Programming for dummies

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Programming for dummies

Bericht door Lowkey » 24 feb 2013, 21:19

Tja vreemd dat werkt bij mij niet meer, dat aan die hendel trekken :-( maar gaat de xenon dan ook aan ? weet ik niet meer. Met de kofferbaksleutel igg wel.
F10 N57N

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Programming for dummies

Bericht door balblas » 06 mar 2013, 01:00

Lowkey schreef:Welcome lights kan ook met LM1 maar dan moet je het via de kofferbak knopje methode doen.

LMA heimleuchten_funkschl aktiv
DWAS sondertaste_panikalarm panikalarm

dus dit coderen en dan kan je via het kofferbak knopje je lichten aanzetten. Als je langer drukt gaat de kofferbak ook open.
Gelukt, alleen zit de SONDERTASTE_PANIKALARM setting bij mij in de CAS, niet in DWAS.

Verder heb ik de onderstaande LMA settings ook gewijzigd:
HEIMLEUCHTEN_VERLAENG (die Heimleuchte leuchten länger als im iDrive eingestellt ist)
nicht_aktiv => aktiv
HEIMLEUCHTEN_ABBRUCH (schaltet Heimleuchte wieder aus)
nicht_aktiv => aktiv

Heb 't nu iig voor elkaar, kan met de knop van de achterklep op de sleutel Welcome lights aan en uit zetten. Lekker makkelijk bij 't zoeken in parkeergarage of op donkere oprit.

Iets anders wat ik nog tegenkwam en wat bij mij ook werkt:
LMA:

COMFORT_ACCESS_LICHT
aktiv

COMFORT_ACCESS_SL_ABSCH
wert_01 >>> Licht aus beim Verriegeln
wert_04 >>> Licht aus beim Öffnen der Türen

Getestet in einem e60 04/2004 mit LM1 AHL. Ohne Garantie!

wert_01:
Nach dem Fahren mit Lichtschalter auf "Auto" bleibt das Standlicht (Ringe) und die Eybrow (wenn codiert) sowei RL an bis man mit dem Funkschlüssel zuschließt.

wert_04:
gleich wie oben nur geht das Licht schon aus wenn man die Türen öffnet.

Bij mij stond de waarde op wert_04, dus alle lichten uit zodra deur open ging. Nu waarde wert_01, AEs en Eyebrows blijven nu aan totdat ik de auto op slot doe.

Precies zoals ik 't allemaal wil. De rest is overigens ook allemaal gelukt, bedankt BMW_Lover voor de tutorial!
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Gebruikersavatar
stefsel
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 nov 2012, 18:16

Re: Programming for dummies

Bericht door stefsel » 06 mar 2013, 20:51

Als ik dit allemaal lees begint het steeds meer te jeuken om ook e.e.a. te gaan proberen :)

Als ik het goed lees/begrijp heb je nodig:
ODB2 kabel (is me nog steeds niet helemaal duidelijk welke)
De BMW software
Deze thread voor allerlei mooie tweaks en howto
Geduld

Hoe zit het met de accu i.c.m. coderen of moet je de auto op een externe voeding aansluiten voor de zekerheid.
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

Gebruikersavatar
gk5
Berichten: 516
Lid geworden op: 09 jun 2012, 22:18
Locatie: Schaijk Noord Brabant

Re: Programming for dummies

Bericht door gk5 » 06 mar 2013, 21:58

Obd2 kabel voor autos tot 03.2007 K-CAN,vanaf 03.2007 D-CAN
Voor coderen geen extern voeding nodig.
Over BMW software stuur maar pm.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

Gebruikersavatar
kos.be
Berichten: 297
Lid geworden op: 18 mar 2012, 13:19

Re: Programming for dummies

Bericht door kos.be » 07 mar 2013, 16:37

Externe voeding is niet nodig, maar ik zou het wel durven aanraden!
Heb het ook nooit gedaan, maar na 15-20 min. kreeg ik dan wel melding van lage accustand.
Accu moet nu vervangen worden, of het een met het ander te maken heeft, weet ik niet, maar ik zou er niet van opkijken als het wel zo was.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Programming for dummies

Bericht door balblas » 07 mar 2013, 16:54

De enige reden om een externe voeding te gebruiken tijdens het coderen is om te voorkomen dat je accuspanning beneden het minimum komt tijdens het schrijven van informatie naar een ECU. Indien dat gebeurt wordt de schrijfactie onderbroken, en loop je het risico dat je ECU niet meer goed werkt. Bij coderen denk ik dat dat nog niet noodzakelijkerwijs fataal hoeft te zijn, je kunt de codering meestal wel opnieuw doen als je weer genoeg accu spanning hebt (maar 100% garantie is er niet). Doe je echter updates van de software loop je wel een enorm risico. Gaat het dan fout tijdens en upgrade vanwege te lage accuspanning loop je de kans dat je ECU het helmaal niet meer doet, deze heeft dan immers geen correcte/volledige software meer. Vegelijk het met je computer uit zetten in het midden van een installatie, grote kans dat-ie niet meer opstart. Je accu gaat echt niet kapot vanwege coderen. Wat wel kan is dat je fouten hebt gemaakt mbt het type accu in je codering. Dan wordt je accu mogelijk niet op de juiste manier opgeladen, en sommige accus kunnen daar slecht tegen...

Daarom moet je ook altijd je accu vervangen door exact hetzelfde type, of je bimmer laten coderen als je een ander type accu monteert. Die codering stuurt namelijk je acculaad unit aan.
Laatst gewijzigd door balblas op 24 mar 2013, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Programming for dummies

Bericht door tom_il » 07 mar 2013, 19:05

ik koppel ook altijd een acculader aan tijdens coderen daar het contact dient aan te staan waardoor je accu durft helemaal leeg te geraken zoals kos vermeld.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
BMW_Lover
Berichten: 1384
Lid geworden op: 08 feb 2011, 12:36
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Programming for dummies

Bericht door BMW_Lover » 11 mar 2013, 15:49

@Balblas: Mooi dat het gelukt is, en zo heb ik de lichten ook. Graag gedaan voor de tutorial, altijd leuk om mensen te helpen

@Stefsel: Zoals GK5 schrijft, je hebt afhankelijk van leeftijd auto 2 verschillende kabels. Ik heb er 1 die naar zowel D-Can als K-Can kan schakellen. Even zoeken op Ebay. Meestal zit daar ook de software bij, maar met een PM naar mij komt dat ook goed.
Ik zet nooit de accu aan een lader, en na ongeveer 100 auto's geprogrameerd te hebben is dat nooit fout gegaan (afkloppen op ongelakt hout), maar ja ik ben meestal na 10 minuten al klaar met alles :P
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Programming for dummies

Bericht door henri.thijssen » 14 mar 2013, 13:50

Hallo

Misschien dat iemand dit weet.
Mijn laptop is weer is gecracched en ik kon enkel recovery modus doen, dus alles kwijt.
Gelukkig had ik van alle Data een backup.
Nu ben ik bezig met alles te installeren maar ik loop INPA vast.
Programminstallation heb ik gedaan - herstart.
Maar daarna moet ik "C: > INPA_EA-90X > Referenz > Install" doen, en dan zegt hij "invalid picture".
Iemand enig idee ?
Ik denk eigenlijk dat het Windows gerelateerd is.
Ik heb wel onder eigenschappen XP Compatibel mode aangevinkt.
En ik heb onlangs deze data nog gebruikt om onder VmWare > XP > INPA en NCS te installeren en ging allemaal goed.
Maar ik moet BMW Tools wel goed geïnstalleerd hebben onder WIN 7 , anders ga ik DIS niet aan de gang krijgen.
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Programming for dummies

Bericht door balblas » 14 mar 2013, 14:28

Weet je zeker dat de melding ' invalid picture' is? Ik denk namelijk dat 't ' invalid image' is.

Wat voor Windows 7 draai je? 32- of 64-bits?
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Programming for dummies

Bericht door henri.thijssen » 14 mar 2013, 14:38

64-Bit

"invalid picture"
kan vanavond een screenshot erop zetten als ik thuis ben.
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

adbosch
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2013, 15:19

Re: Programming for dummies

Bericht door adbosch » 14 mar 2013, 15:43

BMW_lover super van je dat je deze nuttige informatie wil delen.

Ik heb nog een aantal vragen mbt het opnieuw programmeren van een e60.
Ik heb namelijk een e60 van eind 2003 met een business navigatie en Duitstalig. Is het mogelijk om de bmw helemaal te updaten zodat ie dus de laatste nieuwe opties en de Nederlandse taal heeft.( oftewel een totale software pakket die je eroverheen schrijft)
Ik ben in het bezit van de navigatie dvd 2013 maar de dvd speler geeft aan dat hij hem niet kan lezen.

Ga als eerste op zoek naar een obd kabel en software!

gr Ad

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Programming for dummies

Bericht door henri.thijssen » 14 mar 2013, 18:08

Afbeelding
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Programming for dummies

Bericht door tom_il » 14 mar 2013, 19:12

Hier werkt hij en ik heb ook Windows 7 64bit. Waarschijnlijk is de file beschadigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Programming for dummies

Bericht door henri.thijssen » 14 mar 2013, 19:27

ik heb gisteren ook al een nieuwe gedownload en het zelfde :'(
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”