Tips vervangen onderdelen , e39 weer in nieuwstaat maken.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Ray_530d

Tips vervangen onderdelen , e39 weer in nieuwstaat maken.

Bericht door Ray_530d » 10 mar 2013, 14:55

Ik heb sinds kort een bmw 530d e39 uit 2003.

Hiervoor een mercedes s500 gereden ,maar over deze auto niet goed te spreken qua problemen.
Nu gekozen voor een bmw.

Ik wil volgend jaar op vakantie en moet met de auto een afstand van 8000 km afleggen.
Ik wil hiervoor de auto goed aanpakken.

De auto heeft nu een km stand van 335.000

De oude eigenaar heeft de turbo en de automatische bak al vervangen , maar ik wil de wagen weer in top conditie maken.

Ik wil binnenkort het volgende stapsgewijs gaan vervangen.

Compleet alle draagarmen , stabilisator stangen , rubbers , stuurstangen enz.
Ik heb hiervoor een complete set van meyle gezien iemand hier ervaring mee en tips?
Auto klappert rechts voor erg als ik over een klinker weg ga.

Rondom nieuwe veren en schok dempers. zat te denken een set van bilstein met eibach veren ( b12 ) iemand hier ervaring mee en tips?
Hoe werkt dat met de luchtvering achter is hier een speciale set voor?

Rondom nieuwe schijven en blokken , Welk merk is goed voor een e39 touring ?

Rondom nieuwe banden en uitlijnen.

Grote onderhoudsbeurt.

Flexibele stukken er opnieuw inlassen.

Nieuw stuur het leer laat los , of heeft iemand hier een betere oplossing voor?

Roller bagage ruimte , deze mist zat niet bij de auto.

Zonnescherm vervangen rechter achterdeur.

Nieuwe bekerhouder.

Dit is ongeveer wat ik op korte termijn wil gaan vervangen.

Graag wat tips hoe jullie erover denken.

:)

AdE39

Re: Tips vervangen onderdelen , e39 weer in nieuwstaat maken

Bericht door AdE39 » 11 mar 2013, 03:05

Hallo beste Ray,

Zo, aardig wat van plan zeg, maar dat is enkel maar goed ook, goed onderhoud geeft weinig problemen.

Voor het draagarmen gebeuren, dan kan ik u aanbevelen:
Meyle HD serie, niet de gewone Meyle serie draagarmen.
Lemförder draagarmen, dit monteert BMW vanaf fabriek, zijn duurder dan de Meyle HD serie.
Deze sets zijn leverbaar van beide merken met de draagarmen boven + onder, met stuurstangen en koppelstangen van de stabilisatorstang Links + Rechts, kost volgens mij van Meyle HD zo rond de 385,00 euro. Dit wel op de site van ebay.de
V oor de stabilisatorstangen, daar zou ik dan de rubbers nabij het midden van het subframe vervangen, dan is het geheel al vervangen voor de stabilisatorstang, de koppelstangetjes zitten dus al in een compleet set bij de draagarmen.
het klapperen dat kan de fusee zijn, die word al direct vervangen door de draagarmen.
Het klapperen kan ook het domlager boven aan de veerpoten zitten, daar waar de veerpoot door het binnescherm gaat met de cantrale as van de schokdemper. Ook kan de schokdemper stuk zijn.

De veren voorzijde, bekijk of deze stuk zijn, vaak fungeren deze nog goed.
Achter bij een touring met luchtveren zijn er dus geen schroefveren aanwezig, maar lucht balgen!
Voor de schokdempers achterzijde, daar dient u wel voor te vermelden dat de BMW touring luchtvering heeft.
Volgens mij maakt het weinig verschil of u nu Sachs of Bilstein neemt, het is en blijft luchtvering.
Ik merk echt weinig verschil bij mijn E39 touring met luchtvering, het scheelt wel aardig in prijs tussen deze merken!

De remschijven:
Dan zeg ik direct koop Zimmermann!
Ik zelf heb deze afgelopen zomer ook gemonteerd, enkel mik heb voor de gewone set gekozen, omdat ik maar slechts 6.000 km/jaar basis rijd.
Hier kunnen we ook de sport serie van kopen, deze zijn niet geboord zoals bij de andere merken, men heeft deze gaatjes gegoten in de schijven, de kans op uitscheuren op de gaatjes is haast nihil of zelf nog niet voor gekomen bij Zimmerman. het gieten van deze koel gaatjes heeft als voordeel, geen krimpspanningen. Blokken kunt u ook vcan Zimmeman kopen, vaak als een set voor en een set achter, als tip geef ik dan mee, bestel beter ook de remsigmentjes voor de handrem mee, anders kunt u nogmaals gaan de/monteren.
Als u de achterste remschijven heeft gedemonteerd, schuurt u dan de beide tandradjes aan de buitenzijde even op, enkel de uitstekende tandjes, en zet daar een beetje witte lak op.
Waarom zult u nu denken, de reden dat ik dat aan u vertel, u dient n.l. de remsigmentjes eerst losser te zetten, om de oude schijf te kunnen demonteren, misschien krijgt u deze er wel zo af, was bij mij ook zo.
Maar bij het monteren van de nieuwe handrem sigmentjes, zult u de stel mechanismen even terug moeten draaien, omdat u anders de remschijven niet gemonteerd zal krijgen!
Als u de remschijven heeft gemonteerd, dan weet u ongeveer waar de stelradjes zich bevinden, kijkt u echter wel van te voren welke zijde u op dient te draaien om de handrem op te stellen!
U dient dus de handrem op te stellen via een boutgat, en daarom heb ik de tandjes wit geschilderd, dat kunt u nu dus wel erg duidelijk zijn met een goede lamp! Dat wit geschilderde tandjes steken nu wel erg af tegen de bruine achterzijde.
Let u trouwens ook even goed op de remankerplaat achterzijde, dat deze niet te roestig is, of zelfs is doorgeroest!
Als u de remmen heeft vervangen, vergeet dan ook de remolie niet te verversen, dit word dus erg vaak vergeten, dit dient dus elke 24 maanden te gebeuren, en wel bij elk merk auto!! Erg belangrijk bij het rijden in de bergen, nu voorkomt u het koken van de remvloeistof waar water in zit!

Banden, ja dat is een ieder zijn keuze, ik zelf heb Michelin energy, rijdt grandioos, maar zoals ik al zeil ik rijd slechts 6.000 km/jaar. ik hoor vaak dat deze snel slijten, ligt trouwens ook wel aan de rijstijl vaak.

Voor het stuurwiel, gewoon vervangen, opnieuw laten bekleden kan ook, ik weet enkel niet wat dat kost!

Rolscherm bagage ruimte, daar zou ik voor kijken op Marktplaats, pas wel op, men vraagt daar soms aardig geld voor, dus gewoon bieden!

Voor het zonneschermpje, dat dient vervangen te worden, en soms ook via Marktplaats verkrijgbaar.

De bekerhouder op het middenconsole, ja die gaan wel vaker stuk.
Die heb ik gelukkig kunnen repareren, er was een pennetje afgebroken, daar heb ik een stalen pennetje in gesmolten, en het werkt perfect!

Nog een tip:
Vervang beter alle vloeistoffen, elke 24 maanden, zoals de remolie/koppeling, koelvloeistof, olie voor de stuurbekrachtiging, automatische versnellingsbak, elke 80.000 tot 100.000 km, differentieel en gewone bak 24 maanden.
Motorolie dat ligt aan de soort olie, normale en full synthetische motor olie 15.000 km. De LL motor olie elke 30.000 km.

Mocht u nog eventueel vragen hebben, aarzelt u dan niet, ik zal uw vragen zo goed als mogelijk trachten te beantwoorden, en er zullen ongetwijfeld nog andere forum leden zijn, die mijn verhaal nog kunnen aanvullen, met hun eigen ervaringen, en dat is natuurlijk zeer welkom.

Ik wens u alvast succes toe, met de gehele klus. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Ray_530d

Bericht door Ray_530d » 11 mar 2013, 10:35

Beste Ad,

Bedankt voor deze uitleg.
Ik ben nu weer een stuk wijzer geworden welke onderdelen ik ga gebruiken.
En nog een beschrijving erbij voor het monteren helemaal top.

Meyle of lemforder draagarmen compleet voor en achter.
Zimmerman sport compleet deze had ik al in gedachte.
Bilstein met eibach veren.

Ik houd jullie op de hoogte hoe deze reparatie gaat verlopen.

Groeten Ray

AdE39

Bericht door AdE39 » 11 mar 2013, 13:25

Hallo beste Ray,

Het is allemaal erg graag gedaan, en is geen enkel probleem.
We zijn tenslotte ook lid van een forum, en dan proberen we zo goed als kan te helpen, als men daar om vraagt.

Let wel goed op dat u de HD versie neemt, als u voor Meyle kiest, het scheelt echt erg veel, en zijn echt stukken beter.

Nog een tip van mij.
De grijze coating laag die op de remschijven zit van Zimmermann, deze beslist niet weg schuren!
Die gaat vanzelf weg met het remmen.
Vergeet ook niet om de remschijven in te remmen, dit dient de eerste 250 tot 350 km te gebeuren, dus tracht bruusk en hard remmen te voorkomen tijdens het inremmen.
gaat men tijdens het inremmen teveel en te hard remmen, dan is de kans erg groot, dat de schijven krom kunnen trekken. En dat willen we natuurlijk voorkomen.
Bij het vervangen van de remschijven, dient men ook te kijken of de remzuiger soepel de klauw ingedrukt kan worden, is dit niet het geval, dan kan bij het toch monteren van de stroef lopende remklauw, dat de remzuiger de remblokken constant tegen de schijven drukt, waardoor deze ook weer krom kunnen trekken.
Vaak kan het wel volstaan, dat men de stofhoes even iets oplicht, en dat de remzuiger word voorzien van speciale pasta, die de zuiger weer smeert. Dit kan dan wit Até vet zijn, maar het kan ook zijn dat er een speciale pasta gebruikt dient te worden. Gebruik absoluut geen blauw Até vet, dit is enkel geschikt voor de oudere voertuigen van voor het bjr. 1990!
is er geen verbetering te verkrijgen in de werking van de remklauw, dan kan men over gaan naar een revisie setje of eennnieuwe remklauw te monteren, ook is het mogelijk om een gereviseerd remklau te nemen, neem dan wel de oude remklauw mee, hier krijgt u statiegeld voor retour.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ray_530d

Bericht door Ray_530d » 11 mar 2013, 22:48

Beste Ad,

Ik heb deze set gezien , niet alles is volgens mij HD , moet ik dan de onderdelen los bestellen ?

http://www.autoteile55.de/product_info. ... cts_id=380

Bedankt,

Groeten Ray

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 mar 2013, 00:53

Hallo beste Ray,

Mooi compleet setje, en voor en achter zelfs, ja, die had ik ook al gezien.
Let wel op beste Ray, voor de silentblocks achterzijde, daar dien je wel een special tool voor te hebben!
Deze tool is om deze silentblocks er uit te persen, en er weer terug in te persen.
Deze staat wel eens te koop voor rond de 100,00 euro op een willekeurige site van een gereedschapzaak.
Ik heb deze dacht ik ergens op de andere pc staan, ik werk nu beneden op de lap.
Ik zal morgen eens even kijken op welke site ik deze special tool heb gezien, dan zal ik dat morgen wel in dit topic vermelden.
Op een andere manier krijg je deze silentblocks er niet uit, tenzij u erg handig bent om dit tool zelf te produceren, ik zou het wel kunnen, als er foto's vermeld worden, kan men de maten zo nameten van onder de auto, het scheelt wel wat geld, als men dit tool zelf maakt.
Het is eigenlijk een draadeind met wat dikke ronde platen en voor de verdieping zou men er een buis aan kunnen hechten met een paar lassen. Moeren aandraaien, en de silentblocks komen er zo uit, er terug in monteren, dat is andersom werken.

Ik zie dat er HD versterkt vermeld staat, dus zal het toch een Meyle HD set zijn .
Andres gewoon even een e-mailtje sturen, om dit even te vragen, Deze verkopers geven zoveel service, die geven altijd een goed advies en antwoord retour, en anders maken ze dat set wel, stuur even de juiste gegevens mee van uw BMW,
dan komen er zeer zeker de juiste onderdelen mee.
Een compleet set is vaak goedkoper, dan dat men alles apart koopt, beste Ray.

Zo zou ik het ook doen, voor en achter direct aanpakken.

Komt helemaal goed.

Met vriendelijke groet,
Ad

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 mar 2013, 13:38

Hallo beste Ray,

Ik zou nog de informatie geven over de silent block trekker voor BMW.

Deze silent block trekker kost dus 130,62 euro.
Deze trekker kunt u bekijken op de site van VDHtools.nl te zoetermeer.
Vul in de zoekbalk de zoek term in " BGS Silent Block trekker set voor BMW.

Aan de hand van de afbeelding zou men in combinatie met de maten die men onder de auto op zou meten, een dergelijke trekker zelf kunnen maken.
Ik zei al, neem een draadeind die de zelfde dikte heeft als de bout, neem een dikke ronde plaat van 10 mm dikte, en een buis die met een paar hecht lassen op de plaat gehecht word, de kom is dan gereed.
De kom dient er voor om het lager naar buiten te trekken.
Aan de andere zijde kan dit volstaan met een dikke ronde plaat met een moer.
Montage in omgekeerde volgorde. Let uiteraard wel op de binnen maten van de kom.

Op deze wijze kan men dus geheel zelf een silent block trekker maken, en men bespaart door deze zelf fabrikage wel 130,00 euro.
Nadat de trekker gebruikt is, en niet meer benodigd is, kan men die zelf in de gereedschapkist bewaren, of zelfs te koop aanbieden op het forum of Marktplaats, net wat men zelf wil.

Nu is natuurlijk niet iedereen een hobby-ist die alles zelf kunnen maken.
Dit moet je wel liggen natuurlijk.
Het was dus een geste van mij, omdat tegenwoordig best alles prijzig is.

Hopelijk is dit een idee voor een ieder, zodat men niet direct aan een dure investering vast zit, om deze reparatie zelf te kunnen uitvoeren.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”