Ik heb sinds een weekje een E46 328ci in mijn bezit en nu ben ik bezig om de geluidsinstallatie weer op orde te brengen. Alleen dit blijkt niet zo eenvoudig te zijn als ik had gehoopt...
Volgens de boekjes is mijn auto in 1999 van de band gekomen met een origineel BMW navigatiesysteem ingebouwd. Een van de vorige eigenaren heeft zo rond 2003 besloten dat dit niet meer voldoende was voor hem en heeft zo'n 10.000 euro geïnvesteerd in een nieuwe geluidsinstallatie. In de loop der jaren is daar weer wat aan geknutseld door nieuwe eigenaren waardoor er uiteindelijk een puinhoop van dure apparatuur is ontstaan die z'n doel compleet voorbij schoot.
Na aanschaf van de auto had ik voor mezelf eigenlijk al gelijk besloten om de gehele installatie te gaan verwijderen en terug te gaan naar een originele BMW radio. Een paar dagen geleden vond ik een Business radio met cassette in een 1998 320d dus die wilde ik de afgelopen dagen gaan inbouwen.
Maar nu komt het, naast de verbeunde kabelboom dankzij de vorige eigenaren, mis geloof ik een aantal aansluitingen aan de voorzijde van de auto. Volgens de audiozaak die ik bezocht kwam dit wel vaker voor bij auto's met af-fabriek navi. Ik kan aan de voorkant geen antennekabel, voeding of speakerbekabeling vinden?! Deze zitten allemaal links achter in de kofferbak...
Wel heb ik een kabel met een groene stekker gevonden die zo ongeveer tot het "radiovak" kan komen. Hieraan zitten 3x 3 stuks afgeknipte kabel, zijn dit mogelijk de kabels voor de deurspeakers? of hoort dit allemaal via achter te lopen? want daar zit de dikke BMW stekker (zie foto) nog wel waarover eerst via de versterker signalen naar de deurspeakers gingen.
Anyway, ik mis dus speakerbekabeling en antennebekabeling. Hoort dit? zoja, wat moet ik bestellen om het weer er in te krijgen? of kan ik beter voor andere apparatuur gaan? Ik moet sowieso een nieuwe hoedenplank want het Harman Kadon spul (zonder de bijbehorende versterker) wat er nu in zit gaat natuurlijk nooit werken met de Business Radio...
Dit is wat ik nu in de kofferbak heb zitten.

Voor een "sfeerimpressie" dit is het resultaat van 10 jaar veel te dure en veel te uitgebreide aftermarket audio, waarschijnlijk geïnstalleerd door een professionele beunhaas (dit zat _allemaal_ in de auto)