broodje aap-navigatie (??)

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Robert65

broodje aap-navigatie (??)

Bericht door Robert65 » 27 feb 2013, 13:33

Van de week de 61-er bij de dealer gebracht voor een kleine servicebeurt en het vervangen van de microswitch van het achterruitje.
Bij het ophalen maken ze een opmerking dat ik gebrande navigatie-DVD's in het systeem heb zitten (dat klopt), maar vervolgens melden ze er even doodleuk bij dat daar de navigatiecomputer kapot van kan gaan.
Ik ben er daar verder niet op ingegaan, maar dit lijkt mij toch echt een broodje aap verhaal.
Ik ben techneut en ik kan mij niet voorstellen dat dezelfde bitjes in gekopieerde vorm een computer onherstelbaar zouden kunnen verrampoeneren als ze dat in originele vorm niet zouden doen :gek: .
Wat denken jullie hiervan (ervaringen??)?
Robert

Fedde

Re: broodje aap-navigatie (??)

Bericht door Fedde » 27 feb 2013, 13:39

Ik denk dat zij bedoelen dat er mensen zijn die DVD's rond laten gaan die specifieke software erop hebben gezet om je navigatie te mollen. Dus met het doel om je navigatie kapot te maken, virusidee. Als je gewoon bij een goede/bekende je software regelt lijkt het me geen probleem. Zijn namelijk gewoon goed gecrackte of normale kopieën van de originele.

Wat wel zou kunnen is de manier van branden, schrijfsnelheid. Als deze te hoog ligt (of te laag) zou het kunnen dat het systeem (nav.) in de war raakt, maar lijkt me eerlijk gezegd ook sterk.

eric_nl

Bericht door eric_nl » 27 feb 2013, 18:56

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat een gebrande DVD meer lees activiteit vraagt van de laser. Theoretisch kan het zo zijn dat de data minder gunstig is weggeschreven op de DVD.

Maar als de DVD drive daar niet tegen kan dan is die gewoon niet goed genoeg ontworpen vind ik :) . Nu gaan deze drives wel relatief vaak stuk dus misschien is het in werkelijkheid wel zo dat de levensduur van de DVD drives niet overbemeten is.

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 27 feb 2013, 19:07

eric_nl schreef:Het enige dat ik me kan voorstellen is dat een gebrande DVD meer lees activiteit vraagt van de laser. Theoretisch kan het zo zijn dat de data minder gunstig is weggeschreven op de DVD.
Dat klopt.
Ik heb ook begrepen dat een geperste DVD echte oneffenheden in het oppervlak heeft. Gebrande DVDs hebben een weggebrand stukje reflector wat een oneffenheid nabootst.
De geperste DVDs zijn makkelijker te lezen voor de laser, wat levensduur beinvloed.

IQM

Bericht door IQM » 01 apr 2013, 23:17

Saillant detail: het komt vrij vaak voor dat het loopwerk van de navigatie bij de E60/E61 kapot gaat. Is dit een gevolg van het gebruik van zelf gebrande DVD's? Of zegt de dealer dit om de inferieure kwaliteit van het loopwerk goed te praten. (en de verkoop van navigatie DVD's te stimuleren?)

Ik denk het laatste...

Ter info, mijn DVD loopwerk is 3 jaar geleden door de dealer vervangen voordat ik de auto kocht.

zino1976

Bericht door zino1976 » 12 mei 2013, 20:48

Gebrande DVD's belasten de laser van de unit meer de bij een gebrande DVD. met grote regelmaat hebben wij vaker kapotte systemen gehad met gekopieerde DVD's en zelde loopwerken die stuk gaan met gedrukte DVD's Er zit wel een kern van waarheid in. De dealer kan het ook gebruiken om een extra navigatie dvd'tje te verkopen maar het is echt waar.
Sommige CD-r of DVD-r verschillen ook in dikte, scheelt vaak maar heel weinig, maar de loopwerken kunnen er wel hinder van ondervinden. Ik heb de nodige jaren bij een dealer gewerkt en in die periode ben ik ook echt gaan geloven dat gebrande schijfjes wel degelijk de levensduur kunnen verkorten na alles wat ik de revue heb zien passeren.
Er zullen heus wel mensen zijn die nu zeggen; ik rij al ... jaar met een gebrande schijf. Dan heb je geluk. Ik heb al heel wat units terug gestuurd om het statiegeld terug te krijgen in die jaren. Meerendeel leesde de CD/DVD niet meer :-)

Stefan530i
Contacteer:

Bericht door Stefan530i » 15 mei 2013, 11:14

Ik heb mijn DVD loopwerk moeten vervangen omdat van de originele navigatie DVD de sticker gedeeltelijk is losgelaten wat vervolgens mijn DVD lezer heeft gemold. Ik heb nu ook een gebrande DVD geplaatst en ik moet zeggen werkt probleemloos.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 15 mei 2013, 12:30

Bij een geperte schijf zijn de 1-tjes een reflecterend effen vlakje en de 0-letjes zijn een kuiltje die het laserlicht dus diffus terugkaatsten waardoor de lezer het ziet als een 0.

Bij een gebrande schijf (DVD of CD) is het 1-tje uiteraard ook weer een reflecterend vlakje maar de nul is geen kuiltje maar een dof gemaakt vlakje. Het verschil tussen 0 en 1 is bij een gebrande schijf wat moeilijker om te lezen. Het resultaat is dat er misschien meer leesfouten zijn dan bij een gebrande schijf. Het kan zijn dat het oogje er dus vaker overheen moet. Ik geloof er niet in dat dit verschil zodanig is dat de het ding eerder stuk gaat.
Wat wel gebeurd is dat het bovenlaagje van een gebrande schijf eerder loslaat en schilfert, die schilfers kunnen het lezen bemoeilijken en het apparaat beschadigen.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

TwentseE61

Bericht door TwentseE61 » 13 jun 2013, 08:02

Als het zo is dat de DVD lezer kapot kan gaan van een gebrande DVD (waar bijvoorbeeld ook gewoon muziek op kan staan....) dan zou BMW zich kapot moeten schamen. Iedere made-in-china DVD lezer leest net zo makkelijk gebrande als geperste DVD's, en dat jaren lang.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”