Graag jullie mening
Graag jullie mening
Hallo,
Sinds november ben ik de (trotste) eigenaar van een handgeschakelde 520d uit 2006.
Het probleem wat ik heb is dat de auto sinds die tijd rond de 2000 toeren schokt en zelfs in noodloop gaat. Door de garage waar ik hem heb gekocht zijn de volgende onderdelen vervangen:
-lmm
-nokkenassensor
-druksensor bij roetfilter
Dit heeft niet geholpen. Nu was ik vrijdag bij BMW Dubbelsteyn in Dordrecht. Zij kwamen tot de conclusie dat er een pennetje/ringetje bij de turbo is afgebroken. Conclusie is of een nieuwe turbo of noodreperatie. Zij hebben de garage gebeld waar ik de auto heb gekocht omdat ik daar 6 maande Bovag garantie heb. Deze garage gaf aan om de noodreperatie uit te voeren.
Nu is mijn vraag of deze noodreperatie wel verstandig is. Ik heb geen idee hoe kwetsbaar dit onderdeel is. Dit is wel de reden dat de auto soms wel en soms niet in noodloop over gaat. Kan dit ook het gevolg zijn van een verstopt roetfilter?
Jullie snappen wel dat ik wil voorkomen dat net buiten de garantie toch ineens alles moet worden vervangen. Ik heb nog drie maanden garantie. Moet ik toch een nieuwe turbo claimen of kan/mag dat niet zomaar.
Jullie reacties zie ik graag tegemoet.
Bedankt alvast!
Sinds november ben ik de (trotste) eigenaar van een handgeschakelde 520d uit 2006.
Het probleem wat ik heb is dat de auto sinds die tijd rond de 2000 toeren schokt en zelfs in noodloop gaat. Door de garage waar ik hem heb gekocht zijn de volgende onderdelen vervangen:
-lmm
-nokkenassensor
-druksensor bij roetfilter
Dit heeft niet geholpen. Nu was ik vrijdag bij BMW Dubbelsteyn in Dordrecht. Zij kwamen tot de conclusie dat er een pennetje/ringetje bij de turbo is afgebroken. Conclusie is of een nieuwe turbo of noodreperatie. Zij hebben de garage gebeld waar ik de auto heb gekocht omdat ik daar 6 maande Bovag garantie heb. Deze garage gaf aan om de noodreperatie uit te voeren.
Nu is mijn vraag of deze noodreperatie wel verstandig is. Ik heb geen idee hoe kwetsbaar dit onderdeel is. Dit is wel de reden dat de auto soms wel en soms niet in noodloop over gaat. Kan dit ook het gevolg zijn van een verstopt roetfilter?
Jullie snappen wel dat ik wil voorkomen dat net buiten de garantie toch ineens alles moet worden vervangen. Ik heb nog drie maanden garantie. Moet ik toch een nieuwe turbo claimen of kan/mag dat niet zomaar.
Jullie reacties zie ik graag tegemoet.
Bedankt alvast!
Re: Graag jullie mening
Bovag garantie = auto moet gewoon goed zijn ! daar betaal je ook voor !
BMW Bayerische Motoren Werke
Re: Graag jullie mening
Hoi,
Natuurlijk ben ik het met je eens. Maar de BMW dealer heeft de garage gebeld en gezegd een noodreperatie of nieuwe turbo. Natuurlijk kiezen zij voor de noodreperatie ipv nieuwe turbo. Het kan zijn dat dit het probleem oplost alleen is de vraag voor hoelang. Ik zie er natuurlijk liever een nieuwe turbo ingaan. Morgen ook maar eens de Bovag bellen.
Baal hier wel allemaal van
Natuurlijk ben ik het met je eens. Maar de BMW dealer heeft de garage gebeld en gezegd een noodreperatie of nieuwe turbo. Natuurlijk kiezen zij voor de noodreperatie ipv nieuwe turbo. Het kan zijn dat dit het probleem oplost alleen is de vraag voor hoelang. Ik zie er natuurlijk liever een nieuwe turbo ingaan. Morgen ook maar eens de Bovag bellen.
Baal hier wel allemaal van
Re: Graag jullie mening
Als de noodreparatie niet succesvol of maar tijdelijk is, dan kan je altijd nog de claim neerleggen bij de verkoper.
Ook na garantieperiode, want het probleem heeft zich voorgedaan binnen de garantieperiode.
Ik ben geen jurist, maar dit lijkt mij de gebruikelijke route.
Ook na garantieperiode, want het probleem heeft zich voorgedaan binnen de garantieperiode.
Ik ben geen jurist, maar dit lijkt mij de gebruikelijke route.
Re: Graag jullie mening
Klinkt logisch. Ben zelf ook geen jurist. Ze komen er dan wel erg makkelijk vanaf. Maar goed, eerst maar de reparatie afwachten en vervolgens veel met de auto rijden en testen.
Weten jullie niet toevallig of een verstopt roetfilter oorzaak kan zijn van dit "defect". Ben wel aan het overwegen om het filter te laten verwijderen en de software aan te laten passen. Het verbruik vind ik voor een 520d hoog. Dit is gecombineerd 1 op 11/12. Met mijn 320d e46 touring haalde ik makkelijk 1 op 15/16. Dit was ook een 150 pk motor.
Lees veel goede ervaringen over het verwijderen van het roetfilter. Oa voor je verbruik / performance en levensduur turbo lijkt mij dit wel wat.
Weten jullie niet toevallig of een verstopt roetfilter oorzaak kan zijn van dit "defect". Ben wel aan het overwegen om het filter te laten verwijderen en de software aan te laten passen. Het verbruik vind ik voor een 520d hoog. Dit is gecombineerd 1 op 11/12. Met mijn 320d e46 touring haalde ik makkelijk 1 op 15/16. Dit was ook een 150 pk motor.
Lees veel goede ervaringen over het verwijderen van het roetfilter. Oa voor je verbruik / performance en levensduur turbo lijkt mij dit wel wat.
Re: Graag jullie mening
De naam van de reparatie zegt het toch al: NOOD reparatie. dat is een ANWB wegenwacht oplossing om thuis te komen op een regenachtige zondagavond..
Da's geweldig als je met twee kinderen in de auto in de kou staat en die wegenwachter met plakband en elastiek de turbo weer aan de gang krijgt maar toch absoluut geen aanvaardbare oplossing onder BOVAG condities...
Waar is dat ringetje van de turbo eigenlijk gebleven.... was het aan de motor of uitlaatzijde van de turbo? lijkt me ook een belangrijk gegeven.
succes met de afwikkeling.
Da's geweldig als je met twee kinderen in de auto in de kou staat en die wegenwachter met plakband en elastiek de turbo weer aan de gang krijgt maar toch absoluut geen aanvaardbare oplossing onder BOVAG condities...
Waar is dat ringetje van de turbo eigenlijk gebleven.... was het aan de motor of uitlaatzijde van de turbo? lijkt me ook een belangrijk gegeven.
succes met de afwikkeling.
Re: Graag jullie mening
Mja, lijkt mij ook wat hierboven gevegd wordt... Het betreft een NOOD reparatie, dus die houdt het waarschijnlijk net lang genoeg uit om buiten de garantie periode alsnog hopeloos kapot te gaan en je zelf een nieuwe turbo kan gaan betalen...
Zou hier niet mee akkoord gaan en de BOVAG en desnoods je rechtsbijstand eens om advies vragen...
Zou hier niet mee akkoord gaan en de BOVAG en desnoods je rechtsbijstand eens om advies vragen...
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Graag jullie mening
Update:
Zojuist door de BMW garage gebeld. Ze hebben het stangetje wat aan de turbo vast zit gemaakt maar nu blijkt dat ook de thermostaat kapot is. Omdat de motor dus niet op temperatuur komt regenereert het roetfilter ook niet. Waarschijnlijk is dat ook de oorzaak van de noodloop.
Tja in m'n E46 kon je de temperatuur nog op het display aflezen. Op dit forum heb ik gelezen dat je er via een ''geheim'' menu ook achter kan komen wat de temperatuur is of uitlezen via OBD2. Niet handig omdat je ook niet altijd op deze manier gaat kijken of alles wel op temperatuur komt.
Kortom morgen is de auto klaar en ben ik benieuwd of de problemen verleden tijd zijn.
Zojuist door de BMW garage gebeld. Ze hebben het stangetje wat aan de turbo vast zit gemaakt maar nu blijkt dat ook de thermostaat kapot is. Omdat de motor dus niet op temperatuur komt regenereert het roetfilter ook niet. Waarschijnlijk is dat ook de oorzaak van de noodloop.
Tja in m'n E46 kon je de temperatuur nog op het display aflezen. Op dit forum heb ik gelezen dat je er via een ''geheim'' menu ook achter kan komen wat de temperatuur is of uitlezen via OBD2. Niet handig omdat je ook niet altijd op deze manier gaat kijken of alles wel op temperatuur komt.
Kortom morgen is de auto klaar en ben ik benieuwd of de problemen verleden tijd zijn.
Re: Graag jullie mening
Zit er geen KVS temperatuurmeter meer in een E61 dan??
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Graag jullie mening
Geen idee, ik heb een E60.
De streepjes die je bij je toerenteller ziet, is dat ook een indicatie om je temperatuur te checken?
Ik heb in ieder geval m'n auto vandaag opgehaald. Thermostaat is vervangen en de regelstang drukregelaar bij de turbo is gerepareerd.
Vervolgens moest ik minimaal een kwartier harder dan 120 rijden voor de regeneratie. Gelukkig heb je vanuit Rotterdam richting Breda 3 baans waar je 130 mag
Heb geen gebrom gehoord van regenereren. Misschien hoeft dat ook niet altijd zo te zijn. Ik hoop in ieder geval dat ik nu ff verlost ben van de garage.
De streepjes die je bij je toerenteller ziet, is dat ook een indicatie om je temperatuur te checken?
Ik heb in ieder geval m'n auto vandaag opgehaald. Thermostaat is vervangen en de regelstang drukregelaar bij de turbo is gerepareerd.
Vervolgens moest ik minimaal een kwartier harder dan 120 rijden voor de regeneratie. Gelukkig heb je vanuit Rotterdam richting Breda 3 baans waar je 130 mag

Heb geen gebrom gehoord van regenereren. Misschien hoeft dat ook niet altijd zo te zijn. Ik hoop in ieder geval dat ik nu ff verlost ben van de garage.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 14 feb 2013, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Re: Graag jullie mening
Regeneren moet ook gebeuren op lagere snelheden anders is er iets verkeerd.
525d E61 2007 pre-LCI