Niveau regeling inaktiv

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Karel39

Niveau regeling inaktiv

Bericht door Karel39 » 08 jun 2012, 17:17

Ik heb dankzij de prima instructies van twee forumleden de nieuwe compressor vlotjes gemonteerd en aangesloten. Het vorige bericht van 1 mei kan ik niet terug vinden.
Edoch de nieuwe compressor doet het ook niet in de Touring.
Ik heb de compressor getest, eerst met 12V plus op de dikke geelrode draad en later met 12V plus op de paars zwarte draad. Hij pompt perfect. Zodoende heb ik de achterbalgen op kunnen pompen en kan ik tenminste weer even met de Bimmer rijden.
Wie kan mij vertellen waarom hij het nog steeds niet doet. Computer probleem ?

De oude compressor heb ik ook nog even getest en die deed bijna niks, volgens mij zit die vast.
Wie, o wie weet uitkomst.

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Niveau regeling inaktiv

Bericht door matheeuwissen » 08 jun 2012, 18:10

Heb je die compressor toevallig bij mij gekocht?
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

AdE39

Bericht door AdE39 » 09 jun 2012, 00:54

Hallo beste karel,

Heeft u de zekering al gecontroleerd?
Deze zit rechts achter het bekledingspaneel net voor het rechterachterlicht, het zekering nummer weet ik niet zo uit mijn hoofd te vertellen, maar als de zekering mist of defect is, zult u deze ongetwijfeld wel vinden.
Ik meende dat het zekering 15 was, maar durf dit niet met uiterste zekerheid te zeggen!

Kijk anders eens met een spanningzoeker of er spanning op de bedrading staat bij de compressor aansluiting in de kofferbak.
U weet de kleurcode van de bedrading zag ik wel, kijk nu eens op de zekeringplaat in de kofferbak of deze kleurcode daar ook op de zekeringplaat voorkomt, dan moet eigenliojk wel zijn.
Zo kunt u de zekering en het nummer er van opsporen.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Karel39

Bericht door Karel39 » 11 jun 2012, 15:21

@ Matheeuwesen, neen ik heb de compressor via ebay.de gevonden
@ AdE39, de zekerinng is goed, de controle op de draad zal ik nog voor de zekerheid uitvoeren. Overigens doet die niveauregeling het al maanden niet. Maar kennelijk lekken de - tamelijk nieuwe - balgen niet en dus verdenk ik de computer of hoe het centrale brein mag heten.

AdE39

Bericht door AdE39 » 11 jun 2012, 17:32

Hallo beste Karel,

Kan het soms zijn dat de niveau schakeling onder de auto het niet doet, er zit een niveaucensor voor elke zijde onder de auto gemonteerd, het gebeurt wel eens dat de reactiearmpjes niet werken, en dan slaat de pomp ook niet aan, dit zit aan de chassisbalk en de achteras gemonteerd, is duidelijk herkenbaar.
Spuit dit alles eens lekker in de WD-40 zodat de reactiearmpjes weer soepel werken.

Deze reactie armpjes kunnen ook defect zijn, omdat deze zijn uitgedroogd, soms breken ze dan ook af.
De censors kunnen ook defect zijn, maar het zou erg toevallig zijn, dat beide ineens gelijkertijd defect zouden zijn, maar het kan dus wel. Verbogen reactiearmpjes kan ook nog voorkomen.

Dit is echt een aandacht punt bij het onderhoud, telkens dat de auto op de brug gaat of word onderhouden, dient dit level systeem te worden gesmeerd om te voorkomen dat de reactie armpjes vast gaan zitten op de scharnierpunten.

Misschien dat er nog een relais defect kan zijn, want in een dergelijk systeem zit natuurlijk een relais opgenomen om de piekspanningen op te vangen of te voorkomen.

Er zit overigens ook nog een air supply control unit gemonteerd, deze kan ook nog voor problemen zorgen.

Meer dan dit kan het haast niet meer zijn, ik heb nu alles opgenoemd wat er nog niet goed werkt of defect kan zijn.

Verder kan het systeem uitgelezen worden, indien u er niet aan uit zou komen.

Ik hoop dat het gaat lukken, succes, beste Karel. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Karel39

Bericht door Karel39 » 02 aug 2012, 14:51

Beste Ad,

Ik ben een maandje weg geweest vandaar nu pas een reactie.
Ik ben onder de auto gekropen en heb die beide niveau sensors gevonden. Het zijn volgens mij alleen maar schakelaars, maar het zouden ook potentiometers oid kunnen zijn voor een modulerende aansturing.
De reactiearmpjes zien er redelijk uit, maar ik heb speciaal de scharnierpunten gesmeerd. Geen verbetering.
Maar ik denk dat het niet aan de mechanische verbinding tussen de achteras en de schakelaar kan liggen. Immers die verbinding is permanent. Als ik de auto opcrick hangen de wielen vrij en zijn die sensoren helemaal onbelast.
Laat ik hem weer zakken dan drukken die gescharnierde stangetjes de sensor weer een stuk terug. Dat moet functioneren of breken. En ze zijn beslist niet gebroken.
Mijn conclusie is dat de sensoren de geest hebben gegeven of dat de centrale computer niet goed meer meespeelt.
Hij gaat woensdag de brug op en dan gaan we proberen die sensoren uit te bouwen. Waarschijnlijk kunnen we die dan bewegen en zien of er een signaaltje komt.

Weet ik het goed. Zit de supply unit bij de compressor ?
Als we de compressor vrij maken en met een draadje op zwart paars 12Volt geven pompt hij de Touring keurig op. Dus de relais werken in ieder geval. Het is het stuursignaal dat ontbreekt. Betekent dit dat de air supply control unit in orde is ?

Je meedenken wordt zeer op prijs gesteld.

Met vriendelijke groet

Karel

Karel39

Bericht door Karel39 » 09 mar 2013, 13:33

Uiteindelijk heb ik het - met hulp van de garage - toch gevonden. Alle componenten bleken OK. Dus doorzoeken en zit er alleen maar een miezerig stekkertje half vast. Alles aangedrukt en meneer Touring staat weer keurig op zijn achteras. Als nieuw !

AdE39

Bericht door AdE39 » 09 mar 2013, 13:52

Hallo beste Karel,

Ja het kon dan eigenlijk ook niet anders, als alles onder de auto goed werkt, dan kan het niet anders ziojn dat er ergens een slcht contact aanwezig is.
U heeft alles al gemeten en gedaan, en bekeken.

Gelukkig zijn er weinig tot geen onkosten gemaakt. ( materialen ).

Het systeem werkt weer als van ouds, en zoals het hoort.

Hartelijk dank voor uw terug koppeling dat het weer helemaal werkt en wat het probleem was, daar trekken we weer lering uit.

Ik wens u een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”