Koelsysteem 318i e46 problemen
- mevlut0405
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 10:06
- Locatie: Noord-Holland
Koelsysteem 318i e46 problemen
Hallo allemaal,
Ik rij nu inmiddels enkele maanden in mijn 318i e46.
2 maanden terug brande opmde dashboard mijn KVS lampje. Heb hierna gekeken en ja, inderdaad de koelvloeistofniveau was aan de lage kant. Heb dit gevuld en door gereden.
Na 2 weken brande hij weer. Weer gevuld en nu doorgereden naar een lokale garage. Ik twijfelde aan de koppaking waar de monteur ook aan twijfelde.
Lucht op het systeem gezet, en jah, luchtdruk viel wel. MAAR, hij lekte zowel bij de radiator als bij een flens achter de motorblok. Deze 2 vervangen. Tijdens het vervangen voelde de monteur dat er speling zat op de waterpomp. Deze ook meteen vervangen samen met de snaren. Nieuwe KVS erin, ontluchten en klaar zei de monteur.
Na 2 weken te hebben gereden wou ik de vloeistof controleren (uit voorzorg). Deze bleek aan de lage kant. Voordat ik wou vullen heb ik hem ontlucht. KVS kwam op niveau.
Nu ben ik weer 2 weken verder. Maar elke keer (lees: om de 3 a 4 dagen) moet ik de koelsysteem ontluchten.
Kan iemand mij hiermee helpen? De monteur weet het ook niet helemaal zeker en denkt dat er nog lucht in het systeem zit. Na de reparatie heb ik ruim 600km gereden.
Wie kan mij helpen? Elk informatie/ervaring/kennis is welkom!
Ik rij nu inmiddels enkele maanden in mijn 318i e46.
2 maanden terug brande opmde dashboard mijn KVS lampje. Heb hierna gekeken en ja, inderdaad de koelvloeistofniveau was aan de lage kant. Heb dit gevuld en door gereden.
Na 2 weken brande hij weer. Weer gevuld en nu doorgereden naar een lokale garage. Ik twijfelde aan de koppaking waar de monteur ook aan twijfelde.
Lucht op het systeem gezet, en jah, luchtdruk viel wel. MAAR, hij lekte zowel bij de radiator als bij een flens achter de motorblok. Deze 2 vervangen. Tijdens het vervangen voelde de monteur dat er speling zat op de waterpomp. Deze ook meteen vervangen samen met de snaren. Nieuwe KVS erin, ontluchten en klaar zei de monteur.
Na 2 weken te hebben gereden wou ik de vloeistof controleren (uit voorzorg). Deze bleek aan de lage kant. Voordat ik wou vullen heb ik hem ontlucht. KVS kwam op niveau.
Nu ben ik weer 2 weken verder. Maar elke keer (lees: om de 3 a 4 dagen) moet ik de koelsysteem ontluchten.
Kan iemand mij hiermee helpen? De monteur weet het ook niet helemaal zeker en denkt dat er nog lucht in het systeem zit. Na de reparatie heb ik ruim 600km gereden.
Wie kan mij helpen? Elk informatie/ervaring/kennis is welkom!
BMW E90 320D 2006 AUTOMAAT
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet dat de 318 de kvs tank etc op dezelfde plek heeft zitten maargoed... Hier voor 325/328/330i
Dat schroefje naast de vuldop is belangrijk voor het ontluchten.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=914109
"CAUTION: ONLY DO THIS WHEN CAR IS COOL AND ENGINE IS OFF. At no point should the engine be turned on.
1) Remove expansion tank cap and bleed screw and set aside
2) Turn ignition to ON (dash lights on but do NOT start the car)
3) Set heat to MAXIMUM (90) and fan speed to low (this opens heater valve)
4) Begin to fill your expansion tank with ideally a 50/50 mix of Genuine BMW coolant and distilled water (do not use anything else--no reason to. The proper stuff is cheap) The system might take a while to swallow the water. Massage the hoses if you think it will help. Keep pouring. Water will begin to pour out of the bleed screw hole with air bubbles. The point is to keep filling and filling until the bubbles are gone. This may take a while--be patient.
5) Once you are satisfied that a continual stream of bubble-free water is emerging from the bleed hole and that your cooling system is adequately filled, go ahead and replace the bleed screw (do not overtighten). The expansion tank will be full to the top at this point so you'll need to siphon off any excess so that the appropriate tank level can be achieved."
http://youtu.be/mX2EFnAL-Q8
Dat schroefje naast de vuldop is belangrijk voor het ontluchten.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=914109
"CAUTION: ONLY DO THIS WHEN CAR IS COOL AND ENGINE IS OFF. At no point should the engine be turned on.
1) Remove expansion tank cap and bleed screw and set aside
2) Turn ignition to ON (dash lights on but do NOT start the car)
3) Set heat to MAXIMUM (90) and fan speed to low (this opens heater valve)
4) Begin to fill your expansion tank with ideally a 50/50 mix of Genuine BMW coolant and distilled water (do not use anything else--no reason to. The proper stuff is cheap) The system might take a while to swallow the water. Massage the hoses if you think it will help. Keep pouring. Water will begin to pour out of the bleed screw hole with air bubbles. The point is to keep filling and filling until the bubbles are gone. This may take a while--be patient.
5) Once you are satisfied that a continual stream of bubble-free water is emerging from the bleed hole and that your cooling system is adequately filled, go ahead and replace the bleed screw (do not overtighten). The expansion tank will be full to the top at this point so you'll need to siphon off any excess so that the appropriate tank level can be achieved."
http://youtu.be/mX2EFnAL-Q8
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
- mevlut0405
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 10:06
- Locatie: Noord-Holland
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Ik zal dit gelijk gaan proberen! Ik hou jullie op de hoogte
BMW E90 320D 2006 AUTOMAAT
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Wat ook nog kan is dat het tankje van de koelvloeistof lek is en onder druk wat verliest. Dat is ook een veel voorkomend euvel.
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
check ook even je olie peilstok, als er mayonaise aan zit weetje voldoende (koppaking) en als je ereen vlammetje onder houdt en de boel gaat knetteren dan is dat kvs en dus je koppaking.
en ook ff je olie vuldop bekijken.
Succes.
en ook ff je olie vuldop bekijken.
Succes.
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Ik heb dit ook geprobeerd maar bij aandraaien bleek het (plastic!?) ontluchtingsschroefje poreus en brak af.
Dus met lekkend systeem naar garage en wachten tot nieuwe schroef binnen is...
Dus met lekkend systeem naar garage en wachten tot nieuwe schroef binnen is...
- mevlut0405
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 10:06
- Locatie: Noord-Holland
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Bij mij zit het zo: na het vervangen van de radiator en de flens lekt hij geen druppel water.
Olie wordt niet meer, verkleurd niet, geen mayo en ook geen geknetter.
Ik heb het volgens de instructies van jporter ontlucht en ga even kijken wat de bmw gaat doen. Want voor het ontluchten leek het alsof er geen water in zat, totdat ik het ga ontluchten komt deze weer op pijl. Dus hij produceerd lucht.
Maar ik ga even kijken wat er gaat gebeuren nadat ik het volgens de instructies heb ontlucht.. Ik hou jullie op de hoogte
Olie wordt niet meer, verkleurd niet, geen mayo en ook geen geknetter.
Ik heb het volgens de instructies van jporter ontlucht en ga even kijken wat de bmw gaat doen. Want voor het ontluchten leek het alsof er geen water in zat, totdat ik het ga ontluchten komt deze weer op pijl. Dus hij produceerd lucht.
Maar ik ga even kijken wat er gaat gebeuren nadat ik het volgens de instructies heb ontlucht.. Ik hou jullie op de hoogte
BMW E90 320D 2006 AUTOMAAT
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
- mevlut0405
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 10:06
- Locatie: Noord-Holland
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Hallo allemaal,
Ik heb de systeem ontlucht zoals hierboven staat vermeld. Nu ben ik al enige tijd verder en de KVSpijl is PERFECT!! Geen mm lager.
Echter heb ik nu een probleem dat de KVSslangen hard worden na een pittig gereden ritje. Weet iemand wat dit kan zijn?
Ik heb de systeem ontlucht zoals hierboven staat vermeld. Nu ben ik al enige tijd verder en de KVSpijl is PERFECT!! Geen mm lager.
Echter heb ik nu een probleem dat de KVSslangen hard worden na een pittig gereden ritje. Weet iemand wat dit kan zijn?
BMW E90 320D 2006 AUTOMAAT
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
- mevlut0405
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 10:06
- Locatie: Noord-Holland
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
even een update:
nadat de slangen hard (lees: hard maar lichtjes inknijpbaar) werden heb ik de reservoirdop 1 slag los gedraaid (dus niet geheel los) en hoorde pssttt geluidje (ontsnappend lucht) van 1 seconde en de slangen werden weer ERG zach.t Dit was maar een heel klein beetje lucht wat erin zat maar wel genoeg om de slangen hard te krijgen.
nadat de slangen hard (lees: hard maar lichtjes inknijpbaar) werden heb ik de reservoirdop 1 slag los gedraaid (dus niet geheel los) en hoorde pssttt geluidje (ontsnappend lucht) van 1 seconde en de slangen werden weer ERG zach.t Dit was maar een heel klein beetje lucht wat erin zat maar wel genoeg om de slangen hard te krijgen.
BMW E90 320D 2006 AUTOMAAT
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Het is normaal dat koelslangen hard worden omdat het systeem onder druk gaat staan, is een teken dat alles in orde is eigenlijk. Dus dat leeg laten lopen heeft geen zin, want de volgende rit worden de slangen als het goed is weer hard.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Het koelsysteem is ook een druksysteem, daarom moet je de dop er ook nooit afdraaien als de motor op bedrijfstemperatuur is. Die lucht dat je hoort ontsnappen hoort. Omdat je altijd bovenin het reservoir lucht hebt, het water zet uit en er is dus minder ruimte voor die lucht en wordt dus onder druk gezet.
Als je volgens de beschrijving ontlucht hebt is alle lucht uit de slangen zelf, en dan moet je peil gelijk blijven.
Als je volgens de beschrijving ontlucht hebt is alle lucht uit de slangen zelf, en dan moet je peil gelijk blijven.
- mevlut0405
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 10:06
- Locatie: Noord-Holland
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Bedankt voor de reacties!!
@JdM: dat klopt, na elke rit worden de slangen hard en met een koude motor weer zacht. Waarschijnlijk doordat het uitzet en weer afkoeld.
@streamline: Ik had de dop er wel van afgehaald toen de motor op bedrijfstemp was. Er ontsnapte toen ook een klein beetje lucht. Wat jij verteld lijkt mij logisch met het krimpen en uizetten van KVS. Ik heb inderdaard volgens de beschrijving ontlucht en de peil blijft tot nu toe gelijk gelukkig. dus geen druppel verlies.
Maar aangezien ik de dop eraf heb gehaald terwijl die op bedrijfstemp was, moet ik het systeem dan nogmaals ontluchten? Of is dit dat niet van belang?
Nogmaals erg bedankt voor de reacties!
@JdM: dat klopt, na elke rit worden de slangen hard en met een koude motor weer zacht. Waarschijnlijk doordat het uitzet en weer afkoeld.
@streamline: Ik had de dop er wel van afgehaald toen de motor op bedrijfstemp was. Er ontsnapte toen ook een klein beetje lucht. Wat jij verteld lijkt mij logisch met het krimpen en uizetten van KVS. Ik heb inderdaard volgens de beschrijving ontlucht en de peil blijft tot nu toe gelijk gelukkig. dus geen druppel verlies.
Maar aangezien ik de dop eraf heb gehaald terwijl die op bedrijfstemp was, moet ik het systeem dan nogmaals ontluchten? Of is dit dat niet van belang?
Nogmaals erg bedankt voor de reacties!
BMW E90 320D 2006 AUTOMAAT
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Nee, er kan geen lucht inkomen op die manier. Gewoon blijven controleren met steeds langere tussenpozen maar zo te horen is alles weer goed.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
- mevlut0405
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 10:06
- Locatie: Noord-Holland
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Prima!! Erg bedankt voor alle reacties!!!
Ik ga het met langere tussenpozen controleren en hou jullie hiervan op de hoogte. Waarschijnlijk is het hierbij opgelost
Ik ga het met langere tussenpozen controleren en hou jullie hiervan op de hoogte. Waarschijnlijk is het hierbij opgelost
BMW E90 320D 2006 AUTOMAAT
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
BMW E90 318i 2007 HANDSCHAKEL
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Koelsysteem 318i e46 problemen
Ik heb de mijne ontlucht na vervangen van de kvs.
En de volgende morgen het laatste beetje bijgevuld met afgekoelde motor. Zo weet je dat er inzit wat erin moet zitten. Officieel moet je het controleren bij 20 graden.,
En de volgende morgen het laatste beetje bijgevuld met afgekoelde motor. Zo weet je dat er inzit wat erin moet zitten. Officieel moet je het controleren bij 20 graden.,