel best hergebruiken.
Ik heb ze iig niet vervangen en tot op heden geen problemen :)

Een goed werkend carterventilatie systeem scheelt blijkbaar toch wel het nodige aan carterdruk, want bij mijn auto had ik meteen een olielekkage na de eerste start (had ie van te voren niet!).
Lekkage kwam van de klepdekselpakking aan de achterzijde. Bij demontage van het kleppendeksel merkte ik dat de rubberen klepdekselpakking knetter hard was geworden! Deze brak gewoon in stukjes uit elkaar toen ik 'm van het kleppendeksel verwijderde.
Als je die pakking toch hebt liggen zou ik hem zeker vervangen, is ook niet zo spannend qua de-/montage.

Hoeveel tijd de carterventilatie reparatie normaal gezien kost weet ik niet. Ik had het inlaatspruitstuk reeds gedemonteerd i.v.m. LPi inbouw, dus kon overal goed bij.

Succes!

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door Hugo M » 28 jan 2013, 14:48

Beetje gezocht vandaag.
Met remmen reiniger gespoten en ergens gaat hij het toerental IETS verhogen.
Dat is als ik richting slang 4 spuit.
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=15
ik heb de plastic adekpaat losgehad en bij de bovenste slangen gespoten en bi de 6 "o"ringen, maar daar zag ik geen verandering in toerental.
Wel als ik bij de olie vuldop een beetje inspoot. (dan is die bovenste slang wel goed).
Duss ik denk maar gewoon de slangen en de olieafscheider, dat moet t wel verhelpen lijkt me.
Nog geen prijsopgave van BMW gehad, maar dat zal vandaag of morgen wel komen.

Nog even met INPA gespeeld.
Op 1 of andere manier zal het lekje in de onderste slangen vooral op bank 1 invloed hebben lijkt het.
Bank 2 staat nu normaal.
Als ik de olievuldop verwijder dan loopt ook bank 2 naar +28 en doe ik de dop er weer op dan loopt hij weer terug naar het groene gedeelte.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hugo M op 29 jan 2013, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door Hugo M » 29 jan 2013, 17:51

net bij de dealert besteld: €174.- incl. BTW

dan heb ik alles behalve het rubber vd stationairregelklep en de inlaatspruitstukpakking (bijna 65.- is me teveel voor iets wat ZEKEr niet stuk is)

Dus Comleet CCV en "o"ringen en gasklephuispakking (omdat het gasklephuis eraf moet leek me dat wel handig).

Dan maar ff een dagje inplannen met mooi weer. :leip:

Moet echt zeggen dat de oem prijzen voor dit soort simpele spullen me best meevalt...
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door AlexS » 29 jan 2013, 19:44

Spannend, slechter wordt 't nooit en met wat geluk een stuk beter! Leuke klussen om gedaan te hebben denk ik..
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door Hugo M » 29 jan 2013, 23:41

Om aan te beginnen pfff :roll: , als t eenmaal gedaan is dan is het leuk om gedaan te hebben. ;)
bougietjes ook besteld, want ik ga gelijk de klepdekselpakking vervangen omdat die iets lekt. (en dan is t gemakkelijk om ook die dingen gelijk maar te doen)
Bougies 6 stuks voor nog geen 65,- :whistle:
https://www.autoteilemann.de/catalogsea ... 0002335911
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

stefan328
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 jun 2012, 08:07

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door stefan328 » 30 jan 2013, 07:17

Goed dat je gelijk alles vervangt. Mijn broer heeft pa zijn carterventilatie gedaan van zijn wagen. Bijna elke slang is gekraakt zo poreus zijn die dingen geworden. verder veel succes. Het is echt een klote klus.

Gebruikersavatar
Tedcabriolet
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 nov 2012, 09:17
Locatie: omgeving Uden Cuijk

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door Tedcabriolet » 30 jan 2013, 17:32

Als het goed gelukt is en je vindt het nog steeds leuk mag je dat bij mij ook vervangen.
Of heeft iemand anders interesse? :)

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door Mr._T-Rex » 14 okt 2013, 09:23

Wat heb je uiteindelijk allemaal vervangen voor de 174,- ?
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door bofkont » 14 okt 2013, 20:20

Allemaal gelukt?

Wil dit zelf ook eigenlijk preventief allemaal laten vervangen omdat je toch wel veel ellende leest omtrent de carterventilatie.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi

Bericht door Jeremy » 04 dec 2013, 18:41

Hier nog één. Wat is nou dé truuk om te controleren of dat allemaal nog werkt?

Ik heb;

- geen extreem olieverbruik (1 liter a 8500km)
- geen sludge of mayo op de stok. Wel een heel klein beetje sludge/oude olie op de vuldop maar niets meer dan mijn 320Ci destijds
- lichte transparante rook (soort mist) tijdens een koude start maar dit wordt minder bij het warm worden en is zo goed als weg zodra die warm is (15 a 20 minuten rijden)
- stabiel stationair
- als ik de vuldop eraf haal met stationair draaien zakt het toerental zo'n 100 toeren en ik voel een licht zuigend effect op mijn hand als ik deze op de dop plaats.

De olie wordt overigens in het voorjaar weer tijdens inspectie II vervangen.

Is het met bovenstaande een idee om de carterventilatie te vervangen bij mij of "if it ain't broken, don't fix it"?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”