320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 10 dec 2012, 10:31
320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Beste forumgenoten, ik ben helemaal blij met m`n nieuwe auto(viewtopic.php?f=29&t=31105) maar ik heb helaas een technisch probleem waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Toen ik de BMW ging kopen viel mij de multiriem op door wat rafels aan de zijkant. Onlangs is de multiriem geknapt en daarna vervangen door de ANWB. Op advies van de ANWB heb ik de riemspanner vervangen maar het trillen en ratel geluid is er nog steeds. Tijdens het rijden merk ik dan ook niks maar ik ben natuurlijk bang dat hij er weer af loopt, het is stationair geen fijn geluid en volgens mij ook niet goed voor de rest van de motor. Overigens is de dynamo een week of 4 geleden door de vorige eigenaar nog vervangen (geen nieuwe riem gebruikt). In de historie kan ik zien dat de spanrollen en krukaspoelie/trillingsdemper in mei vervangen zijn dus daar zou het niet aan moeten liggen lijkt me. Zodra je iets gas geeft loopt de riem perfect gek genoeg.
Kunnen jullie me helpen het probleem te lokaliseren zodat ik het kan oplossen? Via google kom ik vaak op de krukaspoelie uit maar die is relatief nieuw. De riem is relatief kort na het vervangen van de dynamo gesprongen dus ik denk in die hoek. Maar ja, wat kan er mis zijn? Zou er een verkeerd type dynamo (gebruikt) gemonteerd zijn?
Hoor het graag, groet, Daniel
Toen ik de BMW ging kopen viel mij de multiriem op door wat rafels aan de zijkant. Onlangs is de multiriem geknapt en daarna vervangen door de ANWB. Op advies van de ANWB heb ik de riemspanner vervangen maar het trillen en ratel geluid is er nog steeds. Tijdens het rijden merk ik dan ook niks maar ik ben natuurlijk bang dat hij er weer af loopt, het is stationair geen fijn geluid en volgens mij ook niet goed voor de rest van de motor. Overigens is de dynamo een week of 4 geleden door de vorige eigenaar nog vervangen (geen nieuwe riem gebruikt). In de historie kan ik zien dat de spanrollen en krukaspoelie/trillingsdemper in mei vervangen zijn dus daar zou het niet aan moeten liggen lijkt me. Zodra je iets gas geeft loopt de riem perfect gek genoeg.
Kunnen jullie me helpen het probleem te lokaliseren zodat ik het kan oplossen? Via google kom ik vaak op de krukaspoelie uit maar die is relatief nieuw. De riem is relatief kort na het vervangen van de dynamo gesprongen dus ik denk in die hoek. Maar ja, wat kan er mis zijn? Zou er een verkeerd type dynamo (gebruikt) gemonteerd zijn?
Hoor het graag, groet, Daniel
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 10 dec 2012, 10:31
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Laatst gewijzigd door Rene08 op 14 dec 2012, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube film ingesloten
Reden: Youtube film ingesloten
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Weet niet zeker of er een vrijloop op je dynamo zit... Maar als die vastzit krijg je de problemen die je nu hebt...
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Poelie (kunststof) is waarschijnlijk gescheurd, controleer ze maar eens op haarscheurtjes bij de bevestigingsgaten. Niet mee door blijven rijden want de kans is groot dat de multiriem er binnekort weer afloopt en/of gaat rafelen.
Tip: Controleer ook even of de boutjes van de poelie's vastzitten.
Tip: Controleer ook even of de boutjes van de poelie's vastzitten.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 24 jan 2009, 14:12
- Locatie: Garmerwolde
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Klinkt als een stuurbekrachtigingspomp die niet fijn is.
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Ik had eenzelfde soort geluid bij mijn 328 maar dan zonder kapotte riem. Bij mij is t de airco pomp. Heel simpel te checken door de airco aan en uit te zetten.
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
check al je poelies op beschadigingen, gangbaarheid en contr lagers op geluid en speling.
kijk of all poelies in lijn met elkaar liggen.
kan zijn dat de dynamo verder naar achteren of voren zit dan ligt de riem scheef en vreet ie hem op
kijk of all poelies in lijn met elkaar liggen.
kan zijn dat de dynamo verder naar achteren of voren zit dan ligt de riem scheef en vreet ie hem op
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
IK had het zelfde probleem, bij mij was het de vrijloop koppeling. Met koude motor is het meestal erger dan moet de dynamo harder werken.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 10 dec 2012, 10:31
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Dank voor al het meedenken! Van de week een nieuwe riem er om moeten leggen want hij begon al erg te rafelen. Ook was er al 1 v groef afgesleten! (3000km gereden).
Vrijloopdynamo probleem lijkt het erg op inderdaad. Echter mijn auto zou geen vrijloopdynamo moeten hebben volgens etk. Het kan natuurlijk dat er wel zo een op gezet is en de 5ribs poelie over gezet is. Zonder riem draait hij in ieder geval soepel, voor en achteruit draaien geen verschil. Ook de spanrollen en andere poelie`s voelen goed. Geen speling op krukaspoelie, die is ook al eens vervangen geweest zie ik in de documentatie.
Het enige waar ik enige speling op kan voelen is het draaipunt waar de spanrol en hydrolisch spannertje op gemonteerd zit. Donderdag kijken of ik zo`n ding kan bestellen. Gek genoeg kom ik diverse topics tegen en ligt het of aan de vrijloopdynamo of aan de krukaspoelie..
Hoe kun je zien of het een oud of nieuw (met vrijloop) type dynamo is? Is het uberhaubt mogelijk een 5 ribs poelie op een vrijloopdynamo te monteren?
Vrijloopdynamo probleem lijkt het erg op inderdaad. Echter mijn auto zou geen vrijloopdynamo moeten hebben volgens etk. Het kan natuurlijk dat er wel zo een op gezet is en de 5ribs poelie over gezet is. Zonder riem draait hij in ieder geval soepel, voor en achteruit draaien geen verschil. Ook de spanrollen en andere poelie`s voelen goed. Geen speling op krukaspoelie, die is ook al eens vervangen geweest zie ik in de documentatie.
Het enige waar ik enige speling op kan voelen is het draaipunt waar de spanrol en hydrolisch spannertje op gemonteerd zit. Donderdag kijken of ik zo`n ding kan bestellen. Gek genoeg kom ik diverse topics tegen en ligt het of aan de vrijloopdynamo of aan de krukaspoelie..
Hoe kun je zien of het een oud of nieuw (met vrijloop) type dynamo is? Is het uberhaubt mogelijk een 5 ribs poelie op een vrijloopdynamo te monteren?
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
als de poelie op de dynamo met een zeskant vast zit, heb je geen vrijlooppoelie.
vrijloop heeft een ´veeltand als buitenring (wel inwendig) met daarin een Torx.
Daar zijn speciale doppen voor om die los te krijgen
vrijloop heeft een ´veeltand als buitenring (wel inwendig) met daarin een Torx.
Daar zijn speciale doppen voor om die los te krijgen
-- Houdoe wanne --
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 10 dec 2012, 10:31
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Vandaag een nieuwe dynamo gemonteerd omdat ik iets axiale speling voelde aan de poelie. Helaas blijft het probleem...
Heb nu de deflection lever en omliggende onderdelen besteld. Dit is de hevel waar de hydraulische spanner op zit en 1 van de spanrollen. Maandag gaat het erop als alles binnen is dus I will keep you posted!
Heb nu de deflection lever en omliggende onderdelen besteld. Dit is de hevel waar de hydraulische spanner op zit en 1 van de spanrollen. Maandag gaat het erop als alles binnen is dus I will keep you posted!
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 10 dec 2012, 10:31
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Vorige week de deflection lever en dergelijke vervangen, helaas geen oplossing van het probleem. Donderdag laat ik er door een specialist naar kijken. Wie weet is het de krukas zelf of het vliegwiel of de brandstofpomp/injectoren of misschien is de krukaspoelie niet juist gemonteerd?
Wordt vervolgd, mocht iemand nog een ingeving hebben hoor ik het graag!
Wordt vervolgd, mocht iemand nog een ingeving hebben hoor ik het graag!
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 24 jan 2009, 14:12
- Locatie: Garmerwolde
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Krukas poelie gaat wel eens stuk, maar dat geeft nauwelijks geluid maar wel een stilstaande auto (helaas ervaren) dit is een gevulcaniseerde binnen en buitenkant die dempingen opvangt.
Dze kan spontaan scheuren en dan valt de hele zooi uit elkaar en sta je stil, laat em checken op haarscheuren in het rubber.
Dze kan spontaan scheuren en dan valt de hele zooi uit elkaar en sta je stil, laat em checken op haarscheuren in het rubber.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 10 dec 2012, 10:31
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Na het vervangen van de Gates krukaspoelie (okt 2012 bij vorige eigenaar vervangen) met een origineel BMW krukaspoelie is het probleem verholpen. Aan de poelie was niks te zien, kan ook niet bijna omdat hij nog geen half jaar oud is. Verkeerde montage? Het vervangen van dynamo etc was achteraf niet nodig geweest.. Belangrijkste is dat het weer loopt zoals het hoort!
Re: 320d 2000 multiriem probleem trillen en ratel stationair
Thx voor de terugkoppeling; met die info kan iemand anders zich weer tijd en moeite besparen!!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan