Startmotor
Startmotor
Hallo Mede fanaten,
Heb een leuke vraag.
Heb wat problemen met mijn startmotor die vaak gewoon werkt.. maar soms ook moeilijk wil starten.. daarmee krijg ik hem alleen aan met zo goed als volgas of lang starten,, even vanuitgaande dat deze een van de boosdoeners kan zijn. heb ik hier toevallig een liggen maar ben hiervan niet duidelijk of deze gaat passen.
Het betreft een startmotor van Bosch met art nummer 0001108115 .. en als k op internet ga zoeken naar mijn model E30 Type 2 met M10B18 motor ' 88 krijg ik namelijk een compleet ander nummer ( Bosch 12411715231).
Alhoewel ik deze wat ik heb liggen naast de tekening leg van de motor van et 2e nummer lijken ze toch sterk op elkaar.. of zit hier zoveel verschil in?
Gr
Sander
Heb een leuke vraag.
Heb wat problemen met mijn startmotor die vaak gewoon werkt.. maar soms ook moeilijk wil starten.. daarmee krijg ik hem alleen aan met zo goed als volgas of lang starten,, even vanuitgaande dat deze een van de boosdoeners kan zijn. heb ik hier toevallig een liggen maar ben hiervan niet duidelijk of deze gaat passen.
Het betreft een startmotor van Bosch met art nummer 0001108115 .. en als k op internet ga zoeken naar mijn model E30 Type 2 met M10B18 motor ' 88 krijg ik namelijk een compleet ander nummer ( Bosch 12411715231).
Alhoewel ik deze wat ik heb liggen naast de tekening leg van de motor van et 2e nummer lijken ze toch sterk op elkaar.. of zit hier zoveel verschil in?
Gr
Sander
Farhen sie kein bmw, dann ist fahren langweilig
Bmw E30 '88 M10B18 Coach bmw swartz (Sold)
Bmw E46 '02 M54B22 Cabrio TitanSilber (Sold)
BMW E46 '99 M43B19 Touring Stahlblau
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Startmotor
Ik heb als ik je verhaal lees niet de indruk dat het aan je startmotor ligt.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Startmotor
Beetje een vage omschrijving... met moeilijk starten bedoel je moeilijk aanslaan of dat de startmotor niet of nauwelijks ronddraait? Als het moeilijk aanslaan is, is het niet je startmotor maar moet je het ergens anders zoeken.
Verdeelkap + rotor nog goed?
Verdeelkap + rotor nog goed?
Re: Startmotor
al zowiezo bedankt voor de reacties, het is zowiezo niet het enige probleem, vaak is het bij het starten zo dat ie normaal start, waarbij de controlelampjes uitgaan, maar vaak is het ook zo dat bij het starten hij wel start en 3 controle lampjes aanblijven en pas uitgaan zodra ik gas geef, en soms start ie ook moeilijk en dan moet k bijna 3/4 gas geven wil die aanslaan,, geef ik dat niet dan blijft ie aanzwengelen maar gebeurd niks... het is nogal moeilijk om het te omschrijven..
Farhen sie kein bmw, dann ist fahren langweilig
Bmw E30 '88 M10B18 Coach bmw swartz (Sold)
Bmw E46 '02 M54B22 Cabrio TitanSilber (Sold)
BMW E46 '99 M43B19 Touring Stahlblau
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Startmotor
je startmotor vervangen gaat volgens mij geen zin hebben. of je motor krijgt te weinig of te veel benzine of hij ontsteekt niet goed. hier zou ik dan ook de oorzaak zoeken.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Startmotor
dankjewel kan ik idd eens kijken, al zou het daar aan liggen dan zou je dat toch ook moeten merken tijdens het rijden?
Buiten dat heeft hier iemand in de buurd in limburg ervaring met meten van lekstroom?
Buiten dat heeft hier iemand in de buurd in limburg ervaring met meten van lekstroom?
Farhen sie kein bmw, dann ist fahren langweilig
Bmw E30 '88 M10B18 Coach bmw swartz (Sold)
Bmw E46 '02 M54B22 Cabrio TitanSilber (Sold)
BMW E46 '99 M43B19 Touring Stahlblau
Re: Startmotor
als je 3 lampjes blijven branden na de start draait de auto stationair te laag. Daardoor draait je dynamo met een te lage snelheid en laadt hij de batterij niet op. Daar zit nog een heel verhaal achter met een hulpwikkeling van je dynamo en een lampje van je dashboard...... waar ik je niet mee lastig ga vallen.
Je moet kijken dat je de stationaire regelklep schoonmaakt (die zit bij jou in het inlaattraject) en hij functioneert al (moet zoemen) als je de auto op contact zet. Daarom moet jij gasbijgeven om de auto aan de gang te krijgen. Die werkt blijkbaar bij jou niet. Trouwens jij hebt een LE jetronic systeem met een aparte, electronische stationaire regelunit, die geen enkele andere E30 heeft. Die zijn op een Motronic systeem overgestapt.
Krijg je de stationaire regelklep aan de gang en zoemt hij erop los is het koud start systeem weer in orde en hoef je geen gas meer bij te geven. Schoonmaken met een carburateurreiniger. Poets dan ook de gasklep en het gasklephuis even mee. Als dat nooit gebeurt is koekt de hele santakraam aan en sluit niks meer goed af. En met een ketel uit '88 zou dat best wel eens kunnen.
Controleer ook al je luchtslangetjes op lekkages. Goed buigen. Zie je scheurtjes: vervangen, want valse lucht is einde fatsoenlijk draaien. Zeker met een koude motor. Met een warme motor zetten die slangen zich weer uit en sluiten ze weer en loopt alles als vanouds. Eenmaal weer koud: weer kl*te.
Ik denk niet dat je een lekstroom hebt. Heb je die wel dan zakt je spanning zover in elkaar dat je accu gewoon leeg is en je startmotor niet ronddraait. En dat heb je zo te horen niet.
Eu...en een E30 heeft geen coupé versie....
Je moet kijken dat je de stationaire regelklep schoonmaakt (die zit bij jou in het inlaattraject) en hij functioneert al (moet zoemen) als je de auto op contact zet. Daarom moet jij gasbijgeven om de auto aan de gang te krijgen. Die werkt blijkbaar bij jou niet. Trouwens jij hebt een LE jetronic systeem met een aparte, electronische stationaire regelunit, die geen enkele andere E30 heeft. Die zijn op een Motronic systeem overgestapt.
Krijg je de stationaire regelklep aan de gang en zoemt hij erop los is het koud start systeem weer in orde en hoef je geen gas meer bij te geven. Schoonmaken met een carburateurreiniger. Poets dan ook de gasklep en het gasklephuis even mee. Als dat nooit gebeurt is koekt de hele santakraam aan en sluit niks meer goed af. En met een ketel uit '88 zou dat best wel eens kunnen.
Controleer ook al je luchtslangetjes op lekkages. Goed buigen. Zie je scheurtjes: vervangen, want valse lucht is einde fatsoenlijk draaien. Zeker met een koude motor. Met een warme motor zetten die slangen zich weer uit en sluiten ze weer en loopt alles als vanouds. Eenmaal weer koud: weer kl*te.
Ik denk niet dat je een lekstroom hebt. Heb je die wel dan zakt je spanning zover in elkaar dat je accu gewoon leeg is en je startmotor niet ronddraait. En dat heb je zo te horen niet.
Eu...en een E30 heeft geen coupé versie....
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Startmotor
dankjewel DW70,
Dit is info waar k iets mee kan.. wat betreft die lekstroom... als ik de meter pak en em op DCA zet en als k die aansluit op - Pool van accu (met klem los) en de de andere kabel op de klem zet zit geeft ie waarden aan van 0,39 ... dit heb ik gedaan omdat ik steeds de accu mot loskoppelen wanneer ik de auto een aantal dagen (rond 2 volle dagen of meer) niet gebruik... wanneer ik dat niet doe is na die dagen de accu leeg, dus ik dacht aan een lekstroom maar nu ik je verhaal lees kan het ook wat anders zijn.. want als k eenmaal rij zijn de 3 lampjes uit.. maar het kan dus evengoed zijn dat de accu niet goed opgeladen word? want andere accu is ook al geprobeerd,,... de spanningregelaar is ook al vervagen,. en de accu('s) zijn ook nog goed.. dus het kunnen 2 dingen zijn... want ik zou echt niet meer weten waar ik moet zoeken??... zo heb ik nog wel meerdere dingen waar k niet van weet waardoor het komt... maar dat laat k nu even anders word het een zigzag van onderwerpen..
Dit is info waar k iets mee kan.. wat betreft die lekstroom... als ik de meter pak en em op DCA zet en als k die aansluit op - Pool van accu (met klem los) en de de andere kabel op de klem zet zit geeft ie waarden aan van 0,39 ... dit heb ik gedaan omdat ik steeds de accu mot loskoppelen wanneer ik de auto een aantal dagen (rond 2 volle dagen of meer) niet gebruik... wanneer ik dat niet doe is na die dagen de accu leeg, dus ik dacht aan een lekstroom maar nu ik je verhaal lees kan het ook wat anders zijn.. want als k eenmaal rij zijn de 3 lampjes uit.. maar het kan dus evengoed zijn dat de accu niet goed opgeladen word? want andere accu is ook al geprobeerd,,... de spanningregelaar is ook al vervagen,. en de accu('s) zijn ook nog goed.. dus het kunnen 2 dingen zijn... want ik zou echt niet meer weten waar ik moet zoeken??... zo heb ik nog wel meerdere dingen waar k niet van weet waardoor het komt... maar dat laat k nu even anders word het een zigzag van onderwerpen..
Farhen sie kein bmw, dann ist fahren langweilig
Bmw E30 '88 M10B18 Coach bmw swartz (Sold)
Bmw E46 '02 M54B22 Cabrio TitanSilber (Sold)
BMW E46 '99 M43B19 Touring Stahlblau
Re: Startmotor
0,39 x 12V = 4,68W. Is toch niet verkeerd.
-Laad je batterij eens helemaal op gedurende 24u als je de mogelijkheid hebt. Zo begin je met een juiste basis. Een volle accu is 12,65V. Geen snellader gebruiken. Dat is rotzooi en een noodgreep.
-Stationaire regelklep in orde maken + gasklep inclusief gasklephuis.
-Luchtslangen controleren
Auto starten en op de accu een laadstroom meten tussen 13,6 en 14,4 V.
Dan functioneert je dynamo goed.
Wat je zeker nog kunt controleren is de staat van je batterijen achter op je dashboard. Daarvoor moet je cockpit eruit. Stuur kun je laten zitten, dat past net. 2 stekkers losmaken (eerst de vergrendeling van de stekkers loswippen, voordat je de stekkers trekt!).Die batterijen willen gaan lekken met de jaren en de printplaat beschadigen. Ze vormen zo kortsluiting na een lekkage. Mocht dat zo zijn moet je de batterijen vervangen en de beschadiging met een electro-componenten reiniger en een wattenstaafje voorzichtig poetsen. Niks anders gebruiken (wasbenzine of iets dergelijks).
Om te bepalen of de aarde van je dynamo goed is: kabel van je dynamo naar het chassis is een 25mm2. Met de multimeter op weerstand mode: de kabel doormeten en terwijl je dit doet de kabel goed bewegen en je overtuigen dat de meterstand niet verandert terwijl je dit doet (moet 0 Ohm aantonen en niks anders). Die kabels willen door het roesten wel eens problemen brengen terwijl je niks ziet. Bij mij was deze helemaal kapot en je zag er niks aan. Als deze kabel eraf is, start je motor niet. Dit zeker controleren. Je kunt deze kabel niet missen als je de dynamo bekijkt.
En inderdaad: stap voor stap. Anders overzicht kwijt. Je bent al goed bezig!
-Laad je batterij eens helemaal op gedurende 24u als je de mogelijkheid hebt. Zo begin je met een juiste basis. Een volle accu is 12,65V. Geen snellader gebruiken. Dat is rotzooi en een noodgreep.
-Stationaire regelklep in orde maken + gasklep inclusief gasklephuis.
-Luchtslangen controleren
Auto starten en op de accu een laadstroom meten tussen 13,6 en 14,4 V.
Dan functioneert je dynamo goed.
Wat je zeker nog kunt controleren is de staat van je batterijen achter op je dashboard. Daarvoor moet je cockpit eruit. Stuur kun je laten zitten, dat past net. 2 stekkers losmaken (eerst de vergrendeling van de stekkers loswippen, voordat je de stekkers trekt!).Die batterijen willen gaan lekken met de jaren en de printplaat beschadigen. Ze vormen zo kortsluiting na een lekkage. Mocht dat zo zijn moet je de batterijen vervangen en de beschadiging met een electro-componenten reiniger en een wattenstaafje voorzichtig poetsen. Niks anders gebruiken (wasbenzine of iets dergelijks).
Om te bepalen of de aarde van je dynamo goed is: kabel van je dynamo naar het chassis is een 25mm2. Met de multimeter op weerstand mode: de kabel doormeten en terwijl je dit doet de kabel goed bewegen en je overtuigen dat de meterstand niet verandert terwijl je dit doet (moet 0 Ohm aantonen en niks anders). Die kabels willen door het roesten wel eens problemen brengen terwijl je niks ziet. Bij mij was deze helemaal kapot en je zag er niks aan. Als deze kabel eraf is, start je motor niet. Dit zeker controleren. Je kunt deze kabel niet missen als je de dynamo bekijkt.
En inderdaad: stap voor stap. Anders overzicht kwijt. Je bent al goed bezig!
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Startmotor
Ah dankjewel , dat is info daar kan k iets mee hebbe nog 3 andere e30's staan dus achteraf kan k nog een dubbelcontrole uitvoere , zodra ik iets weet meld ik her hier... Er is niks zo vervelends als een auto die kwa stroom niet in orde is .. Pff
Farhen sie kein bmw, dann ist fahren langweilig
Bmw E30 '88 M10B18 Coach bmw swartz (Sold)
Bmw E46 '02 M54B22 Cabrio TitanSilber (Sold)
BMW E46 '99 M43B19 Touring Stahlblau
Re: Startmotor
weer even een geruststelling, na het ene gedoes naar het ander en aantal stress en erger momenten verder blijkt nu eindelijk de oorzaak van de "lekstroom".. het was achteraf eenvoudig maar toch een vaker voorkomend onderdeel dat de lekstroom veroorzaakte,,, namelijk het dashboardlampje.. doordat het kastje niet goed sloot terwijl hij toch dichtwas ( schakelaar maakte geen goed contact daardoor en dacht dus dat het kastje open was)bleef het lampje branden en aangezien je dat niet ziet wanneer deze dicht is tja.. dan trekt ie de accu leeg..
Hopelijk blijft het opgelost en hebbe andere mense aan bovenstaande post voldoende wanneer iemand hetzelfde probleem "blijkt" te hebben..
mvg,
Xilent
Hopelijk blijft het opgelost en hebbe andere mense aan bovenstaande post voldoende wanneer iemand hetzelfde probleem "blijkt" te hebben..
mvg,
Xilent
Farhen sie kein bmw, dann ist fahren langweilig
Bmw E30 '88 M10B18 Coach bmw swartz (Sold)
Bmw E46 '02 M54B22 Cabrio TitanSilber (Sold)
BMW E46 '99 M43B19 Touring Stahlblau