Wegligging, wie rijdt er nog lekker in zijn e36?

Specifieke vragen of gewoon praten over het E36 ///M3 model
menno75

Wegligging, wie rijdt er nog lekker in zijn e36?

Bericht door menno75 » 21 jan 2013, 12:02

Wie rijdt zijn e36 vrij standaard? (veren/schokdempers rubbers etc).
Wie vindt dat zijn e36 echt lekker op de weg ligt?
Tuurlijk het zijn inmiddels allemaal oude auto's maar toch, wie heeft alles mbt ophanging/wegligging vervangen en vindt dat hij nou super rijd of juist nog niet?
Ik heb de e36 nieuw gereden (318i sedan in '97 en 320i sedan in '98, andere tijden, geen crisis en dikke lease auto voor jonge 20-er ;-)) en die lagen als een blok op de weg.
Ik heb nu in 2,5 jaar 3x een e36 touring gereden en 2 daarvan reden als een dweil qua spoorzoeken rechtuit stabiliteit.
Tuurlijk heeft dat met ouderdom en onderhoud te maken.
Degene die ik nu heb een 323i worden vandaag aan de voorkant de draagarmubbers met nieuwe draagarmen (fusees), schokdempers en veerpootlagers (achter al nieuwe draagarmrubbers) geplaatst daarna ff uitlijnen. Ik geef er ook niet de hele wereld meer aan uit die auto is meer hobby maar ik vroeg me af zijn er nog e36's hier die echt lekker rijden?
Zonder dat je extreem veel hebt uitgegeven qua vervangen.
Op internet is er nogal wat te lezen qua wegligging van de e36 en dan vooral van de problemen en van nature (nieuw) is het toch een van de fijnere auto's geweest die ik heb gehad.
Nog een vraag ;-)
Wat geef je gemiddeld per jaar uit aan je e36?

dw70

Re: Wegligging, wie rijdt er nog lekker in zijn e36?

Bericht door dw70 » 21 jan 2013, 15:37

de ketel van mij had een schroefset. Nou ik geloof dat jij dat wel zou willen. Die helde 0 over in bochten en had nog comfort ook. Daar was alleen niet meer mee te rijden in NL met al die drempels. Die wegligging was super.

Kit eraf gegooid en naar Eibach Pro verlagingsveren (niet te gek verlagen, maar een beetje) met Monroes.
Kwam gelijk het gezwabber naar voren. Her en der wat rubbers vervangen en dan wordt het al beter. Wel vreemd
dat dit met de schroefset niet voelbaar was. Alsof de schroefset alles beter in het gareel hield.

Hiervoor had ik een e30 met gele koni's. Was echt niet te vergelijken met de e36.
Overall ben ik met de e36 nu bij normaal gebruik tevreden. Maar daar waar ik met de e30 gewoon ergens blind zou induiken in geval van nood, zou ik dit met de e36 nu niet doen. Het blijven monroes en geen koni's.

Prijs-kwaliteit verhouding dan; zeker een stuk goedkoper zo dat kan ik je wel zeggen. En net zoals je zelf zegt: als je wat ouder wordt hoeft het niet meer allemaal zo. Dat herken ik ook.

Mijn vriendin merkte laatst op dat zelfs zij kon voelen dat de bmw toch snaarstrak door de snelgenomen bocht vloog. Frapant dat dit de passagier zegt. Het valt ons al niet meer op, maar derden dus weldegelijk. Toen zei ik maar: ja dat is bmw.....
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 21 jan 2013, 17:36

@dw70
Met alle respect, maar ik vrees dat je Monroe-schokdempers toch een deel van de oorzaak van het gezwabber waren. Monroes doen wat een schokdemper doen moet, maar niets meer en zijn zeker een flinke stap terug t.o.v. de Sachs of Boge schokdempers die BMW zelf monteerde.

Mijn ex-Compact E36 lag ook heerlijk strak op de weg (na vervangen van de voorste veerpoten), wat deels ook te danken was aan de E30-stijl achteras.

De cabrio dweilde als een idioot een jaar na aanschaf, maar was eigenlijk al die tijd al een dweil. Nu bleken daar de schokdempers voor compleet versleten van te zijn (en achter zaten Monroe's). Bovendien had 1 stuurstang bijna een millimeter speling (nog net te weinig voor een APK-afkeur, maar genoeg voor een opmerking) en bleek bij uitlijnen dat de draagarmrubbers aan de voorzijde versleten waren.
Nu zitten er rondom nieuwe Bilstein B4-schokdempers onder, zijn beide stuurstangen vervangen, zijn er nieuwe rubbers aan de voorzijde gemonteerd, zijn er nieuwe veerpootlagers in gekomen en de verbindingsstangen van de stabilisatiestang aan de voorzijde zijn vervangen (achter moet nog). Sindsdien stuurt hij bijzonder strak en direct. Helaas nog niet zo strak als mijn Compact ooit deed, maar dat komt ook omdat een cabrio van zichzelf gewoon slapper is.

Alles bij elkaar heeft dit me nog geen €1000 gekost (ik heb een groot deel van het werk zelf gedaan en tip, bestel schokdempers e.d. via eBay in Duitsland. Dat scheelt enorm in kosten). Veel geld? Ligt eraan hoe je het bekijkt. Het rijgenot is enorm toegenomen, het rijdt weer zoals ik verwacht dat een BMW rijdt. Met 130 op de cruise control rijden en 1 handje los aan het stuur is geen probleem. Maar sportief over een dijkje sturen ook niet.

Wat vooral uitmaakt, is dat tegenwoordig de onderstellen veel harder zijn geworden. Ik vind een nieuwe BMW 1-serie dus echt niet lekker rijden (veel te hard als je over korte hobbels gaat). Ik heb er 3 dagen proef in gereden, en vond het een verademing om weer in m'n oude E36 te stappen.
Tja, hij rolt iets meer, maar ook dat valt stiekem wel heel erg mee. Zolang je maar zorgt dat het onderstel in goede conditie is en er het juiste materiaal gemonteerd wordt.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Dcreator

Bericht door Dcreator » 21 jan 2013, 18:38

Monroe's zijn inderdaad niet veel,

zaten zelf ook op mijn e36, heb ze eronderuit gehaald, schroefkit voor teruggeplaatst, natuurlijk is dat een stukkie stugger! Maar ik vind het comfort niet compleet weg! net alles opnieuw uit laten lijnen, en hij rijdt lekker strak!
Wij hebben hier ook nog een e36 staan, die is verlaagd met vaste verlaging, en ik vind dat die meer klappert als mijn schroefset!

WERNER D

Bericht door WERNER D » 21 jan 2013, 19:54

ik heb mijn e36 gekocht met monroe s , setje is nu 2,5 jaar oud ongeveer( vorige eigenaar gemonteerd)..ik had de wegligging ook iets strakker verwacht maar opzich als ik de alpina s (225 45 17rondom) eronder heb (nu setje kroonkurken 195 65 15 winter) best wel strakke wegligging...maar is niet te vergelijken met mn vorige bmw E30, :) dat was net n kartwagen zo strak..

grt werner
VW Polo Coupe 1989 -sold
BMW E30 316i Edition Coupe 1990 - sold
BMW E36 320i Executive Coupe 1995 - sold
BMW E36 320i Automaat Touring 1999 - sold
VW PASSAT VARIANT type facelift B5.5 comfortline 2004 blauw metallic - nu in bezit

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 21 jan 2013, 20:34

Monroe's worden vaak gemonteerd om een auto weer APK-waardig te krijgen. Wil je hem weer strak hebben, geef dan €350 uit voor een complete set Bilstein B4's (als je hem tenminste niet wil verlagen) via eBay.
Ik had Monroe's achter, en ik merk dat de achterwielophanging toch ook een stukje lekkerder voelt nu er Bilstein onder zit.
Work in progress

menno75

Bericht door menno75 » 04 feb 2013, 10:49

hoi,

De schokdempers voor/veerpootlagers voor/draagarmen voor/rubbers voor en achter/spoorstangen/stuurkogels, laten uitlijnen en balanceren.
rijdt lekkerder nu en wat strakker voor. Maar gisteren viel me op, vooral omdat zo waaide, dat ie erg windgevoelig is en op hogere snelheid ook wat wiebeliger (niet echt dweilen maar heel licht wiebelen op hogere snelheid en lijkt vanuit achter te komen), weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Heb alvast nieuwe achter schokdempers besteld, ik denk dat het daarin zit, gevoeligheid voor wind.
Bij indrukken achterkant, lijk ik niks raars te voelen, maar dat was voor ook zo... en daar was rechts (schokdempers) helemaal leeg en links leeg aan het lopen.
Volgens mij is achter nog orginele schokdempers, was voor ook zo, wordt het ook wel is tijd uit '96 ;-)

ps. bij mij vorige touring ook gehad, bij storm bijna niet te houden bleek ook achter leeg en bijna leeg te zijn.
ik zou anders ook niet weten wat versleten is en anders voor zijwind gevoeligheid zorgt.

(en over inzakken wat ik wel is lees bij nieuwe schokdempers, heb nu gasgevulde voor en die stonden erg hoog toen ze geplaatst waren....maar zakken nu al klein beetje terug en smoelt het ook wat beter)

menno75

Bericht door menno75 » 14 feb 2013, 23:07

Inmiddels ook de achter schokdempers vervangen.
die deden beide niks meer....
Ook ff de remolie en stuurbekrachtigingsolie (was pik zwart) ververst.

Dus hij kan er weer ff tegenaan. ;)

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 15 feb 2013, 00:18

Heb je ook de rubbers van je stabilisatorstangen gecontroleerd? Versleten rubbers daarvan kan namelijk ook een dweilerig gedrag veroorzaken.
Work in progress

mart

Bericht door mart » 16 feb 2013, 21:31

Rij maar af en toe met m'n e36 M3 ('93)
Maar da's dan ook echt uit m'n bol op Assen of Zandvoort...

Helemaal leeg gehaald, en o.a. een D2 track schroefset gemonteerd. Ben echt blij met het ding!
Eigenlijk rij ik liever in deze (1993) dan m'n Audi A5 quattro coupe (3.2 V6)

menno75

Bericht door menno75 » 16 feb 2013, 23:42

mmmmm weer wat...was wel klaar met onderhoud had ik gehoopt....

zoals ik al zei, de achter schokdempers zijn vervangen.
Maar nu heb ik (linksachter) soort van gebonk/geklepper, in iedergeval een geluid als ik over putje, kuiltje of oneffenheid in de weg rijd. Duidelijker hoorbaar bij lagere snelheid dan op oneffenheid op de snelweg.
Draagarmrubbers achter (febi) zijn pas vervangen dus neem aan dat die het niet kunnen zijn. Kunnen het de achter (veerpootlagers) topmounts van de achterschokdempers zijn? Geven die ook zo een geluid?

Een monteur heeft de achterschokdempers vervangen, als die topmounts niet helemaal lekker zijn , kan je dat over het hoofd zien?
Voor zover ik met iets opkrikken de schokdemper vast kon pakken voelde hij wel stevig vast aan.

ps. deepbass, rubbers van je stabilisatorstangen waren oke.

mechanic01

Bericht door mechanic01 » 17 feb 2013, 00:26

Ik heb zelf een e46 en mijn vader een e36.
Beide geheel orgineel en niks aan verkloot.

De e36 is ook geheel in orginele staat, rijdt voortreffelijk echt zoals hij gemaakt is. Kost per jaar weinig en er hoeft weinig aan gedaan te worden. Een keer per jaar een beurtje, achter wel eens een veer vervangen en de remleidingen verder kort geleden een vacuumslang en de aanzuigslang van de motor naar luchtfilter. Verder nooit bijzonderheden aan gehad.

De e36 is een heerlijke wagen die boven de 200.000 nog heerlijk rijdt en per jaar weinig kost. ( het is wel een 316)

de e46 is een 328 en die kost een stuk meer per jaar, in elk opzicht.

JH ///M

Bericht door JH ///M » 27 feb 2013, 18:14

Ik ben het jaar goed begonnen door een E36 318iS te kopen op 3 januari

De auto is af fabriek voorzien van een :///m: Sportonderstel

Bandenmaten zijn voor 215 en achter 225

Ik zelf vind dat de auto als een blok op de weg licht :) in snelle bochten heeft hij wel bodyroll

spoorzoeken doet hij op de snelweg en vlakke wegen nauwelijks

Als ik volgas optrek en ik probeer zsm te schakelen trap ik soms de koppeling net iets eerder dan dan dat ik het gas los laat, hierbij slingert de auto iets? kan dit komen door het differentieel?
BMW E92 325i :///m: Sport

Dcreator

Bericht door Dcreator » 28 feb 2013, 01:04

@ Menno75: ik lees je probleem nu pas, controleer de ophanging van je achteras eens?

Wij hadden met de 320 ook een soort geklepper, het begon bij putjes, en stopte zodra we een tik op de rem gaven, na de auto grondig onderzocht te hebben bleek hij bij de as ophanging gescheurd te zijn, dit zorgde waarschijnlijk voor het geluid! (hoop voor jou dat het niet het geval is, erg vervelende reparatie), in het begin legde ik de schuld zelf ook bij de vering!

menno75

Bericht door menno75 » 02 mar 2013, 17:51

Bleek dus de onderste moer van de schokdemper te zijn die los zat... en dol gedraaid was... nieuw draad erin gedraaid en probleem opgelost.

Nu het volgende ;-)

Trillen in stuur (lichtjes heen en weer gaan) bij bepaalde snelheden (tussen ca. 80 en 100 km/u) en ook bij het remmen moment van aangrijpen. remschijven zijn niet krom. (voelt ook anders als kromme remschijven)
Balanceren (2x) is iets beter geworden, maar gozer van profile vertelde ook dat mijn klachten hoost waarschijnlijk aan de 18 inch velgen liggen, gewoon ff te groot. (hij had ook diverse e36's gereden o.a. ook met die maat en herkende de klachten). Het is voor mij het eerst een e36 met 18 inch, ik ben in 3 garage geweest voor bv uitlijnen schokdempers of balanceren allemaal hadden ze het ervoor dat die maat velg ff te groot is.

Wie herkend dit? Officieel is max 17 inch op de e36.
Ik zit eraan te denken ander setje aan te kopen, of 16 of 17 inch.
Die gozer zei 16 inch rijd het lekkerst.
18 inch alpina (zaten op auto toen ik die kocht) staat wel mooi maar rij eigenschappen gaan voor.

Wat zeggen jullie hier?
Laatst gewijzigd door menno75 op 02 mar 2013, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) ///M3”